Wat heeft het gekost ?
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de baten en lasten voor bestemming, de bestemming en het saldo na bestemming vermeld van de primaire begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2023, rekening 2024 en de afwijking rekening 2024 ten opzichte van de begroting na wijziging en de afwijking rekening 2024 ten opzichte van de rekening 2023.
Veiligheid en duurzaamheid | Prim. begroting | Begroting na | Rekening | Rekening | Afwijking tov. | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -20.717 | -26.742 | -22.400 | -23.410 | 3.332 | -1.010 |
Baten | 15.862 | 19.838 | 17.437 | 18.009 | -1.829 | 572 |
Totaal | -4.855 | -6.904 | -4.963 | -5.401 | 1.503 | -438 |
Specificatie van de lasten en baten per taakveld
Veiligheid en duurzaamheid | Prim. begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Rekening | Afwijking tov. begroting na wijziging | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten per taakveld | ||||||
110 - Crisisbeheersing en brandweer | -3.954 | -4.775 | -4.351 | -4.704 | 71 | -353 |
120 - Openbare orde en veiligheid | -2.254 | -3.063 | -2.854 | -3.031 | 32 | -177 |
720 - Riolering | -5.355 | -5.806 | -6.175 | -5.819 | -12 | 356 |
730 - Afval | -6.736 | -7.434 | -7.086 | -7.325 | 109 | -240 |
740 - Milieubeheer | -2.417 | -5.880 | -1.934 | -2.748 | 3.132 | -813 |
Totaal | -20.717 | -26.959 | -22.400 | -23.626 | 3.332 | -1.227 |
Baten per taakveld | ||||||
110 - Crisisbeheersing en brandweer | 0 | 0 | 1.065 | 4 | 4 | -1.061 |
120 - Openbare orde en veiligheid | 90 | 91 | 390 | 109 | 17 | -281 |
720 - Riolering | 6.826 | 6.859 | 7.092 | 6.986 | 126 | -107 |
730 - Afval | 8.094 | 8.898 | 8.080 | 8.823 | -75 | 743 |
740 - Milieubeheer | 851 | 2.435 | 254 | 996 | -1.439 | 741 |
Totaal | 15.862 | 18.284 | 16.881 | 16.917 | -1.366 | 36 |
Totaal saldo van baten en lasten | -4.855 | -8.675 | -5.518 | -6.709 | 1.966 | -1.190 |
Toevoeging aan reserves | ||||||
110 - Crisisbeheersing en brandweer | 0 | 217 | 0 | 217 | 0 | 217 |
Totaal | 0 | 217 | 0 | 217 | 0 | 217 |
Onttrekking aan reserves | ||||||
110 - Crisisbeheersing en brandweer | 0 | 342 | 396 | 309 | -33 | -87 |
740 - Milieubeheer | 0 | 1.212 | 160 | 782 | -430 | 622 |
Totaal | 0 | 1.554 | 556 | 1.091 | -463 | 535 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | 0 | 1.771 | 556 | 1.308 | -463 | 752 |
Resultaat | -4.855 | -6.904 | -4.963 | -5.401 | 1.503 | -438 |
Analyse afwijkingen tussen de begroting 2024 na wijziging en de Jaarrekening 2024
08 Veiligheid en duurzaamheid | Baten | Lasten |
---|---|---|
110 Crisisbeheersing en brandweer | ||
Veiligheidsregio Haaglanden: De uitkering voor Functioneel leeftijdsontslag (FLO) is lager dan begroot. | - | 40 |
Overig | -29 | 31 |
120 Openbare orde en veiligheid | ||
Overig | 17 | 32 |
720 Riolering | ||
Gemalendienst: De werkelijk lasten en baten van de gemalendienst zijn hoger dan begroot. Voor een toelichting wordt verwezen naar de paragraaf 'Gemalendienst'. | 82 | -82 |
Netwerk Afvalwaterketen Delfland: Het gezamenlijk budget voor het NAD is in 2024 niet volledig ingezet. De ontvangen bijdrage van de deelnemers wordt overgebracht naar 2025. Vanaf 2025 wordt de administratie van het NAD overgedragen aan de gemeente Delft. | 78 | -78 |
Renteomslag: Bij het opstellen van de begroting 2024 is uitgegaan van een renteomslagpercentage van 0,5%. Bij de nacalculatie is de renteomslag 0%, dit resulteert in lagere rentelasten. | - | 145 |
Overig | -34 | 3 |
730 Afval | ||
Afvalinzameling: De lasten voor afvalinzameling vallen lager uit door lagere afvalstoffenheffing en hogere inkomsten uit grondstoffen. Het voordeel wordt gestort in de voorziening 'reiniging'. | - | 169 |
Afvalinzameling: De opbrengsten afvalstoffenheffing vallen lager uit dan begroot. | -97 | - |
Overig | 22 | -60 |
740 Milieubeheer | ||
Duurzaamheidscoach: Het budget voor de duurzaamheidscoach voor de bedrijven is niet volledig besteed omdat er minder aanvragen zijn ingediend dan dat we van te voren hadden ingeschat. Bij de besluitvorming over het resultaat van de jaarrekening 2024 wordt daarom voorgesteld om het saldo in 2025 door middel van resultaatbestemming beschikbaar te stellen. | - | 94 |
