Algemene omschrijving
Het programma collectieve voorzieningen bestaat uit de volgende onderdelen:
Volksgezondheid;
Jeugd en jeugdgezondheidszorg;
Samenkracht en burgerparticipatie;
Cultuur;
Sportbeleid, activering en sportvoorzieningen.
Met de uitwerking van deze onderdelen willen we met algemene en vrij toegankelijke voorzieningen bijdragen aan de ontwikkeling, participatie en zelfredzaamheid van onze inwoners. Dit programma heeft een duidelijke relatie met programma 7 waarin individuele (zorg-)voorzieningen worden behandeld.
In het programma collectieve voorzieningen gaat het om activiteiten en diensten, waarmee we zoveel mogelijk willen voorkomen, dat onze inwoners een beroep moeten doen op individuele voorzieningen. Of die daarop juist een aanvulling zijn. Collectieve voorzieningen zijn van belang voor preventie, het vroeg signaleren van problemen en het benutten van de eigen mogelijkheden van inwoners.
Wat wilden we bereiken ?
Participatie, zelfredzaamheid, gezondheid en ontwikkeling van inwoners
Inwoners zijn gezond en ontwikkelen zich naar vermogen
De jeugd groeit gezond, veilig en kansrijk op
Inwoners zijn zo zelfredzaam mogelijk en participeren in de samenleving
1. Faciliteren samenkracht en burgerparticipatie
2. Bepalen uitvoering taken Wet Publieke gezondheid
3. Bepalen toegang sociaal domein (kernteams)
4. Faciliteren en regisseren preventieve voorzieningen jeugd
5. Faciliteren van sportvoorzieningen
6. Faciliteren van cultuurvoorzieningen
7. Faciliteren en regisseren preventieve en algemene voorzieningen sociaal domein
8. Faciliteren ondersteuning mantelzorgers en vrijwilligers
Met dit programma willen we enerzijds bereiken dat inwoners zelfstandig kunnen meedoen in de samenleving, zich daarin kunnen ontwikkelen en zich inzetten voor de medemens en de maatschappij. Anderzijds dat jeugd kansen krijgt en mogelijkheden om gezond en veilig op te groeien. Daardoor kunnen ze hun talenten ontwikkelen en hun plek in de samenleving vinden. Dat werkt ook andersom: als jeugdigen zich beter ontwikkelen, zijn er meestal minder gezondheids- en veiligheidsproblemen. Door goede preventieve, algemene voorzieningen voor de jeugd, kunnen meer jeugdigen/gezinnen zichzelf redden, met of zonder hulp van andere ouders of vrijwilligers.
Onze ambitie is dat al onze inwoners meedoen in de samenleving en niemand aan de kant staat. Dit omvat verschillende activiteiten. We bieden passende oplossingen voor jongeren, ouderen en inwoners in een kwetsbare positie. Ook geven we met onze partners invulling aan de transformatie opdracht. Om te kunnen beoordelen wat de inzet van preventieve activiteiten en inzet van maatwerkvoorzieningen oplevert, is een Monitor Sociaal Domein (MSD) ontwikkeld. Daarnaast maken we gebruik van de Ervaringsmeter Pijnacker-Nootdorp. Een instrument dat de ervaringen van onze inwoners met de dienstverlening en ondersteuning in het sociaal domein (WMO) ophaalt.
De waarde die onze inwoners aan de voorzieningen geven is het belangrijkste. Regels en protocollen zijn vooral een hulpmiddel. Ons uitgangspunt is de menselijke maat: collectieve voorzieningen en individuele ondersteuning moeten passen op de leefwereld van onze inwoners. Ook vrijwilligers en mantelzorgers worden door ons gefaciliteerd. Bovendien vinden we het belangrijk dat onze maatschappelijke partners samen een hecht netwerk vormen. Daardoor kunnen ook problemen die ontstaan, sneller worden gesignaleerd. De gemeente creëert voorwaarden voor samenwerking en geeft organisaties subsidie voor hun bijdragen aan maatschappelijke programma’s.
