Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid

(Bedragen x €1.000)

Begroting na wijziging 2022

Rekening 2022

Verschil 2022

Programma

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Baten en lasten

01 Ruimte en wonen

-19.510

19.413

-97

-10.097

12.163

2.065

9.412

-7.250

2.162

02 Economie en glastuinbouw

-7.734

8.151

417

-2.065

1.395

-670

5.669

-6.756

-1.088

03 Mobiliteit

-10.406

2.454

-7.953

-6.790

2.209

-4.581

3.616

-245

3.371

04 Groen en recreatie

-5.870

547

-5.323

-5.317

600

-4.717

553

54

606

05 Onderwijs

-7.498

2.412

-5.087

-6.248

1.474

-4.775

1.250

-938

312

06 Collectieve voorzieningen

-23.018

6.048

-16.970

-22.391

6.748

-15.643

627

700

1.327

07 Individuele voorzieningen

-34.470

8.165

-26.305

-34.653

9.428

-25.225

-183

1.263

1.079

08 Veiligheid en duurzaamheid

-22.036

16.686

-5.351

-20.484

15.714

-4.770

1.552

-972

580

09 Bestuur en dienstverlening

-5.447

796

-4.651

-5.529

1.210

-4.319

-83

414

331

-135.989

64.672

-71.318

-113.576

50.940

-62.636

22.413

-13.731

8.682

Algemene dekkingsmiddelen

-7.285

97.991

90.705

-6.245

99.859

93.614

1.040

1.868

2.909

Overhead

-15.236

0

-15.236

-14.564

0

-14.564

673

0

673

VpB

-1.710

0

-1.710

-1.341

0

-1.341

369

0

369

Algemene dekkingsmiddelen

-972

0

-972

-117

0

-117

854

0

854

Bedrag onvoorzien

-80

0

-80

0

0

0

80

0

80

-25.283

97.991

72.708

-22.267

99.859

77.592

3.016

1.868

4.885

-161.272

162.662

1.390

-135.843

150.799

14.957

25.430

-11.863

13.567

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

01 Ruimte en wonen

-3.550

1.740

-1.810

-3.550

1.761

-1.789

0

21

21

02 Economie en glastuinbouw

-1.359

116

-1.243

-1.359

116

-1.243

0

0

0

03 Mobiliteit

-1.920

3.693

1.773

-1.920

3.583

1.663

0

-109

-109

04 Groen en recreatie

-185

252

67

0

177

177

185

-75

110

05 Onderwijs

-478

1.857

1.379

-478

1.857

1.379

0

-0

-0

06 Collectieve voorzieningen

-1.671

3.285

1.614

-1.671

3.083

1.412

0

-202

-202

07 Individuele voorzieningen

-944

1.405

461

-944

1.144

200

0

-261

-261

08 Veiligheid en duurzaamheid

-2.000

2.591

591

-2.000

2.369

369

0

-222

-222

09 Bestuur en dienstverlening

0

86

86

0

86

86

0

0

0

-12.106

15.024

2.918

-11.921

14.177

2.256

185

-847

-662

Algemene dekkingsmiddelen

-24.427

24.830

403

-24.427

24.846

419

0

16

16

Overhead

0

621

621

0

581

581

0

-40

-40

VpB

0

1.078

1.078

0

1.078

1.078

0

0

0

-24.427

26.530

2.103

-24.427

26.505

2.079

0

-24

-24

-36.533

41.554

5.021

-36.348

40.683

4.334

185

-871

-686

Resultaat

01 Ruimte en wonen

-23.059

21.153

-1.907

-13.647

13.923

276

9.412

-7.229

2.183

02 Economie en glastuinbouw

-9.093

8.268

-825

-3.424

1.511

-1.913

5.669

-6.756

-1.088

03 Mobiliteit

-12.326

6.146

-6.180

-8.710

5.792

-2.918

3.616

-354

3.262

04 Groen en recreatie

-6.055

799

-5.256

-5.317

777

-4.540

738

-21

716

05 Onderwijs

-7.976

4.268

-3.708

-6.726

3.330

-3.396

1.250

-938

312

06 Collectieve voorzieningen

-24.689

9.333

-15.356

-24.062

9.831

-14.231

627

498

1.125

07 Individuele voorzieningen

-35.414

9.570

-25.844

-35.597

10.572

-25.025

-183

1.002

819

08 Veiligheid en duurzaamheid

-24.036

19.277

-4.759

-22.484

18.083

-4.401

1.552

-1.193

359

09 Bestuur en dienstverlening

-5.447

882

-4.564

-5.529

1.296

-4.233

-83

414

331

-148.095

79.696

-68.399

-125.497

65.117

-60.380

22.598

-14.579

8.019

Resultaat

Algemene dekkingsmiddelen

-31.712

122.821

91.109

-30.672

124.705

94.033

1.040

1.884

2.925

Overhead

-15.236

621

-14.615

-14.564

581

-13.982

673

-40

633

VpB

-1.710

1.078

-632

-1.341

1.078

-263

369

0

369

Algemene dekkingsmiddelen

-972

0

-972

-117

0

-117

854

0

854

Bedrag onvoorzien

-80

0

-80

0

0

0

80

0

80

-49.710

124.520

74.810

-46.694

126.365

79.671

3.016

1.844

4.861

-197.805

204.216

6.411

-172.191

191.482

19.291

25.615

-12.734

12.880

Analyse afwijkingen begroting na wijziging en realisatie

Onderstaand volgt per programma een toelichting op de belangrijkste afwijkingen tussen de begroting na wijziging en realisatie van de cijfers na bestemming. Elke kostenoverschrijding is toebedeeld aan een categorie die uitspraak doet over de (on)rechtmatigheid van de overschrijding. Hoewel binnen programma’s overschrijdingen zijn geconstateerd, zijn geen onrechtmatigheden geconstateerd.

Noot:

Eigen bijdragen van het Centraal Administratiekantoor (CAK)

Aanvragers van een voorziening op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zijn op grond van de Wmo een eigen bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat het CAK de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdragen uitvoert. Het CAK verstrekt aan de gemeenten een totaaloverzicht waarbij maandelijks afstorting plaatsvindt van de geïncasseerde bijdragen. Gemeenten kunnen met deze overzichten van het CAK de aantallen personen, de soort omvang van de zorgverlening beoordelen in relatie tot de eigen Wmo administratie. Door het ontbreken van inkomensgegevens op de CAK overzichten hebben gemeenten onvoldoende informatie over de eigen bijdragen om de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdrage als geheel te kunnen vaststellen.

Door de keuze van de wetgever om het CAK de berekening, oplegging en incasso van de eigen bijdragen te laten uitvoeren, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dat betekent dat de gemeenten geen zekerheid kunnen verkrijgen over de omvang en hoogte van de eigen bijdrage. In overeenstemming met de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV moet de gemeente zelf deze onzekerheid in de Jaarstukken noemen, ook al ligt de oorzaak niet bij de gemeente zelf.

