Toelichting op de balans
Vaste activa
Immateriële vaste activa
Het onderstaande overzicht geeft het verloop gedurende 2023 weer. Immateriële vaste activa zijn niet-tastbare activa die over een langere periode van economische waarde zijn.
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | BW 01-01-2023 | Investeringen | Desinves-teringen | Afschrijving | Bijdragen derden | BW 31-12-2023 |
---|---|---|---|---|---|---|
Onderzoek en ontwikkeling | 114 | 87 | 0 | 0 | 0 | 201 |
Totaal | 114 | 87 | 0 | 0 | 0 | 201 |
Belangrijkste investeringen 2023 Onderzoek en ontwikkeling
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Investering | Desinvestering | Bijdrage |
---|---|---|---|
Voorbereiding Vrijeban 2 (2020) | -65 | 0 | 0 |
Voorber.budget Oranjepark,ruimtelijke visie(2022) | 152 | 0 | 0 |
Totaal | 87 | 0 | 0 |
Materiële vaste activa met een economisch nut
Het onderstaande overzicht geeft het verloop gedurende 2023 weer. Materiële vaste activa zijn de geactiveerde materiële tastbare bezittingen die de gemeente langdurig inzet voor de realisatie van beleidsdoelen en bedrijfsvoering.
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | BW 01-01-2023 | Investeringen | Desinves-teringen | Afwaardering | Afschrijving | Bijdragen derden | BW 31-12-2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gronden en terreinen | 31.966 | 2.313 | 1.200 | 0 | 601 | 74 | 32.404 |
Woonruimten economisch nut | 37 | 0 | 0 | 0 | 12 | 0 | 25 |
Bedrijfsgebouwen | 62.199 | 14.422 | 0 | 0 | 2.331 | 1.268 | 73.021 |
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken | 8.247 | 172 | 0 | 0 | 337 | 0 | 8.082 |
GWW werken gedekt door heffing | 30.479 | 907 | 0 | 0 | 1.596 | 62 | 29.728 |
Vervoermiddelen | 658 | 154 | 0 | 16 | 135 | 0 | 662 |
Machines, apparaten en inst. economisch nut | 4.595 | 2.249 | 0 | 0 | 1.006 | 160 | 5.678 |
Overige materiële vaste activa | 4.099 | 855 | 0 | 0 | 430 | 0 | 4.524 |
Totaal | 142.280 | 21.072 | 1.200 | 16 | 6.448 | 1.564 | 154.124 |
Met ingang van 2016 heeft het BBV verplicht gesteld dat de waarde op de balans van de af te stoten locaties van strategisch vastgoed niet hoger mogen zijn dan de taxatiewaarden.
De verzekerde waarde van de bedrijfsgebouwen bedraagt per eind 2023 € 228 miljoen, inclusief inventaris. De gebouwen zijn verzekerd tegen de herbouwwaarde.
Belangrijkste investeringen 2023 Gronden en terreinen economisch nut
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Investering | Desinvestering | Bijdrage |
---|---|---|---|
DGW: korfbalvelden - toplaag (2022)SPUK | 419 | 0 | 74 |
Ledverlichting De Groene Wijdte (2023) | 73 | 0 | 0 |
Bouw Schatkaart: herstructurering terrein '21 | 526 | 0 | 0 |
Grond Stanislas Meidoornlaan 7-11 te Pijnacker | 0 | 1.200 | 0 |
Bedrijfscomplex Korteweg 1-3 Pijnacker | 902 | 0 | 0 |
Industrieweg 19 Pijnacker | 393 | 0 | 0 |
Totaal | 2.313 | 1.200 | 74 |
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Investering | Afschrijving | Bijdrage |
---|---|---|---|
Huisvesting aan de Groene Wijdte (2020) | 0 | 12 | 0 |
Totaal | 0 | 12 | 0 |
Belangrijkste investeringen 2023 Bedrijfsgebouwen economisch nut
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Investering | Desinvestering | Bijdrage |
---|---|---|---|
RKB Maria: permanente huisvesting (2018) | 27 | 0 | 0 |
CBS Vlinderboom: uitbreiding 2019: bouw (2018) | 275 | 0 | 0 |
PCB Beatrixschool: 7 lokalen (2020) | 49 | 0 | 0 |
OBS Ackerswoude: permanente huisvesting (2016) | 2 | 0 | 0 |
Casaschool: nieuwbouw Gr.v.Prinsterer (2020) | 3.812 | 0 | 0 |
CBS De Schatkaart: nieuwbouw Gr.v.Prinsterer(2022) | 1.738 | 0 | 0 |
Casa & IKC Noord procesbegeleiding (2020) | 116 | 0 | 0 |
Beatrixschool: uitbreiding (2020) | 558 | 0 | 0 |
CBS De Regenboog: nieuwbouw (2020) | 51 | 0 | 0 |
Casa/Schatkaart: gymaccommodatie 1 zaal (2021)SPUK | 770 | 0 | 132 |
Nieuwbouw sporthal Jan Janssen - bouwk.SPUK(2022) | 3.741 | 0 | 472 |
Het Baken branddetectiesysteem (2023) | 37 | 0 | 0 |
Vlinderboom: uitbr.2019: kinderopvang (2019) | 32 | 0 | 0 |
RKB Maria, Ru Paresingel 1: kinderopvang (2017) | 51 | 0 | 0 |
CBS Regenboog,Kon.Julianastr.1: kinderopvang(2018) | 134 | 0 | 0 |
Casa/Schatkaart: kinderopvang (2021) | 623 | 0 | 0 |
Voorb.Sociaal Cultureel Centrum Pijnacker (2021) | 336 | 0 | 0 |
Woonunits crisisopvang vluchtelingen (50st.)(2022) | 1.370 | 0 | 0 |
Transitiekst opvang, Meikoninglaan 30(2022) | 0 | 0 | 0 |
Trans.kst opvang ontheemden,Nootdorpseweg2-4(2022) | 664 | 664 | |
BHP gebouwen23-26 Gemeentekant. dakbedekking(2023) | 36 | 0 | 0 |
Totaal | 14.422 | 0 | 1.268 |
Belangrijkste investeringen 2023 Grond-, weg- en waterbouwkundige werken met economisch nut
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Investering | Bijdrage |
---|---|---|
BHP OV 19-22: Klapwijk: masten & netwerk (2022) | 56 | 0 |
BPH OV 23-26 Armaturen kleine projecten (2023) | 19 | 0 |
BPH OV 23-26 Armaturen Ypenburg (2023 | 7 | 0 |
BPH OV 23-26Verkeerspollers Zonne- Windlusthof2023 | 5 | 0 |
BPH OV 23-26 Vervanging stroomkasten (2023) | 19 | 0 |
BPH OV 23-26 Lichtmasten kleine projecten (2026) | 2 | 0 |
BHP OV 19-22: Masten & Netwerk Koningshof (2023) | 64 | 0 |
Totaal | 172 | 0 |
Belangrijkste investeringen 2023 Grond-, weg- en waterbouwkundige werken met economisch nut waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Investering | Bijdrage |
---|---|---|
Vrijverval riolering Koningshof, fase 7 (2017) | 157 | 0 |
Vrijverval riolering Koningshof, fase 8 (2017) | 2 | 0 |
GRP22-25 Vrijvervalriol. Koningshof fase 7/8(2022) | 4 | 0 |
GRP22-25 Vrijverval.rioler.Klapwijk wijkpark(2022) | 432 | 62 |
GRP22-25 Vrijvervalriolering lange termijn (2023) | 5 | 0 |
GRP22-25 Vrijvervalriolering Klapwijk (2023) | 3 | 0 |
GRP22-25 Vrijvervalriol. zijstr.Vlielandsew.(2023) | 7 | 0 |
GRP22-25:Vrijvervalriol.Euro-Jul.laan Konings.2023 | 297 | 0 |
Totaal | 907 | 62 |
Belangrijkste investeringen 2023 Vervoermiddelen
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Investering | Desinvestering | Bijdrage |
---|---|---|---|
Nissan E-Nv200 Electric Optima V-020-XS (2019) | 0 | 16 | 0 |
Vervanging Toyota Dyna VF-232-R (2021) | 54 | 0 | 0 |
Vervanging Toyota Dyna VF-233-R (2021) | 54 | 0 | 0 |
781102 - Hyundai KONA (2023) | 46 | 0 | 0 |
Totaal | 154 | 16 | 0 |
Belangrijkste investeringen 2023 Machines, apparaten en installaties economisch nut