Drie speerpunten hebben de komende jaren extra aandacht:
In de eerste plaats willen we inwoners, verenigingen en stakeholders stimuleren zelfstandig oplossingen te bedenken als ze een vraag hebben in het sociaal domein. Ten tweede willen we meer doen aan preventie en het vroeg signaleren van problemen om erger te voorkomen. In de derde plaats willen wij arrangementen en ketensamenwerking, die mogelijkheden voor hulp bieden op elkaar aansluiten. Dat kan variëren van licht preventief aanbod en informele hulp tot algemene- en maatwerkvoorzieningen. Het is belangrijk dat er verbinding is tussen de collectieve voorzieningen en het maatwerk uit programma 7.
De voorzieningen voor sporten en culturele activiteiten in onze gemeente en onze regio, hebben een hoog niveau. Het jeugdsport- en cultuurfonds helpt jongeren uit gezinnen die minder te besteden hebben om die voorzieningen te gebruiken. In 2022 hebben 223 kinderen gebruik gemaakt van het fonds. In 2021 waren dit 176 kinderen. De aantallen zijn hiermee bijna weer op het niveau van voor de coronatijd. We faciliteren sport ook door het werk van Team4Talent. Dat team stimuleert sportdeelname onder de jeugd op wijk- en buurtniveau, geeft het bewegingsonderwijs een impuls, maakt het aanbod breder en helpt verenigingen. Met de inzet van beweegcoaches stimuleren wij een gezonde leefstijl onder senioren, mensen met een beperking en chronisch zieken. Cultuur willen wij faciliteren, door ervoor te zorgen, dat er in de kernen een aanbod van cultuur is, dat met elkaar samenhangt en zichtbaar is. Ook willen we cultuureducatie en -participatie stimuleren en een toegankelijke en bereikbare culturele infrastructuur realiseren.
Voor meedoen aan de samenleving is gezondheid essentieel. De gemeente heeft een gezondheidsaanpak vastgesteld in de Nota Lokaal Gezondheidsbeleid 2020-2024 en het Lokaal Preventieakkoord.
Inwoners zijn gezond en ontwikkelen zich naar vermogen
Uit de gezondheidsmonitor van de GGD (volwassenenonderzoek 2020) blijkt dat Pijnacker-Nootdorp gemiddeld genomen een ‘gezonde’ gemeente is. Wel is er een aantal kwetsbare doelgroepen, waarvoor we preventieve maatregelen inzetten. Met deze maatregelen en met tal van collectieve voorzieningen zoals publieke gezondheidszorg, sport, cultuur en welzijn, faciliteren we de lokale samenleving, die hierdoor in staat is zich op eigen kracht, gezond en naar vermogen te ontwikkelen.
Volksgezondheid
Samen met onze lokale en regionale partners, zoals scholen, sportverenigingen en welzijnsorganisaties, werken we aan de uitvoering van onze ambities uit de Nota Lokaal Gezondheidsbeleid 2020-2024 en het Lokaal Preventie Akkoord 2021-2023 en richten we ons de komende jaren op de volgende speerpunten:
Stimuleren gezonde levensstijl van jongeren en volwassenen;
Preventie genotmiddelen (waaronder alcoholgebruik, overmatig gamen en gebruik sociale media);
Bevorderen gezonde (rookvrije) leefomgeving;
Aanpak bestrijden eenzaamheid.
In 2022 is voortgang gemaakt met de uitvoering van het Lokaal Gezondheidsbeleid en Lokaal Preventieakkoord. De JOGG-coördinator heeft een plan van aanpak opgesteld om een gezonde leefstijl onder jongeren te stimuleren, met name voor de leeftijdsgroepen 0-4 jaar, 9-10 jaar en 13-15 jaar. In 2023 gaan we de slag met de uitvoering van het plan van aanpak. Het project Sociaal Vitaal is uitgerold in Nootdorp Centrum West en de Venen Oost; 55 deelnemers zijn gestart met het beweegprogramma. Het project in Pijnacker Noord is afgerond. De groepen gaan zelfstandig verder. Voor deelnemers aan de gecombineerde leefstijlinterventies (GLI) is aanvullend beweeg/sport aanbod gekomen. GLI kende vorig jaar ruim 100 deelnemers . In Delfgauw is de KWIEK beweegroute geopend en tot slot is fitstap gestart in de avonduren (onder begeleiding wandelen), speciaal voor inwoners die overdag werken of bezig zijn.
