Toelichting overzicht van baten en lasten
(Bedragen x €1.000) | Begroting na wijziging 2024 | Rekening 2024 | Verschil 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
Baten en lasten | |||||||||
01 Ruimte en wonen | -26.744 | 24.757 | -1.988 | -18.998 | 16.255 | -2.743 | 7.746 | -8.502 | -756 |
02 Economie en glastuinbouw | -1.244 | 480 | -764 | -3.493 | 2.710 | -782 | -2.249 | 2.231 | -18 |
03 Mobiliteit | -7.977 | 276 | -7.701 | -7.690 | 332 | -7.358 | 287 | 56 | 343 |
04 Groen en recreatie | -7.341 | 738 | -6.603 | -6.910 | 601 | -6.309 | 431 | -137 | 294 |
05 Onderwijs en kinderopvang | -6.854 | 1.888 | -4.965 | -5.923 | 1.680 | -4.243 | 931 | -209 | 722 |
06 Collectieve voorzieningen | -26.772 | 12.426 | -14.346 | -23.997 | 12.246 | -11.750 | 2.775 | -180 | 2.596 |
07 Individuele voorzieningen | -48.276 | 10.031 | -38.245 | -49.515 | 11.450 | -38.065 | -1.239 | 1.419 | 180 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | -26.959 | 18.284 | -8.675 | -23.626 | 16.917 | -6.709 | 3.332 | -1.366 | 1.966 |
09 Bestuur en dienstverlening | -6.580 | 960 | -5.620 | -7.551 | 1.343 | -6.208 | -972 | 384 | -588 |
-158.747 | 69.839 | -88.908 | -147.703 | 63.536 | -84.168 | 11.043 | -6.303 | 4.740 | |
Algemene dekkingsmiddelen | -5.781 | 106.864 | 101.083 | -2.138 | 106.512 | 104.374 | 3.643 | -352 | 3.290 |
Overhead | -18.870 | 0 | -18.870 | -19.449 | 0 | -19.449 | -579 | 0 | -579 |
VpB | 2.177 | 0 | 2.177 | 2.290 | 0 | 2.290 | 113 | 0 | 113 |
Algemene dekkingsmiddelen | -263 | 0 | -263 | 0 | 0 | 0 | 263 | 0 | 263 |
Bedrag onvoorzien | -52 | 0 | -52 | 0 | 0 | 0 | 52 | 0 | 52 |
-22.788 | 106.864 | 84.076 | -19.296 | 106.512 | 87.215 | 3.492 | -352 | 3.140 | |
-181.535 | 176.703 | -4.832 | -167.000 | 170.047 | 3.048 | 14.535 | -6.655 | 7.880 | |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | |||||||||
01 Ruimte en wonen | -1.844 | 978 | -866 | -3.179 | 1.444 | -1.735 | -1.335 | 466 | -869 |
02 Economie en glastuinbouw | -219 | 0 | -219 | -425 | 0 | -425 | -206 | 0 | -206 |
03 Mobiliteit | 0 | 432 | 432 | 0 | 455 | 455 | 0 | 23 | 23 |
04 Groen en recreatie | -185 | 125 | -60 | 0 | 90 | 90 | 185 | -35 | 150 |
05 Onderwijs en kinderopvang | 0 | 1.300 | 1.300 | 0 | 1.228 | 1.228 | 0 | -72 | -72 |
06 Collectieve voorzieningen | -2.235 | 4.194 | 1.959 | -2.235 | 4.064 | 1.829 | 0 | -131 | -131 |
07 Individuele voorzieningen | -900 | 2.898 | 1.998 | -900 | 2.476 | 1.575 | 0 | -422 | -422 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | 217 | 1.554 | 1.771 | 217 | 1.091 | 1.308 | 0 | -463 | -463 |
-5.167 | 11.482 | 6.315 | -6.523 | 10.848 | 4.325 | -1.356 | -634 | -1.990 | |
Algemene dekkingsmiddelen | -25.250 | 26.387 | 1.138 | -25.003 | 25.958 | 954 | 246 | -430 | -184 |
Overhead | -50 | 1.213 | 1.163 | -50 | 910 | 860 | 0 | -303 | -303 |
VpB | -3.095 | 917 | -2.178 | -3.095 | 778 | -2.317 | 0 | -139 | -139 |
-28.394 | 28.517 | 123 | -28.148 | 27.646 | -502 | 246 | -871 | -625 | |
-33.561 | 39.999 | 6.438 | -34.671 | 38.494 | 3.823 | -1.110 | -1.505 | -2.615 | |
Resultaat | |||||||||
01 Ruimte en wonen | -28.588 | 25.735 | -2.854 | -22.177 | 17.699 | -4.479 | 6.411 | -8.036 | -1.625 |
02 Economie en glastuinbouw | -1.463 | 480 | -983 | -3.918 | 2.710 | -1.207 | -2.455 | 2.231 | -224 |
03 Mobiliteit | -7.977 | 709 | -7.269 | -7.690 | 788 | -6.902 | 287 | 79 | 367 |
04 Groen en recreatie | -7.526 | 863 | -6.663 | -6.910 | 691 | -6.219 | 616 | -172 | 444 |
05 Onderwijs en kinderopvang | -6.854 | 3.189 | -3.665 | -5.923 | 2.908 | -3.015 | 931 | -281 | 650 |
06 Collectieve voorzieningen | -29.007 | 16.620 | -12.387 | -26.232 | 16.310 | -9.921 | 2.775 | -310 | 2.465 |
07 Individuele voorzieningen | -49.177 | 12.929 | -36.248 | -50.416 | 13.926 | -36.490 | -1.239 | 997 | -242 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | -26.742 | 19.838 | -6.904 | -23.410 | 18.009 | -5.401 | 3.332 | -1.829 | 1.503 |