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Investering | Bijdrage |
---|---|---|
VRI Delftsestraatweg-Laan der 7 Linden (2018) | 127 | 0 |
VRI Laan v Nootdorp-Veenweg (2019) | 103 | 0 |
Nieuwbouw sporthal Jan Janssen-installaties (2022) | 1.308 | 160 |
Werk&Inkomen applicatie upgrade (2016) | 50 | 0 |
Vernieuwing website (2017) | 10 | 0 |
Centric module inkoop (2021) | 18 | 0 |
Belastingen II-E-power (2021) | 8 | 0 |
Werkplekken (2021) | 170 | 0 |
Werk & inkomenapplicatie (2021) | 47 | 0 |
Vervanging werkplekken met oude hardware(2021) | 46 | 0 |
Aanschaf hardware (2022) | 148 | 0 |
Citrix vervanging (2022) | 50 | 0 |
Pronexus Scholenhuisvesting software (2022) | 10 | 0 |
Diverse koppelingen Geonovation (2022) | 12 | 0 |
Telefooncentrale (2023) | 14 | 0 |
Inrichten Werkplekken (2023) | 128 | 0 |
Totaal | 2.249 | 160 |
Belangrijkste investeringen 2023 Overige materiële vaste activa economisch nut
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Investering | Bijdrage |
---|---|---|
Speelruimteplan 2019-2022: Klapwijk (2020) | 97 | 0 |
Speel.pl.19-22: Out.Workout+tappunt Delfgauw(2021) | 4 | 0 |
Speelplan'19-'22: outdoor Ntd.+2watertappunt(2022) | 60 | 0 |
Speelruimteplan2019-2022: Delfgauw skatebaan(2022) | 0 | 0 |
Speelruimtepl.2019-2022:Gravenhout pumptrack(2022) | 98 | 0 |
Speelvoorzieningen Klapwijk (2023) | 45 | 0 |
BHP spelen 23-26 Speelplek Tolhek (2023) | 13 | 0 |
BHP spelen 23-26 Speelplek 's Gravenhout (2023) | 21 | 0 |
BHP spelen 23-26 Speelplek Oud Delfgauw (2023) | 13 | 0 |
BHP spelen 23-26Speelpl. achter het raadhuis(2023) | 126 | 0 |
ICT Infrastructuur (2020) | 60 | 0 |
Audiovisuele middelen/smartboards (2020) | 142 | 0 |
Wifi gemeentekantoor (2021) | 78 | 0 |
Overige software (2021) | 1 | 0 |
Neuron (2022) | 22 | 0 |
Koppelingen Enable-U (2023) | 4 | 0 |
ICT Beheerprojecten (2023) | 13 | 0 |
Koppeling Key2Fin met Motion (2023) | 5 | 0 |
BOA handhavingssoftware (2023) | 17 | 0 |
Ontsluiten management informatie SD (2023) | 3 | 0 |
Inrichting kamer burgemeester/GS (2023) | 33 | 0 |
Totaal | 855 | 0 |
Materiële vaste activa met een maatschappelijk nut
Het onderstaande overzicht geeft het verloop gedurende 2023 weer.
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | BW 01-01-2023 | Herrubricering | Investering | Desinves-teringen | Afschrijving | Bijdragen derden | BW 31-12-2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Grond-, weg- en waterbouwkundige werken maatschappelijk nut | 26.712 | 0 | 2.828 | 0 | 956 | 689 | 27.895 |
Totaal | 26.712 | 0 | 2.828 | 0 | 956 | 689 | 27.895 |
Belangrijkste Investeringen 2023 Grond-, weg- en waterbouwkundige werken met maatschappelijk nut. De investeringen betreffen met name investeringen in de openbare ruimte.
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Investering | Bijdrage |
---|---|---|
BHP wegen 17-20: Koningshof, fase 7 (2019) | 150 | 0 |
Haalbaarheidsonderz. verlengde Komkommerweg (2020) | 6 | 0 |
BHP wegen 17-20: Klapwijk, fase 3(2022) | 306 | 0 |
BPH Wegen 22-25 Bieslandseweg (2022) | 175 | 0 |
BHP Wegen 22-25 Ruyvensche Molenpad (2022) | 264 | 0 |
BHP Wegen 22-25 Oranjeplein (2022) | 1 | 0 |
BHP Wegen 22-25 Laakweg (2024) | 137 | 0 |
Houten brug Ds. Spoorlaan thv Raadhuis (2023) | 95 | 0 |
Vervangen brug Reesloot/Katwijkerlaan (2021) | 26 | 0 |
Stalen brug Kastanjelaan en Kroosvaren Nootd(2023) | 142 | 0 |
Brug t.b.v. Hospice Koningshove | 89 | 0 |
Herstructurering Katwijkerlaan fase 1 (2021) | 506 | 0 |
BPH Oevers 22-26 Wilhelminasingel (2023) | 8 | 0 |
Herstel beschoeiingen DS. C. Spoorlaan (2023) | 4 | 0 |
Lint Oude Leede, 2e fase | 29 | 29 |
Verbinding Reesloot met Balijbos (2016) | 359 | 358 |
Inrichting kavels/waterverband Molenlaan (2016) | 74 | 74 |
BHP groen 19-22: herinr.Koningshof fase 7 (2019) | 76 | 0 |
BHP groen 19-22: herinr. Klapwijk, (2022) | 23 | 0 |
BHP groen 19-22: herinr. Klapwijk (2023) | 130 | 0 |
Aardgasvrije wijk Klapwijk (2020) | 219 | 219 |
Katwijkerbuurt | 9 | 9 |
Totaal | 2.828 | 689 |
Financiële vaste activa
De financiële vaste activa geven inzage in de kapitaalverstrekkingen, de leningen en de overige financiële vaste activa. Het onderstaande overzicht geeft het verloop gedurende 2023 weer.
Financiële vaste activa(bedragen x € 1.000) | Boekwaarde 01-01-2023 | Uitzetting | Des-investering | Aflossingen | Voorziening mogelijke tekorten | Boekwaarde 31-12-2023 |
---|---|---|---|---|---|---|
Kapitaalverstrekking deelnemingen | 8.549 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8.549 |
Overige langlopende geldleningen | 3.186 | 2.490 | 0 | 10 | 0 | 5.666 |
Totaal | 11.735 | 2.490 | 0 | 10 | 0 | 14.215 |
Kapitaalverstrekking deelnemingen
Op 31 december 2023 is de gemeente Pijnacker-Nootdorp in het bezit van de volgende nominale aandelen:
57.564 aandelen BNG ter waarde van afgerond € 131.000;
104.295 aandelen Stedin Holding N.V. ter waarde van € 185.000;
163.460 aandelen Dunea ter waarde van € 244.000;
16.619 aandelen Stedin ter waarde van € 7.988.587.
Overige langlopende geldleningen
In het verleden hadden de medewerkers van de gemeente Pijnacker de mogelijkheid een annuïtaire hypothecaire geldlening af te sluiten. Momenteel worden geen nieuwe geldleningen meer verstrekt. De verstrekte duurzaamheidslening is voor het resterende deel overgedragen aan de BNG bank. De overige langlopende leningen betreffen de leningen inzake de startersleningen, duurzaamheidsleningen en leningen op cultuurgebied.
Vlottende activa
Voorraden
De voorraden bestaan uit de aanwezige materialen en grondexploitaties. Voor het berekenen van de balanswaarden van de voorraden worden op de (boek)waarden van de grondexploitaties de gevormde verliesvoorzieningen in mindering gebracht. De specificatie van deze post luidt als volgt:
Voorraden | Boekwaarde | Boekwaarde |
---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 31-12-2023 | 31-12-2022 |
Onderhanden werk Pijnacker - Zuid | -5.134 | -7.660 |
Onderhanden werk Bedrijvenpark Heron | 696 | -243 |
Onderhanden werk (bouwgronden in exploitatie) | 7.444 | 19.578 |
Voorziening nadelige complexen | -8.187 | -8.289 |
Totaal | -5.181 | 3.386 |
Onderhanden werk
Van de actieve grondexploitaties kan van het verloop van de boekwaarden in 2023 het volgende overzicht worden weergegeven.
