Analyse begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid
(Bedragen x €1.000) | Begroting na wijziging 2023 | Rekening 2023 | Verschil 2023 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
Baten en lasten | |||||||||
01 Ruimte en wonen | -22.872 | 24.721 | 1.849 | -17.280 | 24.705 | 7.425 | 5.592 | -16 | 5.576 |
02 Economie en glastuinbouw | -8.979 | 10.193 | 1.214 | -6.737 | 7.532 | 796 | 2.242 | -2.661 | -419 |
03 Mobiliteit | -7.687 | 616 | -7.071 | -7.289 | 654 | -6.635 | 398 | 39 | 436 |
04 Groen en recreatie | -6.892 | 347 | -6.545 | -6.108 | 400 | -5.708 | 784 | 53 | 837 |
05 Onderwijs en kinderopvang | -7.413 | 2.329 | -5.084 | -7.048 | 1.968 | -5.081 | 365 | -362 | 4 |
06 Collectieve voorzieningen | -24.643 | 11.368 | -13.275 | -23.267 | 12.721 | -10.546 | 1.375 | 1.353 | 2.728 |
07 Individuele voorzieningen | -42.793 | 8.329 | -34.463 | -45.374 | 9.799 | -35.575 | -2.581 | 1.469 | -1.111 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | -24.759 | 17.341 | -7.418 | -22.400 | 16.881 | -5.518 | 2.359 | -460 | 1.900 |
09 Bestuur en dienstverlening | -5.543 | 790 | -4.753 | -6.242 | 834 | -5.408 | -699 | 44 | -655 |
-151.579 | 76.033 | -75.546 | -141.744 | 75.494 | -66.250 | 9.835 | -539 | 9.296 | |
Algemene dekkingsmiddelen | -5.880 | 98.904 | 93.023 | -5.046 | 102.148 | 97.102 | 834 | 3.245 | 4.079 |
Overhead | -15.839 | 0 | -15.839 | -16.234 | 383 | -15.852 | -395 | 383 | -12 |
VpB | -1.074 | 0 | -1.074 | -3.790 | 0 | -3.790 | -2.717 | 0 | -2.717 |
Algemene dekkingsmiddelen | -377 | 0 | -377 | -389 | 20 | -369 | -13 | 20 | 7 |
Bedrag onvoorzien | -1 | 0 | -1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
-23.171 | 98.904 | 75.733 | -25.460 | 102.551 | 77.091 | -2.289 | 3.647 | 1.358 | |
-174.750 | 174.937 | 187 | -167.204 | 178.045 | 10.841 | 7.546 | 3.108 | 10.654 | |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | |||||||||
01 Ruimte en wonen | -3.668 | 1.768 | -1.900 | -3.668 | 898 | -2.770 | 0 | -870 | -870 |
02 Economie en glastuinbouw | -2.203 | 99 | -2.104 | -2.203 | 99 | -2.104 | 0 | 0 | 0 |
03 Mobiliteit | -4.297 | 4.993 | 696 | -4.297 | 4.978 | 681 | -0 | -15 | -15 |
04 Groen en recreatie | 0 | 532 | 532 | 0 | 294 | 294 | 0 | -238 | -238 |
05 Onderwijs en kinderopvang | 0 | 1.287 | 1.287 | 0 | 1.287 | 1.287 | 0 | -0 | -0 |
06 Collectieve voorzieningen | -207 | 1.724 | 1.517 | -207 | 1.462 | 1.255 | 0 | -262 | -262 |
07 Individuele voorzieningen | -600 | 2.437 | 1.837 | -588 | 1.831 | 1.243 | 12 | -605 | -594 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | 0 | 790 | 790 | 0 | 556 | 556 | 0 | -234 | -234 |
09 Bestuur en dienstverlening | 0 | 8 | 8 | 0 | 8 | 8 | 0 | 0 | 0 |
-10.975 | 13.637 | 2.663 | -10.963 | 11.413 | 450 | 12 | -2.225 | -2.213 | |
Algemene dekkingsmiddelen | -31.186 | 33.767 | 2.581 | -31.793 | 34.249 | 2.456 | -607 | 482 | -125 |
Overhead | -250 | 597 | 347 | -250 | 579 | 329 | 0 | -18 | -18 |
VpB | 0 | 1.074 | 1.074 | 0 | 1.074 | 1.074 | 0 | 0 | 0 |
-31.436 | 35.438 | 4.002 | -32.043 | 35.902 | 3.859 | -607 | 464 | -143 | |
-42.411 | 49.076 | 6.665 | -43.006 | 47.315 | 4.309 | -595 | -1.760 | -2.355 | |
Resultaat | |||||||||
01 Ruimte en wonen | -26.539 | 26.488 | -51 | -20.947 | 25.602 | 4.655 | 5.592 | -886 | 4.706 |
02 Economie en glastuinbouw | -11.182 | 10.292 | -890 | -8.940 | 7.631 | -1.308 | 2.242 | -2.661 | -419 |
03 Mobiliteit | -11.984 | 5.609 | -6.375 | -11.586 | 5.633 | -5.954 | 398 | 24 | 421 |
04 Groen en recreatie | -6.892 | 879 | -6.013 | -6.108 | 694 | -5.414 | 784 | -185 | 599 |
05 Onderwijs en kinderopvang | -7.413 | 3.616 | -3.797 | -7.048 | 3.255 | -3.794 | 365 | -362 | 4 |
06 Collectieve voorzieningen | -24.850 | 13.092 | -11.758 | -23.475 | 14.183 | -9.292 | 1.375 | 1.091 | 2.466 |
07 Individuele voorzieningen | -43.393 | 10.766 | -32.627 | -45.962 | 11.630 | -34.332 | -2.569 | 864 | -1.705 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | -24.759 | 18.130 | -6.628 | -22.400 | 17.437 | -4.963 | 2.359 | -693 | 1.666 |
09 Bestuur en dienstverlening | -5.543 | 798 | -4.745 | -6.242 | 842 | -5.400 | -699 | 44 | -655 |
-162.554 | 89.671 | -72.883 | -152.707 | 86.907 | -65.800 | 9.847 | -2.764 | 7.083 | |
Resultaat | |||||||||
Algemene dekkingsmiddelen | -37.067 | 132.671 | 95.604 | -36.839 | 136.398 | 99.559 | 227 | 3.727 | 3.954 |
Overhead | -16.089 | 597 | -15.492 | -16.484 | 962 | -15.522 | -395 | 365 | -30 |
VpB | -1.074 | 1.074 | 0 | -3.790 | 1.074 | -2.717 | -2.717 | 0 | -2.717 |
Algemene dekkingsmiddelen | -377 | 0 | -377 | -389 | 20 | -369 | -13 | 20 | 7 |
Bedrag onvoorzien | -1 | 0 | -1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
-54.607 | 134.342 | 79.735 | -57.503 | 138.453 | 80.950 | -2.896 | 4.111 | 1.215 | |
-217.161 | 224.013 | 6.852 | -210.210 | 225.360 | 15.150 | 6.951 | 1.347 | 8.298 |
Analyse afwijkingen begroting na wijziging en realisatie
Onderstaand volgt per programma een toelichting op de belangrijkste afwijkingen tussen de begroting na wijziging en realisatie van de cijfers na bestemming. Elke kostenoverschrijding is toebedeeld aan een categorie die uitspraak doet over de (on)rechtmatigheid van de overschrijding. Hoewel binnen programma’s overschrijdingen zijn geconstateerd, zijn geen onrechtmatigheden geconstateerd.