Analyse afwijkingen begroting na wijziging en realisatie

Onderstaand volgt per programma een toelichting op de belangrijkste afwijkingen tussen de begroting na wijziging en realisatie van de cijfers na bestemming.

Programma / taakveld
(bedrag × € 1.000)

Baten

Lasten

01 Ruimte en wonen

810 Ruimte en leefomgeving

Anterieure overeenkomsten: Lagere opbrengsten gerealiseerd op anterieure overeenkomsten vanuit wet Wabo in 2022. Oorzaak hiervan is dat projecten meerjarig worden uitgevoerd en de opbrengsten niet altijd gelijk lopen aan de kosten voor ambtelijke inzet die worden verhaald. Achteraf vindt afrekening plaats op basis van de werkelijk gemaakt kosten.

-34

-

Mutatie reserves: Overeenkomstig het opgestelde Programmaplan Omgevingswet werken we aan de implementatie van deze nieuwe wet (transitiefase). De werkzaamheden lopen door in 2023, doordat de invoeringsdatum van de Omgevingswet is verschoven naar 1 januari 2024. De uitgaven worden gedekt uit de bestemmingsreserve implementatie Omgevingswet, dit heeft geen effect op het rekeningresultaat.

-524

524

Resultaatbestemming: Betreft de verkoopopbrengst van RvR-recht Oude Leedeweg 5-7 te Pijnacker (zaaknummer 1229673). Middels resultaatbestemming wordt voorgesteld deze opbrengsten te storten in de bestemmingsreserve Groenzoom.

275

-

Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld Ruimte & Leefomgeving. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

233

Overig

-6

11

820 Grondexploitatie

Grondexploitaties: Dit betreft afwijkingen in totalen van de grondexploitaties op taakveld 820. Zowel de baten als de lasten op grondexploitaties wijken af van de actualisatie per 1 juli 2022. Het saldo van € 3.354.000 betreft een hogere winstuitname (€ 6.307.000) op de grondexploitaties dan begroot (€ 2.953.000). Voor een nadere toelichting op de mutaties en resultaten van het grondbedrijf wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid.

-7.899

11.253

Mutatie reserves: Dit betreft afwijkingen in mutaties naar de voorziening nadelige complexen als gevolg van verwachte negatieve resultaten op de grondexploitaties Ackerswoude, Hart van Nootdorp en Oude Leede. De voorziening wordt aangevuld vanuit de algemene reserve. Voor een nadere toelichting op de mutaties en resultaten van het grondbedrijf wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid.

570

-570

Strategisch vastgoed: Als gevolg van de tweejaarlijkse herwaardering van strategisch vastgoed zijn diverse gronden lager gewaardeerd, nadeel € 1.840.000.

-

-1.840

Strategisch vastgoed: Betreft een incidenteel voordeel door de verkoop van een perceel grond Hofweg te Nootdorp (€ 352.000) en boekwinst van Markt 55A te Nootdorp (€ 44.000).

396

-

Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan grondzaken en beheer strategisch vastgoed. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

-127

Voorbereidingskosten projecten: In mei 2020 heeft uw raad besloten om voorbereidingskosten voor grondexploitaties in voorbereiding te activeren. Omdat voor Oude Polder en Oranjepark vooralsnog geen actieve grondexploitatie wordt gestart, worden de geactiveerde voorbereidingskosten die zijn gemaakt vanaf 2020 voor beide projecten ten lasten van het rekeningresultaat 2022 gebracht.

-

-104

Overig

38

-39

830 Wonen en Bouwen

Externe inzet plantoetsers en constructeurs: Er heeft in 2022 extra inzet plaatsgevonden van externe plantoetsers en constructeurs als gevolg van de implementatie van de Omgevingswet.

-

-51

Huisvesting statushouders: Lagere huuropbrengsten in 2022 dan begroot. Tevens blijkt het aanvullende budget voor beheer en onderhoud huisvesting, welke bij de Najaarsnota 2022 is opgeraamd, niet te hoeven worden ingezet.

-21

114

Woonbeurs: De woonbeurs heeft niet plaatsgevonden in 2022.

-24

24

Overig

-1

-16

Totaal 01 Ruimte en wonen

-7.229

9.412

02 Economie en glastuinbouw

310 Economische ontwikkeling

Resultaatbestemming: Het project gebiedsvisie Boezem is gestart aan de hand van een startnotitie middels collegebesluit. Het budget is de co-financiering ten behoeve van de MRDH-subsidie en dient beschikbaar te blijven voor 2023. Afronding project is gepland eind Q2 van 2023. Voorgesteld wordt het budget met resultaatbestemming mee te nemen naar 2023.

-

31

Resultaatbestemming: In 2021 is er eenmalig budget beschikbaar gesteld voor vier projectplannen. Het projectplan Toekomst Tuinbouw Oostland is in 2022 afgerond. De andere drie projectplannen zijn vertraagd en lopen door in 2023. Voorgesteld wordt het restant bedrag met resultaatbestemming mee te nemen naar 2023.

-

67

Uitvoeringsagenda economische visie: In 2022 is budget ter beschikking gesteld voor de pilot gezamenlijk centrummanagement en de economische conferentie. De economische conferentie heeft in overleg met de bestuurder (staf overleg EZ) niet plaats gevonden onder andere door capaciteitsknelpunten. Tevens is de Pilot gezamenlijk centrummanagement niet van de grond gekomen in 2022 wegens het ontbreken van draagvlak bij het bestuur van de Parade.

-

25

Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld economische ontwikkeling. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

-71

Overig

-

15

320 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

Grondexploitaties (bedrijventerreinen): Dit betreft afwijkingen in totalen van de grondexploitaties bedrijventerreinen op taakveld 320. Zowel de baten als de lasten op grondexploitaties (bedrijventerreinen) wijken af van de actualisatie per 1 juli 2022. Het saldo van -/- € 1.122.000 betreft een lagere winstuitname (€ 237.000) op de grondexploitaties bedrijventerreinen dan begroot (€ 1.359.000). Voor een nadere toelichting op de mutaties en resultaten van het grondbedrijf wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid.

-6.763

5.641

Overig

0

-0

330 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen

Ondernemersprijs: De ondernemersprijs heeft niet plaatsgevonden in 2022.

-

18

Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan accountmanagement. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

-79

Overig

-0

14

340 Economische promotie

Overig

6

8

Totaal 02 Economie en glastuinbouw

-6.756

5.669

03 Mobiliteit

210 Verkeer en vervoer

Civiele kunstwerken: Omdat het oude beheerplan Civiele kunstwerken 2016-2019 is verlopen wordt een dotatie aan de voorziening Civiele kunstwerken van €223.000 in 2022 door de accountant als onrechtmatig aangemerkt. De uitgaven worden in 2022 gedekt vanuit de bestemmingsreserve Civiele kunstwerken.