Samen met Brijder preventie en GGD Haaglanden heeft Pijnacker-Nootdorp actief meegedaan aan verschillende campagnes gericht op vermindering alcoholgebruik en roken: 'ik stop (roken) en ik pas (alcohol)'. Verder biedt Brijder online preventie seminars. Ook wordt samengewerkt met het onderwijs in het kader van preventie roken en vapen.
In 2022 zijn we gestart met het netwerkoverleg preventie eenzaamheid als onderdeel van de wijken die werken aanpak. We zijn ook gestart met de voorbereiding van een inspiratiesessie (in 2023) voor lokale (en regionale) partners waarin we samen kijken welke preventie aanpak het beste past in onze gemeente. Voor jongeren wordt het programma Join Us ingezet om eenzaamheid tegen te gaan.
Over de voortgang van het Lokaal Gezondheidsbeleid en het Lokaal Preventieakkoord rapporteren wij jaarlijks aan de raad. De rapportage volgt in het begin van 2023.
De jeugd groeit gezond, veilig en kansrijk op
Pijnacker-Nootdorp is een jonge gemeente. In 2022 was 26,5% van onze bevolking tussen de 0-19 jaar, ten opzichte van 21,2% in Nederland. In vergelijking met andere gemeenten in Zuid-Holland, doen onze jongeren het over het algemeen goed. Zo hebben we minder achterstandsleerlingen, minder werkloze jongeren en hebben onze jongeren minder kans op armoede (bron: www.waarstaatjegemeente.nl).
Ook in 2022 hebben we ingezet op preventie in de jeugdgezondheidszorg en het onderwijs en op samenwerking tussen de partijen. Dit hebben we gedaan op basis van de uitgangspunten uit het kader preventie jeugd: de jeugd groeit gezond, veilig en kansrijk op. De kernteams en het jeugd- en jongerenwerk hebben hier een grote rol in door preventie en vroegsignalering in de wijken en op de scholen. In 2023 herijken we de eerder vastgestelde visie op preventie jeugd, waarbij de scope wordt verbreed naar het hele voorliggende en preventieve veld in het sociaal domein. Dit wordt onderdeel van de in 2023 nieuw te ontwikkelen visie op het sociaal domein.
Onze partners vragen we actief te handelen vanuit het normaliseer-perspectief. Dat wil zeggen vanuit het perspectief dat het normaal is dat opgroeien een proces is dat gepaard gaat met vallen en opstaan. Bij hulpvragen vanuit inwoners kijken we hoe we de lichtere hulpvragen klein kunnen houden waar kan en doorverwijzen waar nodig. En welke rol en verantwoordelijkheid ouders hierin hebben en kunnen nemen. Daarnaast streven we ernaar om signalen van jeugdigen thuis, op school en in de omgeving in een zo vroeg mogelijk stadium te herkennen, zodat er snel gehandeld kan worden om verergering van problematiek te voorkomen.
Normaliseren en de-medicaliseren
In 2021 is de notitie Normaliseren en de-medicaliseren vastgesteld. In 2022 is invulling gegeven aan een aantal actielijnen uit deze notitie. In het eerste kwartaal is via een lokale online bijeenkomst met gastspreker Bert Wienen (associate lector jeugd aan de Hogeschool Windesheim) het thema normaliseren onder de aandacht gebracht bij de inwoners, professionals en de raad. Via contractmanagement zijn we in gesprek gegaan met een aantal van onze aanbieders om te sturen op commitment in onze visie van normaliseren. In de regio zijn we aangeschoven aan de Ontwikkeltafels waar gemeenten en jeugdhulpaanbieders samenkomen en participeren wij in het regionale leernetwerk Normaliseren van de Haagse Hogeschool. Dit om het gedachtegoed van normaliseren in de dagelijkse werkprocessen in te bedden. Wat we de komende tijd regionaal verder gaan doen en willen bereiken is vastgelegd in een regionale notitie waar wij aan hebben bijgedragen. Wij richten ons ook op de jeugdgezondheidszorg (JGZ), die een belangrijke rol heeft in de preventie. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de prenatale huisbezoeken. Deze zijn in juli 2022 van start gegaan, waardoor nog eerder ondersteuning wordt geboden aan de kwetsbare gezinnen. De JGZ ziet ouders/opvoeders als eerste en kan ondersteuning bieden die nodig is om te werken aan het versterken van het zelfvertrouwen van ouders/opvoeders.