Programma / taakveld | Baten | Lasten |
---|---|---|
01 Ruimte en wonen | ||
810 Ruimte en leefomgeving | ||
Mutaties reserves: Omgevingswet: de nieuwe Omgevingswet is per 1 januari 2024 ingevoerd. De werkzaamheden rondom de implementatie van de nieuwe wet zijn die nodig zijn om de nieuwe Omgevingswet op juiste wijze uit te voeren lopen door in 2024. De werkzaamheden die in 2023 hebben plaatsgevonden vooruitlopend op de invoeringsdatum per 1 januari 2024 zijn nog niet afgerond en zullen in 2024 doorlopen. De uitgaven worden gedekt uit de bestemmingsreserve implementatie Omgevingswet, dit heeft geen effect op het rekeningresultaat. | -834 | - |
Omgevingswet: Omgevingswet: de kosten die begroot zijn voor de implementatie van de nieuwe Omgevingswet (per 1 januari 2024 ingevoerd) zijn onderdeel van een programmabudget dat enkele jaren doorloopt. Voor 2023 zijn de werkelijke kosten lager uitgevallen door onderbezetting en omdat acties zijn uitgesteld in de prioritering. Ook is de planning van scholing over langere tijd uitgesmeerd i.v.m. werkdruk. Omdat de kosten lopen via de reserve hebben deze mutaties geen invloed op het resultaat. | - | 784 |
Structuurvisie: Deze middelen zijn in 2023 niet aangewend omdat de geplande monitoring en evaluatie van de omgevingsvisie niet heeft plaatsgevonden, maar is uitgesteld. | - | 61 |
Urentoerekening: Urentoerekening: betreft een lagere urentoerekening van personeel aan taakveld 810 Ruimte en leefomgeving. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 382 |
Overig | -27 | 20 |
820 Grondexploitatie | ||
Grex: Dit betreft afwijkingen in totalen van de grondexploitaties op taakveld 820. Zowel de baten als de lasten op grondexploitaties wijken af van de actualisatie per 01-07-2023. Het saldo van € 4.017.000 betreft een hogere winstuitname van € 5.438.000 op de grondexploitaties dan begroot € 2.092.000. Daarnaast is sprake van een hogere vrijval van de voorziening Nadelige complexen van € 687.000 in plaats van € 15.599. Voor een nadere toelichting op de mutaties en resultaten van het grondbedrijf wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid. | -363 | 4.380 |
Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening van personeel aan taakveld Grondexploitatie. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -215 |
Overig | -5 | 117 |
830 Wonen en Bouwen | ||
Huisvesting statushouders: Lagere huuropbrengsten in 2023 dan begroot. Tevens blijkt het aanvullende budget voor beheer en onderhoud huisvesting niet volledig ingezet. | -22 | 81 |
Leges bouwvergunningen: Er zijn meer bouwvergunningen verstrekt dan verwacht. | 368 | - |
Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening van personeel aan taakveld Wonen en Bouwen. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 8 |
Overig | -3 | -27 |
Totaal 01 Ruimte en wonen | -886 | 5.592 |
02 Economie en glastuinbouw | ||
310 Economische ontwikkeling | ||
Overig | 3 | 12 |
320 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | ||
Grex: Dit betreft afwijkingen in totalen van de grondexploitaties bedrijventerreinen op taakveld 320. Zowel de baten als de lasten op grondexploitaties (bedrijventerreinen) wijken af van de actualisatie per 01-07-2023. Het saldo van -/- € 403.000 betreft een lagere winstuitname van € 1.800.000 op de grondexploitaties bedrijventerreinen dan begroot € 2.203.000. Voor een nadere toelichting op de mutaties en resultaten van het grondbedrijf wordt verwezen naar de paragraaf grondbeleid. | -2.716 | 2.313 |
Overig | -0 | 0 |
330 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | ||
Urentoerekening: Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen. Hier tegenover staat een voordeel op programma 10 Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -72 |
Overig | 3 | -0 |
340 Economische promotie | ||
Overig | 50 | -11 |
Totaal 02 Economie en glastuinbouw | -2.661 | 2.242 |
03 Mobiliteit | ||
210 Verkeer en vervoer | ||
Beheerplan wegen: Als gevolg van beperkte personele bezetting zijn de werkzaamheden uit het beheerplan wegen niet volledig uitgevoerd. | - | 137 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren en vacatureruimte heeft een lagere urentoerekening aan het taakveld Verkeer en vervoer plaatsgevonden. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 135 |
Verkeersmaatregelen: Als gevolg van beperkte personele bezetting is het budget voor kleine verkeersmaatregelen niet volledig besteed. | - | 30 |
Verkeersregelinstallaties: Door vernieuwing van verkeersregelinstallaties vallen de kosten voor regulier onderhoud lager uit. | - | 35 |
Overig | 24 | 58 |
220 Parkeren | ||
Overig | - | 3 |
Totaal 03 Mobiliteit | 24 | 398 |
04 Groen en recreatie | ||
570 Openbaar groen en (openlucht)recreatie | ||
Beheerplan groen: Als gevolg van personele capaciteitsproblemen zijn de projecten uit het beheerplan groen niet volledig uitgevoerd. | - | 250 |
Mutaties reserves: De eerste inrichting van het weidevogelgebied is vertraagd. | -108 | 108 |
Mutaties reserves: Voor ondersteuning van het ambtelijk apparaat bij de inrichting van het omgevingsprogramma groen zijn middelen beschikbaar gesteld vanuit de bestemmingsreserve implementatie omgevingswet. In 2023 zijn slechts beperkt kosten gemaakt. | -130 | 130 |
Mutaties voorziening: De jaarlijkse onderhoudskosten aan de Dobbeplas zijn hoger dan begroot. Ter dekking wordt hiervoor de voorziening 'Onderhoud Dobbeplas' ingezet | 37 | -37 |
Omgevingsprogramma groen: Voor de inrichting van het omgevingsprogramma groen in en om de kernen is binnen de begroting budget gereserveerd. Dit is niet volledig besteed vanwege knelpunten in de personele bezetting. | - | 59 |
Resultaatbestemming: Vanuit het water en klimaatplan 2021-2024 is zijn de projecten twee stuwen door Delfland, de pilot kwaliteitsbaggeren en CoP klimaatadaptatie niet gerealiseerd. Daarnaast zijn de kosten voor het hittestressplan lager uitgevallen. | - | 119 |
Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld Groen en recreatie. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 142 |
Overig | 16 | 13 |
Totaal 04 Groen en recreatie | -185 | 784 |
05 Onderwijs en kinderopvang | ||
420 Onderwijshuisvesting | ||
Accommodaties: Achterblijvende huuropbrengsten als gevolg van het beschikbaar stellen van de Meikoninginnelaan voor de huisvesting van asielzoekers. | -30 | - |
Urentoerekening: betreft een lagere urentoerekening van personeel aan taakveld Onderwijshuisvesting. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 40 |
Overig | -12 | -279 |
430 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | ||
Subsidie: Bij lokaal onderwijsbeleid was de aanvraag voor de reguliere peuteropvang lager dan begroot. | - | 52 |
Subsidie: De subsidieregeling voor het onderwijsachterstandenbeleid is niet besteed en loopt door in 2024. | -243 | 243 |
Subsidie: Voor het Regionale Meld- en Coördinatiepunt is Rijkssubsidie ontvangen, deze is minder besteed dan is ontvangen. Gedeeltelijk is dit bedrag gereserveerd voor 2024. | -102 | 272 |
Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld Onderwijsbeleid en leerlingzaken. Hier tegenover staat een nadeel op programma 10 Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 44 |
Overig | 25 | -7 |
Totaal 05 Onderwijs en kinderopvang | -362 | 365 |
06 Collectieve voorzieningen | ||
510 Sportbeleid en activering | ||
Combinatiefunctionaris: De bijdrage van de deelnemende partijen in de combinatiefunctionaris is niet begroot. | 92 | - |
Combinatiefunctionaris: Lagere besteding van eigen middelen vanwege inzet Brede SPUK-regeling. | - | 141 |
Overig | -23 | 1 |
520 Sportaccommodaties | ||
Buitensport: De hogere lasten worden veroorzaakt door advieskosten voor de renovatie van drie grassportvelden, hogere onderhoudskosten kunstgrasvelden en een te laag energiebudget. | - | -58 |
Het Baken: Als gevolg van de brandschade in sporthal het Baken zijn herstelkosten gemaakt en heeft de verzekeringsmaatschappij een schadeuitkering gedaan. | 101 | -101 |
Mutaties reserves: Het beschikbaar gesteld budget voor de huur van de tijdelijke sporthal in Nootdorp loopt door tot mei 2024. Een deel van dit budget wordt ingezet in 2024. | -158 | 158 |
Sporthal Jan Janssen: De sanering- en sloopkosten zijn hoger uitgevallen dan begroot. | - | -29 |
Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld Sportaccommodaties. Hier tegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -29 |
Overig | -9 | -3 |
530 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | ||
Urentoerekening: betreft een hogere urentoerekening van personeel aan taakveld Cultuurpresentatie, -productie en -participatie. Hiertegenover staat een voordeelop programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -50 |
Overig | 0 | 18 |
550 Cultureel erfgoed | ||
Overig | - | 17 |
560 Media | ||
Overig | - | 18 |
610 Samenkracht en burgerparticipatie | ||
Algemeen budget Wmo: Op dit taakveld worden kosten voor Wmo geboekt welke niet direct verstrekkingen zijn, het betreft bv externe ondersteuning, medische advisering bij indicaties, software abonnementen en communicatie activiteiten. Het betreft een structureel budget, de kosten wijken jaarlijks af afhankelijk van het aantal en de aard van deze activiteiten. | - | 42 |
Crisisnoodopvang asielzoekers: Voor de crisisnoodopvang vallen de kosten voor coördinatie, beveiliging en ondersteuning lager uit. Deze dienst wordt aanbesteed dat heeft geleidt tot lagere kosten. | -110 | 110 |
Inburgering: Uitvoering van de nieuwe Wet Inburgering 2021 vindt plaats met de inkomsten uit een specifieke uitkering van het Rijk als dekking. Vrijwel alle kosten kunnen hieronder verantwoord worden, een enkele post komt voor rekening van de gemeente. Zowel de baten als de lasten binnen dit onderwerp fluctueren jaarlijks, dit zorgt voor afwijking aan zowel de baten- als de lastenkant van de begroting. | - | 557 |
Inburgering: Uitvoering van de nieuwe Wet Inburgering 2021 vindt plaats met de inkomsten uit een specifieke uitkering van het Rijk als dekking. Vrijwel alle kosten kunnen hieronder verantwoord worden, een enkele post komt voor rekening van de gemeente. Zowel de baten als de lasten binnen dit onderwerp fluctueren jaarlijks, dit zorgt voor afwijking aan zowel de baten- als de lastenkant van de begroting. | -598 | - |
Kinderopvang SMI: Het gebruik van kinderopvang SMI in het kader van Participatie vindt plaats op basis van toewijzingen door de kernteams. Er is een structureel budget beschikbaar maar de uitgaven fluctueren jaarlijks met afwijkingen als gevolg. | - | 37 |
Noodopvang vluchtelingen: Gemeenten ontvangen uit de "Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne" in 2023 een normbedrag per gemeentelijke opvangplek per dag. Door de doorstroom naar de tijdelijke huisvestingslocaties vallen de kosten lager uit dan verwacht. | - | 1.644 |
Opvang statushouders: Door de doorstroom naar huisvestingslocaties vallen de kosten lager uit dan verwacht. | - | 244 |
Subsidie: Gemeenten ontvangen uit de "Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne" in 2023 een normbedrag per gemeentelijke opvangplek per dag. Dit is hoger ten opzichte van de begroting. | 274 | - |
Urentoerekening: Dit betreft een hogere urentoerekening aan dit taakveld. Hier tegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -203 |
Overig | -5 | 30 |
620 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | ||
Jeugdhulp ZIN: Op dit taakveld wordt een deel van de ambulante jeugdhulp verantwoord dat regionaal is gecontracteerd. Het maakt deel uit van het geheel van jeugdhulp dat voornamelijk binnen programma 7 Individuele voorzieningen staat verwerkt . Het hoort binnen het saldo van jeugdhulp zoals dat over meerdere taakvelden verwerkt staat en waarover ook wordt gerapporteerd in de paragraaf sociaal domein. | - | -188 |
