Wat hebben we daarvoor gedaan ?

Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op zes prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2022 weer.

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 07 Individuele voorzieningen

Hoofdactiviteit (rol): 7.01 Bepalen handhaving en fraude sociaal domein

Inzet van handhavers in het sociaal domein

Resultaten via het jaarverslag Sociaal Domein

Als onderdeel van het interventieplan 'Grip op het Sociaal Domein in Pijnacker-Nootdorp' (2020), wordt een extra impuls gegeven aan handhaving rechtmatigheid Wmo en Jeugd.
De raad is in juni 2022 geïnformeerd over de voortgang en besparingen van de maatregelen uit het interventieplan. Het jaarverslag Participatie bevat informatie over de inzet van handhavers binnen het sociaal domein.

Hoofdactiviteit (rol): 7.02 Verbinden collectieve voorzieningen en maatwerkvoorzieningen

Ontwikkelen visie op het voorliggend veld

Beleidsplan Visie op preventie in het Sociaal Domein. (Zie ook programma 6)

In verband met nieuwe opgaven en andere prioriteiten binnen het sociaal domein, heeft het ontwikkelen van de visie op het voorliggend veld vertraging opgelopen. Een van de speerpunten in het raadsakkoord op hoofdlijnen 2022-2026 is het actualiseren van de visie op het sociaal domein. Het ontwikkelen van een visie op het voorliggend veld wordt hierin meegenomen. Begin 2023 is de voorbereiding op de actualisatie van de visie op het sociaal domein gestart.

Hoofdactiviteit (rol): 7.03 Bepalen individuele Inkomensondersteuning

Opstellen armoedemonitor in eigen beheer

Inzicht in armoede en het gebruik van minimaregelingen

Naar aanleiding van de aanbeveling uit het rekenkameronderzoek naar het armoede- en schuldhulpverleningsbeleid, zijn de cijfers uit de armoedemonitor geïntegreerd in de monitor sociaal domein.
Wij zijn voornemens om een armoededashboard te ontwikkelen, zodat er doorlopend actueel inzicht is in armoedecijfers en het gebruik van minimaregelingen.
In de tussenliggende periode wordt een nieuwe armoedemonitor uitgevoerd.
Deze wordt in Q2 2023 ter informatie aan de raad gestuurd. Tevens wordt de nieuwe armoedemonitor betrokken bij de ontwikkeling van de visie op het sociaal domein.

Hoofdactiviteit (rol): 7.04 Bepalen individuele ondersteuning bij re-integratie, participatie en schuldbemiddeling

Implementeren van de wet inburgering

Va de P&C cyclus wordt gerapporteerd over het eerste jaar van uitvoering van deze nieuwe wet. In 2023 volgt een eerste voortgangsrapportage

Op 1 januari 2022 is de Wet Inburgering in werking getreden en geven wij hier uitvoering aan. De leerroutes B1, de zelfredzaamheidsroute en het participatieverklaringstraject zijn in 2021 ingekocht.
In december 2021 heeft het college ingestemd met de beleidsregels Wet Inburgering. De overeenkomsten voor de onderwijsroute zijn deze zomer afgesloten. Het jaar 2022 gold als overgangsjaar. Dit komt omdat een deel van de instroom van statushouders in 2022 nog onder de oude Wet inburgering (2013) gebeurde. In Q2 2023 wordt de raad geïnformeerd over het eerste jaar uitvoering.

Maximale ondersteuning aan inwoners met een arbeidsbeperking

Meer kwetsbare inwoners aan het werk

Op 1 januari 2023 worden 144 inwoners met een arbeidsbeperking en/of een zeer grote afstand tot de arbeidsmarkt begeleid door een gespecialiseerd team. 48 Inwoners werken met loonkostensubsidie en andere ondersteuning. Vijftien inwoners hebben een indicatie beschut werk en werken bij de sociaal werkbedrijven Werske! in Den Hoorn, de Binnenbaan in Zoetermeer of bij de Hoogwerkers in Pijnacker. 68 Ontvangen een bijstandsuitkering. Acht inwoners ontvangen een studietoeslag. 22 Inwoners zonder een inkomensregeling worden ondersteund richting een participatieplek.

In oktober 2022 is vanuit de arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal een matchmaker gestart. Deze persoon is gespecialiseerd in de banenafspraak en kan werkgevers adviseren over jobcarving en ondersteuningsmogelijkheden.

Uitvoeren beleidsplan Schuldhulpverlening 2021-2024

Via de P&C cyclus wordt gerapporteerd over de resultaten van het beleidsplan

Op grond van de Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening stelt de gemeenteraad iedere vier jaar een beleidsplan vast. Het (herijkte) beleidsplan schuldhulpverlening is in oktober 2021 vastgesteld. De uitvoering van het beleidsplan verloopt volgens plan. De raad is eind 2022 middels een voortgangsrapportage geïnformeerd over de cijfers en verdere inspanningen op het gebied van schuldhulpverlening, vroegsignalering en de hersteloperatie kinderopvangtoeslagaffaire

Uitvoeren maatregelen plan van aanpak participatie

Rapportage over de resultaten van genomen maatregelen in het jaarverslag participatie

In het najaar van 2019 is het plan van aanpak 'Werken, werken aan en meedoen' vastgesteld. De uitvoering vindt conform de afspraken uit dit plan plaats. Over de voortgang wordt jaarlijks gerapporteerd in het jaarverslag Participatie. Het jaarverslag over 2022 is in Q2 2023 ter informatie aan de raad aangeboden.