Lokale aanpak isolatie: Er is in 2024 2 keer ad. € 500.000 geschikbaar gesteld voor de verduurzaming van slecht geïsoleerde woningen. De bestedingen in 2024 zijn eerst ten laste gegaan van de rijksbijdragen. Bij de besluitvorming over het resultaat van de jaarrekening 2024 wordt daarom voorgesteld om het saldo in 2025 door middel van resultaatbestemming beschikbaar te stellen en te doteren in de reserve "Energieneutrale gemeenten". | - | 1.000 |
Mutatie reserve: Voor de energietransitie was budget beschikbaar gesteld voor een intern traject Netcongestie en het opstellen van een Soorten Management Plan. Beide trajecten zijn uitgesteld (beschikbare capaciteit en interne prioritering), dit zal in de loop van 2025 worden opgepakt. | -313 | 313 |
Mutatie reserve: Voor de warmtetransitie was budget beschikbaar gesteld voor de opzet van een regionale samenwerking met een warmtebedrijf, het betreft juridische en technische ondersteuning, door onzekerheden vanuit landelijke wet- en regelgeving kon dit niet uitgevoerd worden en worden deze werkzaamheden doorgeschoven naar 2025. | -67 | 67 |
Specifieke uitkering: De specifieke uitkering "Lokale Aanpak Isolatie" is niet volledig besteed in 2024. Deze wordt ingezet in 2025. | -206 | 206 |
Specifieke uitkering: De specifieke uitkering "Middelen aanpak energiearmoede" is niet volledig besteed in 2024. Deze wordt ingezet in 2025. | -276 | 276 |
Specifieke uitkering: De specifieke uitkering "Tijdelijke regeling klimaat- en energiebeleid" is niet volledig besteed in 2024. Deze wordt ingezet in 2025. | -963 | 963 |
Urentoerekening: Dit betreft een lagere urentoerekening van personeel aan dit taakveld. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10 Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 138 |
Overig | -44 | 75 |
Totaal 08 Veiligheid en duurzaamheid | -1.829 | 3.332 |
Investeringen
Investeringsbudget | |||||
---|---|---|---|---|---|
Veiligheid en duurzaamheid | Beschikbaar na bijstelling Najaarsnota 2024 | Werkelijke uitgaven 2024 | Restant | afsluiten / handhaven | |
Vrijverval riolering Koningshof, fase 7 (2017) | 81.767 | 0 | 81.767 | afsluiten | |
Vrijverval riolering Koningshof, fase 8 (2017) | 298.216 | 298.338 | -122 | afsluiten | |
379.983 | 298.338 | 81.645 | Totaal af te sluiten | ||
GRP18-21:drukrioleringspompen incl.telemetrie('21) | 0 | 47.301 | -47.301 | * | handhaven |
GRP18-21: Verplaatsing gemaal Burg. Merkusstraat | 23.882 | 0 | 23.882 | handhaven | |
GRP22-25 Drukrioleringspomp incl. telemetrie(2022) | 494.429 | 807.024 | -312.595 | * | handhaven |
GRP22-25 Gemalen electromechanisch (2022) | 156.954 | 0 | 156.954 | handhaven | |
GRP22-25 Gemalen electromechanisch (2024) | 49.500 | 8.890 | 40.611 | handhaven | |
GRP22-25 Vrijvervalriolering Emmastraat (2023) | -4.785 | 0 | -4.785 | * | handhaven |
GRP22-25 Vrijvervalriolering Klapwijk (2023) | 56.968 | 107.024 | -50.056 | * | handhaven |
GRP22-25 Vrijvervalriol. Koningshof fase 7/8(2022) | 237.393 | 316.050 | -78.657 | * | handhaven |
GRP22-25 Vrijvervalriolering Oranjeplein (2022) | 380.912 | 0 | 380.912 | handhaven | |
GRP22-25 Vrijvervalriol. zijstr.Vlielandsew.(2023) | -7.162 | 0 | -7.162 | * | handhaven |
GRP22-25 Verbetermaatr.Ackershof/Raadhuispl.(2024) | 200.000 | 124.130 | 75.870 | handhaven | |
GRP 22-25 Gemalen Elec.mechanisch Koningshof(2024) | 55.000 | 0 | 55.000 | handhaven | |
1.643.091 | 1.410.417 | 232.674 | Totaal te handhaven | ||
Totaal Veiligheid en duurzaamheid | 2.023.074 | 1.708.756 | 314.318 |
* Vanaf de begroting 2024 wordt door de organisatie extra aandacht besteed aan een realistischere investeringsplanning. Daarbij is een aantal investeringen doorgeschoven van 2024 naar 2025. Bij het opmaken van de jaarstukken blijkt echter dat een aantal van deze investeringen al in 2024 is gestart. Voor deze investeringen geldt dat het negatieve bedrag in jaarschijf 2024 gecompenseerd wordt in jaarschijf 2025. Aangezien het totaalbedrag van de investering niet wordt overschreden, wordt de overbesteding in 2024 als rechtmatig bestempeld.