De waardering van de gronden in exploitatie per 31 december 2023 is gebaseerd op de Actualisatie Grondexploitaties per 1 januari 2024 en de uitkomsten van de door de gemeente uitgevoerde risicoanalyses ter zake zoals opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing. De voorziening “Nadelige complexen” van ca. € 8,187 miljoen betreft de beste inschatting op dit moment die omgeven is door de nodige risico’s, aannames en veronderstellingen die periodiek (twee keer per jaar) worden herzien. Deze periodieke herziening kan – mede gezien de huidige onzekere marktomstandigheden – leiden tot een aangepaste waardering van de gronden in exploitatie en de hiermee samenhangende voorziening voor negatieve grondexploitaties. De voorziening is voor € 7,871 miljoen in mindering gebracht op de voorraden. Het deel van de voorziening nadelige grondexploitaties van € 0,316 miljoen wat boven de boekwaarden van grondexploitatie Hart van Nootdorp uitkomt is zichtbaar aan de passiefzijde van de balans onder voorzieningen. Het verwachte resultaat op eindwaarde van de lopende grondexploitaties bedraagt € 1,358 miljoen
Toelichting op de balans ten aanzien van bouwgronden per 31-12-2023 | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Complex (x € 1.000) | Boekwaarde per 31-12-2022 | Vermeer deringen 2023 | Vermin-deringen 2023 | Boekwaarde per 31-12-2023 | Nog te maken kosten | Nog te realiseren opbrengsten | Verwacht resultaat (NCW) | Verwacht resultaat eindwaarde |
Actieve Grondexploitaties | 11.675 | 15.630 | 24.298 | 3.007 | 32.728 | 37.079 | 1.343 | 1.358 |
11.675 | 15.630 | 24.298 | 3.007 | 32.728 | 37.079 | 1.343 | 1.358 |
Ackerswoude
Het project Ackerswoude heeft een negatieve eindwaarde van € 5,8 miljoen. Met betrekking tot de toekomstige opbrengsten zijn reeds voor 97 % van de opbrengsten contracten met derden gesloten, waardoor de resterende risico's voor de gemeente voor wat betreft de nog te realiseren opbrengsten beperkt zijn. Het enige risico dat nog in het project aanwezig is betreft:
De mogelijke (tijdelijke) uitbreiding van de school.
Bedrijvenpark Heron
Het project Bedrijvenpark Heron heeft een positieve eindwaarde van € 0,9 miljoen. Met betrekking tot de toekomstige opbrengsten zijn voor 90% van de opbrengsten contracten met derden gesloten, waardoor de resterende risico's voor de gemeente voor wat betreft de nog te realiseren opbrengsten beperkt zijn. De belangrijkste risico's en onzekerheden die nog in het project aanwezig zijn betreffen:
Er kan minder grond worden uitgegeven i.v.m. de verbetering van het stationsplein;
Extra civieltechnische kosten
Looptijd van de grondexploitatie.
Boezem-Oost
Het project Boezem-Oost heeft een positieve eindwaarde van € 1,8 miljoen. Met betrekking tot de toekomstige opbrengsten zijn voor 90% van de opbrengsten contracten met derden gesloten. De belangrijkste risico's en onzekerheden die nog in het project aanwezig zijn betreffen:
Extra civieltechnische kosten
Realiseren extra parkeervoorziening bedrijfsverzamelgebouwen.
Hart van Nootdorp
Het project Hart van Nootdorp heeft een negatieve eindwaarde van € 2,1 miljoen. Met betrekking tot de toekomstige opbrengsten is een koopovereenkomst gesloten met een woningcorporatie voor 30% van de opbrengsten. De belangrijkste risico's en onzekerheden die nog in het project aanwezig zijn betreffen:
Extra civieltechnische kosten
Het niet kunnen voldoen aan de subsidievoorwaarden sociale woningbouw
Oude Leede
Bij de halfjaarlijkse rapportage van de projecten wordt voorgesteld om de grondexploitatie Oude Leede af te sluiten. Het project heeft een negatieve eindwaarde van € 0,5 miljoen.
Pijnacker-Zuid
Het project Pijnacker-Zuid heeft een positieve eindwaarde van € 4,2 miljoen. Met betrekking tot de toekomstige opbrengsten zijn voor alle opbrengsten contracten met derden gesloten. De belangrijkste risico's en onzekerheden die nog in het project aanwezig zijn betreffen:
de ontvangen subsidie moet worden terugbetaald;
de markt heeft geen interesse in het programma voor deelgebied Centrumlijn-Zuid.
Tuindershof
Het project Tuindershof heeft een positieve eindwaarde van € 2,9 miljoen. Met betrekking tot de toekomstige opbrengsten zijn voor alle opbrengsten contracten met derden gesloten, waardoor de resterende risico's voor de gemeente voor wat betreft de nog te realiseren opbrengsten beperkt zijn. De belangrijkste risico's en onzekerheden die nog in het project aanwezig zijn betreffen:
De kosten voor bouw- en woonrijpmaken vallen hoger uit dan begroot;
Het beoogde referentieprogramma kan niet worden uitgevoerd.
Voor een nadere toelichting op deze posten wordt verwezen naar de paragraaf Grondbeleid.
Uitzettingen met een rentetypische looptijd korter dan één jaar
In onderstaande tabel zijn de kortlopende vorderingen weergegeven volgens de voorgeschreven onderverdeling naar vorderingen op overheidslichamen, uitzettingen bij 's Rijks schatkist, rekening-courant verhoudingen en overige vorderingen.
Uitzettingen met een rentetypische looptijd | Boekwaarde | Boekwaarde |
---|---|---|
korten dan een jaar (bedragen x € 1.000) | 31-12-2023 | 31-12-2022 |
Vorderingen op openbare lichamen | 8.544 | 7.634 |
Uitzettingen in ’s Rijks schatkist | 108.126 | 116.386 |
Overige vorderingen | 4.702 | 5.582 |
Voorziening dubieuze debiteuren | -968 | -902 |
Totaal | 120.404 | 128.700 |
De vordering op openbare lichamen betreft een bedrag van € 8.543.941 wegens nog te ontvangen BTW uit hoofde van het BTW-compensatiefonds. Een bedrag van € 85.395.723 staat bij het ’s Rijks schatkist als gevolg van de verkoop van de aandelen van Eneco Groep N.V. in 2020. De overige vorderingen betreffen:
Overige vorderingen | Boekwaarde | Boekwaarde |
---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 31-12-2023 | 31-12-2022 |
Debiteuren algemeen | 1.674 | 2.539 |
Debiteuren belasting | 1.484 | 1.630 |
Debiteuren maatschappelijke zaken | 1.544 | 1.413 |
Totaal | 4.702 | 5.582 |
In het debiteurensaldo zijn een aantal posten opgenomen die naar verwachting oninbaar zijn.
Voor de verwachte oninbaarheid van deze vorderingen is een voorziening dubieuze debiteuren beschikbaar van € 967.826.
Schatkistbankieren
Op basis van de wet financiering decentrale overheden (wet Fido) is de gemeente verplicht om overtollige liquide middelen aan te houden in de schatkist. De gemeente is gerechtigd om een bepaald bedrag aan middelen buiten ’s Rijks schatkist aan te houden. Gerekend over een heel kwartaal mag het op dagbasis buiten ’s Rijks schatkist aangehouden bedrag gemiddeld niet hoger zijn dan het drempelbedrag. Het drempelgedrag wordt bepaald op basis van het begrotingstotaal, waarbij het drempelbedrag minimaal € 250.000 bedraagt.
(bedragen x € 1.000) | KW 1 | KW 2 | KW 3 | KW 4 |
---|---|---|---|---|
Drempelbedrag SKB | 3.257 | 3.257 | 3.257 | 3.257 |
Saldo banken | 413 | 433 | 453 | 434 |
Het drempelbedrag is in 2023 niet overschreden.
Liquide middelen
Onder de liquide middelen vallen de bank- en kasgelden. Het saldo op de balans betreft het boekhoudkundige saldo volgens de dagafschriften per 31 december 2023 bij de Bank Nederlandse Gemeente (BNG) en de Rabobank.
Saldo Liquide middelen | Boekwaarde | Boekwaarde |
---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 31-12-2023 | 31-12-2022 |
Rabobank | 0 | 2 |
BNG | 502 | -688 |
Totaal | 502 | -686 |
Overlopende activa
Onder de overlopende activa zijn opgenomen de door de gemeente 'nog te ontvangen' en vooruitbetaalde bedragen. De specificatie van de post overlopende activa is als volgt:
Overlopende activa | Boekwaarde | Boekwaarde |
---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 31-12-2023 | 31-12-2022 |
Vooruitbetaalde bedragen | 3.722 | 4.005 |
Nog te ontvangen bijdrage Rijk | 4.956 | 2.616 |
Nog te ontvangen overige overheidslichamen | 1.921 | 840 |
Overige nog te ontvangen bedragen | 1.368 | 2.011 |
Totaal | 11.967 | 9.472 |
Eigen vermogen
Het eigen vermogen bestaat uit de algemene reserve en de bestemmingsreserves. Het resultaat over 2023 is, in afwachting van nadere besluitvorming, afzonderlijk op de balans opgenomen en bedraagt € 15.149.962.