-

223

Degeneratievergoeding: In de kernen Delfgauw en Pijnacker wordt door KPN glasvezel aangelegd. De werkzaamheden in de kern Pijnacker zijn licht vertraagd en worden in 2023 afgerond. De vergoeding vindt na afronding van de werkzaamheden plaats.

-300

-

Degeneratievergoeding: Over 2022 is incidenteel ruim € 40.000 meer ontvangen dan begroot.

40

-

Mobiliteitsbeleid: Het beschikbaar budget voor onderzoeken is niet benut.

-

36

Mutatie reserves: In 2022 is een eenmalige budget beschikbaar gesteld van € 470.000 voor onderhoud aan civiele kunstwerken. Hiervan is € 370.000 besteed. Door personele wisselingen en vacatures zijn niet alle geplande werkzaamheden in 2022 uitgevoerd.

-100

100

Resultaatbestemming: De vorming van de voorziening Metropolitane fietsroute ad € 2.615.000 wordt door de accountant als onrechtmatig aangemerkt, omdat in 2020 geen sprake is van een harde verplichting c.q. er nog geen beheerplan is ter onderbouwing van een te vormen onderhoudsvoorziening. Voorgesteld wordt om de middelen via resultaatbestemming te storten in een nieuw te vormen bestemmingsreserve MFR zodat de middelen beschikbaar blijven voor het project (zaaknummer 1344778).

-

2.615

Resultaatbestemming: In 2020 is door de raad budget beschikbaar gesteld voor het verkeersveiliger maken van de rotondes. Vanwege Covid-19 is hierin vertraging opgetreden. In 2023 worden de werkzaamheden gebaseerd op het onderzoek van Goudappel en Coffeng uitgevoerd.

-

100

Straatmeubilair : In afwijking van voorgaande jaren is er in 2022 geen abri vervangen. De vervanging van een aantal afvalbakken is bekostigd uit een subsidie zwerfafval en de pollers Zonnehof en Nieuwkoopseweg waren nagenoeg het gehele buitenwerking waardoor veel kosten zijn bespaard.

-

34

Straatreiniging: Het budget straatreiniging vertoont een lichte onderschrijding.

-

24

Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld Verkeer en wegen. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 8.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

111

Wegen: Het nieuwe beheerplan wegen 2022-2025 is in september 2022 door de raad vastgesteld. Hierdoor zijn de budgetten in het eerste jaar niet volledig benut ad €100.000. Tevens een lagere dotatie aan de voorziening onderhoud wegen van € 231.500.

-

332

Overig

6

31

220 Parkeren

Overig

-

10

Totaal 03 Mobiliteit

-354

3.616

04 Groen en recreatie

570 Openbaar groen en (openlucht)recreatie

Lagere huuropbrengsten: Door de verkoop van grond aan het wethouder Kerklaanplantsoen zijn de opbrengsten van de volkstuintjes vervallen.

-28

-

Mutatie reserves: De overdracht van het weidevogelkerngebied van de provincie aan de gemeente heeft nog niet plaatsgevonden. Derhalve is ook de afkoopsom voor het onderhoud nog niet ontvangen en gestort in de algemene reserve.

-185

185

Natuur en recreatie: De onderhoudsbudgetten voor recreatiegebieden wandelbos, Zijdeweg en Boezem vertonen lichte onderschrijdingen.

-

60

Natuur en recreatie: Het budget voor onderhoud van de recreatiegebieden is bij de financiële inrichting te ruim opgenomen. Hierdoor is in 2022 een overschot ontstaan. In het beheerplan groen 2023-2026 wordt dit gecorrigeerd.

-

100

Natuur en recreatie: In het onderhoudsbudget is rekening gehouden met het onderhoud in het weidevogelkerngebied. De overdracht van dit gebied heeft echter nog niet plaatsgevonden.

-

68

Onderhoud openbaar groen: Door personeelsverloop zijn de opgenomen ambities uit het beleids- en beheerplan openbaar groen 2019-2022 niet volledig in uitvoering genomen. Daarnaast is het opgenomen budget voor stortkosten in 2022 niet volledig benut.

-

200

Resultaatbestemming: In het waterklimaatplan zijn voor 2022 de volgende projecten opgenomen die niet zijn uitgevoerd: bijdrage aan Delfland in het onderhoud aan twee gemeentelijke stuwen, het opstellen van een hittestressplan-kaart en operatie steenbreek. De projecten worden in 2023 uitgevoerd.

-

88

Resultaatbestemming: Voor de aanleg van een groenstrook en bomen langs de Zijdeweg is eenmalig € 120.000 beschikbaar gesteld. De werkelijke kosten vallen veel lager uit. Van het overschot is nog € 45.000 nodig voor extra verzorging in 2023 en 2024. Voorgesteld wordt dit via resultaatbestemming aan de voorziening openbaar groen toe te voegen.

-

90

Resultaatbestemming: Voor het opstellen van de kaderstellende nota: omgevingsprogramma 'Groen, in en rond de kernen' is voor 2022 budget beschikbaar gesteld voor inhuur van deskundigheid. Hiervan is vooralsnog geen gebruik gemaakt.

-75

75

Samenwerkingsverbanden: De administratie van het samenwerkingsverband Netwerk Schoon en Gezond Water is overgedragen aan ketenpartner hoogheemraadschap van Delfland.

40

-40

Subsidies: De nog te ontvangen slottermijnen (20%) van de provincie over boekjaar 2020 en 2021 zijn in 2022 ontvangen, maar dit was begroot in 2023.

120

-

Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld Verkeer en wegen. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 8.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

-95

Voorziening onderhoud Wandelbos Laakweg: Betreft de jaarlijkse vrijval vanuit de voorziening onderhoud wandelbos Laakweg van € 95.000. Van de Provincie Z-H heeft de gemeente een afkoopsom ontvangen van in totaal € 1,4 miljoen ter dekking van de kosten voor onderhoud van het bos voor de komende 15 jaar.

95

-

Overig

12

7

Totaal 04 Groen en recreatie

-21

738

05 Onderwijs

420 Onderwijshuisvesting

Huisvestingskosten: Lagere kosten voor de huisvesting dan was begroot.

-

69

Subsidies: Ventilatie scholen dit is niet gerealiseerd in 2022 en wordt overgeboekt naar 2023.

-222

222

Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld Onderwijshuisvesting. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

14

Verhuis en inrichtingskosten: Het reguliere budget van € 50.000 is niet besteed. Het budget vanuit de IHPO is minder besteed dan begroot. En niet alle scholen, die waren voorzien, zijn verhuisd.

-

92

Overig

15

50

430 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

Leerlingenvervoer: De kosten voor leerlingenvervoer zijn het afgelopen jaar toegenomen. Een toename van het gebruik, hogere tarieven en verplichtingen uit een aflopend contract zorgen voor een overschrijding. De voorgaande jaren was het budget nog toereikend als gevolg van een beperkter gebruik (corona) maar voor de komende jaren wordt een bijstelling verwacht.