09 Bestuur en dienstverlening | -6.580 | 960 | -5.620 | -7.551 | 1.343 | -6.208 | -972 | 384 | -588 |
-163.913 | 81.321 | -82.592 | -154.226 | 74.384 | -79.842 | 9.687 | -6.937 | 2.750 | |
Resultaat | |||||||||
Algemene dekkingsmiddelen | -31.030 | 133.251 | 102.221 | -27.141 | 132.469 | 105.328 | 3.889 | -782 | 3.107 |
Overhead | -18.920 | 1.213 | -17.707 | -19.499 | 910 | -18.588 | -579 | -303 | -882 |
VpB | -918 | 917 | -1 | -804 | 778 | -26 | 113 | -139 | -25 |
Algemene dekkingsmiddelen | -263 | 0 | -263 | 0 | 0 | 0 | 263 | 0 | 263 |
Bedrag onvoorzien | -52 | 0 | -52 | 0 | 0 | 0 | 52 | 0 | 52 |
-51.183 | 135.381 | 84.198 | -47.444 | 134.158 | 86.713 | 3.738 | -1.223 | 2.515 | |
-215.096 | 216.702 | 1.606 | -201.671 | 208.541 | 6.871 | 13.425 | -8.161 | 5.265 |
Analyse afwijkingen begroting na wijziging en realisatie
Onderstaand volgt per programma een toelichting op de belangrijkste afwijkingen tussen de begroting na wijziging en realisatie van de cijfers na bestemming.
Programma / taakveld | Baten | Lasten |
---|---|---|
01 Ruimte en wonen | ||
810 Ruimte en leefomgeving | ||
Bestemmingsplannen: Begin 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Dat betekent onder andere dat alle bestemmingsplannen samen één omgevingsplan zijn geworden. Vanwege landelijke technische beperkingen kan er maar één wijzigingsprocedure tegelijkertijd worden gedaan, terwijl er daarvoor meerdere bestemmingsplanprocedures tegelijk werden gedaan. In 2024 is aan de herziening van het omgevingsplan voor de wijk Tolhek gewerkt. Dit is grotendeels intern gedaan. Daardoor zijn de kosten voor adviezen onderzoeken derden in 2024 lager geweest dan gebruikelijk. Wanneer het weer mogelijk is om meerdere herzieningen tegelijk te doen, de ervaringen van Tolhek verwerkt kunnen worden in herzieningen voor andere wijken en meer omgevingsprogramma’s gereed zijn om te vertalen zullen weer meer kosten voor advies en onderzoek derden ontstaan. | - | 127 |
Inkomsten subsidies voorgaande jaren: Ruimte voor ruimte is een langjarig proces dat steeds in rondes wordt uitgevoerd. Zodra er een groep ondernemers is die hun bedrijf wil beëindigen starten we een nieuwe ronde. Dit maakt het voor ondernemers financieel mogelijk om het bedrijf te stoppen en levert ruimtelijke kwaliteitswinst op. Er zijn veel aanmeldingen voor een nieuwe ronde ruimte voor ruimte. Daarom starten we in 2025 een nieuwe ronde. Het voorstel is om deze middelen via een resultaatsbestemming in te zetten voor de nieuwe ronde ruimte voor ruimte in 2025. | 540 | - |
Lagere lasten Omgevingswet: Niet alle geplande werkzaamheden hebben nog plaatsgevonden. Het gaat met name om ontwikkeling van competenties om te werken in de geest van de Omgevingswet. Deze schuiven door naar 2025 en 2026. Het restantbedrag van €199.000 wordt in 2025 onttrokken uit de reserve Omgevingswet. | -199 | 199 |
Lagere lasten ruimtelijk beleid: Met de gebiedsvisie Vrijenban is eind 2024 gestart. De werkzaamheden vinden vooral in 2025 plaats. Het omgevingsprogramma Ruimtelijke Kwaliteit is door beperkte personele capaciteit vertraagd. De kosten worden daardoor over een langere periode gemaakt. Verwacht wordt dat het omgevingsprogramma Ruimtelijke Kwaliteit in 2026 wordt vastgesteld. Bij de besluitvorming over het resultaat van de jaarrekening 2024 wordt daarom voorgesteld om het saldo in 2025 door middel van resultaatbestemming beschikbaar te stellen. | - | 115 |
Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld Ruimte en leefomgeving. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -270 |
Overig | -109 | 68 |
820 Grondexploitatie | ||
Afwaardering strategisch vastgoed: De bestemming van de grond aan het Emmapark is gewijzigd voor het realiseren van het Sociaal Cultureel Centrum. Hierdoor dient een afwaardering plaats te vinden. | - | -2.426 |