Het verloop van het eigen vermogen in het verslagjaar 2023 is als volgt:
Eigen vermogen | |
---|---|
(bedragen x € 1.000) | |
Saldo per 1 januari 2023 | 197.416 |
Voordelig exploitatieresultaat 2023 | 15.150 |
Overige vermeerderingen | 43.005 |
Verminderingen | 47.313 |
Saldo per 31 december 2023 | 208.258 |
Van het verloop van de reserves kan het volgende overzicht worden gegeven:
Algemene reserve | 1-1-2023 | Toename | Afname | 31-12-2023 |
---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | ||||
Algemene reserve | 47.239 | 26.144 | 18.233 | 55.150 |
Totaal algemene reserve | 47.239 | 26.144 | 18.233 | 55.150 |
Bestemmingsreserves (bedragen x € 1.000) | 1-1-2023 | Toename | Afname | 31-12-2023 |
---|---|---|---|---|
Best. Reserve Afschrijvingslasten Gemeentelijke huisvesting | 5.801 | 0 | 414 | 5.387 |
Best. Reserve Afschrijvingslasten Fes Oostelijke Randweg | 6.688 | 0 | 176 | 6.512 |
Best. Reserve Afschrijvingslasten Komkommerweg | 985 | 4.196 | 25 | 5.156 |
Best. Reserve Afschrijvingslasten ISV Pijnacker Noord | 1.120 | 0 | 27 | 1.093 |
Best. Reserve Afschrijvingslasten Ruijven Zuid-Polder | 430 | 0 | 17 | 413 |
Best. Reserve Bedrijfsvoering | 3.031 | 1.043 | 949 | 3.125 |
Best. Reserve Afschrijvingslasten De Groene Wijdte | 3.349 | 120 | 124 | 3.345 |
Best. Reserve Afschrijvingslasten Stanislas-college | 10.073 | 186 | 260 | 9.999 |
Best. Reserve Afschrijvingslasten Renovatie scholen Pijnacker Noord | 139 | 0 | 25 | 114 |
Best. Reserve Bestemmingsreserve Sociaal Domein | 3.693 | 671 | 301 | 4.063 |
Best. Reserve Huisvesting vluchtelingen en asielopvang | 1.040 | 0 | 185 | 855 |
Best. Reserve Energieneutrale gemeente | 2.211 | 0 | 133 | 2.078 |
Best. Reserve Beheer Dobbeplas | 354 | 0 | 44 | 310 |
Best. Reserve Afschrijvingslasten herinrichting Raadhuisplein | 525 | 0 | 0 | 525 |
Best. Reserve Groene Keizer | 285 | 0 | 0 | 285 |
Best. Reserve Modernisering gemeentekantoor | 359 | 0 | 49 | 310 |
Best. Reserve Kwaliteitsverbetering Groenzoom | 547 | 550 | 0 | 1.097 |
Best. Reserve Cultuur | 470 | 190 | 0 | 660 |
Best. Reserve Verbinding Groenzoom-Balijbos | 262 | 0 | 0 | 262 |
Best. Reserve Schoollokaties Ackerswoude en Keijzershof | 11.980 | 0 | 258 | 11.722 |
Best. Reserve School de Regenboog | 5.220 | 287 | 0 | 5.507 |
Best. Reserve Implementatie Omgevingswet | 1.189 | 0 | 200 | 989 |
Best. Reserve Lagere rente langlopende leningen o/g | 6.710 | 0 | 1.581 | 5.129 |
Best. Reserve Faciliteiten personeel | 149 | 0 | 0 | 149 |
Best. Reserve Financiele gevolgen Corona | 1.830 | 0 | 1.630 | 200 |
Best. Reserve Casaschool en IKC Pijnacker Noord | 12.823 | 2.340 | 0 | 15.163 |
Best. Reserve Afschrijvingslasten IKC's | 26.294 | 776 | 732 | 26.338 |
Best. Reserve Afschrijvingslasten Sporthallen | 9.331 | 588 | 214 | 9.705 |
Best. Reserve Afschrijvingslasten Onderbouw kunstgrasvelden | 2.000 | 0 | 95 | 1.905 |
Best. Reserve Afschrijvingslasten CulturA Dorpsstraat 7 Nootdorp | 1.645 | 0 | 63 | 1.582 |
Best. Reserve Afschrijvingslasten Begraafplaats Sint Janshof | 2.774 | 0 | 91 | 2.683 |
Best. Reserve Afschrijvingslasten Asfaltering | 663 | 0 | 303 | 360 |
Best.Reserve Afschrijvingslasten Herstructurering Katwijkerlaan | 2.089 | 0 | 0 | 2.089 |
Best.Reserve Tijdelijke huisvesting CBS Schatkaart | 319 | 0 | 159 | 160 |
Best.Reserve Tijdelijke huisvesting Jan Jansen Sporthal | 338 | 87 | 267 | 158 |
Best. Reserve Beschermd Wonen/Beschermd Thuis | 338 | 389 | 276 | 451 |
Best.Reserve Civiele Kunstwerken | 592 | 0 | 592 | 0 |
Best.Reserve Afschrijvingslasten opvanglocaties ontheemden | 1.970 | 65 | 12 | 2.023 |
Best.Reserve Degeneratiekosten | 420 | 0 | 70 | 350 |
Best.Reserve Afschrijvingslasten Transformatiegebieden | 450 | 0 | 145 | 305 |
Best.Reserve Afschrijvingslasten Oranjepark | 400 | 0 | 49 | 351 |
Best. Reserve Versterking dienstverlening | 0 | 698 | 0 | 698 |
Best. Reserve Maatregelen bestaanszekerheid | 0 | 1.040 | 323 | 717 |
Best. Reserve Metropolitane fietsroute | 0 | 3.635 | 0 | 3.635 |
Totaal bestemmingsreserves | 130.886 | 16.861 | 9.789 | 137.958 |
Exploitatieresultaat | 1-1-2023 | Toename | Afname | 31-12-2023 |
---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | ||||
Huidig boekjaar | 15.150 | 15.150 | ||
Voorgaand boekjaar | 19.291 | 19.291 | 0 | |
Totaal eigen vermogen | 197.416 | 58.155 | 47.313 | 208.258 |
Toelichting Reserves
Algemene Reserve
Op de algemene reserve rusten geen claims, de middelen zijn vrij besteedbaar door de raad en zijn onder andere bedoeld als buffer voor het opvangen van financiele tegenvallers, van calamiteiten en risico's. Het betreft de vrij aanwendbare middelen die de gemeente inzet wanneer zich onvoorziene financiele risico's voordoen. De algemene reserve maakt een belangrijk onderdeel uit van de weerstandscapaciteit. In 2023 is in totaal een bedrag van afgerond € 26,144 miljoen aan de algemene reserve toegevoegd.
De toevoegingen betreffen:
saldo jaarrekening 2022 € 19.291.033
winstprognose grondexploitaties 2023 € 5.187.599
saldo project Hofland € 132.987
vrijval reserve Civiele Kunstwerken € 592.031
vrijval reserve Corona € 606.945
actualisatie staat van activa € 263.664
Overig € 70.000
In 2023 is in totaal een bedrag van afgerond € 18,233 miljoen aan de algemene reserve onttrokken.
De onttrekkingen afgerond zijn:
bestemmingsresultaat € 6.470.310
POK middelen naar bestemmingsresere "Versterking dienstverlening" € 272.829
Verlengde Komkommerweg € 4.196.100
bijdrage gemeente Delft m.b.t. Metropolitane Fietsroute € 1.020.000
indexering onderwijshuisvesting en welzijnsaccommodaties € 4.432.438
te betalen VpB over winstuitkeringen € 1.073.750
Aanvullende storting voorziening "FLO Brandweer" € 396.000
renovatie sportvelden € 120.000
actualisatie staat van activa € 155.838
diverse posten € 95.550
Toelichting Bestemmingsreserves
Reserve Afschrijvingslasten Gemeentelijke huisvesting
Deze reserve is bestemd voor de dekking van de afschrijvingslasten van de investeringen in gemeentelijke huisvesting. In 2023 is een bedrag van € 414.174 onttrokken ter dekking van de afschrijvingslasten van de investeringen in huisvesting.
Reserve Afschrijvingslasten Komkommerweg
Deze reserve is bestemd voor de dekking van de afschrijvingslasten van de investeringen in bovenwijkse voorzieningen. De jaarlijkse afschrijvingslasten bedragen € 25.255.
Reserve Afschrijvingslasten FES Oostelijke Randweg
Deze reserve is bestemd voor de dekking van de afschrijvingslasten van de investeringen in bovenwijkse voorzieningen. De jaarlijkse afschrijvingslasten bedragen € 176.010.
Reserve Afschrijvingslasten ISV Pijnacker Noord
Deze reserve is bestemd voor de dekking van de afschrijvingslasten van de investeringen in bovenwijkse voorzieningen. De jaarlijkse afschrijving bedraagt € 27.300.
Reserve Afschrijvingslasten Ruyven Zuid Polder
Deze reserve is bestemd voor de dekking van de afschrijvingslasten van de investeringen in bovenwijkse voorzieningen. De jaarlijkse afschrijving bedraagt € 17.120.
