Wat heeft het gekost ?
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de baten en lasten voor bestemming, de bestemming en het saldo na bestemming vermeld van de primaire begroting 2022, begroting na wijziging 2022, rekening 2021, rekening 2022 en de afwijking rekening 2022 ten opzichte van de begroting na wijziging en de afwijking rekening 2022 ten opzichte van de rekening 2021.
Mobiliteit | Prim. begroting | Begroting na | Rekening | Rekening | Afwijking tov. | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -6.901 | -12.326 | -6.665 | -8.710 | 3.616 | -2.045 |
Baten | 1.080 | 6.146 | 2.105 | 5.792 | -354 | 3.687 |
Totaal | -5.820 | -6.180 | -4.560 | -2.918 | 3.262 | 1.642 |
Specificatie van de lasten en baten per taakveld
Mobiliteit | Prim. begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Rekening | Afwijking tov. begroting na wijziging | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten per taakveld | ||||||
210 - Verkeer en vervoer | -6.829 | -10.364 | -6.631 | -6.757 | 3.606 | -126 |
220 - Parkeren | -72 | -43 | -34 | -33 | 10 | 1 |
Totaal | -6.901 | -10.406 | -6.665 | -6.790 | 3.616 | -125 |
Baten per taakveld | ||||||
210 - Verkeer en vervoer | 151 | 2.454 | 1.469 | 2.209 | -245 | 739 |
Totaal | 151 | 2.454 | 1.469 | 2.209 | -245 | 739 |
Totaal saldo van baten en lasten | -6.750 | -7.953 | -5.196 | -4.581 | 3.371 | 614 |
Toevoeging aan reserves | ||||||
210 - Verkeer en vervoer | 0 | -1.920 | 0 | -1.920 | 0 | -1.920 |
Totaal | 0 | -1.920 | 0 | -1.920 | 0 | -1.920 |
Onttrekking aan reserves | ||||||
210 - Verkeer en vervoer | 929 | 3.693 | 636 | 3.583 | -109 | 2.948 |
Totaal | 929 | 3.693 | 636 | 3.583 | -109 | 2.948 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | 929 | 1.773 | 636 | 1.663 | -109 | 1.028 |
Resultaat | -5.820 | -6.180 | -4.560 | -2.918 | 3.262 | 1.642 |
Analyse afwijkingen tussen de begroting 2022 na wijziging en de Jaarrekening 2022
03 Mobiliteit | Baten | Lasten |
---|---|---|
210 Verkeer en vervoer | ||
Civiele kunstwerken: Omdat het oude beheerplan Civiele kunstwerken 2016-2019 is verlopen wordt een dotatie aan de voorziening Civiele kunstwerken van €223.000 in 2022 door de accountant als onrechtmatig aangemerkt. De uitgaven worden in 2022 gedekt vanuit de bestemmingsreserve Civiele kunstwerken. | - | 223 |
Degeneratievergoeding: In de kernen Delfgauw en Pijnacker wordt door KPN glasvezel aangelegd. De werkzaamheden in de kern Pijnacker zijn licht vertraagd en worden in 2023 afgerond. De vergoeding vindt na afronding van de werkzaamheden plaats. | -300 | - |
Degeneratievergoeding: Over 2022 is incidenteel ruim € 40.000 meer ontvangen dan begroot. | 40 | - |
Mobiliteitsbeleid: Het beschikbaar budget voor onderzoeken is niet benut. | - | 36 |
Mutatie reserves: In 2022 is een eenmalige budget beschikbaar gesteld van € 470.000 voor onderhoud aan civiele kunstwerken. Hiervan is € 370.000 besteed. Door personele wisselingen en vacatures zijn niet alle geplande werkzaamheden in 2022 uitgevoerd. | -100 | 100 |
Resultaatbestemming: De vorming van de voorziening Metropolitane fietsroute ad € 2.615.000 wordt door de accountant als onrechtmatig aangemerkt, omdat in 2020 geen sprake is van een harde verplichting c.q. er nog geen beheerplan is ter onderbouwing van een te vormen onderhoudsvoorziening. Voorgesteld wordt om de middelen via resultaatbestemming te storten in een nieuw te vormen bestemmingsreserve MFR zodat de middelen beschikbaar blijven voor het project (zaaknummer 1344778). | - | 2.615 |
Resultaatbestemming: In 2020 is door de raad budget beschikbaar gesteld voor het verkeersveiliger maken van de rotondes. Vanwege Covid-19 is hierin vertraging opgetreden. In 2023 worden de werkzaamheden gebaseerd op het onderzoek van Goudappel en Coffeng uitgevoerd. | - | 100 |
Straatmeubilair : In afwijking van voorgaande jaren is er in 2022 geen abri vervangen. De vervanging van een aantal afvalbakken is bekostigd uit een subsidie zwerfafval en de pollers Zonnehof en Nieuwkoopseweg waren nagenoeg het gehele buitenwerking waardoor veel kosten zijn bespaard. | - | 34 |
Straatreiniging: Het budget straatreiniging vertoont een lichte onderschrijding. | - | 24 |
Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld Verkeer en wegen. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 8.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 111 |
Wegen: Het nieuwe beheerplan wegen 2022-2025 is in september 2022 door de raad vastgesteld. Hierdoor zijn de budgetten in het eerste jaar niet volledig benut ad €100.000. Tevens een lagere dotatie aan de voorziening onderhoud wegen van € 231.500. | - | 332 |
Overig | 6 | 31 |
220 Parkeren | ||
Overig | - | 10 |
Totaal 03 Mobiliteit | -354 | 3.616 |
Investeringen
Investeringsbudget | ||||
---|---|---|---|---|
Mobiliteit | Beschikbaar na bijstelling Najaarsnota 2022 | Werkelijke uitgaven 2022 | Restant | afsluiten / handhaven |
Vervanging Hazepad Nootdorp (2022) | 582.194 | 487.183 | 95.011 | afsluiten |
Verkeersafwikkeling bedrijvenpark Ruyven (2018) | -15.294 | 8.050 | -23.344 | afsluiten |
Pollers Pijnacker Centrum (2022) | 0 | 0 | 0 | afsluiten |
Verlengde Keulseweg Pijnacker (2019) | 47.378 | 0 | 47.378 | afsluiten |
BHP OV 19-22: armaturen Pijnacker Noord(2019) | 73.381 | 25.972 | 47.410 | afsluiten |
BHP OV 19-22: Armaturen AHR Oudeweg (2020) | 343.390 | 342.625 | 765 | afsluiten |
BHP OV 19-22:armaturen Delftsestraatweg(2019) | 17.783 | 5.140 | 12.643 | afsluiten |
BHP OV19-22:masten&netwerk AHR Oudeweg (2021) | 56.217 | 0 | 56.217 | afsluiten |
BHP OV19-22: masten & netwerk Delftsestr.weg(2019) | 6.003 | 6.446 | -443 | afsluiten |
BHP OV19-22:masten&netwerk kleine projecten(2019) | 20.276 | 19.065 | 1.211 | afsluiten |
BHP OV19-22:Armaturen Nootdorpseweg-Noordweg(2020) | 71.346 | 15.516 | 55.830 | afsluiten |
BHP OV 19-22: Armaturen Koningshof (2020) | 13.656 | 13.656 | 0 | afsluiten |
BHP OV 19-22: Masten & netwerk Koningshof (2020) | 9.769 | 12.071 | -2.302 | afsluiten |
BHP19-22:Masten&netwerk Nootdorpsewg-Noordwg(2020) | 106.300 | 0 | 106.300 | afsluiten |
BHP 19-22: Vervanging 3 OV voedingskasten (2020) | 33.000 | 20.049 | 12.951 | afsluiten |
BHP OV 19-22: OV voedingskasten (2022) | 44.000 | 0 | 44.000 | afsluiten |
BHP 19-22: Armaturen Overgauwseweg (2022) | 30.200 | 0 | 30.200 | afsluiten |
BHP OV 19-22:verv.4 OV voedingskasten (2021) | 44.000 | 0 | 44.000 | afsluiten |
BHP OV 19-22: Vlielandseweg: masten&netwerk (2021) | 21.233 | 21.233 | 0 | afsluiten |
BHP OV 19-22: Katwijkerlaan: masten&netwerk(2021) | 66.595 | 0 | 66.595 | afsluiten |
BHP OV 19-22: Katwijkerlaan: armaturen (2021) | 35.673 | 25.723 | 9.950 | afsluiten |
BHP OV 19-22: Klaproostun/fietsenstal:armaturen'21 | 24.750 | 0 | 24.750 | afsluiten |
BHP OV 19-22: Vlielandseweg: armaturen (2021) | 11.374 | 10.236 | 1.138 | afsluiten |
Houten steigers P102/103/104/105/106 (2020) | 57.500 | 0 | 57.500 | afsluiten |
1.700.724 | 1.012.964 | 687.760 | Totaal af te sluiten | |
Vervangen brug Reesloot/Katwijkerlaan (2021) | 295.000 | 19.007 | 275.993 | handhaven |
BHP wegen 17-20: Koningshof, fase 7 (2019) | 78.465 | 4.182 | 74.283 | handhaven |
MFR Hazepadbrug (2022) | 0 | 0 | 0 | handhaven |
BHP wegen 17-20: Klapwijk, fase 3(2022) | 671.799 | 384.057 | 287.742 | handhaven |
BHP Wegen 22-25 Bieslandseweg (2022) | 50.000 | 0 | 50.000 | handhaven |
BHP Wegen 22-25 Ruyvensche Molenpad (2022) | 50.000 | 0 | 50.000 | handhaven |
VRI Laan v Nootdorp-Veenweg (2019) | 179.495 | 8.362 | 171.133 | handhaven |
VRI Delftsestraatweg-Laan der 7 Linden (2018) | 240.440 | 0 | 240.440 | handhaven |
Herinrichting Raadhuisplein (2019) | 3.859 | 5.287 | -1.428 | handhaven |
Houten brug Ds. Spoorlaan thv Raadhuis (2023) | 0 | 9.910 | -9.910 | handhaven |
Voorber.krediet herstruct. Katwijkerlaan (2020) | 69.576 | 156.069 | -86.493 | handhaven |
BHP OV 19-22: Klapwijk: masten & netwerk (2022) | 92.620 | 20.157 | 72.463 | handhaven |
BHP OV 19-22: Klapwijk:vervanging armaturen (2022) | 35.662 | 0 | 35.662 | handhaven |
Damwand zuidzijde Katwijkerlaan (2018) | 1.176.513 | 403.525 | 772.988 | handhaven |
Haalbaarheidsonderz. verlengde Komkommerweg (2020) | 27.970 | 21.990 | 5.980 | handhaven |
2.971.399 | 1.032.547 | 1.938.852 | Totaal te handhaven | |
Totaal Mobiliteit | 4.672.123 | 2.045.511 | 2.626.612 |