Kinderopvangtoeslag affaire: Binnen dit taakveld worden de baten en lasten van de uitvoering van hulp aan gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire verantwoord. Per jaareinde wordt een saldo getrokken van het totaal aan lasten dat voor vergoeding in aanmerking komt met daarbij opgeteld een vergoeding voor handelingen waarvoor door het Rijk normbedragen verstrekt worden. Deze werkwijze veroorzaakt afwijkingen op de bestaande begroting, per saldo resteert er een bedrag van € 382.000 op dit onderwerp. Hiervan wordt voorgesteld om dit door middel van resultaatbestemming van het saldo van de jaarrekening in 2024 beschikbaar te stellen op de activiteit Hulp gedupeerden kinderopvangtoeslagaffaire. | 1.287 | -939 |
Maatwerkbudget: Om te kunnen beschikken over budget in gevallen waar de reguliere dienstverlening op dat moment niet in voorziet, beschikken de kernteams over een maatwerkbudget. Dit is een structureel budget dat jaarlijks gelijk is opgenomen in de begroting. Afhankelijk van de noodzaak ervan vinden uitgaven hierop plaats. Dit wijkt jaarlijks af. In 2023 was er op dit budget vanuit het actieplan bestaanszekerheid € 100.000 extra beschikbaar vanuit de Bestemmingsreserve bestaanszekerheid. Hierop is geen aanspraak gemaakt. | -100 | 156 |
Urentoerekening: Dit betreft een lagere urentoerekening aan dit taakveld. Hier tegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 83 |
Overig | 9 | -9 |
710 Volksgezondheid | ||
GGD gemeenschappelijke regeling: Een tussentijdse begrotingswijziging van de gemeenschappelijke regeling GGD/Veilig Thuis is niet verwerkt in de gemeentelijke begroting met een overschrijding van het budget GGD met € 67.000 als gevolg. | - | -67 |
Subsidie: Vanuit gemeente Delft als mandaatgemeente is € 429.533 beschikbaar gesteld met betrekking tot de Specifieke uitkering Integraal Zorg Akkoord. Deze bijdragen is bedoeld voor de inzet op coördinatie en uitvoering van activiteiten op het snijvlak van het medisch-sociaal domein en preventie. | 430 | - |
Subsidie: Vanuit het ministerie van VWS is budget beschikbaar gesteld via de specifieke uitkering voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en de sociale basis. Deze is minder besteed dan is ontvangen. Gedeeltelijk is dit bedrag gereserveerd voor 2024. | -99 | - |
Urentoerekening: Dit betreft een hogere urentoerekening aan dit taakveld. Hier tegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -198 |
Overig | -0 | -0 |
750 Begraafplaatsen en crematoria | ||
Overig | - | -6 |
Totaal 06 Collectieve voorzieningen | 1.091 | 1.375 |
07 Individuele voorzieningen | ||
630 Inkomensregelingen | ||
Bijstandsuitkeringen: Binnen dit taakveld worden de bijstandsuitkeringen verstrekt. De bruto boekingen van de belastingen en premie afdrachten veroorzaken overschrijdingen aan zowel de baten- als lastenkant. In 2023 heeft de gemeente bij de najaarsnota € 1 miljoen aan de rijksbijdrage BUIG moeten toevoegen om aan de uitkeringsverplichtingen te kunnen voldoen. Hiervan is € 868.000 ingezet. Het saldo van baten en lasten op dit onderwerp in de jaarrekening bedraagt € 132.000 voordelig. | 1.054 | -922 |
Bijzondere bijstand: Voor baten op bijzondere bijstand staat een jaarlijks gelijk bedrag aan baten opgenomen in de begroting. Een toename van verstrekte leenbijstand in de voorgaande jaren heeft geleid tot een groter bedrag aan aflossingen in 2023. Aan de uitgavenkant van het budget bijzondere bijstand is in 2023 incidenteel een bedrag van € 190.000 toegevoegd vanwege een verwachte toename van de vraag naar bijzondere bijstand en vanuit het Actieplan bestaanszekerheid. Op het totale budget resteert uiteindelijk € 11.000 aan de uitgavenkant. | - | 11 |
Bijzondere bijstand: Voor baten op bijzondere bijstand staat een jaarlijks gelijk bedrag aan baten opgenomen in de begroting. Een toename van verstrekte leenbijstand in de voorgaande jaren heeft geleid tot een groter bedrag aan aflossingen in 2023. Aan de uitgavenkant van het budget bijzondere bijstand is in 2023 incidenteel een bedrag van € 190.000 toegevoegd vanwege een verwachte toename van de vraag naar bijzondere bijstand en vanuit het Actieplan bestaanszekerheid. Op het totale budget resteert uiteindelijk € 67.000 aan de uitgavenkant. | 115 | - |
Energietoeslag: Er is in 2023 meer aan energietoeslagen uitgekeerd dan dat er beschikbaar was op het hiervoor bestemde budget. In programma 10 staat hier een incidentele inkomst van € 1,4 miljoen uit het gemeentefonds tegenover waarmee in de begroting vooraf ook geen rekening is gehouden. Van het verschil tussen de uitgekeerde toeslagen en de inkomsten uit het gemeentefonds, een bedrag van € 613.771, wordt voorgesteld om dit in 2024 alsnog beschikbaar te stellen als budget voor de energietoeslag door middel van resultaatbestemming van het rekeningsaldo 2023. | - | -800 |
Kwijtschelding KOT gedupeerden: Dit betreft kwijtschelding van gemeentelijke belasting voor gedupeerden van de kinderopvangtoeslag affaire. Hier staat een vergoeding tegenover in de vorm van een specifieke uitkering van het Rijk. Deze is terug te vinden in taakveld 620 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen in Programma 6. | - | -8 |
Urentoerekening: Dit betreft een hogere urentoerekening van personeel aan dit taakveld. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -96 |
Overig | -1 | -20 |
640 WSW en beschut werk | ||
Sociale werkvoorziening: Deze afwijking is veroorzaakt door een overdracht van de middelen ten behoeve van een medewerker uit onze gemeente waarvoor de werkgeversgemeente Delft de rijksvergoeding heeft ontvangen en heeft effect aan zowel effect de baten- als de lastenkant van de jaarrekening. Deze middelen vormen jaarlijks een deel van de dekking op dit budget en waren in 2023 vanwege personele uitstroom lager dan in eerdere jaren. | - | -123 |