Mutatie grexen: Dit betreft een afwijking op de grondexploitaties (niet bedrijventerreinen). De tussentijdse winstneming van €3 mln. is hierin verwerkt; deze is in 2024 gestort in de Algemene Reserve. | -9.088 | 9.088 |
Voorziening grexen: Dit betreft een toename van de verliesvoorziening voor de nadelige grondexploitaties. Deze wordt gedekt uit de Algemene reserve. De oorzaak ligt in een wijziging van de bestemming van het laatste uitgeefbaar perceel van wonen naar onderwijs in de grondexploitatie Ackerswoude. | 733 | -733 |
Overig | 275 | -100 |
830 Wonen en Bouwen | ||
Lagere inkomsten bouwleges: Dit verschil is voornamelijk te wijten aan een lager aantal vergunningsaanvragen en een afname van grote bouwprojecten, mogelijk als gevolg van de invoering van de Omgevingswet. | -225 | - |
Urentoerekening: Betreft een lagere urentoerekening aan taakveld Wonen en Bouwen. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 337 |
Overig | 37 | 5 |
Totaal 01 Ruimte en wonen | -8.036 | 6.411 |
02 Economie en glastuinbouw | ||
310 Economische ontwikkeling | ||
Ondernemersfonds: Het nadeel van €90.000 heeft betrekking op een hoger uit te betalen bijdrage uit het ondernemersfonds. Het ondernemersfonds wordt gevoed door een extra heffing op de OZB niet woningen. De hogere opbrengst komt hoofdzakelijk doordat een deel van de OZB-aanslagen niet woningen 2023 in 2024 zijn opgelegd. Op taakveld 062 'OZB niet woningen' is een voordeel van €90.000 zichtbaar. | - | -90 |
Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld Economische ontwikkeling. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -227 |
Overig | 12 | -23 |
320 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | ||
Grex: Dit betreft afwijkingen in totalen van de grondexploitaties bedrijventerreinen op taakveld 320. Zowel de baten als de lasten op grondexploitaties (bedrijventerreinen) wijken af van de actualisatie van de grondexploitaties per 1 juli 2024. De tussentijdse winstneming bedraagt €425.000 en is gestort in de Algemene Reserve. Daarmee zijn de lasten gelijk aan de baten. | 2.181 | -2.181 |
Overig | 0 | -0 |
330 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen | ||
Overig | -5 | 35 |
340 Economische promotie | ||
Overig | 43 | 31 |
Totaal 02 Economie en glastuinbouw | 2.231 | -2.455 |
03 Mobiliteit | ||
210 Verkeer en vervoer | ||
Gladheidsbestrijding: Door extra strooirondes en nabetaling van niet in rekening gebracht zout vanaf 2021 is een overschrijding ontstaan. | - | -129 |
Openbare verlichting: In 2024 is er een achterstand in onderhoud van de openbare verlichting ontstaan bij de aannemer. In 2025 wordt dit ingehaald en zullen de kosten hoger zijn. | - | 210 |
Renteomslag: Bij het opstellen van de begroting 2024 is uitgegaan van een renteomslagpercentage van 0,5%. Bij de nacalculatie is de renteomslag 0%, dit resulteert in lagere rentelasten. | - | 107 |
Wegen: De wegenmarkering heeft niet volledig plaatsgevonden door slechte weersomstandigheden. | - | 82 |
Overig | 79 | 13 |
220 Parkeren | ||
Overig | - | 4 |
Totaal 03 Mobiliteit | 79 | 287 |
04 Groen en recreatie | ||
570 Openbaar groen en (openlucht)recreatie | ||
Lasten: Bestede uren: door onderbezetting is minder tijd besteed aan dit product | - | 181 |
Lasten: Door onderbezetting zijn er nauwelijks projecten uit het beheerplan groen uitgevoerd. Aan het eind van 2024 is er een opdracht uitgegaan voor de renovatie van plantvakken | - | 99 |
Lasten: Het budget voor inrichting van de oude polder is deels besteed omdat de werkzaamheden meer tijd vragen. Voor het restant wordt voorgesteld om dit via resultaatbestemming over te brengen naar 2025 | - | 62 |
Weidevogelkerngebied: Het weidevogelkerngebied is nog niet door de provincie overgedragen aan de gemeente. De hieraan gekoppelde afkoopsom voor het onderhoud is eveneens niet ontvangen. | -185 | 185 |
Overig | 13 | 89 |
Totaal 04 Groen en recreatie | -172 | 616 |
05 Onderwijs en kinderopvang | ||
420 Onderwijshuisvesting | ||