Jeugdgezondheidszorg
De gemeenten Delft, Leidschendam-Voorburg, Midden-Delfland, Rijswijk, Wassenaar, Westland, Zoetermeer en Pijnacker-Nootdorp, werken op het gebied van jeugdgezondheidszorg samen met Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West (JGZ-ZHW). Deze samenwerking is vastgelegd in een convenant dat op 31 december 2021 afliep. De acht gemeenten en JGZ hebben nieuwe samenwerkingsafspraken voor de komende zes jaar in een convenant vastgelegd.
Er zijn gezamenlijke ambities opgesteld vanuit kansen die we met elkaar zien om Kansrijke Start vanuit regionale inzet steviger neer te zetten. De gezamenlijke ambities zijn:
Basis op orde, versterken verbindingen tussen medisch- en sociaal domein door inzet (vroeg)signaleringsinstrumenten en zorgpaden kwetsbare zwangere;
Beter aansluiten bij de doelgroep, door het betrekken van de doelgroep bij de aanpak en door gezamenlijke informatievoorziening en scholing van de professionals (dezelfde taal spreken);
Versterken samenwerking met de zorgverzekeraars en huisartsen, rondom gezonde leefstijl en anticonceptie;
Monitoring en evaluatie op regioniveau inzetten.
Er is een wetswijziging aangenomen en deze is per 1 juli 2022 ingegaan. Zwangeren en/of hun gezinnen in een kwetsbare situatie krijgen een prenataal huisbezoek door de jeugdgezondheidszorg aangeboden. Gemeenten worden met deze wetswijziging verplicht het prenatale huisbezoek in te kopen bij c.q. op te dragen aan dezelfde organisatie die de jeugdgezondheidszorg voor de gemeente uitvoert. Hiervoor is een plan opgesteld en hiervover hebben wij afspraken gemaakt met de JGZ.
Inwoners zijn zo zelfredzaam mogelijk en participeren in de samenleving
Het overgrote deel van de inwoners is zelfredzaam en participeert zelfstandig in de samenleving. Zij lossen hun eigen problemen op of doen een beroep op hun sociale omgeving. Waar ondersteuning nodig is, kunnen inwoners gebruik maken van door ons gesubsidieerde algemene voorzieningen, zoals het jeugd- en jongerenwerk, SWOP, Bibliotheek Oostland en de laagdrempelige ondersteuning door de kernteams.
Faciliteren en regisseren preventieve en algemene voorzieningen
De netwerkpartijen (SWOP, Bibliotheek Oostland en Jeugd- en Jongerenwerk) werken samen onder de noemer SBJ Samen Sterk. Gezamenlijk geven zij uitvoering aan een integrale resultaatgerichte opdracht. De opdracht richtte zich op de doelgroepen uit de Wmo, Participatiewet, Jeugdwet en vergunninghouders. De thema's waarmee de netwerkpartijen aan de slag zijn gegaan, zijn financiële zelfredzaamheid van inwoners, participatie en gezonde levensstijl.
SBJ Samen Sterk heeft op basis van de drie inhoudelijke thema's actieprogramma's opgezet, met daarin op elkaar afgestemde activiteiten, zoals Young Leaders en het project Sociaal Vitaal voor inactieve senioren die eenzaamheid ervaren. Daarnaast neemt SBJ deel aan de aanpak Wijken die Werken en is er gewerkt aan een visie en definitie van eenzaamheid waarbij ook een inventarisatie van activiteiten en projecten rondom eenzaamheid hoort.