Sociale werkvoorziening: Deze afwijking is veroorzaakt door een overdracht van de middelen ten behoeve van een medewerker uit onze gemeente waarvoor de werkgeversgemeente Delft de rijksvergoeding heeft ontvangen. Dit is in 2023 niet opgenomen in de begroting maar heeft per saldo geen invloed op het resultaat. | 28 | - |
Overig | -0 | 0 |
650 Arbeidsparticipatie | ||
Ontvangen subsidie: Dit betreft de ontvangst van een bijdrage uit het Europees Subsidie Fonds zoals dat via de regio Zuid-Holland Centrum is gedeclareerd. Het gaat om een bijdrage voor kosten uit de jaren 2017-2019. Vanwege de doorlooptijd tussen aanvraag en toekenning is hiermee in de begroting geen rekening gehouden. | 129 | - |
re-integratietrajecten: Bij het budget voor re-integratie trajecten en TOp-trajecten (Traject Oriëntatie op Participatie) heeft een overschrijding plaatsgevonden. Dit heeft te maken met intensivering van de inzet van trajecten voor inwoners met een groter afstand tot de arbeidsmarkt. In 2022 zijn nieuwe soorten trajecten ingekocht, omdat de mogelijkheden voor aanmelding van werkfitte werkzoekenden opdroogden. | - | -78 |
Urentoerekening: Dit betreft een lagere urentoerekening van personeel aan dit taakveld. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 220 |
Overig | 0 | 4 |
660 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | ||
Pilots deelscootmobiels: Voor de kosten van een pilot met deelscootmobielen was een bijdrage uit de Bestemmingsreserve sociaal domein begroot. Uitstel van de pilot is er de oorzaak van dat deze bijdrage nog niet heeft plaatsgevonden. | -35 | 35 |
Urentoerekening: Dit betreft een lagere urentoerekening van personeel aan dit taakveld. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 737 |
Wmo rol-, vervoer- en woonvoorzieningen: De kosten voor 2023 zijn uiteindelijk hoger dan de prognose die bij de najaarsnota is opgesteld. De stijgingen in de vraag naar deze voorzieningen is in lijn met de toename van het aantal ouderen in onze gemeente. | - | -135 |
Overig | 10 | -8 |
671A Hulp bij het huishouden (WMO) | ||
Wmo huishoudelijke hulp: Bij hulp bij het huishouden is de kostenstijging veroorzaakt door een toename van het aantal unieke klanten en door indexatie. Dit geldt voor het geheel van zorg in natura en pgb's. | - | -221 |
Overig | - | -1 |
671B Begeleiding (WMO) | ||
Wmo ZIN Begeleiding: Bij begeleiding wordt de kostenstijging veroorzaakt door een toename van 14% van het aantal unieke klanten en door indexatie. Dit geldt voor het geheel van zorg in natura en pgb's. | - | -253 |
Overig | - | 6 |
671C Dagbesteding (WMO) | ||
Overig | - | -0 |
672 Maatwerkdienstverlening 18- | ||
Jeugdhulp: Het resultaat op de kosten voor Jeugdhulp komt voornamelijk binnen de taakvelden 672 Maatwerkdienstverlening 18- en 672C Jeugdhulp dagbesteding tot uiting. Dit betreft het saldo dat resteert na de toevoeging van de extra middelen à € 2,7 miljoen bij de najaarsnota. | - | 362 |
Overig | - | 4 |
672A Jeugdhulp begeleiding | ||
Jeugdhulp PGB: De realisatie over 2022 vormde het uitgangspunt voor het budget 2023. De uiteindelijke realisatie 2023 valt lager uit dan waarmee eerder rekening werd gehouden op basis van informatie van de Sociale Verzekeringsbank. | - | 71 |
Mutaties reserves: Diverse reservemutaties die betrekking hebben op het sociaal domein in zijn geheel staan begroot op dit taakveld. Hieronder valt de bijdrage van DSW aan de gemeente ten behoeve van de pilot welzijnsondersteuner ouderen. Deze bijdrage stond verspreid over drie jaren in de gemeentebegroting maar is door DSW in één keer overgemaakt. Dit verklaard het verschil aan zowel de de uitgavenkant op dit taakveld als het overschot aan inkomsten van € 188.000 op taakveld 672D Jeugdhulp zonder verblijf. | - | -188 |
Mutaties reserves: Een aantal posten die geraamd stonden ten laste van de Bestemmingsreserve Sociaal domein zijn gedurende 2023 uit bestaande middelen gerealiseerd zodat de aanspraak op de reserve kon uitblijven. Het gaat dan met name om de uitvoering van onderwerpen uit het interventieplan kostenbeheersing die in 2023 binnen de eigen personeelsbegroting konden worden ingepast. | -315 | - |
Urentoerekening: Dit betreft een hogere urentoerekening van personeel aan dit taakveld. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -1.238 |
Overig | -0 | 0 |
672B Jeughulp behandeling | ||
Overig | - | 0 |
672C Jeugdhulp dagbesteding | ||
Jeugdhulp: Het resultaat op de kosten voor Jeugdhulp komt voornamelijk binnen de taakvelden 672 Maatwerkdienstverlening 18- en 672C Jeugdhulp dagbesteding tot uiting. Dit betreft het saldo dat resteert na de toevoeging van de extra middelen à € 2,7 miljoen bij de najaarsnota. | - | -226 |
Overig | - | 0 |
672D Jeugdhulp zonder verblijf overig | ||
Mutaties reserves: Diverse reservemutaties die betrekking hebben op het sociaal domein in zijn geheel staan begroot op dit taakveld. | 188 | - |
Mutaties reserves: Diverse reservemutaties die betrekking hebben op het sociaal domein in zijn geheel staan begroot op dit taakveld. Hieronder valt de bijdrage van DSW aan de gemeente ten behoeve van de pilot welzijnsondersteuner ouderen. Deze bijdrage stond verspreid over drie jaren in de gemeentebegroting maar is door DSW in één keer overgemaakt. Dit verklaard het verschil aan zowel de de uitgaven- als aan de inkomstenkant. | 188 | - |
Overig | -188 | -7 |
673A Pleegzorg | ||
Overig | 7 | -0 |
673B Gezinsgericht | ||
Overig | - | 0 |
673C Jeughulp met verblijf overig | ||
Overig | - | -0 |
674A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | ||
Overig | - | 0 |
674B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | ||
Overig | - | -0 |
674C Gesloten plaatsing | ||