Mutatie reserve: De tijdelijke units van de Schatkaart worden nog gebruikt door Stanislas Pijnacker. Het gebruik eindigt in Q3-2025. De kosten bedragen in 2025 € 72.000. Het overige deel valt vrij in het resultaat in 2024. | - | 72 |
Renteomslag: Bij het opstellen van de begroting 2024 is uitgegaan van een renteomslagpercentage van 0,5%. Bij de nacalculatie is de renteomslag 0%, dit resulteert in lagere rentelasten. | - | 249 |
Overig | -76 | -13 |
430 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | ||
Lokaal onderwijsbeleid: Het overschot ontstaat doordat het budget voor "uitvoeringscapaciteit" niet is ingezet. Bij de besluitvorming over het resultaat van de jaarrekening 2024 wordt daarom voorgesteld om het saldo in 2025 door middel van resultaatbestemming beschikbaar te stellen. | - | 98 |
Onderwijs: Door een lagere vaststelling van subsidies over 2023 van de VVE-peuteropvang resulteert dit in een lagere lasten. | - | 245 |
Specifieke uitkering: De specifieke uitkering "Inhalen Covid-19 gerelateerde onderwijsvertraging" is niet volledig besteed in 2024. Het restant wordt ingezet in 2025. | -196 | 196 |
Overig | -8 | 84 |
Totaal 05 Onderwijs en kinderopvang | -281 | 931 |
06 Collectieve voorzieningen | ||
510 Sportbeleid en activering | ||
Overig | 95 | -24 |
520 Sportaccommodaties | ||
Binnensportaccommodaties: De energielasten zijn lager door lager tarief, voordelige afrekeningen 2023 en minder verbruik door de ingebruikname van de Jan Janssenhal in het tweede kwartaal. | - | 60 |
Buitensport: Vanwege slechte weersomstandigheden is in 2024 het regulier onderhoud aan de sportvelden niet volledig uitgevoerd. | - | 50 |
Mutaties reserves: Met de aanleg van hockeyveld 1 aan de groene wijdte is tevens de lava-onderlaag vervangen. De restant boekwaarde wordt versneld afgeschreven ten laste van de bestemmingsreserve 'afschrijvingslasten onderbouw sportvelden'. | 115 | -115 |
Renteomslag: Bij het opstellen van de begroting 2024 is uitgegaan van een renteomslagpercentage van 0,5%. Bij de nacalculatie is de renteomslag 0%, dit resulteert in lagere rentelasten. | - | 136 |
Overig | 44 | 25 |
530 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | ||
Subsidie: Door de vaststelling van diverse subsidies over de periode 2021-2023 heeft dit geleid tot gedeeltelijke terugvordering, dit verklaart de lagere lasten. | - | 28 |
Overig | 0 | 77 |
550 Cultureel erfgoed | ||
Overig | - | 43 |
560 Media | ||
Overig | - | 6 |
610 Samenkracht en burgerparticipatie | ||
Inburgering: Een deel van de kosten voor de uitvoering van inburgering kan niet worden toegerekend aan de specifieke uitkering van het Rijk en komt voor rekening van de gemeente. | - | -85 |
Inburgering SPUK: De inkomsten uit de specifieke uitkering 2024 voor kosten van inburgering staan zowel aan de baten- als de lastenkant van de begroting 2024 opgenomen. Omdat de inburgeringskosten 2024 nog gedekt kunnen worden uit het overschot op de specifieke uitkering 2023, zijn de inkomsten uit de specifieke uitkering 2024 overgenomen naar de balans. Dit veroorzaakt de afwijking in de exploitatie. | -1.123 | 1.119 |
Noodopvang vluchtelingen: Gemeenten ontvangen uit de "Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne" in 2024 een normbedrag per gemeentelijke opvangplek per dag. De kosten vallen lager uit. Bij de besluitvorming over het resultaat van de jaarrekening 2024 wordt daarom voorgesteld om het saldo in 2025 door middel van resultaatbestemming beschikbaar te stellen en te doteren in de reserve "Vluchtelingen en asiel". | - | 1.623 |
Noodopvang vluchtelingen: Gemeenten ontvangen uit de "Bekostigingsregeling opvang ontheemden Oekraïne" in 2024 een normbedrag per gemeentelijke opvangplek per dag. Na een nacalculatie heeft dit geleid tot hoger baten ten opzichte van de begroting. | 150 | - |