De samenwerking rond de brugfunctionarissen is voortgezet. De brugfunctionarissen, medewerkers van de SWOP en Jeugd- en Jongerenwerk, werken nauw samen met de gemeentelijke toegangsteams. Zij helpen inwoners om vragen op te lossen door gebruik te maken van een algemene voorziening. Ook het netwerk preventie en nazorg schuldhulpverlening heeft zijn activiteiten gerealiseerd.
Veilig thuis
Wat betreft Veilig Thuis Haaglanden (VTH) merken wij op dat het aantal adviezen en meldingen van huiselijk geweld en kindermishandeling sinds 2020 in omvang afnemen. De wachtlijst met gezinnen die geholpen moeten worden is sinds 2020 redelijk stabiel. Dat komt deels doordat ons kernteam een steeds groter bereik heeft bij de aanpak. VTH heeft extra geld beschikbaar gesteld voor het kernteam. Deze middelen zijn ingezet om een extra medewerker in dienst te nemen voor afhandeling van de casuïstiek. Verder hebben we actief meegedaan aan de Orange the World campagne waarin aandacht wordt gevraagd voor geweld tegen vrouwen en meisjes.
Wet verplichte GGZ en mensen met verward gedrag
Vanaf 2020 voeren we de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) uit. De Wvggz regelt verplichte behandeling in de Geestelijke gezondheidzorg (Ggz), wanneer dat voor iemand of diens omgeving noodzakelijk is en niet anders kan. Er is gewerkt volgens het uitvoeringsplan 'sluitende aanpak personen met verward gedrag'. Dit kunnen ook mensen zijn buiten de GGZ.
Collectief aanvullend vervoer
Meer dan 2.000 inwoners maken normaal gesproken maandelijks gebruik van de Regiotaxi Haaglanden. Omdat de meeste reizigers een Wmo-indicatie hebben, krijgen zij korting en betaalt de gemeente een deel van de kosten. Door beperkingen als gevolg van de coronamaatregelen, is het gebruik van de Regiotaxi gemiddeld met 40% gedaald. De Regiotaxi bleef, met inachtneming van de maatregelen, wel rijden.
In 2021 is een nieuwe vervoerder van de Regiotaxi Haaglanden gecontracteerd. Deze vervoerder heeft zich verbonden aan de doelstelling om zero-emissie vervoer aan te bieden. Zo rijden de voertuigen voor een groot deel op waterstof of worden elektrisch aangedreven. De kosten zijn in 2022 gestegen als gevolg van een aanpassing van de loonkosten van de chauffeurs, de aanschaf van nieuwe voertuigen en hogere brandstofprijzen (ook van de elektrische voertuigen). Naast het vervoer van de Regiotaxi heeft SWOP in 2022 voorbereidingen getroffen voor de invoering van ANWB Automaatje. Dit is een vervoersservice waarbij 'vrijwillige' chauffeurs met eigen auto minder mobiele plaatsgenoten op verzoek vervoeren tegen een kleine vergoeding. SWOP coördineert dit. De gemeente ondersteunt dit initiatief en heeft (eenmalig) bijgedragen om de voorbereidingskosten te dekken. ANWB Automaatje is 1 februari 2023 van start gegaan.
Transformatie sociaal domein
De afgelopen jaren stond de transformatie sociaal domein voor een belangrijk deel in het licht van kostenbeheersing en kwaliteitsverbetering. Maatregelen om kosten te beheersen en de kwaliteit te verbeteren, zijn opgenomen in het interventieplan 'Grip op het sociaal domein 2020- 2022'. Hierin zijn in totaal 28 beheersmaatregelen uitgewerkt. Deze hebben betrekking op:
Meer grip op de toegang tot jeugdhulp.
Stellen van normen.
Meer sturen op de zakelijke samenwerking met aanbieders.
Minder individueel maatwerk door de inzet van basisvoorzieningen en collectief aanbod.
Inwoners meer aanspreken op eigen verantwoordelijkheid/normalisering.
In 2022 hebben we de transformatielijn van de afgelopen jaren voortgezet en aangescherpt. Dit doen we door preventieve, collectieve voorzieningen in te zetten. Hiermee willen we de druk op de individuele maatwerkvoorzieningen verlichten.