Reserve Bedrijfsvoering
De middelen in deze bestemmingsreserve dienen ter de dekking van kosten die voortvloeien uit het organisatieontwikkel traject. De storting van € 793.000 komt voort uit het resultaat van 2022 en € 250.000 komt voort uit de Najaarsnota 2023. Daarnaast vindt voor € 949.311 aan onttrekkingen plaats met betrekking tot de bedrijfsvoering.
Reserve Afschrijvingslasten De Groene Wijdte
Deze reserve is gevormd voor de bouw en inrichting van een nieuwe sporthal en het verleggen van de sportvelden van Avanti. De jaarlijkse afschrijvingslasten bedragen € 124.823.
Reserve Afschrijvingslasten Stanislascollege
Deze reserve is gevormd voor de realisatie van vervangende nieuwbouw voor het Stanislascollege. In verband met een hogere investering is een aanvullende bedrag gestort van € 185.932 ter dekking van de afschrijvingslasten. De jaarlijkse afschrijvingslasten bedragen € 259.601.
Reserve Afschrijvingslasten scholen Pijnacker-Noord
Deze reserve is gevormd voor de realisatie en het beheren van voldoende en kwalitatief goede onderwijs- en welzijnsaccommodaties. De jaarlijkse afschrijvingslasten bedragen € 24.543.
Reserve Sociaal Domein
In 2013 is de reserve gevormd met als doel fluctuaties binnen de begroting van het sociaal domein op te kunnen vangen (bufferfunctie). Overschotten op de begroting van het sociaal domein worden toegevoegd aan de reserve en tekorten op de begroting sociaal domein worden gedekt vanuit de reserve. Vanuit het resultaat 2022 is in 2023 € 471.966 gestort in de reserve. De onttrekking van € 300.752 betreft de gemaakte kosten in 2023.
Reserve Vluchtelingen en asielopvang
In 2016 is ten laste van de algemene reserve voor de huisvesting van statushouders een aparte reserve gevormd. De onttrekking van € 185.005 betreft de gemaakte kosten in 2023.
Reserve Energieneutrale gemeente
Deze reserve betreft het werkbudget energieneutrale gemeente, ingesteld door de gemeenteraad bij de Kadernota 2015. De gemeente wil, samen met burgers, bedrijfsleven, en maatschappelijke organisaties, een Energietransitieplan vaststellen dat haalbaar en betaalbaar is en op een breed draagvlak kan rekenen om zodoende onze klimaatdoelen te realiseren. Voor de realisatie voor het uitvoeringsprogramma in de periode tot 2025 is € 2,0 miljoen beschikbaar gesteld vanuit de algemene reserve. Met betrekking tot de werkzaamheden is een bedrag onttrokken van € 133.092.
Reserve Beheer Dobbeplas
Voor het uitvoeren van groot onderhoud en kwaliteitsverbeteringen is € 44.000 onttrokken aan deze reserve.
Reserve Afschrijvingslasten Modernisering gemeentekantoor
Voor kosten die voortkomen uit de maatregelen voor de modernisering van het gemeentekantoor is in een aanvullend besluit in de jaarrekening 2016 € 0,5 miljoen uit de reserve bedrijfsvoering beschikbaar gesteld. De jaarlijkse afschrijvingslasten bedragen € 49.182.
Reserve Afschrijvingslasten Cultuur
Deze reserve is gevormd ter dekking van de afschrijvingslasten van het Sociaal cultureel centrum in Pijnacker. In 2023 is € 190.000 gestort ten laste van de algemene reserve.
Reserve Afschrijvingslasten schoollocaties Ackerswoude en Keijzershof
Deze reserve is gevormd ter dekking van de afschrijvingslasten van de scholen in Ackerswoude en Keijzershof. De afschrijvingslasten in 2023 bedragen € 53.165. Er is € 204.604 onttrokken en in de algemene reserve gestort in verband met een lagere investering.
Reserve Afschrijvingslasten school De Regenboog
Deze reserve is gevormd ter dekking van de afschrijvingslasten voor De Regenboog school. Er heeft een aanvullende storting plaatsgevonden vanuit de algemene reserve in verband met een hogere investering, dit bedraagt € 286.584.
Reserve Implementatie Omgevingswet
In verband met de invoering van de Omgevingswet is een bestemmingsreserve gevormd. Met betrekking tot de werkzaamheden is een bedrag onttrokken van € 200.080.
Reserve Lagere rente langlopende leningen o/g
Een bedrag van € 10.759.572 is in 2020 onttrokken aan de algemene reserve en is toegevoegd aan de reserve lagere rente langlopende leningen o/g. Met ingang van 2021 wordt jaarlijks een bedrag onttrokken dat gelijk is aan het voordeel dat was ontstaan bij het daadwerkelijk herfinancieren van de langlopende leningen bij de BNG. De onttrekking in 2023 bedraagt € 1.581.000.
Reserve Faciliteiten personeel
In het kader van onderuitputting van de opleidingsbudgetten in 2020 is een reserve gevormd van het restant van de opleidingsbudgetten. Deze reserve heeft tot doel alsnog te investeren in onze medewerkers. Er hebben in 2023 geen stortingen als onttrekkingen plaatsgevonden.
Reserve Financiële gevolgen Corona
Deze reserve is gevormd voor dekking van hogere uitgaven, lagere inkomsten, indirecte kosten en bedrijfsvoeringskosten als gevolg van de Covid-19. Er is € 1.000.000 onttrokken en gestort in de bestemmingsreserve "Maatregelen bestaanszekerheid". Daarnaast valt € 606.945 vrij ten gunste van de algemene reserve.
Reserve Casaschool en IKC Pijnacker-Noord
Deze reserve is gevormd ter dekking van de afschrijvingslasten voor de nieuwbouw van de Casaschool en de Schatkaart op de locatie aan de Groen van Prinstererlaan. Een aanvullende storting was benodigd in verband met een hogere investering. De storting bedraagt € 2.339.940 en wordt gedekt uit de algemene reserve.
Reserve Afschrijvingslasten IKC's
Uit het "Investerings- en financieringsplan 2020-2025 worden de afschrijvingslasten van de investeringen in kindcentra's gedekt. De jaarlijkse afschrijving bedraagt € 732.005.
Reserve Afschrijvingslasten Sporthallen
Uit het "Investerings- en financieringsplan 2020-2025 worden de afschrijvingslasten van de investeringen in sporthallen gedekt. Aanvullend is € 588.264 gestort vanuit de algemene reserve. De jaarlijkse afschrijving bedraagt € 214.325.
Reserve Afschrijvingslasten Onderbouw kunstgrasvelden
Uit het "Investerings- en financieringsplan 2020-2025 worden de afschrijvingslasten van de investeringen in kunstgrasvelden gedekt. De jaarlijkse onttrekking bedraagt € 94.866.
Reserve Afschrijvingslasten CulturA Dorpsstraat 7 Nootdorp
Uit het "Investerings- en financieringsplan 2020-2025 worden de afschrijvingslasten van de investering aan de Dorpsstraat 7 te Nootdorp gedekt. De jaarlijkse onttrekking bedraagt € 63.254.
Reserve Afschrijvingslasten Begraafplaats Sint Janshof
Uit het "Investerings- en financieringsplan 2020-2025 worden de afschrijvingslasten van de investeringen aan de begraafplaats Sint Janshof gedekt. De jaarlijkse onttrekking bedraagt € 91.373.
Reserve Afschrijvingslasten Asfaltering
Uit het "Investerings- en financieringsplan 2020-2025 worden de afschrijvingslasten van de investeringen in de asfaltering gedekt. De jaarlijkse onttrekking bedraagt € 303.283.
Reserve Afschrijvingslasten herstructurering Katwijkerlaan
Voor de herstructurering van Katwijkerlaan is in 2022 een reserve gevormd ter dekking van de afschrijvingslasten van € 2.088.757 ten laste van de algemene reserve. In 2023 zijn er geen kosten gemaakt.
Reserve Tijdelijke huisvesting CBS Schatkaart
Voor de tijdelijke huisvesting is een reserve gevormd ter dekking van de uitgaven van € 477.666 ten laste van de algemene reserve. De afschrijvingslasten in 2023 bedragen € 159.222.
Reserve Tijdelijke huisvesting Jan Jansen Sporthal
Voor de tijdelijke sportvoorziening Jan Jansen Sporthal is in 2022 een reserve gevormd ter dekking van de uitgaven van € 600.000 ten laste van de algemene reserve. De reserve is in 2023 aangevuld met € 87.327. De gemaakte kosten bedragen in 2023 € 266.800.