POK middelen: De middelen die door het Rijk zijn toegekend na de uitkomsten van de parlementaire onderzoekscommissie kinderopvangtoeslagaffaire (POK) zijn door onze gemeente gestort in een bestemmingsreserve Versterking dienstverlening. Van daaruit worden de kosten van de geplande activiteiten gedekt. Omdat nog niet alle kosten van de in 2024 geplande activiteiten zijn gemaakt, is de bijbehorende onttrekking aan de bestemmingsreserve deels uitgesteld naar 2025. Dit veroorzaakt een afwijking aan de baten- en lastenkant van de begroting. | -52 | 52 |
Urentoerekening: Dit betreft een lagere urentoerekening van personeel aan dit taakveld. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10 Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 167 |
Wmo afrekeningen oude jaren: Als dekking voor de kosten van afrekeningen over oude Wmo-jaren is een onttrekking aan de bestemmingsreserve Sociaal domein opgevoerd. Bij het opmaken van de jaarrekening 2024 is het geheel van Wmo afrekeningen over oude jaren omgeslagen naar een positief saldo waardoor een reserveonttrekking overbodig is geworden. Aan de batenkant van de exploitatie levert dit een nadeel op van € 93.000, aan de lastenkant een voordeel van € 700.000. Dit voordeel is terug te vinden in het programma Individuele voorzieningen op taakveld 660 Maatwerkvoorzieningen. Omdat de afrekeningen oude jaren over de bestemmingsreserve Sociaal domein lopen wordt in het besluit over het resultaat van de jaarrekening 2024 voorgesteld om dit incidentele voordeel toe te voegen aan diezelfde bestemmingsreserve Sociaal domein. | -93 | - |
Overig | 100 | 7 |
620 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | ||
Jeugdhulp: Op dit taakveld wordt het deel van de kosten voor de meer collectieve vormen van jeugdhulp verantwoord. Het maakt deel uit van het geheel van jeugdhulp dat voornamelijk binnen het programma Individuele voorzieningen is opgenomen en is onderdeel van het saldo van jeugdhulp waarover ook wordt gerapporteerd in de paragraaf sociaal domein. | - | -84 |
Kinderopvangtoeslag affaire: Binnen dit taakveld worden de baten en lasten van de uitvoering van hulp aan gedupeerden van de kinderopvangtoeslagaffaire verantwoord. Per jaareinde is een saldo getrokken van het totaal aan lasten dat voor vergoeding in aanmerking komt met daarbij opgeteld een vergoeding voor de handelingen waarvoor door het Rijk normbedragen verstrekt worden. De normbedragen hebben o.a. betrekking op de vergoeding voor kosten van het opstellen van een plan van aanpak en nazorg. Over 2024 resteert een saldo van € 52.000. Hiervoor volgen in een later stadium nog kosten waardoor dit bedrag in 2025 beschikbaar moet blijven. Bij de besluitvorming over het resultaat van de jaarrekening 2024 wordt daarom voorgesteld om het saldo in 2025 door middel van resultaatbestemming beschikbaar te stellen. | 412 | -360 |
Maatwerkbudget bestaanszekerheid: In het actieplan bestaanszekerheid is besloten om uit de bestemmingsreserve Bestaanszekerheid een bedrag van € 100.000 toe te voegen aan het bestaande maatwerkbudget om daarmee te kunnen voorzien in de kosten van een mogelijke toename van de inzet van dit budget. Omdat de kosten 2024 pasten binnen het reguliere budget is de reservebijdrage overbodig. Dit resulteert in zowel lagere lasten als lagere baten binnen dit taakveld. | -100 | 100 |
Overig | 5 | 10 |
710 Volksgezondheid | ||
Inzet gezonde leefstijl: Het lokale budget voor "inzet gezonde leefstijl" is niet volledig ingezet in 2024 omdat eerst de specifieke uitkering voor "Sport en bewegen, gezondheidsvordering, cultuurparticipatie en de sociale basis" is besteed. Bij de besluitvorming over het resultaat van de jaarrekening 2024 wordt daarom voorgesteld om het resterend saldo in 2025 door middel van resultaatbestemming beschikbaar te stellen. | - | 43 |
Specifieke uitkering: Vanuit gemeente Delft als mandaatgemeente is € 255.000 beschikbaar gesteld met betrekking tot de specifieke uitkering "Integraal Zorg Akkoord". Deze was niet begroot. | 250 | -250 |
