Sociaal Domein

Bedragen in € 1 mln.

begroting

jaarrekening

Externe kosten sociaal domein

2022

2022

Jeugd IB H10/SBJH + ov.

0,4

0,4

Jeugd RTA+ver­voer+lokaal

10,6

10,5

Jeugd subsidies

3,5

3,5

Jeugd LTA

0,5

0,2

PGB Jeugd BG

0,6

0,6

Wmo ZIN begeleiding

2,2

2,2

Wmo ZIN hulp bij hh

3,6

3,7

Wmo voorzieningen

1,7

1,8

Wmo eigen bijdrage

-0,2

-0,2

Wmo overig

0,6

0,6

PGB Wmo HH

0,1

0,1

PGB Wmo BG

0,1

0,2

Wmo subsidies

1,8

1,7

Participatie

3,3

2,7

Totaal externe kosten sociaal domein

28,9

28,0

Toelichting

Jeugd

Inclusief de indexering van de tarieven in 2022 met 3,4% zijn de totale kosten voor lokaal en regionaal gecontracteerde jeugdhulp afgenomen ten opzichte van 2021 (kosten 2021 € 11,2 miljoen). De belangrijkste reden hiervoor is het succes van het interventieplan ‘Grip op het sociaal domein’ waarmee een scherpe focus is gelegd op normaliseren, preventie, integraal samenwerken en innoveren. Hierdoor is het gelukt de kwaliteit van onze dienstverlening te verhogen en de stijgende kostenontwikkeling in het sociaal domein af te vlakken.

Voor de landelijke gecontracteerde jeugdhulp geldt dat hier in 2022 een wijziging in het woonplaatsbeginsel is ingevoerd. De gemeente is vanaf 2022 niet langer financieel verantwoordelijk voor de kosten van jeugdhulp van jeugdigen waarvan de ouders/voogd in een andere gemeente staat ingeschreven. Voor zover dit goed in kaart gebracht kan worden kan worden geconcludeerd dat uit onze gemeente administratief meer kinderen zijn verhuisd dan binnengekomen. Dit heeft geresulteerd in een kostendaling. (kosten 2021 € 0,5 miljoen)

In totaal zijn de kosten voor Jeugdhulp ten opzichte van 2021 gedaald met € 1,0 miljoen.

Wmo

Ondanks de bijstelling in Najaarsnota 2022 zien we toch een overschrijding op het budget hulp bij het huishouden. Als oorzaken voor deze overschrijding zien we het toenemend aantal ouderen en de aanzuigende werking van het abonnementstarief binnen de Wmo. Hierdoor betalen inwoners ongeacht het inkomen, vermogen en de hoeveelheid hulp en/of ondersteuning een maximale eigen bijdrage van € 19,- per maand. In 2022 is opdracht gegeven voor beheersmaatregelen voor Wmo hulp bij het huishouden. Deze zijn toegevoegd aan het interventieplan ‘Grip op het sociaal domein’. In april 2023 is de vierde voortgangsrapportage opgesteld. Deze rapportage bevat de resultaten van de getroffen beheersmaatregelen over het gehele jaar 2022. Voor de voortgang met betrekking tot de beheersmaatregelen hulp in het huishouden verwijzen naar deze voortgangsrapportage. Deze is in juni 2023 ter informatie aan de raad toegestuurd.

Participatie

In het taakveld participatie is sprake van een onderschrijding. Deze wordt voornamelijk veroorzaakt door een overschot op het BUIG budget 2022: de rijksvergoeding die wordt ingezet voor de verstrekking van bijstandsuitkeringen. Het voordeel is overigens lager dan die in de jaarrekening 2021 (voordeel 2021 € 740.000). Als gevolg van de versnelling taakstelling huisvesting statushouders is het aantal bijstandsgerechtigden toegenomen tot 460 eind 2022.

Trends in 2022

Ook in 2022 is onze organisatie verder geconfronteerd met ad hoc vraagstukken vanuit het Rijk. Denk hierbij aan de ondersteuning van slachtoffers van de kindertoeslagenaffaire, de uitbetaling van de energietoeslag aan huishoudens met een laag inkomen, de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne, besteding van de POK[1] middelen, dienstverlening aan werkzoekenden via de arbeidsmarktregio’s en de opvang van asielstatushouders. De inkomensondersteuning aan ondernemers gedurende de coronapandemie is geëindigd.

[1] Parlementaire Onderzoekscommissie Kinderopvangtoeslagaffaire