Reserve Beschermd wonen/beschermd thuis
Vanaf 2022 is de centrumgemeentetaak Beschermd wonen gedecentraliseerd naar alle gemeenten. Deze reserve werd beheerd door gemeente Delft. Gezien er voor de doorontwikkeling van Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang in de regio, zoals beschreven in de Regiovisie, middelen nodig zijn, is de reserve verdeeld over de regiogemeenten. De bijdrage die de gemeente in 2023 heeft ontvangen bedraagt € 388.621. Met betrekking tot de werkzaamheden is een bedrag onttrokken van € 275.500.
Reserve Civiele Kunstwerken
Door middel van resultaatbestemming is € 852.783 gestort in deze reserve. Bij de jaarrekening is deze reserve opgeheven en het saldo ad. € 592.031 is toegevoegd aan de algemene reserve.
Reserve Afschrijvingslasten opvanglocaties ontheemden
Voor de aanschaf van woonunits is een bestemmingsreserve gevormd van € 1.970.000 ter dekking van de afschrijvingslasten. De storting vindt plaats vanuit de algemene reserve. Aanvullend is € 65.228 gestort in verband met een hogere investering. De afschrijvingslasten in 2023 bedragen € 11.761.
Reserve Degeneratiekosten
KPN heeft in 2022 degeneratievergoeding betaald aan de gemeente voor de aanleg van glasvezel. De werkzaamheden komen pas over 2 jaar voor rekening van de gemeente.
Reserve Afschrijvingslasten Transformatiegebieden
Voor de initiatiefase is een bestemmingsreserve gevormd ter dekking van de afschrijvingslasten van in totaal € 450.000.
Reserve Afschrijvingslasten Oranjepark
Voor de benodigde plankosten is een voorbereidingsbudget benodigd van € 400.000. Hiervoor is een bestemmingsreserve gevormd ter dekking van de afschrijvingslasten.
Reserve Versterking dienstverlening
Voor de versterking van de dienstverlening door gemeenten zijn door het Rijk POK middelen (Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslagen) toegekend. De totale storting bedraagt € 697.951.
Reserve Maatregelen bestaanszekerheid
Vanuit de reserve Financiële gevolgen Corona is € 1 miljoen gestort voor het uitvoeren van actieplan bestaanszekerheid 2023-2024. De gemaakte kosten bedragen in 2023 € 322.500.
Reserve Metropolitane fietsroute
Dor middel van resultaatbestemming is € 2.615.000 gestort in deze reserve. Vanuit de algemene reserve is € 1.020.000 gestort ter dekking van de bijdrage aan de gemeente Delft in het fietsviaduct over de A13.
Voorzieningen
Voorzieningen betreffen toekomstige financiële verplichtingen en risico’s waarvan de omvang op balansdatum onzeker is, doch redelijkerwijs is in te schatten. Voor de vorming van voorzieningen moet sprake zijn van een noodzaak en/of verplichting. Egalisatievoorzieningen hebben als doel kostenegalisatie; door jaarlijks een bedrag in een voorziening te storten worden grote schommelingen in kosten voorkomen. Conform de BBV regels wordt aan de voorzieningen geen rente toegerekend.
Ingevolge het besluit BBV is de voorziening dubieuze debiteuren onder de post overige vorderingen verantwoord en de voorziening nadelige complexen onder de voorraden aan de debetzijde van de balans verantwoord.
Het verloop van de voorzieningen (exclusief de voorziening dubieuze debiteuren en de voorziening nadelige complexen) in het verslagjaar 2023 is als volgt:
Voorzieningen | |
---|---|
(bedragen x € 1.000) | |
Saldo per 1 januari 2023 | 21.639 |
Vermeerderingen | 4.302 |
Verminderingen | 4.152 |
Saldo per 31 december 2023 | 21.789 |
De specificatie van de post voorzieningen is als volgt:
Voorziening (bedragen x € 1.000) | 1-1-2023 | Toename | Afname | 31-12-2023 |
---|---|---|---|---|
Voorziening Onderhoud wegen | 1.431 | 705 | 252 | 1.884 |
Voorziening Onderhoud gebouwen | 57 | 220 | 204 | 73 |
Voorziening Baggerwerken | 326 | 86 | 374 | 38 |
Voorziening wethouders pensioenen | 3.264 | 0 | 166 | 3.098 |
Voorziening Openbaar groen | 301 | 300 | 115 | 486 |
Voorziening Civiele kunstwerken | -0,08 | 500 | 395 | 105 |
Voorziening Riolering (egalisatie) | 4.289 | 710 | 0 | 4.999 |
Voorziening Beheer Dobbeplas | 94 | 0 | 37 | 57 |
Voorziening Groot onderhoud/renovatie buitensport | 248 | 41 | 246 | 43 |
Voorziening FLO Brandweer | 1.126 | 396 | 1.522 | 0 |
Voorziening beheer Wandelbos Laakweg | 1.333 | 0 | 154 | 1.179 |
Voorziening bovenwettelijk verlof | 296 | 123 | 0 | 419 |
Voorziening RVU en personele verplichtingen | 0 | 941 | 0 | 941 |
Voorziening Herstelwerkzaamheden MFA Het Nest | 0 | 280 | 0 | 280 |
Voorziening nadelige complexen | 8.874 | 0 | 687 | 8.187 |
Totaal voorzieningen | 21.639 | 4.302 | 4.152 | 21.789 |
Voorziening onderhoud wegen
Deze voorziening is bedoeld voor een gelijkmatige verdeling van de onderhoudslasten over een aantal jaren. Als gevolg van de actualisatie van het beheerplan wegen 2022-2025 wordt jaarlijks € 705.000 gestort in de voorziening Ten laste van de voorziening is een bedrag onttrokken van € 251.712. Voor een nadere toelichting zie hiervoor de paragraaf kapitaalgoederen.
Voorziening onderhoud gebouwen
Deze voorziening is bedoeld voor de kosten van het groot onderhoud. Conform het beheerplan 2023-2026 wordt jaarlijks € 170.000 gestort in de voorziening. Daarnaast is € 50.000 aanvullend gestort voor de vervanging van theaterstoelen in CulturA. De onderhoudskosten in 2023 bedragen € 204.041.
Voorziening baggerwerken
Deze voorziening heeft als doel de egalisatie van de kosten van groot onderhoud. Conform begroting wordt jaarlijks € 86.000 in de voorziening gestort. De onderhoudskosten in 2023 bedragen € 374.361.
Voorziening wethouderspensioenen
Deze voorziening is gevormd voor de pensioenbetaling aan voormalige wethouders. Een wethouder heeft bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd recht op een APPA-pensioen vanwege het wethouderschap. Hiervoor wordt door de gemeente een voorziening gevormd ter dekking van de toekomstige pensioenverplichting. Jaarlijks wordt op basis van individuele actuariële berekeningen het bedrag berekend dat moet worden toegevoegd aan de voorziening.
De gehanteerde grondslagen voor de actuariële berekeningen van de wethouderspensioenen per 31-12-2023 zijn geactualiseerd (schattingswijziging):
een rekenrente van 3,16 % (per 31 december 2023);
de sterftetabel GBM/GBV 2016-2021 met leeftijdsterugtelling wordt gehanteerd.
Voorziening openbaar groen
Deze voorziening is bedoeld voor de egalisatie van kosten van het onderhoud van het openbaar groen. Conform het beheerplan openbaar groen 2023-2026 is in 2023 € 300.000 gestort in de voorziening. De onderhoudskosten van het openbaar groen bedragen in 2023 € 115.341.
Voorziening Civiele kunstwerken
Deze voorziening is bedoeld voor de kosten van het groot onderhoud. Conform het beheerplan 2023-2026 wordt jaarlijks € 500.000 gestort in de voorziening. De kosten in 2023 bedragen € 395.561.
Voorziening Groot onderhoud en renovaties buitensport
Deze voorziening is gevormd voor groot onderhoud en renovaties van buitensportfaciliteiten. Conform het beheerplan Sportvelden 2020-2023 vindt een jaarlijkse storting plaats van € 41.000. De onderhoudskosten bedragen in 2023 € 245.581.
Voorziening Riolering (egalisatie)
Deze voorziening is bedoeld voor de egalisatie van kosten van het groot onderhoud van de riolering. Op basis van het gemeentelijke Rioleringsplan 2022-2025 is in 2023 € 710.823 gestort in de voorziening.
Voorziening Beheer Dobbeplas
Deze voorziening is gevormd voor de onderhoud van de Dobbeplas. De gemaakte kosten in 2023 bedragen € 37.075.
Voorziening FLO Brandweer
Conform de BBV- voorschriften wordt de voorziening opgeheven.
Voorziening bovenwettelijk verlof
In 2022 is de wettelijke verplichting ontstaan om voor het eerst per 31-12-2022 een voorziening te vormen voor bovenwettelijke gespaarde verlofuren. Bij dit 'verlofsparen' is sprake van arbeidskostengerelateerde verplichtingen die zowel qua opbouw als afbouw onvoorspelbaar zijn. De voorziening wordt op de juiste hoogte gebracht door middel van een aanvullende storting van € 122.767.