Specifieke uitkering: Vanuit het ministerie is budget beschikbaar gesteld voor "Sport en bewegen, gezondheidsvordering, cultuurparticipatie en de sociale basis". | -138 | 138 |
Overig | 27 | -1 |
750 Begraafplaatsen en crematoria | ||
Overig | -2 | 11 |
Totaal 06 Collectieve voorzieningen | -310 | 2.775 |
07 Individuele voorzieningen | ||
630 Inkomensregelingen | ||
Bijstandsuitkeringen: Binnen dit taakveld worden de baten en lasten voor bijstandsuitkeringen verantwoord. De bruto boekingen van de belastingen en premie afdrachten veroorzaken overschrijdingen aan zowel de baten- als de lastenkant. De bijstandsuitkeringen worden betaald uit de rijksbijdrage BUIG. Omdat deze voor 2024 in eerste instantie niet toereikend was, is er voor € 655.000 aan eigen middelen aan het budget toegevoegd. De definitieve vaststelling van de rijksbijdrage heeft ertoe geleid dat de deze nagenoeg toereikend bleek voor 2024 zodat er op dit taakveld een saldo € 652.000 resteert. | - | -589 |
Bijstandsuitkeringen: Binnen dit taakveld worden de baten en lasten voor bijstandsuitkeringen verantwoord. De bruto boekingen van de belastingen en premie afdrachten veroorzaken overschrijdingen aan zowel de baten- als de lastenkant. De bijstandsuitkeringen worden betaald uit de rijksbijdrage BUIG. Omdat deze voor 2024 in eerste instantie niet toereikend was, is er voor € 655.000 aan eigen middelen aan het budget toegevoegd. De definitieve vaststelling van de rijksbijdrage heeft ertoe geleid dat de deze nagenoeg toereikend bleek voor 2024 zodat er op dit taakveld een saldo € 652.000 resteert. | 1.241 | - |
Bijzondere bijstand: De voorziening voor vorderingen uit hoofde van bijzondere bijstand is bijgesteld op basis van de stand van openstaande vorderingen per 31-12-2024. Deze mutatie loopt via de exploitatie en heeft een incidenteel voordeel als gevolg. | 59 | - |
Bijzondere bijstand: Op de uitvoering van reguliere bijzondere bijstand 2024 is een overschot ontstaan onder andere vanwege een verwacht tekort bij het opstellen van de najaarsnota 2024 waarbij € 70.000 is toegevoegd. Deze toevoeging is achteraf overbodig gebleven. | - | 122 |
Bijzondere bijstand alleenverdienersproblematiek: In de septembercirculaire 2024 is er € 48.280 uit het gemeentefonds toegekend voor financiële ondersteuning aan huishoudens met één kostwinner die als gevolg van een slechte samenloop van verschillende inkomensregelingen onder het bestaansminimum uitkomen. Deze middelen zijn in 2024 nog niet ingezet maar zijn wel nog steeds nodig voor het doel waarvoor deze zijn toegekend. Bij de besluitvorming over de jaarrekening wordt daarom voor dit bedrag een voorstel voor resultaatbestemming gedaan zodat deze middelen in 2025 alsnog beschikbaar zijn. | - | 48 |
Bijzondere bijstand energietoeslag: Met de uitvoering van bijzondere bijstand is ook de energietoeslag verstrekt. Deze regeling is in 2024 afgerond en ten opzichte van de rijksbijdrage die hiervoor is ontvangen resteert een saldo van € 482.000. Dit is veroorzaakt doordat de gemeente de uitvoeringslasten die onderdeel zijn van de rijksbijdrage, voor eigen rekening heeft genomen. Omdat de inzet op deze regeling beslag heeft gelegd op de capaciteit voor de reguliere taken van de bijstandsconsulenten, is er op dit taakveld een achterstand in de werkzaamheden opgelopen. Bij de besluitvorming over de jaarrekening 2024 wordt daarom voorgesteld om dit bedrag van € 482.000 beschikbaar te houden binnen het sociaal domein om daarmee een inhaalslag te kunnen maken op deze werkzaamheden. | - | 482 |
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen: In de begroting is een structureel bedrag opgenomen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. De aanspraak die erop wordt gemaakt is jaarlijks verschillend met in 2024 een positief saldo als gevolg. | - | 54 |