Subsidieregelingen
Voor het ondersteunen van maatschappelijke initiatieven zijn er verschillende subsidieregelingen. Zo is er de Subsidieregeling voor activiteiten en evenementen van vrijwilligersorganisaties, bedoeld voor de doelgroepen jeugd tot en met 23 jaar, mensen met een beperking en kwetsbare inwoners. Voor het stimuleren en faciliteren van initiatieven van inwoners en inwonersorganisaties hebben wij de Buurtknip. De Buurtknip is een laagdrempelige subsidieregeling voor activiteiten op straat- of buurtniveau. Sinds 2020 beschikken wij over de Cultuurknip. De Cultuurknip is een subsidieregeling voor kleine culturele initiatieven die de cultuurparticipatie bevorderen. Met het Subsidiebeleidskader Maatschappelijke Voorzieningen ondersteunen wij onze partners in het maatschappelijk netwerk (zoals de SWOP, Bibliotheek Oostland en het Jeugd- en jongerenwerk), die zich richten op het bieden van ondersteuning in het professioneel en vrijwillig vangnet. Voor de resultaten van de verschillende subsidieregelingen verwijzen wij naar het overzicht 'Wat hebben wij daarvoor gedaan?'
Ondersteuning mantelzorgers en vrijwilligers
Individuele contacten met mantelzorgers hebben in 2022 op verschillende manieren plaatsgevonden, zoals gesprekken op kantoor, huisbezoeken, gesprekken tijdens wandelingen, maar ook op creatieve manieren zoals met een workshop en een online luistergroep. Ook mantelzorgers van nieuwe doelgroepen kwamen meer in beeld, zoals bijvoorbeeld partners van mensen met GGZ-problematiek of ouders van zorgintensieve kinderen die thuis verzorgd worden.
In 2022 heeft het Mantelzorgcafé diverse keren plaatsgevonden. De bijeenkomsten bieden netwerkpartners de mogelijkheid om bij elkaar te komen, kennis op te doen en met elkaar te delen. Hiernaast maakt de SWOP onderdeel uit van het Ketenoverleg Dementie en zijn mantelzorgers via nieuwsbrieven en via de lokale media geïnformeerd. Er zijn op dit moment acht vrijwilligers die ingezet kunnen worden voor het bieden van respijtzorg waardoor mantelzorgers tijdelijk ontlast kunnen worden.
De Week van de Mantelzorg heeft voor het eerst in juni plaatsgevonden. Door het in juni te organiseren in plaats van in november is er meer ruimte voor buiten- en avondactiviteiten en werd de kans op beperkende coronamaatregelen (zoveel als mogelijk) verkleind. Tevens hebben mantelzorgers in november tijdens de Dag van de Mantelzorger de keuze gehad tussen een theatervoorstelling bezoeken met introducée of een E-book.
Het Vrijwilligers Informatie Punt (VIP) heeft in 2022 voor de bemiddeling een intensievere werkwijze ingezet. Bemiddeling van vrijwilligers wordt opgepakt naar aanleiding van face-to-face contact met de vrijwilligers waarin uitleg gegeven wordt over het aanbod, voordat de vrijwilliger een besluit neemt en een kennismakingsgesprek plant met de organisatie over de vacature. Deze, meer tijdsintensieve, manier wordt als zeer positief ervaren en zorgt ervoor dat vrijwilligers aan de voorkant meer duidelijkheid hebben over waarvoor ze zich aanmelden. In 2022 is het aantal aanmeldingen van vrijwilligers gestegen: van 122 in 2021, naar 175. Het aantal geslaagde matches is in 2022 toegenomen van 46 naar 84. Wel is het aantal beschikbare vacatures afgenomen ten opzichte van 2021.
Ook met de organisaties is het persoonlijk contact belangrijk om goed zicht te houden op de vacatures. Het VIP heeft organisaties geïnformeerd over diverse relevante onderwerpen rondom de inzet en begeleiding van vrijwilligers. Daarnaast is ervoor gezorgd dat de vacaturebank en de informatie op de website up-to-date is en is er onder andere voor gezorgd dat de maatschappelijke stage nu ook via de vacaturebank geregeld kan worden.
