Wat heeft het gekost ?

In onderstaand overzicht zijn per taakveld de baten en lasten voor bestemming, de bestemming en het saldo na bestemming vermeld van de primaire begroting 2022, begroting na wijziging 2022, rekening 2021, rekening 2022 en de afwijking rekening 2022 ten opzichte van de begroting na wijziging en de afwijking rekening 2022 ten opzichte van de rekening 2021.

Mobiliteit
(bedragen x €1.000)

Prim. begroting
2022

Begroting na
wijziging
2022

Rekening
2021

Rekening
2022

Afwijking tov.
begroting na
wijziging
2022

Afwijking
tov. rekening
2021

Lasten

-6.901

-12.326

-6.665

-8.710

3.616

-2.045

Baten

1.080

6.146

2.105

5.792

-354

3.687

Totaal

-5.820

-6.180

-4.560

-2.918

3.262

1.642

Specificatie van de lasten en baten per taakveld

Mobiliteit
(bedragen x €1.000)

Prim. begroting
2022

Begroting na wijziging
2022

Rekening
2021

Rekening
2022

Afwijking tov. begroting na wijziging
2022

Afwijking
tov. rekening
2021

Lasten per taakveld

210 - Verkeer en vervoer

-6.829

-10.364

-6.631

-6.757

3.606

-126

220 - Parkeren

-72

-43

-34

-33

10

1

Totaal

-6.901

-10.406

-6.665

-6.790

3.616

-125

Baten per taakveld

210 - Verkeer en vervoer

151

2.454

1.469

2.209

-245

739

Totaal

151

2.454

1.469

2.209

-245

739

Totaal saldo van baten en lasten

-6.750

-7.953

-5.196

-4.581

3.371

614

Toevoeging aan reserves

210 - Verkeer en vervoer

0

-1.920

0

-1.920

0

-1.920

Totaal

0

-1.920

0

-1.920

0

-1.920

Onttrekking aan reserves

210 - Verkeer en vervoer

929

3.693

636

3.583

-109

2.948

Totaal

929

3.693

636

3.583

-109

2.948

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

929

1.773

636

1.663

-109

1.028

Resultaat

-5.820

-6.180

-4.560

-2.918

3.262

1.642

Analyse afwijkingen tussen de begroting 2022 na wijziging en de Jaarrekening 2022

03 Mobiliteit
(bedragen × € 1.000)

Baten

Lasten

210 Verkeer en vervoer

Civiele kunstwerken: Omdat het oude beheerplan Civiele kunstwerken 2016-2019 is verlopen wordt een dotatie aan de voorziening Civiele kunstwerken van €223.000 in 2022 door de accountant als onrechtmatig aangemerkt. De uitgaven worden in 2022 gedekt vanuit de bestemmingsreserve Civiele kunstwerken.

-

223

Degeneratievergoeding: In de kernen Delfgauw en Pijnacker wordt door KPN glasvezel aangelegd. De werkzaamheden in de kern Pijnacker zijn licht vertraagd en worden in 2023 afgerond. De vergoeding vindt na afronding van de werkzaamheden plaats.

-300

-

Degeneratievergoeding: Over 2022 is incidenteel ruim € 40.000 meer ontvangen dan begroot.

40

-

Mobiliteitsbeleid: Het beschikbaar budget voor onderzoeken is niet benut.

-

36

Mutatie reserves: In 2022 is een eenmalige budget beschikbaar gesteld van € 470.000 voor onderhoud aan civiele kunstwerken. Hiervan is € 370.000 besteed. Door personele wisselingen en vacatures zijn niet alle geplande werkzaamheden in 2022 uitgevoerd.

-100

100

Resultaatbestemming: De vorming van de voorziening Metropolitane fietsroute ad € 2.615.000 wordt door de accountant als onrechtmatig aangemerkt, omdat in 2020 geen sprake is van een harde verplichting c.q. er nog geen beheerplan is ter onderbouwing van een te vormen onderhoudsvoorziening. Voorgesteld wordt om de middelen via resultaatbestemming te storten in een nieuw te vormen bestemmingsreserve MFR zodat de middelen beschikbaar blijven voor het project (zaaknummer 1344778).

-

2.615

Resultaatbestemming: In 2020 is door de raad budget beschikbaar gesteld voor het verkeersveiliger maken van de rotondes. Vanwege Covid-19 is hierin vertraging opgetreden. In 2023 worden de werkzaamheden gebaseerd op het onderzoek van Goudappel en Coffeng uitgevoerd.

-

100

Straatmeubilair : In afwijking van voorgaande jaren is er in 2022 geen abri vervangen. De vervanging van een aantal afvalbakken is bekostigd uit een subsidie zwerfafval en de pollers Zonnehof en Nieuwkoopseweg waren nagenoeg het gehele buitenwerking waardoor veel kosten zijn bespaard.

-

34

Straatreiniging: Het budget straatreiniging vertoont een lichte onderschrijding.

-

24

Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld Verkeer en wegen. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 8.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat.