Tozo: Invordering op teveel of onterecht verstrekte uitkeringen in het kader van de van tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo) heeft geleid tot extra inkomsten in 2024. Omdat deze worden afgedragen aan het ministerie van SZW staat hier een gelijk bedrag aan extra uitgaven tegenover. | 28 | -28 |
Urentoerekening: Dit betreft een hogere urentoerekening van personeel aan dit taakveld op de onderdelen bijstandsverlening en schuldhulpverlening. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10 Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -628 |
Overig | 24 | -112 |
640 WSW en beschut werk | ||
SW en beschut werk: Het budget voor sociale werkvoorziening en beschut werk is in 2024 met € 93.000,- overschreden. Dit heeft te maken met een tariefverhoging voor de uitvoering van beschut werk en met het feit dat de begroting voor beschut werk, achter loopt op de stijgende taakstelling voor deze taak. | - | -93 |
Overig | - | 0 |
650 Arbeidsparticipatie | ||
Re-integratietrajecten: Bij het budget voor re-integratie trajecten heeft een overschrijding plaatsgevonden. Dit heeft te maken met intensivering van de inzet van trajecten voor inwoners met een groter afstand tot de arbeidsmarkt. De huidige contractafspraken werken deels op bevoorschotting, om de verplichtingen met betrekking tot uitstaande trajecten te managen is een dashboard gebouwd. | - | -215 |
Overig | - | -4 |
660 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | ||
Eigen bijdragen: Met de toename van het aantal verstrekte voorzieningen neemt ook het totaal van eigen bijdragen toe. Deze inkomstenpost wordt jaarlijks aangepast maar is vanwege de beperkte informatievoorziening door het CAK (de instantie die de bijdragen int) moeilijk te prognosticeren. | 39 | - |
Gehandicaptenparkeerkaart: De onderzoekskosten volgend op de aanvraag voor een GPK nemen toe. Dit is het gevolg van een toename van het aantal aanvragen in de afgelopen jaren. | - | -14 |
Urentoerekening: Dit betreft een hogere urentoerekening van personeel aan dit taakveld. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10 Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -347 |
Verrekeningen Wmo oude jaren: Om de kosten voor Wmo 2024 in beeld te houden heeft een overboeking van verrekeningen over oude jaren plaatsgevonden. Samen met de afwijking op een tussentijdse afrekening over voorgaande jaren leidt dit tot een incidenteel overschot van € 700.000. Hier staat het nadeel van € 93.000 uit het programma Collectieve voorzieningen taak 610 Samenkracht en burgerparticipatie tegenover, deze reservebijdrage vindt nu niet plaats. Omdat de afrekeningen oude jaren over de bestemmingsreserve Sociaal domein lopen wordt in het besluit over het resultaat van de jaarrekening 2024 voorgesteld om dit incidentele voordeel van € 607.000 toe te voegen aan diezelfde bestemmingsreserve Sociaal domein. | - | 700 |
Wmo voorzieningen: Op de budgetten voor de Wmo voorzieningen voor rolstoelen, wonen, vervoer, de regiotaxi en vervoer naar begeleiding/dagbesteding resteert voor 2024 een saldo van € 198.000. In de paragraaf sociaal domein wordt er meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | 198 |
Overig | 5 | 0 |
671A Hulp bij het huishouden (WMO) | ||
Wmo hulp bij huishouden: Het budget voor de Wmo voorziening hulp bij huishouden ZIN is in 2024 overschreden met € 127.000. Dat voor PGB's hulp bij huishouden is met € 6.000 overschreden. In de paragraaf sociaal domein wordt er meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | -133 |
Overig | - | -0 |
671B Begeleiding (WMO) | ||
Wmo begeleiding: Het budget voor de Wmo voorziening begeleiding ZIN is in 2024 overschreden met € 597.000. Dat voor PGB's begeleiding is met € 22.000 overschreden. In de paragraaf sociaal domein wordt er meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | -619 |
Overig | - | -0 |
672A Jeugdhulp begeleiding | ||
