Wat heeft het gekost ?

In onderstaand overzicht zijn per taakveld de baten en lasten voor bestemming, de bestemming en het saldo na bestemming vermeld van de primaire begroting 2022, begroting na wijziging 2022, rekening 2021, rekening 2022 en de afwijking rekening 2022 ten opzichte van de begroting na wijziging en de afwijking rekening 2022 ten opzichte van de rekening 2021.

Individuele voorzieningen
(bedragen x €1.000)

Prim. begroting
2022

Begroting na
wijziging
2022

Rekening
2021

Rekening
2022

Afwijking tov.
begroting na
wijziging
2022

Afwijking
tov. rekening
2021

Lasten

-31.155

-35.414

-35.950

-35.597

-183

353

Baten

8.211

9.570

13.064

10.572

1.002

-2.492

Totaal

-22.944

-25.844

-22.885

-25.025

819

-2.139

Specificatie van de lasten en baten per taakveld

Individuele voorzieningen
(bedragen x €1.000)

Prim. begroting
2022

Begroting na wijziging
2022

Rekening
2021

Rekening
2022

Afwijking tov. begroting na wijziging
2022

Afwijking
tov. rekening
2021

Lasten per taakveld

630 - Inkomensregelingen

-9.849

-11.311

-12.746

-12.374

-1.063

371

640 - Begeleide participatie

-2.976

-2.721

-2.777

-2.547

174

231

650 - Arbeidsparticipatie

-1.196

-1.004

-946

-799

205

147

660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO)

-1.976

-2.437

-2.199

-2.455

-18

-256

671 - Maatwerkdienstverlening 18+

-3.771

-4.583

-3.973

-4.658

-75

-685

672 - Maatwerkdienstverlening 18-

-10.901

-11.580

-12.263

-11.347

234

916

681 - Maatwerk geescaleerde zorg 18+

-25

-173

-25

-53

120

-28

682 - Maatwerk geescaleerde zorg 18-

-462

-660

-660

-420

240

240

Totaal

-31.155

-34.470

-35.588

-34.653

-183

935

Baten per taakveld

630 - Inkomensregelingen

7.828

7.426

11.163

8.613

1.187

-2.550

640 - Begeleide participatie

0

85

93

58

-27

-36

650 - Arbeidsparticipatie

0

0

66

1

1

-65

660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO)

90

41

57

46

4

-11

671 - Maatwerkdienstverlening 18+

68

215

184

209

-6

25

672 - Maatwerkdienstverlening 18-

0

0

31

99

99

68

681 - Maatwerk geescaleerde zorg 18+

0

398

0

398

0

398

682 - Maatwerk geescaleerde zorg 18-

0

0

0

4

4

4

Totaal

7.986

8.165

11.594

9.428

1.263

-2.166

Totaal saldo van baten en lasten

-23.169

-26.305

-23.994

-25.225

1.079

-1.231

Toevoeging aan reserves

630 - Inkomensregelingen

0

-546

-155

-546

0

-391

650 - Arbeidsparticipatie

0

0

-106

0

0

106

672 - Maatwerkdienstverlening 18-

0

0

-100

0

0

100

681 - Maatwerk geescaleerde zorg 18+

0

-398

0

-398

0

-398

Totaal

0

-944

-361

-944

0

-583

Onttrekking aan reserves

630 - Inkomensregelingen

0

568

387

568

0

181

640 - Begeleide participatie

0

0

52

0

0

-52

650 - Arbeidsparticipatie

155

155

172

155

0

-18

660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO)

0

152

15

117

-35

102

671 - Maatwerkdienstverlening 18+

0

0

40

0

0

-40

672 - Maatwerkdienstverlening 18-

70

350

729

244

-106

-485

681 - Maatwerk geescaleerde zorg 18+

0

180

0

60

-120

60

682 - Maatwerk geescaleerde zorg 18-

0

0

75

0

0

-75

Totaal

225

1.405

1.470

1.144

-261

-326

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

225

461

1.109

200

-261

-908

Resultaat

-22.944

-25.844

-22.885

-25.025

819

-2.139

Analyse afwijkingen tussen de begroting 2022 na wijziging en de Jaarrekening 2022

07 Individuele voorzieningen
(bedragen × € 1.000)

Baten

Lasten

630 Inkomensregelingen

Bijstandsuitkeringen: Binnen dit taakveld worden de bijstandsuitkeringen verstrekt. De bruto boekingen van de belastingen en premie afdrachten veroorzaken overschrijdingen aan zowel de baten- als lastenkant. Per saldo blijkt de Rijksbijdrage toereikend te zijn geweest.

945

-634

Bijzondere bijstand: Als gevolg van de hogere taakstelling voor de huisvesting van statushouders zijn in 2022 hogere uitgaven gedaan dan waarvan in de begroting werd uitgegaan. Het budget is hier gedurende het jaar niet op aangepast. De hogere taakstelling levert aan de inkomstenkant meer aflossingen op, op de kosten voor eerste inrichting.