In het eerste half jaar is er veel aandacht besteed aan de extra aanloop van vrijwilligers voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne en aan de uitreiking van de tweejaarlijkse Vrijwilligersprijs in Keijzershof. Nadat de uitreiking vanwege corona twee keer was uitgesteld, kon het in februari doorgang vinden en zijn opnieuw drie organisaties in de prijzen gevallen. In maart is er meegedaan aan NL Doet, waaraan negen organisaties hebben deelgenomen.
Cultuur
In 2022 zijn de hoofdlijnen zoals opgenomen in de Cultuurnota 'Verbinden door cultuur' uitgevoerd. In samenwerking met Stichting Kunstweek hebben inwoners dit jaar een kunstwerk uit kunnen kiezen voor in de openbare ruimte in Nootdorp. Opnieuw is er gekozen voor een kunstwerk van één van de winnende kunstenaars uit 2021. Hiernaast is de Uit-agenda gevuld met activiteiten en kon er opnieuw cultuureducatie aangeboden worden op de scholen vanuit Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK). In 2022 kon het Verbeeldingsweekend weer volledig doorgang vinden, met onder andere dit keer, naast een kunstroute en een beeldenexpositie in het Emmapark, ook een poproute in Pijnacker.
In 2022 heeft onze gemeente wederom deelgenomen aan de Open Monumentendag, waarbij meer locaties dan voorgaande jaren hun deuren opengesteld hebben voor publiek. Een negental locaties in Pijnacker, Nootdorp en Delfgauw konden bezocht worden. Met betrekking tot ons cultureel erfgoed zijn er in 2022 door eigenaren van gemeentelijke monumenten zeven aanvragen ingediend voor monumentensubsidie, waarvan vijf aanvragen toegekend zijn. Hiermee is een bijdrage geleverd aan het in stand houden van het cultureel erfgoed.
De ontwikkeling van het Sociaal Cultureel Centrum (SCC) in Pijnacker is in 2022 voortgezet. In september is een architect gekozen voor het ontwerp van het Sociaal Cultureel Centrum: NL Architects BV uit Amsterdam. Met de keuze voor een architect is de ontwikkeling van het SSC een nieuwe fase ingegaan; de ontwerpfase. Bij het ontwerpproces is een tweetal adviesgroepen betrokken: een gebruikersoverleg met een afvaardiging van toekomstige gebruikers uit het culturele veld en een klankbordgroep met een afvaardiging van bewoners, winkeliers en ondernemers om mee te denken over de uitstraling en inpassing van het SCC. Hiernaast heeft eind 2022 een tweede informatiebijeenkomst plaatsgevonden voor omwonenden en ondernemers. In aanloop naar de realisatie van het SCC is in de voormalige Rabobank op het Raadhuisplein een tijdelijke expositieruimte voor etalagekunst gerealiseerd.
Het culturele veld heeft in 2022 opnieuw gebruik kunnen maken van de compensatieregeling gevolgschade coronamaatregelen. Culturele organisaties hebben een aanvraag kunnen doen voor de periode van 1 oktober 2021 tot 15 maart 2022. In totaal zijn zeven aanvragen toegekend. Ook zijn verschillende structurele en eenmalige culturele activiteiten en evenementen met subsidie ondersteund. Hiernaast is een achttal aanvragen vanuit het Innovatiefonds kunst en cultuur toegekend. Hiermee hebben culturele organisaties zelfstandig, of zoals met de Culturele Instuif in gezamenlijkheid, subsidie aangevraagd om nieuwe culturele initiatieven te organiseren. Er is één aanvraag gedaan voor de Cultuurknip. Om meer aandacht te vestigen op de mogelijkheid om culturele activiteiten te organiseren met ondersteuning vanuit de Cultuurknip zijn er diverse berichten in de lokale media verschenen.