Voorziening Beheer Wandelbos Laakweg
De gemeente gaat vanaf 2022 zorgen voor het beheer van het gebied Wandelbos en de kade Rietmolen. Van de Provincie Z-H heeft de gemeente hiervoor een afkoopsom ontvangen van in totaal € 1,4 miljoen ter dekking van de kosten voor onderhoud van het bos voor de komende 15 jaar. De kosten bedragen in 2023 € 154.038.
Voorziening RVU (Regeling voor Vervroegde Uittreding) en personele verplichtingen
In de Cao gemeenten, artikel 2.11, is opgenomen dat onder bepaalde voorwaarden deelgenomen kan worden aan de RVU. Deze regeling is een direct gevolg van werknemers die 36 maanden of minder van de AOW-leeftijd zijn verwijderd en onderling met de werkgever afspraken hebben gemaakt over het eerder stoppen met werken in de vorm van de Regeling Vervroegd Uittreden.De regeling zal voorlopig gelden tot en met 31 december 2025. Hiervoor is een voorziening gevormd voor een bedrag van € 941.339.
Voorziening Herstelwerkzaamheden MFA Het Nest
In verband met in 2023 geconstateerde, benodigde en aangevraagde herstelwerkzaamheden aan MFA 'Het Nest' wordt een voorziening gevormd ad € 279.874.
Vaste schulden met een rentetypische looptijd groter dan 1 jaar
Tot de langlopende schulden behoren de door de gemeente opgenomen langlopende geldleningen met een looptijd van 1 jaar of langer. In het onderstaande overzicht wordt de opbouw van de langlopende schulden weergegeven. De leningen betreffen onderhandse geldleningen.
Langlopende geldleningen | 1-1-2023 | Toename | Aflossing | 31-12-2023 |
---|---|---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | ||||
Pensioenfondsen/verzekeringsinstellingen | 42 | 0 | 5 | 37 |
Binnenlandse banken | 80.463 | 0 | 12.870 | 67.593 |
Totaal | 80.505 | 0 | 12.875 | 67.630 |
Over de langlopende leningen bedroeg de verschuldigde rente over 2023 € 2,4 miljoen.
Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
Onder de netto-vlottende schulden met een rente typische looptijd korter dan één jaar zijn de betalingsverplichtingen opgenomen die de gemeente binnen één jaar moet voldoen.
Overige schulden
Het op de balans opgenomen bedrag betreft het saldo van de schulden per 31 december 2023 en is als volgt gespecificeerd:
Overige schulden | Boekwaarde | Boekwaarde |
---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 31-12-2023 | 31-12-2022 |
Crediteuren algemeen | 7.745 | 6.479 |
BTW/Loonheffing/VPB | 4.481 | 2.296 |
Te betalen rente | 1.005 | 1.194 |
Totaal | 13.231 | 9.969 |
Saldo Liquide middelen | Boekwaarde | Boekwaarde |
---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 31-12-2023 | 31-12-2022 |
BNG | 0 | 688 |
Totaal | 0 | 688 |
Overlopende passiva
In onderstaande tabel zijn de vooruit ontvangen en nog te betalen bedragen opgenomen.
Overlopende passiva | Boekwaarde | Boekwaarde |
---|---|---|
(bedragen x € 1.000) | 31-12-2023 | 31-12-2022 |
Vooruit ontvangen voorschotten Rijk | 10.657 | 11.986 |
Vooruit ontvangen voorschotten overige overheidslichamen | 1.660 | 1.601 |
Overige vooruitontvangen bedragen | 47 | 76 |
Nog te betalen Jeugdzorg | 2.027 | 1.890 |
Nog te betalen bedragen | 7.018 | 4.919 |
Totaal | 21.409 | 20.472 |
Het totaal van het nog te betalen bedragen Jeugdzorg over 2019-2023 is conform de opgave van het Servicebureau Jeugdhulp Haaglanden.
De vooruit ontvangen bedragen zijn volgens de voorschriften onderverdeeld in de categorieën voorschotten Rijk, vooruit ontvangen overige overheidslichamen, en overige bedrijven of instellingen en zijn in onderstaande overzicht gespecificeerd.
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Saldo 1-jan | Ontvangen 2023 | Vrijgevallen 2023 | Saldo 31-dec |
---|---|---|---|---|
Vooruit ontvangen voorschotten van het Rijk | ||||
Min. van J&V ondersteuning controle coronatoegangsbewijzen (A13) | 226 | - | 226 | - |
Min. van J&V bekostigingsregeling ontheemden Oekraïne (A16) | 1.019 | 5.201 | 6.220 | - |
Min. van BZK subsidie Regeling Reductie Energiegebruik (C1) | 326 | - | 326 | - |
Min. van BZK Woningbouwimpuls Centrumlijn (C9) | 1.813 | - | - | 1.813 |
Min. van BZK proeftuin aardgasloze wijk Klapwijk (C30) | 6.823 | - | 218 | 6.605 |
Rijksdienst ondernemend Nederland - ventilatie scholen (C32) | 222 | - | 208 | 14 |
Min. van BZK Energiearmoede en isolatie (C55) | 76 | 179 | -125 | 380 |
Min. van BZK Lokale aanpak isolatie (C94) | - | 428 | 52 | 376 |
Min. van OCW Gemeente Den Haag RMC / VTV (D12) | 99 | - | 99 | - |
Min. van OCW Inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijsachterstanden (D14) | 592 | 243 | 422 | 413 |
Min. van EZK Tijdeijke regelingscapaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (F28) | - | 844 | 198 | 646 |
Min. van SZW BUIG wet inburgering (G10) | 245 | 579 | 294 | 530 |
Min. van SZW onderwijsroute inburgering (G13) | 48 | 51 | 17 | 82 |
Min. van VWS stimulering sport 2022 (H4) | 259 | - | 88 | 171 |
Min. van VWS stimulering sport 2023 (H4) | - | 667 | 1.038 | -371 |
Min. van VWS sportakkoord 2020-2022 (H8) | 128 | - | 128 | - |
Min. van VWS subs. Lokale preventieakkoorden (H12) | 5 | - | 5 | - |
Min. van VWS SPUK ijsbanen en zwembaden (H25) | 105 | - | 86 | 19 |
Min. van VWS Brede SPUK 2023-2026 (H30) | - | 703 | 578 | 125 |
Min. van OCW onderwijsroute 2022 (geen sisa) | - | 4 | - | 4 |
Min. van I&W Geluidssanering Katwijkerlaan (geen sisa) | - | 21 | - | 21 |
Subtotaal | 11.986 | 8.920 | 10.078 | 10.828 |
Vooruit ontvangen voorschotten overige overheidslichamen | ||||
Subsidie zwerfafval Nedvang | 20 | - | 20 | - |
Netwerk Afvalwaterketen Delfland | 254 | 450 | 351 | 353 |
Bijdrage MRDH: frequentieverhoging E-Lijn | 37 | - | - | 37 |
Provincie Z-H: subsidie Katwijkerbuurt | 329 | 38 | 10 | 357 |
Haaglanden: subsidie Molenlaan | 426 | - | 81 | 345 |
Haaglanden subsidie LOL 2 | 41 | 77 | 28 | 90 |
Haaglanden: subsidie verbinding Reesloot | 318 | - | 359 | -41 |
Provincie Z-H bijdrage project Casa Vita | 176 | - | 97 | 79 |
Gemeente Den Haag: RMC/VTV (D12) | - | 227 | 100 | 127 |
Gemeente Delft: Tijdelijke klimaatadaptatie 2e tranche (E44B) | - | 123 | 62 | 61 |
Gemeente Delft: Tijdelijke klimaatadaptatie 3e tranche (E44B) | - | 252 | - | 252 |
Subtotaal | 1.601 | 1.167 | 1.108 | 1.660 |
Vooruit ontvangen voorschotten overig niet-overheid | ||||
Bijdrage anterieure overeenkomst De Scheg | 76 | - | 29 | 47 |
Totaal | 13.663 | 10.087 | 11.215 | 12.535 |
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
Rechtmatigheidsverantwoording jaarrekening 2023:
Bevindingen
Het college is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten als mede de balansmutaties niet rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor gestelde grens.
Alle afwijkingen bij elkaar opgeteld dan gaat het om € 12.955.150. Als de raad instemt met de jaarrekening dan worden een aantal afwijkingen alsnog rechtmatig verklaard. De resterende afwijkingen ter hoogte van € 5.888.614 blijven dan nog onrechtmatig. Dit is minder dan de 3% norm (€ 6.306.300) die de raad heeft vastgesteld. In een ander deel van het verslag staat meer informatie over de afwijkingen en ook hoe het college ervoor zorgt dat het in de toekomst niet meer gebeurt.