93

-197

Energietoeslag: De door het Rijk beschikbaar gestelde middelen voor de verstrekking van energietoeslagen 2022 (€ 1.573.000) zijn ultimo 2022 niet volledig uitgekeerd. Van het restant à € 103.000 wordt bij de behandeling van de jaarrekening voorgesteld om dit in 2023 alsnog als budget beschikbaar te stellen voor uitkeringen energietoeslag 2022 die nog in 2023 plaatsvinden.

-

103

Gemeentelijke zorgpolis: De kosten voor deelname aan de gemeentelijke polis voor zorgkosten overschrijden het beschikbare budget. Dit wordt veroorzaakt door verschillende factoren, waaronder een toenemend aantal deelnemers en een afrekening als gevolg van hoger zorggebruik in 2021 dan in 2020. Mogelijk speelt uitgestelde zorg als gevolg van corona hierin een rol.

-

-40

Tozo: De afhandeling van de Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandige Ondernemers levert aan zowel de baten- als de lastenkant een overschrijding op. In 2022 zijn afrondende werkzaamheden uitgevoerd waarvan de hoogte vooraf niet kon worden ingeschat.

118

-114

Urentoerekening: Dit betreft een hogere urentoerekening van personeel aan dit taakveld. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

-136

Verstrekking Rotterdampas: Het budget voor de verstrekking van de Rotterdampas was niet hoog genoeg voor de vraag naar de pas gedurende 2022. Het budget is jaarlijks gelijk terwijl de vraag fluctueert.

-

-35

Overig

31

-10

640 Begeleide participatie

Sociale Werkvoorziening: Aan de lastenkant blijft de realisatie tijdelijk achter op de begrote activiteiten. Reden hiervoor is de extra aandacht voor de incidentele taken die binnen het team Participatie opgepakt zijn in 2022 zoals de energietoeslag. Aan de batenkant is een deel van de overdracht van de rijksmiddelen vanuit de werkgeversgemeente Delft niet gerealiseerd vanwege het wegvallen van een medewerker.

-27

148

Wmo begeleiding: Op het totale budget Wmo begeleiding van € 2,2 miljoen resteert € 37.000. De uitputting van het budget is mede afhankelijk van de vraag naar dit product. Ook is op dit product sprake van een afname van de kosten als resultaat van het interventieplan.

-

37

Overig

-0

-11

650 Arbeidsparticipatie

Re-integratietrajecten: De belangrijkste verklaring voor het achterblijven van de kosten is frictie in het re-integratie-instrumentarium in 2022. In de praktijk betekende dit dat er voor het beschikbare trajectaanbod geen geschikte kandidaten waren. In het laatste kwartaal van 2022 zijn nieuwe overeenkomsten aangegaan voor werkzoekenden met een ander profiel. Het screenen van kandidaten en het plaatsen is nu in volle gang.

-

137

TOP trajecten: Het budget voor Traject Oriëntatie op Participatie is in 2022 niet volledig benut. De inzet van dit budget is afhankelijk van het aantal geschikte deelnemers. Dit verschilt per jaar.

-

25

Urentoerekening: Dit betreft een lagere urentoerekening van personeel aan dit taakveld. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

39

Overig

1

4

660 Maatwerkvoorzieningen (WMO)

Afrekeningen oude jaren: Als gevolg van een afwijking van de kostenprognose 2021 hebben er nabetalingen over voorgaande jaren plaatsgevonden. Dit betreft verschillende vormen van Wmo voorzieningen.

-

-43

Pilot deel-scootmobiels: De pilot met deel-scootmobiels is nog niet afgerond. Zowel de kosten als bijdrage uit de Bestemmingsreserve Sociaal domein hebben nog niet plaatsgevonden en staan nu gepland voor 2023.

-35

28

Urentoerekening: Dit betreft een lagere urentoerekening van personeel aan dit taakveld. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

46

Wmo voorzieningen: Op diverse Wmo voorzieningen hebben in 2022 beperkte over- en onderschrijdingen van het budget plaatsgevonden. Per saldo resteert een nadeel op woonvoorzieningen, vervoersvoorzieningen, rolstoelvoorzieningen en de gehandicaptenparkeerkaart.

-

-49

Overig

4

0

671 Maatwerkdienstverlening 18+

Kwijtscheldingen: De budgetten voor kwijtscheldingen van afval en riool zijn niet volledig ingezet in 2022. De verwachting van een toename in kwijtscheldingen als gevolg van de coronapandemie blijft vooralsnog uit. Bij het opstellen van de begroting 2024 vindt er een actualisatie van de kostendekkendheidberekeningen plaats voor afval en riool waarin de budgetten voor kwijtscheldingen worden bijgesteld.

-

78

Schuldhulpverlening: De geplande activiteiten voor dit budget zijn in 2022 niet ten uitvoer gebracht. Dit heeft te maken met de hoeveelheid aan werkzaamheden in dit taakveld.

-

61

Wmo eigen bijdragen: De inkomsten uit eigen bijdragen voor Wmo voorzieningen wijken af van de begrote opbrengst. Deze begroting is gebaseerd op de realisatie in voorgaand jaar (t-1) en wijkt daardoor af.

