Wat hebben we daarvoor gedaan ?

Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op vier prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2023 weer.

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 03 Mobiliteit

Hoofdactiviteit (rol): 1. Infrastructuur duurzaam veilig (her)-inrichten en stimuleren verkeersveilig gedrag

Uitvoeren projectenagenda verkeersveiligheid

Onder meer: verkeersveiligheidsplan voor de Kerkweg en Veenweg in Nootdorp en besluitvorming Verlengde Komkomerweg

Kerkweg/Veenweg

Eind 2023 zouden we een voorstel aan de raad voorleggen om middelen beschikbaar te stellen voor een verkeersveilige herinrichting van de Kerkweg en Veenweg in Nootdorp. Dit stellen we uit tot de 2e helft van 2024. Eerst willen we met de raad een bredere discussie over de verkeerscirculatie in de gemeente. Daarvoor doen we in de eerste helft van 2024 onderzoek naar de verkeersdruk in relatie tot verkeersveiligheid en leefbaarheid. Dit onderzoek kan misschien ook tot andere inzichten leiden voor de verkeerscirculatie door het centrum van Nootdorp en de herinrichting van de Kerkweg en Veenweg. Inmiddels hebben we in 2023 wel een aantal kortetermijnmaatregelen genomen op de Kerkweg, zoals een versmalling en een verwijderbare, busvriendelijke drempel. Idee hierbij is om ervaring op te doen met deze maatregelen, zoals effect op snelheid, verkeersveiligheid en trillingen. Hier kunnen we bij de uiteindelijke herinrichting dan verder rekening mee houden.

Verlengde Komkommerweg
In juni 2023 heeft de raad besloten tot realisering van de Verlengde Komkommerweg. Hierna is gestart met de uitwerking van het schetsontwerp van deze weg. De daadwerkelijke realisatie is afhankelijk van het verloop van de verwervingen en de omgevingsplanprocedure. Medio 2024 is meer inzicht in de mogelijke planning.

Uitvoeren verkeersveiligheidsacties Fietsplan 'Gelukkig op de Fiets'

Onder meer: verbetering verkeersveiligheid kruispuntenKatwijkerlaan/ Nieuwkoopseweg en Katwijkerlaan/ Reesloot

Verkeersveiligheid kruispunt Katwijkerlaan/Nieuwkoopseweg
Het kruispunt wordt overzichtelijker gemaakt om zo de verkeersveiligheid te verbeteren. De werkzaamheden worden gefaseerd uitgevoerd, De start is van het voorjaar van 2024 naar eind 2024 verschoven onder meer door de benodigde vergunningtrajecten en de beperkte capaciteit van de nutsbedrijven. Het nieuwe kruispunt is naar verwachting in het najaar van 2025 gereed.

Verbetering verkeersveiligheid Katwijkerlaan/Reesloot
Er worden verschillende maatregelen getroffen om de verkeersveiligheid te verbeteren. Zo wordt de verbindingsweg Reesloot tussen de Groenzoom en het Balijgebied als fietsstraat ingericht en wordt de fietsoversteek verbeterd.
Ook wordt een nieuwe brug aangelegd. Met fase 1, het deel tussen de Reesloot en Katwijkerlaan, is begin september 2023 gestart. De planning is dat fase 1 in de zomer van 2024 gereed is.
Fase 2, het deel bij de S-bocht Katwijkerlaan, incl. de vervanging van de brug, kan pas bij de reconstructie van de gehele Katwijkerlaan worden uitgevoerd. De planning is dat na 2025 hiermee gestart wordt.

Hoofdactiviteit (rol): 2. Stimuleren van duurzamere vormen van mobiliteit

Herijken parkeerbeleid

Herijkt parkeerbeleid

In maart 2023 heeft de raad de startnotitie 'actualisatie parkeerbeleid' vastgesteld. In september 2023 heeft een informatieavond voor de raad plaatsgevonden. De uitgezette enquête over ervaringen en beelden over parkeren in de gemeente heeft een goede response opgeleverd. Daarnaast hebben ontwikkelaars, corporaties en ondernemers hun opvattingen hierover met ons gedeeld. De raad wordt in maart/april 2024 geïnformeerd over de uitkomsten van de inspraak, de eerste bevindingen en dilemma's. De verwachting is dat een voorstel voor het nieuwe parkeerbeleid in de tweede helft van 2024 aan de raad kan worden aangeboden.

Uitvoeren Fietsplan 'Gelukkig op de Fiets'

Onder meer: Uitwerking metropolitane fietsroutes

MFR fietsroute Delft-Rotterdam
In 2023 is het verdiepende onderzoek afgerond voor deze lijn. Er is nu zicht op de meerkosten t.o.v. het eerdere raadsbesluit uit maart 2021. In november heeft de raad beeld-en oordeelvormend beraadslaagd over het al dan niet beschikbaar stellen van meer budget voor deze route. De raad
heeft de besluitvorming naar februari 2024 verplaatst om op basis van meer informatie te kunnen besluiten.
Alle partijen moeten hierna gezamenlijk een besluit nemen over het al dan niet realiseren van deze route. Het standpunt van de gemeente hierbij is afhankelijk van de besluitvorming van de raad.
Daarnaast moet de MRDH nog een besluit nemen over ter beschikking stellen van extra subsidie voor deze route.
De besluitvormingstrajecten zijn voorzien voor de eerste helft van 2024.
Indien alle partijen besluiten tot realisering van de route, is de verwachte oplevering in 2026. De zogenoemde complexe schakels, waaronder het fietsecoduct over de A13, zijn eind 2029 gereed.