Sportbeleid en activering
Volgens de Gezondheidsmonitor 2020 Volwassenen en Ouderen bedroeg de wekelijkse sportdeelname in onze gemeente 57,3%, tegenover 50,8% landelijk. Uit de corona gezondheidsmonitor jeugd uit 2021 blijkt dat 77% wekelijks sport bij een club, vereniging of sportschool, tegenover 71% in de regio Haaglanden. Onze gemeente kent een rijk en gevarieerd aanbod aan sportorganisaties. Zowel sportverenigingen, als commerciële aanbieders.
In 2022 zijn we verder gegaan met de uitvoering van het (Addendum) Lokaal Sportakkoord PN 2020-2022. In het Lokaal Sportakkoord zijn, zonder volledig te zijn, de volgende interventies opgenomen:
Verenigingsondersteuning sportverenigingen;
Vitaliteitsscan sportverenigingen;
Leerlingvolgsysteem / MQ Scan (om de ontwikkeling van de motorische vaardigheden in het primair onderwijs te volgen);
Bewegend leren;
Ondersteuning Wereld Alzheimer Week (beweegmiddagen voor senioren en mensen met geheugenproblemen);
Samenwerkingsverband 'Inclusief sport en bewegen Haaglanden'.
De inzet van de sportfunctionarissen van Team4Talent (T4T) is in 2022 onverminderd door gegaan. T4T richt zich op het organiseren en faciliteren van sport- en beweegactiviteiten voor de jeugd op school, bij de kinderopvang, in de wijk en bij de sportvereniging. Als gevolg van arbeidsomstandigheden stond de beschikbaarheid (en daarmee de inzet) van de sport- en beweegfunctionarissen onder druk en konden niet alle voorgenomen activiteiten volgens plan worden uitgevoerd. Het gaat hierbij met name om interventies en activiteiten uit het Lokaal Sportakkoord waarbij Team4Talent een coördinerende en/of uitvoerende taak heeft. Waar mogelijk zijn deze interventies en activiteiten doorgeschoven naar 2023. Ondanks een beperktere inzet is Team4Talent erin geslaagd om de afspraken met de partners in het onderwijs, de kinderopvang en de sportaanbieders (zoveel als mogelijk is) na te komen. Begin 2023 was de formatie voor T4T weer op orde.
In 2022 is het project 'Iedereen in beweging' rondom de inzet van de beweegcoaches geëvalueerd. Uit de evaluatie komt naar voren dat de toegevoegde waarde van de beweegcoaches nog steeds aanwezig is. Op basis van het evaluatierapport is een nieuw projectplan opgesteld voor de periode 2023-2026. Hiermee wordt de inzet van de beweegcoaches voor vier jaar gecontinueerd. Naast de doelgroepen senioren, aangepast sporten en chronisch zieken, gaan de beweegcoaches zich ook inzetten voor inwoners met obesitas en long-covid patiënten. Bij de beweegcoaches zijn SWOP, Pieter van Foreest, Ipse de Bruggen en MEE VTV als partner betrokken.
Sportvoorzieningen
In Nootdorp werken wij aan een nieuwe Jan Janssenhal. Na een succesvolle aanbesteding in 2021 zijn de voorbereidingen voor de nieuwe sporthal in 2022 volgens planning uitgevoerd, waaronder het maken van een ontwerp en de oprichting en ingebruikname van een tijdelijke sportvoorziening. Hiermee kan het bewegingsonderwijs en kunnen de activiteiten van de sportverenigingen tijdens de sloop en gedurende de periode van nieuwbouw worden voortgezet. De start van de bouw van de nieuwe Jan Janssenhal is voorzien aan het begin van het tweede kwartaal van 2023. In Pijnacker maakt een nieuwe voorziening voor het bewegingsonderwijs onderdeel uit van het onderwijscluster aan de Groen van Prinstererlaan in Pijnacker Noord. De realisatie verloopt volgens planning.
Voor wat betreft de buitensportaccommodaties zijn er voorbereidingen getroffen voor de renovatie en de herinrichting van het korfbalcomplex van Avanti. Uitvoering hiervan is gepland in de zomer van 2023. Daarnaast werken wij aan de renovatie van een drietal natuurgrasvoetbalvelden en maken we plannen voor de vervanging van de kunstgrashockeyvelden.