Overig | - | 0 |
681A Beschermd wonen (WMO) | ||
Decentralisatie Beschermd wonen: De decentralisatie van Beschermd wonen van centrumgemeenten naar de individuele gemeente heeft vertraging ondervonden vanwege onduidelijkheden over het woonplaatsbeginsel en het verdeelmodel met bijbehorende financiën waardoor een en ander is uitgesteld tot naar verwachting 2025. Verwachte inkomsten in de vorm van reservebijdragen en inkomensoverdrachten vanuit de centrumgemeente Delft zijn door het uitstel deels of niet gerealiseerd. | -317 | 317 |
Overig | - | 0 |
681B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | ||
Veilig Thuis: Een tussentijdse begrotingswijziging van de gemeenschappelijke regeling GGD/Veilig Thuis is niet verwerkt in de gemeentelijke begroting met een overschrijding van het budget met € 14.000 als gevolg. | - | -14 |
Overig | - | 0 |
682A Jeugdbescherming | ||
Overig | - | -0 |
682B Jeugdreclassering | ||
Overig | - | -0 |
Totaal 07 Individuele voorzieningen | 864 | -2.569 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | ||
110 Crisisbeheersing en brandweer | ||
Gemeenschappelijke regelingen:: Creditering gemeentelijke bijdrage 2023 Veligheidregio Haaglanden. | - | 65 |
Mutaties voorziening: De voorziening FLO-gelden (functioneel leeftijdsontslag) wordt opgeheven en via resultaatbestemming omgezet in een bestemmingsreserve. | 1.061 | - |
Overig | 4 | 24 |
120 Openbare orde en veiligheid | ||
Handhaving & APV: Hogere opbrengsten op dwangsommen en vergunningen. | 47 | - |
Urentoerekening:: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld Openbare orden en veiligheid. Hier tegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -198 |
Overig | 6 | 0 |
720 Riolering | ||
Kostendekkend taakveld riolering: De baten op het taakveld riolering vallen hoger uit dan begroot. Riolering is een kostendekkend taakveld, dit heeft dan ook geen invloed op het jaarrekeningresultaat. | 137 | - |
Kostendekkend taakveld riolering: De lasten op het taakveld riolering vallen lager uit dan begroot. Dit heeft tot gevolg dat een hogere storting in de egalisatievoorziening moet worden gedaan. Riolering is een kostendekkend taakveld, dit heeft dan ook geen invloed op het jaarrekeningresultaat. | - | -224 |
Samenwerkingsverbanden: De kosten van de gemalendienst vallen lager uit dan begroot. Dit valt binnen het samenwerkingsverband en heeft geen invloed op rekeningresultaat. | -117 | 117 |
Samenwerkingsverbanden: Het gezamenlijk budget voor het NAD is in 2023 niet volledig ingezet. De ontvangen bijdrage van de deelnemers wordt overgebracht naar 2024. | -514 | 514 |
Overig | -20 | 23 |
730 Afval | ||
Afvalstoffenheffing:: De gerealiseerde opbrengsten voor afvalinzameling zijn licht achtergebleven bij de raming. | -60 | - |
Overig | 26 | 1 |
740 Milieubeheer | ||
Lokale Aanpak Isolatie: De raad heeft extra isolatiesubsidie toegekend bovenop de rijksbijdrage. In 2024 worden de eerste kosten hiervoor gemaakt. Eind 2026 loopt de subsidieverordening af. | - | 500 |
Mutatie reserve: Het was de bedoeling dat er wijkuitvoeringsplannen uitgevoerd zouden worden. Dit is door uitblijven van wetgeving en het resultaat van aardgasvrij Klapwijk uitgesteld. | -233 | 233 |
Subsidie: De subsidieregeling Lokale aanpak isolatie is niet volledig besteed en loopt door in 2024. | -132 | 132 |
Subsidie: De subsidieregeling Middelen Aanpak Energiearmoede is niet besteed en loopt door in 2024. | -179 | 304 |
Subsidie: De subsidieregeling Tijdelijke regeling klimaat- en energiebeleid is niet volledig besteed en loopt door in 2024. | -646 | 646 |
Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld Milieubeheer. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 74 |
Urentoerekening: In 2023 is er extra budget beschikbaargesteld vanuit het Rijk met betrekking tot klimaat- en energiebeleid. Hierdoor is ruimte ontstaan binnen dit budget. | - | 190 |
Overig | -73 | -42 |
Totaal 08 Veiligheid en duurzaamheid | -693 | 2.359 |
09 Bestuur en dienstverlening | ||
012 Bestuur | ||
College: College: in de begroting was rekening gehouden met extra wachtgeldverplichtingen voor het college. Uiteindelijk is dit niet nodig gebleken en is er per saldo een overschot ontstaan op de salarissen voormalig personeel en de overige personeelsgerelateerde kosten. | - | 109 |
Fiscale activiteiten: Dit betreft fiscaal advies en advies t.b.v. horizontaal toezicht. Hier is geen structureel budget voor en is bij de Najaarsnota onvoldoende opgehoogd. | - | -58 |
Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld Bestuur. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -452 |
Wethouderspensioenen: Jaarlijks wordt op basis van individuele actuariële berekeningen het bedrag berekend dat moet worden toegevoegd of vrijvalt van de voorziening wethouderspensioenen. Dit bedrag fluctueert jaarlijks. Dit resulteert in een vrijval van de voorziening wethouderspensioenen met afgerond € 79.000. | 79 | - |
Overig | 9 | -11 |
020 Burgerzaken | ||
Bevolkingsadministratie inhuur derden: Door uitval van het vast personeel is er tijdelijk meer ingehuurd. | - | -96 |
Leges: Leges: de legesopbrengsten voor paspoorten, identiteitskaarten, rijbewijzen zijn lager dan begroot. De aankoopkosten zijn daartegenover ook lager en dit heeft als zodanig geen invloed op het resultaat. | -43 | - |
Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld Burgerzaken. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -191 |
Verkiezingen: In 2023 zijn de kosten voor de 2 verkiezingen hoger uitgevallen dan begroot. | - | -27 |
Overig | -1 | 27 |
Totaal 09 Bestuur en dienstverlening | 44 | -699 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | ||
040 Overhead | ||
Kinderopvang Toeslag Affaire: Vanuit het ministerie is een vergoeding verstrekt voor gemaakte interne uren inzake de Kinderopvang Toeslag Affaire. | 383 | - |