Hoofdactiviteit (rol): 7.05 Bepalen individuele voorzieningen jeugdhulp

Transformatie; zowel lokaal als regionaal uitvoering geven aan de wettelijke transformatie-opgave waaronder resultaatgerichte inkoop 2020-2024 en Regiovisie jeugdhulp

Via de P&C cyclus wordt gerapporteerd over de resultaten van de brede wettelijke transformatie-opgave binnen de jeugdhulp

Op 7 september 2021 heeft de raad het Uitvoeringsplan 2022 van de Regiovisie jeugdhulp Haaglanden vastgesteld. In het Uitvoeringsplan is beschreven welke onderwerpen de gemeenten in de regio Haaglanden in 2022 uit de Regiovisie in gezamenlijkheid uitvoeren.
Het uitvoeringsplan 2022 ondersteunt en versterkt de lokale visie en maatregelen. Om de ambities uit de Regiovisie te kunnen monitoren heeft de raad in juni 2022 een eerste regiomonitor ontvangen en een lokale tweede voortgangsrapportage met bedrijfsmatige gegevens. Dit laatste op basis van de aanbevelingen van de Rekenkamer.
Het fundament van de transformatie-opgave binnen de jeugdhulp ligt lokaal.
Dit willen we realiseren door de maatregelen die in het interventieplan 'Grip op het sociaal domein in Pijnacker-Nootdorp' (2020) zijn opgenomen.
De raad is door middel van de tweede voortgangsrapportage in juni 2022 geïnformeerd over de voortgang en besparingen van de maatregelen uit het interventieplan.

Hoofdactiviteit (rol): 7.06 Bepalen individuele voorzieningen Wmo

Implementeren resultaatgericht werken bij begeleiden Wmo

Aansturen aanbieders op effectieve ondersteuning

Inkoop van Wmo-begeleiding vindt momenteel plaats in de H6-regio, door middel van functiegerichte bekostiging (pxq).
Per 1 januari 2022 is Pijnacker-Nootdorp aangesloten bij de regio H5.
De raad heeft hiervoor in december 2021 een inkoopvisie vastgesteld.
Per 2024 zullen wij Wmo-begeleiding gaan inkopen via de H5.
Binnen de H5 vindt inkoop plaats via resultaatgerichte bekostiging.
Door middel van een intern project wordt deze transitie op deze andere bekostigingssystematiek voorbereid.
In Q1 2023 is de raad geïnformeerd over de voortgang van deze transitie.

Pilot 'meer zelf doen'

Pilot 2022-2023 is in uitvoering waarmee kernteam meer zelf doet in de uitvoering van kortdurende begeleiding en ambulante jeugd- en opvoedhulp

Deze maatregel is onderdeel van het Interventieplan 'Grip op het Sociaal Domein in Pijnacker-Nootdorp' (P6 en P8). In maart 2021 heeft de raad ingestemd met de pilot: het vormen van ambulante teams in eigen beheer. De maatregel is inmiddels in uitvoering gebracht, echter in een andere vorm dan de oorspronkelijke business case. De focus ligt nu vooral op het maken van afspraken met aanbieders. De raad is hierover in juni 2022 met de tweede voortgangsrapportage van het interventieplan geïnformeerd.

Transformatie beschermd wonen naar beschermd thuis.

Uitvoeren regionaal en lokaal uitvoeringsplan transformatie beschermd wonen naar beschermd thuis

De transformatie van Beschermd Wonen is verder vormgegeven. In de Uitvoeringsagenda zijn diverse activiteiten opgenomen, op zowel regionaal als lokaal niveau, die de komende jaren vormgegeven gaan worden.
Vanuit het convenant huisvesting zorgafhankelijke doelgroepen, worden inwoners die uitstromen uit een instelling met een Beschermd Thuis indicatie of ambulante begeleiding, vanuit de Wmo bemiddeld richting een woning.
Hiernaast vinden de voorbereidingen plaats rondom het toekomstscenario voor de Toegang.
Tevens is de inkoopstrategie vastgesteld voor de inkoop van Beschermd Wonen en Beschermd Thuis die het kader vormt voor de verdere uitwerking van de inkoopprocedure.

Uitvoeren interventieplan Grip op het sociaal domein. Actualiseren maatregelen.

Beheersing van oplopende kosten voor maatwerkvoorzieningen: Via de P&C cyclus wordt gerapporteerd over de resultaten van de genomen (lokale en regionale) beheersmaatregelen en eventuele bijsturing.

Het interventieplan 'Grip op het sociaal domein in Pijnacker-Nootdorp' (2020) bevat 28 kostenbeheersingsmaatregelen onderverdeeld in technische-, regionale- en politieke maatregelen. De maatregelen worden conform het plan uitgevoerd. In 2021 en 2022 is een afvlakking van de kostenstijging te zien. Uit de jaarrapportage interventieplan 2022 blijkt dat de taakstelling van € 750.000 in 2022 opnieuw ruimschoots gerealiseerd is. Deze jaarrapportage is in juni 2023 ter informatie aan de raad aangeboden.