-8

-

Wmo hulp bij huishouden: De kosten voor deze Wmo voorziening nemen jaarlijks toe. Ondanks een bijstelling van het budget bij de Najaarsnota heeft als gevolg van de toename van het gebruik in 2022 een overschrijding plaatsgevonden.

-

-150

Wmo PGB begeleiding: De begrote lasten op deze activiteit zijn gebaseerd op de realisatie gedurende het voorgaande jaar, in dit geval 2021. In dat jaar speelde corona nog een grote rol met lagere lasten als gevolg. In 2022 was dat minder het geval waardoor de kosten ten opzichte van t-1 hoger zijn uitgevallen.

-

-61

Overig

2

-3

672 Maatwerkdienstverlening 18-

Jeugdhulp oude jaren: Afrekeningen van declaraties over oude jaren zijn gedurende het jaar ontvangen en hebben dit jaar geleid tot een incidenteel voordeel. Omdat we hierbij afhankelijk zijn van de accuratie van de administraties van jeugdhulpaanbieders kan vooraf geen inschatting worden gemaakt van de hoogte van de afrekeningen.

-

96

Jeugdhulp PGB: De begrote lasten voor jeugdhulp in de vorm van een persoonsgebonden budget zijn opgenomen op basis van de realisatie in het voorgaande jaar, t-1. Toewijzingen en de daadwerkelijke inzet ervan wijken jaarlijks af. Uiteindelijk zijn het de prognoses van de SVB waarop de realisatie in de gemeenterekening gebaseerd wordt.

-

36

Jeugdhulp plus: De landelijke ontwikkeling om jeugdigen die daarvoor in aanmerking komen op te vangen in kleinschalige voorzieningen in plaats van via Jeugdhulp plus brengt zorgaanbieders van Jeugdhulp plus in financiële problemen. Op aanwijzing van de Jeugdautoriteit zijn het de jeugdhulpregio's die voor ondersteuning moeten zorgen in de vorm van financiële/liquiditeitssteun. In 2022 is deze vorm van ondersteuning aan een drietal aanbieders geboden. Dit is opgevangen binnen de bestaande jeugdhulpbudgetten.

-

-169

Jeugdhulp ZIN: Samen met het taakveld 682 Maatwerk geëscaleerde zorg 18- worden op dit taakveld de lasten voor jeugdhulp zorg in natura verwerkt. Het betreft zowel lokaal gecontracteerde hulp als regionaal in H10 verband gecontracteerde hulp. Het budget is afgestemd op de kostenprognoses die gedurende het jaar in H10 verband zijn opgesteld.

-

-38

Jeugdhulp ZIN LTA: Vanwege het gebrek aan informatie van de contractbeheerder van landelijke gecontracteerde jeugdhulp (VNG) worden de lasten uit het voorgaande jaar aangehouden als verwachte lasten voor het huidig jaar. De kosten wijken in 2022 fors af ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2022 is het nieuwe woonplaatsbeginsel ingevoerd. Hiermee is geregeld dat niet langer de gemeenten die de zorg aanbieden opdraaien voor de kosten hiervan maar dat deze bij de gemeente terecht komen waar de voogdijschap van de jeugdige zich bevindt. Mogelijk dat hierdoor een aantal klanten van grote aanbieder als Ipse 'administratief verhuisd' zijn waardoor de lasten op dit onderdeel ook buiten onze gemeente zijn geland. Tot nu toe ontbreekt de informatie die dit ook kan onderbouwen.

-

340

Uitvoeringskosten gedecentraliseerde taken: Binnen het sociaal domein is er ruimte voor activiteiten in het kader van samenwerking in H10 en H6 verband (Jeugd en Wmo) alsmede voor lokale ontwikkelingen. De kosten die hiermee gepaard gaan zijn zowel incidenteel als structureel van aard. De incidentele kosten zijn vooraf niet altijd even goed in te schatten en betreffen over het algemeen projectmatige inzet van tijdelijk personeel of externe expertise.

-

-27

Overig

-7

-4

681 Maatwerk geescaleerde zorg 18+

Uitvoeringsagenda Beschermd wonen/Beschermd thuis: Voor kosten uit de Uitvoeringsagenda Beschermd wonen/Beschermd thuis is een bijdrage uit de bijbehorende bestemmingsreserve opgenomen in de Najaarsnota 2022. Omdat het grootste deel van de kosten pas in 2023 wordt gemaakt vindt ook de reservebijdrage pas plaats in 2023.

-120

120

Overig

-

-0

682 Maatwerk geescaleerde zorg 18-

Jeugdhulp ZIN: Samen met het taakveld 672 Maatwerkdienstverlening 18- worden op dit taakveld de lasten voor jeugdhulp zorg in natura verwerkt. Het betreft zowel lokaal gecontracteerde hulp als regionaal in H10 verband gecontracteerde hulp. Het budget is afgestemd op de kostenprognoses die gedurende het jaar in H10 verband zijn opgesteld.

-

240

Overig

4

-0

Totaal 07 Individuele voorzieningen

1.002

-183

Investeringen

Niet van toepassing voor programma Individuele voorzieningen.