-

-76

RMC middelen: Aangezien de rijkssubsidie voor het Regionale Meld- en Coördinatiepunt niet volledig is besteed in 2022 blijft dit beschikbaar voor 2023.

-133

133

Subsidies: Bij lokaal onderwijsbeleid was de aanvraag voor de reguliere peuteropvang lager dan begroot.

-

50

Subsidies: Dit betreft het Nationaal Programma Onderwijs om de door Corona opgelopen achterstanden aan te pakken. Het vanuit het rijk in 2022 ontvangen bedrag wordt in 2023 verstrekt aan de scholen.

-595

595

Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld Onderwijsbeleid en leerlingzaken. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

73

Overig

-3

28

Totaal 05 Onderwijs

-938

1.250

06 Collectieve voorzieningen

510 Sportbeleid en activering

Subsidies: Voor Lokaal Sportakkoord is Rijkssubsidie ontvangen, deze is minder besteed dan is ontvangen. Gedeeltelijk is dit bedrag gereserveerd voor 2023.

-128

140

Overig

2

6

520 Sportaccommodaties

Huurinkomsten binnensport: In januari zijn de sporthallen gesloten geweest door de laatste lockdown als gevolg van Corona. De huuropbrengsten zijn echter niet zoveel achtergebleven als vooraf verwacht. Hierdoor ontstaat een voordeel ten opzichte van de begroting.

62

-

Subsidies: In november is de SPUK IJZ subsidie toegekend voor het zwembad. De uitkering heeft niet meer in 2022 kunnen plaatsvinden.

-105

105

Subsidies: Vanwege de niet meer te verrekenen btw kan tot en met 2023 een subsidie aangevraagd worden. Vanwege de onzekerheid hiervan en het incidentele karakter was dit niet begroot.

140

-

Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld Sportaccommodaties. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 8.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

50

Zwembad: De reservering voor vergoeding van gemiste uren als gevolg van het wegvallen schoolzwemmen is niet benut.

-

48

Overig

-2

-20

530 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie

Mutatie Reserves: Het beschikbaar gestelde budget voor innovatiefonds en vergoeding voor corona compensatie is minder besteed dan was begroot.

-127

127

Subsidies: De subsidie aanvragen voor particuliere initiatieven waren lager dan begroot.

-

35

Overig

0

-2

550 Cultureel erfgoed

Overig

-

4

560 Media

Overig

-

-1

610 Samenkracht en burgerparticipatie

Crisisnoodopvang asielzoekers: Betreft de inzet Hotel van der Valk in verband met Crisisnoodopvang voor asielzoekers in 2022 (zaaknummer 1372308). De kosten voor begeleiding van de asielzoekers door No Kidding Zorg zijn hoger dan van te voren ingeschat. Hiertegenover staat een hogere bijdrage vanuit het COA.

155

-155

Inburgering: Voor de uitvoering van de Wet Inburgering is door het Rijk een vergoeding voor de eerste drie jaren van de uitvoering toegekend. Alles wat van deze vergoeding niet in 2022 is ingezet, wordt op de balans overgezet naar 2023. Dit zorgt voor een afwijking aan zowel de baten als lastenkant van dit taakveld.

-236

248

Mutatie Reserves: Het beschikbaar gestelde budget voor vergoeding voor corona compensatie is minder besteed dan was begroot.

-33

33

Noodopvang Oekraïners: De verwachte vergoeding voor de opvang van Oekraïense ontheemden bij de jaarafsluiting is bijgesteld ten opzichte van de voorlopige vergoeding die eerder is opgenomen in de najaarsnota 2022. Per saldo is er een aanvullend voorschot opgenomen van €719.000. Dit betreft dekking voor onder andere opvangkosten, leefgeld en uitvoeringskosten.

719

-719

Urentoerekening: Dit betreft een lagere urentoerekening aan dit taakveld. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 8.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

348

Overig

-4

61

620 Wijkteams

Jeugdhulp ZIN: Binnen dit taakveld bevinden zich de kosten van ambulante medewerkers die via het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden zijn gecontracteerd. De inzet hiervan fluctueert jaarlijks terwijl de begroting op deze gebaseerd wordt op de kosten t-1. Dit veroorzaakt jaarlijks een afwijking.

-

46

Kinderopvangtoeslag affaire: Bij de Najaarsnota is aan de batenkant een bedrag opgenomen dat als rijksvergoeding voor de uitvoering van de KOT regeling verwacht wordt. Op basis van de werkelijke aantallen gedupeerden/plannen van aanpak en gemaakte kosten per 31-12 is een definitieve rijksvergoeding opgenomen die licht afwijkt van de voorlopige berekening bij de Najaarsnota. Omdat deze regeling voor gemeenten kostenneutraal uitgevoerd kan worden is ook in de Najaarsnota een bedrag ter hoogte van dezelfde rijksvergoeding aan de lastenkant opgenomen. De kosten zijn binnen het budget gebleven maar zullen in 2023 alsnog worden gemaakt. Voor dit onderwerp wordt daarom voorgesteld om de resterende middelen à € 236.470 door middel van resultaatbestemming in 2023 beschikbaar te stellen.

56

239

Overig

0

-0

710 Volksgezondheid

GGD afrekening 2021: De uiteindelijke afrekening van de deelname aan GR de GGD over 2021 leverde een klein voordeel op in 2022.

-

14

Urentoerekening: Dit betreft een lagere urentoerekening van personeel aan dit taakveld. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

12

Overig

-1

9

750 Begraafplaatsen en crematoria

Overig

0

-0

Totaal 06 Collectieve voorzieningen

498

627

07 Individuele voorzieningen

630 Inkomensregelingen

Bijstandsuitkeringen: Binnen dit taakveld worden de bijstandsuitkeringen verstrekt. De bruto boekingen van de belastingen en premie afdrachten veroorzaken overschrijdingen aan zowel de baten- als lastenkant. Per saldo blijkt de Rijksbijdrage toereikend te zijn geweest.

945

-634

Bijzondere bijstand: Als gevolg van de hogere taakstelling voor de huisvesting van statushouders zijn in 2022 hogere uitgaven gedaan dan waarvan in de begroting werd uitgegaan. Het budget is hier gedurende het jaar niet op aangepast. De hogere taakstelling levert aan de inkomstenkant meer aflossingen op, op de kosten voor eerste inrichting.

93

-197

Energietoeslag: De door het Rijk beschikbaar gestelde middelen voor de verstrekking van energietoeslagen 2022 (€ 1.573.000) zijn ultimo 2022 niet volledig uitgekeerd. Van het restant à € 103.000 wordt bij de behandeling van de jaarrekening voorgesteld om dit in 2023 alsnog als budget beschikbaar te stellen voor uitkeringen energietoeslag 2022 die nog in 2023 plaatsvinden.