MFR fietsroute Pijnacker-Den Haag
De planning en realisatie van deze route is nog onzeker. In 2023/2024 is een studie uitgevoerd naar verschillende varianten voor de Nieuwe Tolbrug over de Vliet. In 2024 nemen de betrokken partijen - waaronder de provincie- een besluit over een voorkeursvariant voor deze brug.
Hierna worden de afspraken tussen de deelnemende gemeenten vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst en volgt nog een verdiepingsslag om ook een goed beeld te krijgen van de actuele kosten.
De verwachting is dat dan voorjaar 2025 door de raad een besluit kan worden genomen over het al dan niet doorgaan met de realisatie van deze route.

Uitwerken MRDH-Handreiking' Ketenmobiliteit op OV-knooppunten'

Inrichtingsplannen stattionsgebieden Nootdorp en Pijnacker-Zuid bij ontwikkeling bedrijvenpark Heron en woningbouw Centrumlijn

De projectopdracht voor de opwaardering van metrostation Nootdorp en het omliggend gebied is in voorbereiding. In de projectopdracht wordt bepaald wie aan het project gaat werken als ook het budget en tijdsplanning van het ontwikkeltraject. Daarnaast wordt benoemd hoe afstemming met MRDH en RET plaatsvindt, als ook het participatietraject met bewoners, ondernemers en werknemers.
Op dit moment lopen gesprekken met enkele mogelijke shareholders die bepalend zijn voor de insteek van deze ontwikkeling. Naar verwachting is eind eerste kwartaal hierover meer duidelijkheid waarna de raad in het kader van de actieve informatieplicht kan worden geïnformeerd.

Bij de ontwikkeling van de woningen in Centrumlijn Noord wordt ook een mobilityhub voorzien met een ruime inpandige fietsenstalling met video-registratie, ruimte voor een fietsenmaker en een klein horecapunt. Aan de metrozijde wordt langs de hub ruimte geboden voor het parkeren van (bak)fietsen en scooters. Eind 2023 is de omgevingsvergunning aangevraagd. De oplevering is medio 2025 gepland, gelijktijdig met de oplevering van de eerste woningen.

Hoofdactiviteit (rol): 3. Duurzaam en doelmatig beheren van de Openbare Ruimte

Uitvoeren van het beheer op basis van de Beheerplannen voor wegen, civiele kunstwerken en openbare verlichting & verkeersregelinstallaties

Uitgevoerd Beheer conform de Beheerplannen

De uitvoeringsactiviteiten binnen de huidige beheerplannen 2023 verlopen niet allemaal volgens planning. Dit heeft onder meer te maken met een tekort aan personeel, stijgende marktprijzen en langere levertijden. Het college heeft eerder aan de raad toegezegd naar een oplossing te zoeken voor dit knelpunt. Uitgangspunt wordt dat de geplande uitvoering leidend gaat worden voor de investeringsplanning. Het uiteindelijke doel is om bij de Kadernota 2024 de verbeterde werkwijze te implementeren en jaarlijks te evalueren. .

Hoofdactiviteit (rol): 4. Samen met de MRDH werken aan de instand-houding van een dekkend netwerk aan ov voorzieningen

Deelnemen aan de gemeenschappelijke regeling MRDH

Deelname aan MRDH-project voor uitbreiding van metro-capaciteit E-lijn richting Den Haag

De MRDH en RET zijn bezig met de uitwerking van de capaciteitsuitbreiding naar 12 ritten per uur. Deze frequentieverhoging wordt naar verwachting in 2030 gerealiseerd. We hebben op dit moment nog geen beeld van de planning voor de werkzaamheden die in onze gemeente moeten worden verricht voor de frequentieverhoging. Afgesproken is dat er een Bestuurlijke Overeenkomst Metronet (BOK) wordt gesloten met de betrokken gemeenten voor de samenwerkingsafspraken. In 2023 zijn hierover de eerste gesprekken gevoerd. Deze worden in 2024 voortgezet. Na het sluiten van de BOK wordt de raad hierover geïnformeerd.

Hoofdactiviteit (rol): 5. Faciliteren van de kezue voor schoon vervoer

Uitvoeren Laadvisie 'Opgeladen naar 2030'

Faciliteren plaatsing van laadpalen

In 2023 zijn er in de gemeente 47 nieuwe openbare laadpalen geplaatst door EQUANS. Totaal staan er nu 220 laadpalen in Pijnacker-Nootdorp. Begin 2024 zijn er nog 53 laadpalen in aanvraag. De laadpalen worden geplaatst volgens het in 2020 vastgestelde locatieplan. Het aantal aanvragen is inmiddels zo groot dat het locatieplan van 2020 niet meer voldoet. Daarom gaan we in 2024 een nieuwe prognose maken voor laadpalen in de komende 5 jaar. Dit wordt in een nieuw locatieplan vastgelegd met een verkeersbesluit.