Wat heeft het gekost ?
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de baten en lasten voor bestemming, de bestemming en het saldo na bestemming vermeld van de primaire begroting 2023, begroting na wijziging 2023, rekening 2022, rekening 2023 en de afwijking rekening 2022 ten opzichte van de begroting na wijziging en de afwijking rekening 2022 ten opzichte van de rekening 2022.
Mobiliteit | Prim. begroting | Begroting na | Rekening | Rekening | Afwijking tov. | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -8.692 | -11.984 | -8.710 | -11.586 | 398 | -2.876 |
Baten | 2.395 | 5.609 | 5.792 | 5.633 | 24 | -160 |
Totaal | -6.297 | -6.375 | -2.918 | -5.954 | 421 | -3.036 |
Specificatie van de lasten en baten per taakveld
Mobiliteit | Prim. begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Rekening | Afwijking tov. begroting na wijziging | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten per taakveld | ||||||
210 - Verkeer en vervoer | -8.622 | -7.652 | -6.757 | -7.257 | 395 | -500 |
220 - Parkeren | -70 | -35 | -33 | -32 | 3 | 0 |
Totaal | -8.692 | -7.687 | -6.790 | -7.289 | 398 | -499 |
Baten per taakveld | ||||||
210 - Verkeer en vervoer | 152 | 616 | 2.209 | 654 | 39 | -1.554 |
Totaal | 152 | 616 | 2.209 | 654 | 39 | -1.554 |
Totaal saldo van baten en lasten | -8.540 | -7.071 | -4.581 | -6.635 | 436 | -2.054 |
Toevoeging aan reserves | ||||||
210 - Verkeer en vervoer | 0 | -4.297 | -1.920 | -4.297 | -0 | -2.377 |
Totaal | 0 | -4.297 | -1.920 | -4.297 | -0 | -2.377 |
Onttrekking aan reserves | ||||||
210 - Verkeer en vervoer | 2.243 | 4.993 | 3.583 | 4.978 | -15 | 1.395 |
Totaal | 2.243 | 4.993 | 3.583 | 4.978 | -15 | 1.395 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | 2.243 | 696 | 1.663 | 681 | -15 | -982 |
Resultaat | -6.297 | -6.375 | -2.918 | -5.954 | 421 | -3.036 |
Analyse afwijkingen tussen de begroting 2023 na wijziging en de Jaarrekening 2023
03 Mobiliteit | Baten | Lasten |
---|---|---|
210 Verkeer en vervoer | ||
Beheerplan wegen: Als gevolg van beperkte personele bezetting zijn de werkzaamheden uit het beheerplan wegen niet volledig uitgevoerd. | - | 137 |
Urentoerekening: Als gevolg van een herverdeling van de uren en vacatureruimte heeft een lagere urentoerekening aan het taakveld Verkeer en vervoer plaatsgevonden. De herverdeling van de toegerekende uren heeft per saldo geen effect op het begrotingsresultaat. | - | 135 |
Verkeersmaatregelen: Als gevolg van beperkte personele bezetting is het budget voor kleine verkeersmaatregelen niet volledig besteed. | - | 30 |
Verkeersregelinstallaties: Door vernieuwing van verkeersregelinstallaties vallen de kosten voor regulier onderhoud lager uit. | - | 35 |
Overig | 24 | 58 |
220 Parkeren | ||
Overig | - | 3 |
Totaal 03 Mobiliteit | 24 | 398 |
Investeringen
Investeringsbudget | ||||
---|---|---|---|---|
Mobiliteit | Beschikbaar na bijstelling Najaarsnota 2023 | Werkelijke uitgaven 2023 | Restant | afsluiten / handhaven |
BHP wegen 17-20: Klapwijk, fase 3(2022) | 287.742 | 306.386 | -18.644 | afsluiten |
BHP Wegen 22-25 Bieslandseweg (2022) | 200.000 | 175.306 | 24.694 | afsluiten |
BHP Wegen 22-25 Ruyvensche Molenpad (2022) | 325.000 | 264.306 | 60.694 | afsluiten |
BHP Wegen 22-25 Laakweg (2024) | 225.000 | 136.907 | 88.093 | afsluiten |
Houten brug Ds. Spoorlaan thv Raadhuis (2023) | 170.090 | 95.254 | 74.836 | afsluiten |
Stalen brug Kastanjelaan en Kroosvaren Nootd(2023) | 120.000 | 142.477 | -22.477 | afsluiten |
1.327.832 | 1.120.636 | 207.196 | Totaal af te sluiten | |
Vervangen brug Reesloot/Katwijkerlaan (2021) | 137.997 | 26.405 | 111.592 | handhaven |
BHP wegen 17-20: Koningshof, fase 7 (2019) | 274.283 | 149.526 | 124.757 | handhaven |
BHP Wegen 22-25 Oranjeplein (2022) | 0 | 810 | -810 | handhaven |
VRI Laan v Nootdorp-Veenweg (2019) | 171.133 | 103.434 | 67.699 | handhaven |
VRI Delftsestraatweg-Laan der 7 Linden (2018) | 240.440 | 127.213 | 113.227 | handhaven |
Herinrichting Raadhuisplein (2019) | -715 | 0 | -715 | handhaven |
Brug t.b.v. Hospice Koningshove | 160.000 | 89.439 | 70.561 | handhaven |
BHP OV 19-22: Klapwijk: masten & netwerk (2022) | 81.232 | 55.785 | 25.447 | handhaven |
BHP OV 19-22: Klapwijk:vervanging armaturen (2022) | 112.831 | 0 | 112.831 | handhaven |
BHP CKW 23-26 Houten brug Monnikenweg (2023) | 25.200 | 0 | 25.200 | handhaven |
BPH OV 23-26 Armaturen kleine projecten (2023) | 71.000 | 19.090 | 51.910 | handhaven |
BPH OV 23-26 Armaturen Ypenburg (2023 | 10.000 | 7.354 | 2.646 | handhaven |
BPH OV 23-26 Lichtmasten& Netwerk overige (2023) | 106.000 | 2.130 | 103.870 | handhaven |
BPH OV 23-26Verkeerspollers Zonne- Windlusthof2023 | 0 | 4.636 | -4.636 | handhaven |
BPH OV 23-26 Vervanging stroomkasten (2023) | 35.000 | 18.792 | 16.208 | handhaven |
BHP OV 19-22: Masten & Netwerk Koningshof (2023) | 0 | 64.354 | -64.354 | handhaven |
Haalbaarheidsonderz. verlengde Komkommerweg (2020) | 5.981 | 5.981 | 0 | handhaven |
1.430.382 | 674.949 | 755.433 | Totaal te handhaven | |
Totaal Mobiliteit | 2.758.214 | 1.795.585 | 962.629 |
Toelichtingen
VRI installaties Laan van Nootdorp - Veenweg en Delftsestraatweg - Laan der zeven Linden
Na de voorbereidende inrichting van de kruispunten in 2022 zijn de verkeersregelstallaties in 2023 geplaatst. In 2024 zal de afwikkeling van de subsidie plaatsvinden met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.
BHP wegen 17-20: Koningshof laatste fase
De reconstructie van de laatste fase van Koningshof is sterk vertraagd door inspraakprocedures, vleermuizenonderzoek en de Corona- en Oekrainecrisis. Naast vertraging heeft dit ook geleid tot een sterke kostenstijging. Het project is in 2023 gestart en wordt naar verwachting medio 2025 afgerond.