-

103

Gemeentelijke zorgpolis: De kosten voor deelname aan de gemeentelijke polis voor zorgkosten overschrijden het beschikbare budget. Dit wordt veroorzaakt door verschillende factoren, waaronder een toenemend aantal deelnemers en een afrekening als gevolg van hoger zorggebruik in 2021 dan in 2020. Mogelijk speelt uitgestelde zorg als gevolg van corona hierin een rol.

-

-40

Tozo: De afhandeling van de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers levert aan zowel de baten- als de lastenkant een overschrijding op. In 2022 zijn afrondende werkzaamheden uitgevoerd waarvan de hoogte vooraf niet kon worden ingeschat.

118

-114

Urentoerekening: Dit betreft een hogere urentoerekening van personeel aan dit taakveld. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

-136

Verstrekking Rotterdampas: Het budget voor de verstrekking van de Rotterdampas was niet hoog genoeg voor de vraag naar de pas gedurende 2022. Het budget is jaarlijks gelijk terwijl de vraag fluctueert.

-

-35

Overig

31

-10

640 Begeleide participatie

Sociale Werkvoorziening: Aan de lastenkant blijft de realisatie tijdelijk achter op de begrote activiteiten. Reden hiervoor is de extra aandacht voor de incidentele taken die binnen het team Participatie opgepakt zijn in 2022 zoals de energietoeslag. Aan de batenkant is een deel van de overdracht van de rijksmiddelen vanuit de werkgeversgemeente Delft niet gerealiseerd vanwege het wegvallen van een medewerker.

-27

148

Wmo begeleiding: Op het totale budget Wmo begeleiding van € 2,2 miljoen resteert € 37.000. De uitputting van het budget is mede afhankelijk van de vraag naar dit product. Ook is op dit product sprake van een afname van de kosten als resultaat van het interventieplan.

-

37

Overig

-0

-11

650 Arbeidsparticipatie

Re-integratietrajecten: De belangrijkste verklaring voor het achterblijven van de kosten is frictie in het re-integratie-instrumentarium in 2022. In de praktijk betekende dit dat er voor het beschikbare trajectaanbod geen geschikte kandidaten waren. In het laatste kwartaal van 2022 zijn nieuwe overeenkomsten aangegaan voor werkzoekenden met een ander profiel. Het screenen van kandidaten en het plaatsen is nu in volle gang.

-

137

TOP trajecten: Het budget voor Traject Oriëntatie op Participatie is in 2022 niet volledig benut. De inzet van dit budget is afhankelijk van het aantal geschikte deelnemers. Dit verschilt per jaar.

-

25

Urentoerekening: Dit betreft een lagere urentoerekening van personeel aan dit taakveld. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

39

Overig

1

4

660 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Afrekeningen oude jaren: Als gevolg van een afwijking van de kostenprognose 2021 hebben er nabetalingen over voorgaande jaren plaatsgevonden. Dit betreft verschillende vormen van Wmo voorzieningen.

-

-43

Pilot deel-scootmobiels: De pilot met deel-scootmobiels is nog niet afgerond. Zowel de kosten als bijdrage uit de Bestemmingsreserve Sociaal domein hebben nog niet plaatsgevonden en staan nu gepland voor 2023.

-35

28

Urentoerekening: Dit betreft een lagere urentoerekening van personeel aan dit taakveld. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

46

Wmo voorzieningen: Op diverse Wmo voorzieningen hebben in 2022 beperkte over- en onderschrijdingen van het budget plaatsgevonden. Per saldo resteert een nadeel op woonvoorzieningen, vervoersvoorzieningen, rolstoelvoorzieningen en de gehandicaptenparkeerkaart.

-

-49

Overig

4

0

671 Maatwerkdienstverlening 18+

Kwijtscheldingen: De budgetten voor kwijtscheldingen van afval en riool zijn niet volledig ingezet in 2022. De verwachting van een toename in kwijtscheldingen als gevolg van de coronapandemie blijft vooralsnog uit. Bij het opstellen van de begroting 2024 vindt er een actualisatie van de kostendekkendheidberekeningen plaats voor afval en riool waarin de budgetten voor kwijtscheldingen worden bijgesteld.

-

78

Schuldhulpverlening: De geplande activiteiten voor dit budget zijn in 2022 niet ten uitvoer gebracht. Dit heeft te maken met de hoeveelheid aan werkzaamheden in dit taakveld.

-

61

Wmo eigen bijdragen: De inkomsten uit eigen bijdragen voor Wmo voorzieningen wijken af van de begrote opbrengst. Deze begroting is gebaseerd op de realisatie in voorgaand jaar (t-1) en wijkt daardoor af.

-8

-

Wmo hulp bij huishouden: De kosten voor deze Wmo voorziening nemen jaarlijks toe. Ondanks een bijstelling van het budget bij de Najaarsnota heeft als gevolg van de toename van het gebruik in 2022 een overschrijding plaatsgevonden.

-

-150

Wmo PGB begeleiding: De begrote lasten op deze activiteit zijn gebaseerd op de realisatie gedurende het voorgaande jaar, in dit geval 2021. In dat jaar speelde corona nog een grote rol met lagere lasten als gevolg. In 2022 was dat minder het geval waardoor de kosten ten opzichte van t-1 hoger zijn uitgevallen.

-

-61

Overig

2

-3

672 Maatwerkdienstverlening 18-

Jeugdhulp oude jaren: Afrekeningen van declaraties over oude jaren zijn gedurende het jaar ontvangen en hebben dit jaar geleid tot een incidenteel voordeel. Omdat we hierbij afhankelijk zijn van de accuratie van de administraties van jeugdhulpaanbieders kan vooraf geen inschatting worden gemaakt van de hoogte van de afrekeningen.

-

96

Jeugdhulp PGB: De begrote lasten voor jeugdhulp in de vorm van een persoonsgebonden budget zijn opgenomen op basis van de realisatie in het voorgaande jaar, t-1. Toewijzingen en de daadwerkelijke inzet ervan wijken jaarlijks af. Uiteindelijk zijn het de prognoses van de SVB waarop de realisatie in de gemeenterekening gebaseerd wordt.

-

36

Jeugdhulp plus: De landelijke ontwikkeling om jeugdigen die daarvoor in aanmerking komen op te vangen in kleinschalige voorzieningen in plaats van via Jeugdhulp plus brengt zorgaanbieders van Jeugdhulp plus in financiële problemen. Op aanwijzing van de Jeugdautoriteit zijn het de jeugdhulpregio's die voor ondersteuning moeten zorgen in de vorm van financiële/liquiditeitssteun. In 2022 is deze vorm van ondersteuning aan een drietal aanbieders geboden. Dit is opgevangen binnen de bestaande jeugdhulpbudgetten.

-

-169

Jeugdhulp ZIN: Samen met het taakveld 682 Maatwerk geëscaleerde zorg 18- worden op dit taakveld de lasten voor jeugdhulp zorg in natura verwerkt. Het betreft zowel lokaal gecontracteerde hulp als regionaal in H10 verband gecontracteerde hulp. Het budget is afgestemd op de kostenprognoses die gedurende het jaar in H10 verband zijn opgesteld.