Overhead: De hogere lasten worden veroorzaakt voor een groot deel veroorzaakt door meer geschreven uren op de overhead. Daarnaast is een lager deel overhead doorbelast aan de grondexploitaties en investeringen dan was begroot. | - | -459 |
Overig | -18 | 64 |
050 Treasury | ||
Dividendopbrengsten: De dividendopbrengsten zijn lager dan initieel begroot. | -36 | - |
Renteopbrengsten: Door een verhoging van het rentepercentage op schatkistbankieren, is de renteopbrengst hoger dan in de begroting was opgenomen. | 740 | - |
Renteresultaat: ... | - | -50 |
Overig | -0 | 2 |
061 OZB Woningen | ||
OZB Woningen: Over 2023 bedraagt de gerealiseerde OZB-opbrengst € 11.213 miljoen. Dit is € 326.000 meer opgelegd dan begroot. Dit wordt veroorzaakt doordat enkele nieuwbouwwoningen meer waarde vertegenwoordigen dan de gemiddelde waarde van de woningen waarbij in de begroting rekening is gehouden. | 340 | - |
Urentoerekening: Urentoerekening: betreft een lagere urentoerekening van personeel aan taakveld 061 OZB Woningen. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 39 |
Wet WOZ: Wet WOZ bezwaar en beroep: er zijn minder procedures geweest in 2023 dan vooraf werd ingeschat. | - | 67 |
Overig | -14 | -67 |
062 OZB Niet woningen | ||
OZB niet-woningen: Over 2023 bedraagt de gerealiseerde OZB-opbrengst € 1.400 miljoen. Dit is € 178.000 meer opgelegd dan begroot. Dit wordt veroorzaakt doordat enkele objecten meer waarde vertegenwoordigen dan de gemiddelde waarde van de niet-woningen waarbij in de begroting rekening is gehouden. | 178 | - |
Overig | 0 | -6 |
063 Parkeerbelasting | ||
Overig | 8 | 9 |
064 Belasting overig | ||
Overig | -0 | -79 |
070 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | ||
Algemene uitkering 2023: De afwijking op de inkomsten algemene uitkering zijn veroorzaakt door uitkomsten van de decembercirculaire 2023. De gevolgen van deze circulaire kunnen begrotingstechnisch niet meer in het lopend jaar worden verwerkt waardoor er een verschil ontstaat tussen begrote en werkelijke inkomsten. De belangrijkste mutaties uit de decembercirculaire betreffen een vergoeding van € 1.414.000 voor de uitkering van energietoeslagen en een vergoeding van € 275.000 voor invoeringskosten van de Omgevingswet. Van de inkomst op energietoeslagen is € 800.000 aan energietoeslagen verstrekt in 2023. Van het restant à € 614.000 wordt voorgesteld om dit in 2024 alsnog beschikbaar te stellen uit het resultaat van deze jaarrekening. De vergoeding voor de invoeringskosten van de Omgevingswet is in 2023 ook nog niet ingezet. Hiervan wordt ook voorgesteld om dit vanuit het rekeningresultaat alsnog beschikbaar te stellen in 2024. | 1.482 | - |
Algemene uitkering voorgaande jaren: Voor de uitkeringsjaren 2020-2022 hebben gedurende het jaar 2023 afrekeningen plaatsgevonden. Definitieve aantallen van landelijke en gemeentelijke maatstafgegevens hebben tot deze verrekeningen geleid. Hiervoor wordt een jaarlijks vast bedrag aan baten opgenomen in de begroting maar juist omdat het gaat om informatie waarover afstemming met instanties als het CBS een grote doorlooptijd vraagt is het vooraf niet in te schatten wat de hoogte van de uiteindelijke afrekeningen wordt. | -160 | - |
Overig | 0 | 6 |
080 Overige baten en lasten | ||
Bedrijfsvoering: Lagere onttrekking reserve bedrijfsvoering inzake personele aangelegenheden. | -119 | - |
Mutaties reserves: Vrijval van de bestemmingsreserve Corona conform Najaarsnota 2023. | 607 | -607 |
Salarissen: Een voordeel als gevolg van niet volledig bestede Personeelsbudget. | - | 919 |
Stelposten: Een voordeel als gevolg van het niet volledig inzetten van de stelpost areaal | - | 450 |
Verzekeringen: Ontvangst inzake strafzaak ministerie van justitie. | 60 | - |
Verzekeringen: Schadeherstel en uitkering (exclusief btw) inzake brand in sporthal het Baken. | 580 | -482 |
Overig | 80 | 14 |
090 Vennootschapsbelasting | ||
Vennootschapsbelasting: Over de fiscale winst op de grondexploitaties in 2023 is een bedrag van € 1,9 miljoen opgenomen als verwachte VpB-druk. Tevens zijn er in 2023 afrekeningen geweest over de VpB-jaren 2021 en 2022. Vennootschapsbelasting is een relatief nieuw onderwerp voor gemeenten en afstemming met de Belastingdienst over onderdelen als waarderinsgrondslagen heeft geleid tot nadere afrekeningen. Dit veroorzaakt een overschrijding van het beschikbare budget 2023. Over de gehele looptijd van de grondexploitaties blijft de totale VpB-druk gelijk. | - | -2.717 |
Overig | - | 0 |
Totaal 10 Algemene dekkingsmiddelen | 4.111 | -2.896 |
Dotaties en onttrekkingen reserves per programma
Het muteren van reserves is niet bepalend voor het resultaat vóór bestemming, maar wordt gezien als het bestemmen van het resultaat. In het jaar 2023 is voor € 43,0 miljoen toegevoegd aan reserves en voor € 47,3 miljoen onttrokken. Per saldo betekent dit een onttrekking aan de reserves van € 4,3 miljoen.
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma | |||||
---|---|---|---|---|---|
( bedragen X € 1.000 ) | Storting | Onttrekking | Saldo | ||
01 Ruimte en wonen | |||||
9002 Algemene reserve | -3.118 | 440 | -2.677 | ||
9107 Bestemmingsreserve bedrijfsvoering | 0 | 100 | 100 | ||
9267 Best.res.kwaliteitsverbetering Groenzoom | -550 | 0 | -550 | ||
9273 Best.reserve Implementatie Omgevingswet | 0 | 200 | 200 | ||
9281 Best.reserve Afschr. opvanglocaties ontheemden | 0 | 12 | 12 | ||
9283 Best.res.Afschrijvingslasten Transformatiegebieden | 0 | 145 | 145 | ||
-3.668 | 898 | -2.770 | |||
02 Economie en glastuinbouw | |||||
9002 Algemene reserve | -2.203 | 99 | -2.104 | ||
-2.203 | 99 | -2.104 | |||
03 Mobiliteit | |||||
9002 Algemene reserve | -662 | 3.784 | 3.122 | ||
9227 Bestemmingsres. afschrijvingslasten Komkommerweg | 0 | 25 | 25 | ||