Totaaloverzicht bevindingen:
Bruto | Netto | |
Classificatie | ||
Begrotingsonrechtmatigheid | € 11.516.509 | € 4.449.973 |
Voorwaarden criterium | € 1.438.641 | € 1.438.641 |
Misbruik en oneigenlijk gebruik | 0 | 0 |
Totaal onrechtmatig | € 12.955.150 | € 5.888.614 |
In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie hij onderneemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.
De geconstateerde afwijkingen betreffen
De begroting:
Voor wat betreft de begrotingsonrechtmatigheid wordt er een onderscheid gemaakt tussen onrechtmatigheden die door de vaststelling van de jaarrekening gecorrigeerd zijn (1a in onderstaande tabel) en onrechtmatigheden die niet corrigeerbaar zijn (1b). Het totaal aan niet corrigeerbare onrechtmatigheden is van belang om te bepalen of wij boven of onder de verantwoordingsgrens blijven.
Nummer | Toelichting | Bedrag |
1a | Overschrijding begrote lasten per programma | |
P 7 individuele voorzieningen | € 2.581.000 | |
P9 Bestuur en dienstverlening | € 699.000 | |
Totaal van de programma’s | € 3.280.000 | |
Vennootschapsbelasting | € 2.717.000 | |
Overhead | € 395.000 | |
Totaal van de middelen | € 3.112.000 | |
Totale afwijking van begroting en jaarrekening | € 6.392.000 | |
1b | Diverse investeringsafwijkingen < € 50.000 conform nota investeren en afschrijven (24 investeringen, zie ook nummer 4): | € 184.536 |
Overschrijdingen investeringen > € 50.000 conform nota investeren en afschrijven ( Saldo begroting onrechtmatigheid): | ||
Strategische Grondverwerving | € 1.095.016 | |
Onderwijs (vijf investeringen) | € 2.655.597 | |
Sport (twee investeringen) | € 429.473 | |
BHP groen (twee investeringen) | € 194.366 | |
Riolering (één investering) | € 75.521 | |
Starterslening | € 490.000 | |
Totaal investering > € 50.000 | € 4.939.973 | |
Totaal investeringsafwijkingen | € 5.124.509 | |
2 | Ongeautoriseerde reserve mutaties | 0 |
3 | Overschrijding van baten en lasten die niet tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid | 0 |
4 | Totaal van de begrotingsonrechtmatigheden (onderdeel 1 en 2) dat past binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee als acceptabel is geduid. | -/-€ 7.066.536 |
5 | Resterend begroting onrechtmatigheid | € 4.449.973 |
In 2023 is op basis van een aantal aanbestedingsresultaten vanuit control een QuickScan op proces niveau uitgevoerd. Hierbij is voornamelijk een gebrek aan Eigenaarschap en kennis van het proces geconstateerd. Het management heeft een opdracht gegeven voor het actualiseren van de Planning en Control cyclus en voor het inrichten van een contractenmanagement systeem. De invoering van contractmanagement zal conform planning op 1 januari 2025 gereed zijn.
Daarnaast is de P&C cyclus aangepast en organisatie breed gepresenteerd. De volgende stap is de aanpassing van de investeringsplanning in de P&C cyclus waarbij ook toegepast zal worden dat er niet meer aan opdrachtwaarde in de markt gezet kan worden dan het toegestane investeringsbedrag. Voor 2024 is sprake van een overgangsjaar.
Alle ontwikkelingen zijn gericht om op een efficiënte en duurzame wijze naar een “In Control” statement te komen vanaf het boekjaar 2026.
Gewaarborgde geldleningen
Van het verloop van de gegarandeerde geldleningen kan het volgende overzicht worden gegeven:
Soort garantie(bedragen x € 1.000) | Hoofdsom per | Mutaties 2023 | Hoofdsom per | Restantbedrag 1-1-2023 | Mutaties 2023 | Restantbedrag 31-12-2023 | Garantie per | Mutaties 2023 | Garantie per |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Instellingen en verenigingen | 1.585 | 1.737 | 3.322 | 1.155 | -24 | 1.132 | 888 | -22 | 866 |
Achtervang woningbouw | 959.697 | 384.477 | 1.344.174 | 350.255 | 26.899 | 377.154 | 1.637 | 0 | 1.637 |
Totaal | 961.282 | 386.214 | 1.347.496 | 351.410 | 26.875 | 378.286 | 2.525 | -22 | 2.503 |
De gemeente staat eind 2023 garant voor € 2,5 miljoen. Dit is opgebouwd uit 100% garanties en leningen waarbij de gemeente gedeeltelijk garant staat naast de Stichting Waarborgfonds Sport (SWS). Deze leningen worden specifiek getoond in onderstaande tabel. De constructie met betrekking tot tertiaire achtervang wordt verderop beschreven.
Geldnemer | Ingang borg | Doel geldlening | Restant borgsom gemeente (x €1.000) | % garantie gemeente |
---|---|---|---|---|
Woningbouw | ||||
Interkerkelijke stichting voor Bejaardenzorg | 2000 | Appartementen | 1.637 | 100 |
Instellingen/verenigingen | ||||
Ruiterclub Pijnacker | 2016 | Verbouwen manege | 36 | 50 |
Stichting DSVP | 2012 | Bouw kantine | 54 | 100 |
Hockey Club Pijnacker | 2014 | Nieuwbouw accommodatie | 190 | 100 |
SV Nootdorp | 2020 | Nieuwbouw speelhal | 248 | 100 |
Voetbalvereniging DSVP | 2002 | Bouw clubhuis | 58 | 100 |
Stichting Pijnackers Denksport Huys | 2019 | Aankoop en verbouwing pand | 280 | 55 |
Totaal | 2.503 |
De gemeente staat samen met het Rijk tertiair garant voor leningen van woningcorporaties. Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw staat secundair garant. In totaal gaat het om € 350 miljoen. De zekerheidsstructuur wordt hieronder toegelicht.
Primaire zekerheid: de financiële middelen van de corporatie
De liquiditeitspositie en het eigen vermogen van een corporatie vormen de eerste zekerheid. Het WSW stelt eisen aan de kredietwaardigheid van de (aspirant-)deelnemers. De corporatie moet in eerste instantie zelf aan haar financiële verplichtingen kunnen voldoen.
Secundaire zekerheid: de borgstellingsreserve van het WSW
De borgstellingsreserve van het WSW vormt de tweede zekerheid. Als corporaties hun rente- en aflossingsverplichtingen niet nakomen, dan kan de financier het WSW aanspreken. Het risicovermogen dat WSW zelf aanhoudt, bedroeg ultimo 2023 €1.003,3 miljoen.
Als de borgstellingsreserve van het WSW onder een bepaald garantieniveau komt of dreigt te komen (0,25% van het geborgde schuldrestant), dan heeft het WSW de plicht obligo’s op te vragen bij de WSW-deelnemers.
Als een financier het WSW aanspreekt, en het WSW betaalt voor een corporatie, dan krijgt het WSW een vordering op de desbetreffende deelnemer (regresrecht). De deelnemende corporatie heeft onroerende zaken in onderpand gegeven bij het WSW. De corporatie heeft zich verplicht deze onroerende zaken vrij van hypotheek te houden en er op eerste verzoek van het WSW een hypotheekrecht te vestigen voor het WSW. Daarnaast kan het WSW ook een aanspraak doen op het overige bezit. Zo wordt de schade bij het WSW zo veel mogelijk beperkt.
Tertiaire zekerheid: Rijk en gemeenten
De gemeente staat gezamenlijk met het Rijk als derde garant wanneer na het opvragen van de obligo’s en het uitoefenen van het regresrecht het WSW nog steeds niet kan voldoen aan de verplichting. Op verzoek van het WSW verstrekken het Rijk en gemeenten in dat geval renteloze leningen aan het WSW. Dit is geregeld in zogeheten achtervangovereenkomsten. Dit alles biedt de geldverstrekkers ultieme zekerheid (bron: www.wsw.nl).
Overige niet uit de balans blijkende verplichtingen
De toegestane kredietlimiet bij de Bank Nederlandse Gemeenten bedraagt € 15 miljoen.
Op grond van artikel 53 BBV worden in de toelichting bij de balans opgenomen de niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor toekomstige jaren is gebonden. In de gemeentelijke administratie ontbreekt per ultimo 2023 een volledige verplichtingenadministratie. Daardoor kan geen volledige overzicht van langlopende financiële verplichtingen verstrekt worden. De contractenregister/verplichtingenadministratie wordt in 2025 ingevoerd. In de jaarrekening 2025 zal een dergelijk overzicht worden opgenomen.