-

-38

Jeugdhulp ZIN LTA: Vanwege het gebrek aan informatie van de contractbeheerder van landelijke gecontracteerde jeugdhulp (VNG) worden de lasten uit het voorgaande jaar aangehouden als verwachte lasten voor het huidig jaar. De kosten wijken in 2022 fors af ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2022 is het nieuwe woonplaatsbeginsel ingevoerd. Hiermee is geregeld dat niet langer de gemeenten die de zorg aanbieden opdraaien voor de kosten hiervan maar dat deze bij de gemeente terecht komen waar de voogdijschap van de jeugdige zich bevindt. Mogelijk dat hierdoor een aantal klanten van grote aanbieder als Ipse 'administratief verhuisd' zijn waardoor de lasten op dit onderdeel ook buiten onze gemeente zijn geland. Tot nu toe ontbreekt de informatie die dit ook kan onderbouwen.

-

340

Uitvoeringskosten gedecentraliseerde taken: Binnen het sociaal domein is er ruimte voor activiteiten in het kader van samenwerking in H10 en H6 verband (Jeugd en Wmo) alsmede voor lokale ontwikkelingen. De kosten die hiermee gepaard gaan zijn zowel incidenteel als structureel van aard. De incidentele kosten zijn vooraf niet altijd even goed in te schatten en betreffen over het algemeen projectmatige inzet van tijdelijk personeel of externe expertise.

-

-27

Overig

-7

-4

681 Maatwerk geescaleerde zorg 18+

Uitvoeringsagenda Beschermd wonen/Beschermd thuis: Voor kosten uit de Uitvoeringsagenda Beschermd wonen/Beschermd thuis is een bijdrage uit de bijbehorende bestemmingsreserve opgenomen in de Najaarsnota 2022. Omdat het grootste deel van de kosten pas in 2023 wordt gemaakt vindt ook de reservebijdrage pas plaats in 2023.

-120

120

Overig

-

-0

682 Maatwerk geescaleerde zorg 18-

Jeugdhulp ZIN: Samen met het taakveld 672 Maatwerkdienstverlening 18- worden op dit taakveld de lasten voor jeugdhulp zorg in natura verwerkt. Het betreft zowel lokaal gecontracteerde hulp als regionaal in H10 verband gecontracteerde hulp. Het budget is afgestemd op de kostenprognoses die gedurende het jaar in H10 verband zijn opgesteld.

-

240

Overig

4

-0

Totaal 07 Individuele voorzieningen

1.002

-183

08 Veiligheid en duurzaamheid

110 Crisisbeheersing en brandweer

Overig

4

13

120 Openbare orde en veiligheid

Handhaving: Hogere kosten door intensievere handhaving.

-

-25

Subsidies: De specifieke uitkering voor bijdragen in de controle op Coronatoegangsbewijzen is afgewikkeld. Het overschot wordt terugbetaald aan het rijk.

-226

226

Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld Openbare orde en veiligheid. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 8.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

-72

Overig

-6

1

720 Riolering

Rioolaansluitingen: Er zijn in 2022 meer externe riolering aangesloten.

66

-119

Samenwerkingsverbanden: De baten en lasten van de Gemalendienst NAD zijn lager dan begroot.

-203

203

Samenwerkingsverbanden: Het gezamenlijk budget voor het NAD is in 2022 niet volledig ingezet. De ontvangen bijdrage van de deelnemers wordt overgebracht naar 2023.

-274

274

Overig

11

6

730 Afval

Samenwerkingsverbanden: De afvalstoffenheffing is iets lager dan begroot.

-28

-

Samenwerkingsverbanden: De dienstverleningsovereenkomst met Avalex is lager dan begroot.

-

132

Samenwerkingsverbanden: De ontvangen subsidie voor gescheiden afvalinzameling is hoger dan begroot.

87

-

Samenwerkingsverbanden: De vergoeding van HVC (huisvuilcentrale) voor garantstelling is door middel van een creditnota met de gemeente verrekend in plaats van een verkoopnota.

-

123

Overig

1

-9

740 Milieubeheer

Mutatie Reserves: De geplande uitgaven in het uitvoeringsplan energieneutrale gemeente blijven achter bij de planning waardoor een lagere onttrekking uit de reserve heeft plaatsgevonden.

-222

222

Resultaatbestemming: De motie verduurzaming woningen particulieren kent in 2022 geen besteding. In juli 2022 zijn de vervolgstappen voor energieadvies in de raad geweest en wordt als resultaatbestemming naar 2023 overgeheveld.

-

27

Subsidies: De Regeling Reductie Energieverbruik (RRE) is in 2022 afgerond. Het subsidieoverschot wordt terugbetaald aan het Rijk.

-320

320

Subsidies: De subsidieregeling Energiearmoede is niet volledig besteed en loopt door in 2023.

-76

76

Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld Milieubeheer. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

112

Overig

-6

41

Totaal 08 Veiligheid en duurzaamheid

-1.193

1.552

09 Bestuur en dienstverlening

012 Bestuur

College: In 2022 hogere kosten ten lasten van het collegebudget voor representatie, congressen, cursussen en lidmaatschappen dan begroot.

-

-50

Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld Bestuur. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

-68

Wethouderspensioenen: Jaarlijks wordt op basis van individuele actuariële berekeningen het bedrag berekend dat moet worden toegevoegd of vrijvalt van de voorziening wethouderspensioenen. Dit bedrag fluctueert jaarlijks maar wijkt ook dit jaar fors af ten opzichte van andere jaren. Dit als gevolg een hogere rekenrente (van 0,551% naar 2,472%) wat resulteert in een vrijval van de voorziening wethouderspensioenen met afgerond € 400.000.

400

-

Overig

-0

-9

020 Burgerzaken

Bevolkingsadministratie: Door uitval van vast personeel (medewerker frontoffice) is tijdelijk meer extern ingehuurd.

-

-65

Wet open Overheid: Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden. De Woo heeft als doel om de transparantie van de overheid te verbeteren en vervangt de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Vanuit de algemene uitkering van het gemeentefonds ontvangt de gemeente de komende jaren extra middelen voor de implementatie. In 2022 was er onvoldoende capaciteit om het project te starten waardoor het budget voor 2022 niet is benut en een voordeel oplevert van € 136.000.

-

136

Overig

14

-26

Totaal 09 Bestuur en dienstverlening

414

-83

10 Algemene dekkingsmiddelen

040 Overhead

Mutatie reserve: Bij de Kadernota 2021 zijn extra middelen beschikbaar gesteld in verband met bedrijfsvoering gerelateerde zaken vanuit de bestemmingsreserve bedrijfsvoering. Er is € 40.000 niet ingezet omdat de uitgaven binnen de begroting bleven waardoor er geen onttrekking uit de reserve heeft plaatsgevonden.