9230 Best.res.afschr. lasten FES Oostelijke Randweg | 0 | 176 | 176 | ||
9233 Best.res. afschrijvingslasten ISV Pijnacker Noord | 0 | 27 | 27 | ||
9280 Bestemmingsreserve Civiele Kunstwerken | 0 | 592 | 592 | ||
9282 Bestemmingsreserve Degeneratiekosten | 0 | 70 | 70 | ||
9288 Bestemmingsreserve Metropolitane fietsroute (MFR) | -3.635 | 0 | -3.635 | ||
9335 Best.reserve afschr.lasten Asfaltering | 0 | 303 | 303 | ||
-4.297 | 4.978 | 681 | |||
04 Groen en recreatie | |||||
9002 Algemene reserve | 0 | 233 | 233 | ||
9232 Best.res. afschrijvingslasten Ruyven Zuid-Polder | 0 | 17 | 17 | ||
9252 Bestemmingsreserve beheer Dobbeplas | 0 | 44 | 44 | ||
0 | 294 | 294 | |||
05 Onderwijs en kinderopvang | |||||
9002 Algemene reserve | 0 | 63 | 63 | ||
9210 Best.reserve afschrijvingslasten Stanislas College | 0 | 260 | 260 | ||
9241 Best.reserve Tijdelijke huisvesting CBS Schatkaart | 0 | 159 | 159 | ||
9243 Best.res. afschr.lasten renovatie scholen P-Noord | 0 | 20 | 20 | ||
9264 Res.afsch.lasten school Ackerswoude en Keijzershof | 0 | 53 | 53 | ||
9330 Best.reserve afschrijvingslasten IKC's | 0 | 732 | 732 | ||
0 | 1.287 | 1.287 | |||
06 Collectieve voorzieningen | |||||
9002 Algemene reserve | 0 | 356 | 356 | ||
9206 Best. reserve afschrijvingslasten De Groene Wijdte | -120 | 122 | 2 | ||
9242 Best.res.Tijdelijke huisv.Jan Jansen Sporthal | -87 | 267 | 179 | ||
9243 Best.res. afschr.lasten renovatie scholen P-Noord | 0 | 4 | 4 | ||
9245 Bestemmingsreserve Sociaal Domein | 0 | 39 | 39 | ||
9250 Reserve Vluchtelingen en asielopvang | 0 | 185 | 185 | ||
9274 Bestemmingsreserve gevolgen Corona | 0 | 24 | 24 | ||
9331 Best.reserve afschrijvingslasten Sporthallen | 0 | 214 | 214 | ||
9332 Best.res.afschr.lasten onderbouw kunstgrasvelden | 0 | 95 | 95 | ||
9333 Res. afschr.lasten CulturA Dorpsstraat 7 Nootdorp | 0 | 63 | 63 | ||
9334 Best.res.afschr.lasten Begraafplaats Sint Janshof | 0 | 91 | 91 | ||
-207 | 1.462 | 1.255 | |||
07 Individuele voorzieningen | |||||
9002 Algemene reserve | 0 | 675 | 675 | ||
9107 Bestemmingsreserve bedrijfsvoering | 0 | 317 | 317 | ||
9245 Bestemmingsreserve Sociaal Domein | -199 | 261 | 62 | ||
9279 Best.reserve Beschermd Wonen/Beschermd Thuis | -389 | 276 | -113 | ||
9287 Bestemmingsreserve Maatregelen bestaanszekerheid | 0 | 303 | 303 | ||
-588 | 1.831 | 1.243 | |||
08 Veiligheid en duurzaamheid | |||||
9002 Algemene reserve | 0 | 423 | 423 | ||
9248 Best.res. werkbudget energieneutrale gemeente | 0 | 133 | 133 | ||
0 | 556 | 556 | |||
09 Bestuur en dienstverlening | |||||
9002 Algemene reserve | 0 | 8 | 8 | ||
0 | 8 | 8 | |||
10 Algemene dekkingsmiddelen | |||||
9002 Algemene reserve | -20.162 | 12.151 | -8.010 | ||
9004 Reserve rekeningresultaat | -15.150 | 19.291 | 4.141 | ||
9107 Bestemmingsreserve bedrijfsvoering | -1.043 | 532 | -511 | ||
9201 Best.res.afschr.lasten Gemeentelijke huisvesting | 0 | 414 | 414 | ||
9206 Best. reserve afschrijvingslasten De Groene Wijdte | 0 | 2 | 2 | ||
9210 Best.reserve afschrijvingslasten Stanislas College | -186 | 0 | -186 | ||
9227 Bestemmingsres. afschrijvingslasten Komkommerweg | -4.196 | 0 | -4.196 | ||
9245 Bestemmingsreserve Sociaal Domein | -472 | 0 | -472 | ||
9258 Best.res.afschr.last Modernisering gemeentekantoor | 0 | 49 | 49 | ||
9264 Res.afsch.lasten school Ackerswoude en Keijzershof | 0 | 205 | 205 | ||
9268 Best.res.afschr.lasten schoollokatie De Regenboog | -287 | 0 | -287 | ||
9270 Bestemmingsreserve Cultuur | -190 | 0 | -190 | ||
9274 Bestemmingsreserve gevolgen Corona | 0 | 1.607 | 1.607 | ||
9275 Best.reserve Casaschool en IKC Pijnacker Noord | -2.340 | 0 | -2.340 | ||
9277 Best.reserve Lagere rente langlopende leningen o/g | 0 | 1.581 | 1.581 | ||
9281 Best.reserve Afschr. opvanglocaties ontheemden | -65 | 0 | -65 | ||
9285 Best.reserve Afschr. Oranjepark, ruimtelijke visie | 0 | 49 | 49 | ||
9286 Bestemmingsreseve Versterking dienstverlening | -698 | 0 | -698 | ||
9287 Bestemmingsreserve Maatregelen bestaanszekerheid | -1.040 | 20 | -1.020 | ||
9330 Best.reserve afschrijvingslasten IKC's | -776 | 0 | -776 | ||
9331 Best.reserve afschrijvingslasten Sporthallen | -588 | 0 | -588 | ||
-47.193 | 35.902 | -11.291 |
Dotaties aan voorzieningen per programma
In tegenstelling tot de reserves wordt een dotatie aan een voorziening wel aangemerkt als een last vanuit de exploitatie en is mede bepalend voor het resultaat vóór bestemming. De uitgaven die ten laste van een voorziening worden gebracht zijn daarmee geen exploitatielast omdat deze last reeds genomen is bij de vorming van de voorziening. In 2023 is voor € 4,0 miljoen toegevoegd aan de voorzieningen.
Dotatie voorzieningen per programma | |
( bedragen X € 1.000 ) | Bedrag |
03 Mobiliteit | |
9501 Voorziening Onderhoud wegen | -705 |
9519 Voorziening civiele kunstwerken | -500 |
03 Mobiliteit | -1.205 |
04 Groen en recreatie | |
9503 Voorziening baggerwerken | -86 |
9526 Voorziening openbaar groen | -300 |
04 Groen en recreatie | -386 |
05 Onderwijs | |
9502 Voorziening onderhoud gebouwen | -55 |
05 Onderwijs | -55 |
06 Collectieve voorzieningen | |
9502 Voorziening onderhoud gebouwen | -135 |
9528 Voorz.groot onderh.+renovatie buitensport | -41 |
06 Collectieve voorzieningen | -176 |
07 Individuele voorzieningen | |
9509 Voorziening dubieuze debiteuren | -34 |
07 Individuele voorzieningen | -34 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | |
9534 Voorziening riolering (egalisatie) | -711 |
9542 Voorziening FLO Brandweer | -396 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | -1.107 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | |
9502 Voorziening onderhoud gebouwen | -30 |
9509 Voorziening dubieuze debiteuren | -112 |
9545 Voorziening bovenwettelijk verlof | -123 |
9546 Voorziening RVU en personele verplichtingen | -844 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | -1.109 |
Totaal | -4.072 |