-

111

Wegen: Het nieuwe beheerplan wegen 2022-2025 is in september 2022 door de raad vastgesteld. Hierdoor zijn de budgetten in het eerste jaar niet volledig benut ad €100.000. Tevens een lagere dotatie aan de voorziening onderhoud wegen van € 231.500.

-

332

Overig

6

31

220 Parkeren

Overig

-

10

Totaal 03 Mobiliteit

-354

3.616

Investeringen

Investeringsbudget

Mobiliteit

Beschikbaar na bijstelling Najaarsnota 2022

Werkelijke uitgaven 2022

Restant

afsluiten / handhaven

Vervanging Hazepad Nootdorp (2022)

582.194

487.183

95.011

afsluiten

Verkeersafwikkeling bedrijvenpark Ruyven (2018)

-15.294

8.050

-23.344

afsluiten

Pollers Pijnacker Centrum (2022)

0

0

0

afsluiten

Verlengde Keulseweg Pijnacker (2019)

47.378

0

47.378

afsluiten

BHP OV 19-22: armaturen Pijnacker Noord(2019)

73.381

25.972

47.410

afsluiten

BHP OV 19-22: Armaturen AHR Oudeweg (2020)

343.390

342.625

765

afsluiten

BHP OV 19-22:armaturen Delftsestraatweg(2019)

17.783

5.140

12.643

afsluiten

BHP OV19-22:masten&netwerk AHR Oudeweg (2021)

56.217

0

56.217

afsluiten

BHP OV19-22: masten & netwerk Delftsestr.weg(2019)

6.003

6.446

-443

afsluiten

BHP OV19-22:masten&netwerk kleine projecten(2019)

20.276

19.065

1.211

afsluiten

BHP OV19-22:Armaturen Nootdorpseweg-Noordweg(2020)

71.346

15.516

55.830

afsluiten

BHP OV 19-22: Armaturen Koningshof (2020)

13.656

13.656

0

afsluiten

BHP OV 19-22: Masten & netwerk Koningshof (2020)

9.769

12.071

-2.302

afsluiten

BHP19-22:Masten&netwerk Nootdorpsewg-Noordwg(2020)

106.300

0

106.300

afsluiten

BHP 19-22: Vervanging 3 OV voedingskasten (2020)

33.000

20.049

12.951

afsluiten

BHP OV 19-22: OV voedingskasten (2022)

44.000

0

44.000

afsluiten

BHP 19-22: Armaturen Overgauwseweg (2022)

30.200

0

30.200

afsluiten

BHP OV 19-22:verv.4 OV voedingskasten (2021)

44.000

0

44.000

afsluiten

BHP OV 19-22: Vlielandseweg: masten&netwerk (2021)

21.233

21.233

0

afsluiten

BHP OV 19-22: Katwijkerlaan: masten&netwerk(2021)

66.595

0

66.595

afsluiten

BHP OV 19-22: Katwijkerlaan: armaturen (2021)

35.673

25.723

9.950

afsluiten

BHP OV 19-22: Klaproostun/fietsenstal:armaturen'21

24.750

0

24.750

afsluiten

BHP OV 19-22: Vlielandseweg: armaturen (2021)

11.374

10.236

1.138

afsluiten

Houten steigers P102/103/104/105/106 (2020)

57.500

0

57.500

afsluiten

1.700.724

1.012.964

687.760

Totaal af te sluiten

Vervangen brug Reesloot/Katwijkerlaan (2021)

295.000

19.007

275.993

handhaven

BHP wegen 17-20: Koningshof, fase 7 (2019)

78.465

4.182

74.283

handhaven

MFR Hazepadbrug (2022)

0

0

0

handhaven

BHP wegen 17-20: Klapwijk, fase 3(2022)

671.799

384.057

287.742

handhaven

BHP Wegen 22-25 Bieslandseweg (2022)

50.000

0

50.000

handhaven

BHP Wegen 22-25 Ruyvensche Molenpad (2022)

50.000

0

50.000

handhaven

VRI Laan v Nootdorp-Veenweg (2019)

179.495

8.362

171.133

handhaven

VRI Delftsestraatweg-Laan der 7 Linden (2018)

240.440

0

240.440

handhaven

Herinrichting Raadhuisplein (2019)

3.859

5.287

-1.428

handhaven

Houten brug Ds. Spoorlaan thv Raadhuis (2023)

0

9.910

-9.910

handhaven

Voorber.krediet herstruct. Katwijkerlaan (2020)

69.576

156.069

-86.493

handhaven

BHP OV 19-22: Klapwijk: masten & netwerk (2022)

92.620

20.157

72.463

handhaven

BHP OV 19-22: Klapwijk:vervanging armaturen (2022)

35.662

0

35.662

handhaven

Damwand zuidzijde Katwijkerlaan (2018)

1.176.513

403.525

772.988

handhaven

Haalbaarheidsonderz. verlengde Komkommerweg (2020)

27.970

21.990

5.980

handhaven

2.971.399

1.032.547

1.938.852

Totaal te handhaven

Totaal Mobiliteit

4.672.123

2.045.511

2.626.612