-40

-

Overhead: In 2022 zijn de uitgaven voor de overhead € 815.000 lager, het overgrote deel van dit voordeel komt ten gunst van het taakveld Overhead. Het overig deel wordt doorberekend aan de investeringen en grondexploitaties.

-

628

Overig

-0

45

050 Treasury

Renteopbrengst: Vanaf september 2022 bedraagt de vergoeding vanuit het Schatkistbankieren meer dan 0% waardoor in de Najaarsnota 2022 geen aanpassing heeft kunnen plaatsvinden.

416

-

Overig

-0

4

061 OZB Woningen

Aanmaning en dwangbevel: Hogere opbrengst in verband met aanmaning- en dwangbevelkosten die zijn verhaald in 2022.

26

-

OZB woningen: Meeropbrengsten OZB woningen doordat er meer opgelegd is dan begroot. Het verschil wordt veroorzaakt doordat in de begroting wordt gerekend met een gemiddelde areaaluitbreiding van woningen over vier jaar.

170

-

Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan Taakveld OZB woningen. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

-69

Overig

15

-1

062 OZB Niet woningen

OZB niet woningen: Meeropbrengsten OZB niet woningen doordat er meer opgelegd is dan begroot. Het verschil wordt veroorzaakt door areaaluitbreiding van niet woningen welke niet in de begroting is meegenomen en doordat minder sprake is van leegstand bij niet-woningen.

104

-

Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan Taakveld OZB niet woningen. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

73

Overig

0

-11

063 Parkeerbelasting

Overig

11

6

064 Belasting overig

Overig

3

4

070 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds

Afrekeningen oude jaren: De werkelijke afrekeningen op de algemene uitkering uit oude jaren wijken af van de begrote afrekeningen. De definitieve vaststelling van maatstafeenheden die niet door de gemeente zelf zijn vast te stellen zijn hiervan de oorzaak. Het gaat dan bv om gegevens als 'omgevingsadressendichtheid' en 'lokaal en regionaal klantenpotentieel'.

-29

-

Uitkomst decembercirculaire 2022: De begrote inkomsten algemene uitkering 2022 zijn afgestemd op de informatie uit de septembercirculaire. Daarna volgde nog een decembercirculaire waarvan de uitkomsten een afwijking hebben veroorzaakt van € 1.085.000 op de begrote inkomsten. Een voorschot op de tweede tranche van de energietoeslag (€ 572.000 positief) vormt hiervan het grootste deel. Daarnaast vond een aantal incidentele vergoedingen plaats voor o.a. meerkosten in het sociaal domein door corona en de opvang van ontheemde Oekraïners. Van de totale extra inkomsten wordt bij de behandeling van de jaarrekening 2022 voorgesteld om € 876.000 in 2023 als budget beschikbaar te stellen voor de daarvoor bestemde onderwerpen.

1.085

-

Overig

0

-7

080 Overige baten en lasten

Inactief personeel: Een voordeel van € 70.704 als gevolg van een hogere uitkering vanuit het UWV.

-

71

Mutatie reserves: Een hogere onttrekking aan de bestemmingsreserve bedrijfsvoering ter dekking van de kosten van RVU (Regeling voor Vervroegde Uittreding).

16

-

Onvoorzien: Een raming voor onvoorziene uitgaven is wettelijk verplicht onderdeel van de begroting. De post onvoorzien wordt jaarlijks aangepast aan de inflatie en groei van de gemeente. Het restant van € 80.000 is niet ingezet en valt daarmee vrij.

-

80

Stelpost areaal: Een voordeel van € 833.876 als gevolg van het niet invullen van de stelpost areaal.

-

834

Stelposten algemene uitkering: In diverse circulaires gemeentefonds zijn middelen toegekend ten behoeve van nieuwe activiteiten waarvan het Rijk de uitvoering aan gemeenten overdraagt. Vooruitlopend op een bestedingsplan worden deze inkomsten in eerste instantie als stelpost gereserveerd in de begroting, de overdracht van deze middelen loopt namelijk veelal vooruit op een concreet plan van besteding dat hierbij door de gemeente moet worden ontwikkeld. Het betreft in dit geval o.a. bedragen voor de uitvoeringskosten van het klimaatakkoord, middelen voor maatschappelijke begeleiding van statushouders en extra geld voor de versterking van de dienstverlening. Door middel van een voorstel tot resultaatbestemming bij de behandeling van de jaarrekening willen we deze middelen in 2023 alsnog besteedbaar houden in afwachting van bestedingsplannen die in 2023 volgen.

-

772

Subsidie: Vanwege de niet meer te verrekenen btw op sportfaciliteiten kan tot en met 2023 een subsidie aangevraagd worden. Vanwege de onzekerheid hiervan en het onzekere karakter was dit niet begroot.

51

-

Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening op dit taakveld. Tegenover het voordeel staat een nadeel op de andere programma's. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

373

Voorziening bovenwettelijk verlof: In 2022 is de wettelijke verplichting ontstaan om voor het eerst per 31-12-2022 een voorziening te vormen voor bovenwettelijke gespaarde verlofuren. Bij dit 'verlofsparen' is sprake van arbeidskostengerelateerde verplichtingen die zowel qua opbouw als afbouw onvoorspelbaar zijn.

-

-297

Voorziening dubieuze debiteuren: Voor de verwachte oninbaarheid van debiteuren is een voorziening dubieuze debiteuren gevormd wat op mindering wordt gebracht van het debiteurensaldo. Betreft een vrijval van afgerond € 43.000.

-

43

Overig

15

98

090 Vennootschapsbelasting

Vennootschapsbelasting: In de begroting is over het positieve begrote resultaat van de grondexploitaties 25% vennootschapsbelasting opgenomen als inschatting. Op basis van de fiscale berekening valt de vennootschapsbelasting lager uit. Voor een nadere toelichting zie de paragraaf grondbeleid.

-

369

Overig

-

0

Totaal 10 Algemene dekkingsmiddelen

1.844

3.016

Dotaties en onttrekkingen reserves per programma

Het muteren van reserves is niet bepalend voor het resultaat vóór bestemming, maar wordt gezien als het bestemmen van het resultaat. In het jaar 2022 is voor € 36,3 miljoen toegevoegd aan reserves en voor € 40,6 miljoen onttrokken. Per saldo betekent dit een onttrekking aan de reserves van € 4,3 miljoen.

Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma

( bedragen X € 1.000 )

Storting

Onttrekking

Saldo

01 Ruimte en wonen

9002 Algemene reserve

-3.086

1.388

-1.698

9250 Reserve huisvesting statushouders

0

15

15

9273 Best.reserve Implementatie Omgevingswet

-464

351

-113

9274 Bestemmingsreserve gevolgen Corona

0

7

7

-3.550

1.761

-1.789

02 Economie en glastuinbouw

9002 Algemene reserve

-1.359

0

-1.359

9004 Reserve rekeningresultaat

0

116

116

-1.359

116

-1.243

03 Mobiliteit

9002 Algemene reserve

-1.500

2.626

1.126

9004 Reserve rekeningresultaat

0

165

165

9227 Bestemmingsres. afschrijvingslasten Komkommerweg

0

25

25

9230 Best.res.afschr. lasten FES Oostelijke Randweg

0

176

176

9233 Best.res. afschrijvingslasten ISV Pijnacker Noord

0

27

27

9280 Bestemmingsreserve Civiele Kunstwerken

0

261

261

9282 Bestemmingsreserve Degeneratiekosten

-420

0

-420

9335 Best.reserve afschr.lasten Asfaltering

0

303

303

-1.920

3.583

1.663

04 Groen en recreatie

9004 Reserve rekeningresultaat

0

160

160

9232 Best.res. afschrijvingslasten Ruyven Zuid-Polder

0

17

17

0

177

177

05 Onderwijs

9002 Algemene reserve

0

478

478

9004 Reserve rekeningresultaat

0

208

208

9210 Best.reserve afschrijvingslasten Stanislas College

0

260

260

9241 Best.reserve Tijdelijke huisvesting CBS Schatkaart

-478

159

-318

9243 Best.res. afschr.lasten renovatie scholen P-Noord

0

20

20

9330 Best.reserve afschrijvingslasten IKC's

0

732

732

-478

1.857

1.379

06 Collectieve voorzieningen

9002 Algemene reserve

0

600

600

9004 Reserve rekeningresultaat

0

202

202

9206 Best. reserve afschrijvingslasten De Groene Wijdte

0

133

133

9242 Best.res.Tijdelijke huisv.Jan Jansen Sporthal

-600

262

-338

9243 Best.res. afschr.lasten renovatie scholen P-Noord

0

4

4

9250 Reserve huisvesting statushouders

-999

1.111

112

9274 Bestemmingsreserve gevolgen Corona

-72

307

235

9281 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten opvanglocaties ontheemden

0

0

0

9331 Best.reserve afschrijvingslasten Sporthallen

0

214

214

9332 Best.res.afschr.lasten onderbouw kunstgrasvelden

0

95

95

9333 Res. afschr.lasten CulturA Dorpsstraat 7 Nootdorp

0

63

63

9334 Best.res.afschr.lasten Begraafplaats Sint Janshof

0

91

91

-1.671

3.083

1.412

07 Individuele voorzieningen

9004 Reserve rekeningresultaat

0

558

558

9245 Bestemmingsreserve Sociaal Domein

-546

470

-76

9274 Bestemmingsreserve gevolgen Corona

0

57

57

9279 Best.reserve Beschermd Wonen/Beschermd Thuis

-398

60

-338

-944

1.144

200

08 Veiligheid en duurzaamheid

9002 Algemene reserve

0

2.068

2.068

9004 Reserve rekeningresultaat

0

27

27

9248 Best.res. werkbudget energieneutrale gemeente

-2.000

193

-1.807

9274 Bestemmingsreserve gevolgen Corona

0

81

81

-2.000

2.369

369

09 Bestuur en dienstverlening

9004 Reserve rekeningresultaat

0

20

20

9274 Bestemmingsreserve gevolgen Corona

0

66

66

0

86

86

10 Algemene dekkingsmiddelen

9002 Algemene reserve

-10.296

12.559

2.263

9004 Reserve rekeningresultaat

0

11.137

11.137

9107 Bestemmingsreserve bedrijfsvoering

-1.443

356

-1.086

9201 Best.res.afschr.lasten Gemeentelijke huisvesting

0

414

414

9210 Best.reserve afschrijvingslasten Stanislas College

-137

0

-137

9223 Best.res.afschr.last ICT uitvoeringsplan2008-2011

0

35

35

9240 Best.res.afschr.lasten Herstr. Katwijkerlaan

-2.089

0

-2.089

9258 Best.res.afschr.last Modernisering gemeentekantoor

0

39

39

9268 Best.res.afschr.lasten schoollokatie De Regenboog

-4.865

0

-4.865

9270 Bestemmingsreserve Cultuur

-381

0

-381

9274 Bestemmingsreserve gevolgen Corona

-354

0

-354

9275 Best.reserve Casaschool en IKC Pijnacker Noord

-915

0

-915

9277 Best.reserve Lagere rente langlopende leningen o/g

0

1.873

1.873

9280 Bestemmingsreserve Civiele Kunstwerken

-853

0

-853

9281 Best.reserve Afschr. opvanglocaties ontheemden

-1.970

0

-1.970

9283 Best.res.Afschrijvingslasten Transformatiegebieden

-450

0

-450

9285 Best.reserve Afschr. Oranjepark, ruimtelijke visie

-400

0

-400

9331 Best.reserve afschrijvingslasten Sporthallen

-275

0

-275

9332 Best.res.afschr.lasten onderbouw kunstgrasvelden

0

92

92

-24.427

26.505

2.079

Totaal

-36.348

40.683

4.334

Dotaties aan voorzieningen per programma

In tegenstelling tot de reserves wordt een dotatie aan een voorziening wel aangemerkt als een last vanuit de exploitatie en is mede bepalend voor het resultaat vóór bestemming. De uitgaven die ten laste van een voorziening worden gebracht zijn daarmee geen exploitatielast omdat deze last reeds genomen is bij de vorming van de voorziening. In 2022 is voor € 3,9 miljoen toegevoegd aan de voorzieningen.

Dotatie voorzieningen per programma

( bedragen X € 1.000 )

Bedrag

Ruimte en wonen

9510 Voorziening nadelige complexen grondexploitatie

-1.111

Ruimte en wonen

-1.111

Mobiliteit

9501 Voorziening Onderhoud wegen

-705

Mobiliteit

-705

Groen en recreatie

9503 Voorziening baggerwerken

-86

9526 Voorziening openbaar groen

-100

9540 Voorziening onderhoud Dobbeplas

-32

Groen en recreatie

-218

Onderwijs

9502 Voorziening onderhoud gebouwen

-67

Onderwijs

-67

Collectieve voorzieningen

9502 Voorziening onderhoud gebouwen

-67

9528 Voorz.groot onderh.+renovatie buitensport

-41

Collectieve voorzieningen

-108

Individuele voorzieningen

9509 Voorziening dubieuze debiteuren

-33

Individuele voorzieningen

-33

Veiligheid en duurzaamheid

9534 Voorziening riolering (egalisatie)

-895

9542 Voorziening FLO Brandweer

-68

Veiligheid en duurzaamheid

-963

Bestuur en dienstverlening

9516 Voorziening wethouderspensioenen

-200

Bestuur en dienstverlening

-200

Algemene dekkingsmiddelen

9502 Voorziening onderhoud gebouwen

-67

9509 Voorziening dubieuze debiteuren

-89

9545 Voorziening bovenwettelijk verlof

-297

Algemene dekkingsmiddelen

-452

Totaal

-3.857