diverse reservemutaties: Een aantal reservebijdragen voor 2024 heeft nog niet plaatsgevonden omdat de kosten waarvoor de reservebijdragen worden ingezet ook nog niet zijn gemaakt. Dit veroorzaakt een nadeel aan de batenkant maar het houdt ook in dat er lagere lasten tegenover staan. Deze staan verdeeld over verschillende taakvelden. Het gaat om incidentele budgetten voor o.a. coaching en opleiding, projectleiding terugvordering en tijdelijke vervangende capaciteit. Deze budgetten worden in 2025 weer opgevoerd. | -279 | - |
Interventieplan kostenbeheersing SD: Voor de aanpak van het nieuwe interventieplan is een aantal incidentele budgetten afgegeven. Dit is in 2024 nog niet volledig ingezet. De bijbehorende reservebijdrage schuift daarom ook door naar 2025 hetgeen een nadeel vormt aan de batenkant van de jaarrekening. Eenzelfde bedrag aan lagere lasten vormt in 2024 een voordeel aan de lastenkant, dit is verdeeld over verschillende taakvelden. | -139 | - |
Jeugd afrekeningen oude jaren: Afrekeningen over oude jaren en de vrijval van een reservering voor kosten van voor 2020 resulteren in een positieve afwijking op de begroting 2024. De reservering voor kosten van voor 2020 kan vrijvallen omdat de (oude) 5-jaars declaratietermijn is vervallen. | - | 85 |
Jeugdhulp begeleiding: De kosten voor jeugdhulp begeleiding ZIN en PGB hebben op dit taakveld een positief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | 31 |
Urentoerekening: Dit betreft een hogere urentoerekening van personeel aan dit taakveld. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10 Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -543 |
Overig | 19 | 1 |
672B Jeughulp behandeling | ||
Jeugdhulp behandeling: De kosten voor jeugdhulp behandeling hebben op dit taakveld een negatief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | -24 |
Overig | - | 0 |
672C Jeugdhulp dagbesteding | ||
Jeugdhulp dagbesteding: De kosten voor jeugdhulp dagbesteding hebben op dit taakveld een negatief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | -111 |
Overig | - | 0 |
672D Jeugdhulp zonder verblijf overig | ||
Deelname jeugdhulpregio: Van de kosten voor deelname aan de gemeenschappelijke regeling voor de gezamenlijke inkoop van jeugdhulp is een bedrag een btw gecompenseerd uit het btw-compensatiefonds. Hiermee was geen rekening gehouden. Daarnaast is een deel van de kosten van gemeentelijke bijdrage aan regionale activiteiten en projecten gedekt met een overschot uit voorgaande jaren waardoor het oorspronkelijk begrote budget niet volledig ingezet hoefde te worden. | - | 153 |
Jeugdhulp overig zonder verblijf: De kosten voor jeugdhulp overig zonder verblijf hebben op dit taakveld een positief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | 19 |
Overig | - | 0 |
673A Pleegzorg | ||
Jeugdhulp pleegzorg: De kosten voor jeugdhulp pleegzorg hebben op dit taakveld een negatief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | -15 |
Overig | - | 0 |
673B Gezinsgericht | ||
Jeugdhulp gezinsgericht: De kosten voor jeugdhulp gezinsgericht hebben op dit taakveld een positief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | 9 |
Overig | - | -0 |
673C Jeughulp met verblijf overig | ||
Jeugdhulp met verblijf: De kosten voor jeugdhulp met verblijf hebben op dit taakveld een negatief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | -17 |
Overig | - | 0 |
674A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | ||
Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf: De kosten voor jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf hebben op dit taakveld een positief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | 542 |
Overig | - | -188 |
674B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | ||
Jeugdhulp crisis met verblijf: De kosten voor jeugdhulp crisis met verblijf hebben op dit taakveld een positief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | 105 |
Overig | - | -0 |
674C Gesloten plaatsing | ||
Jeugdhulp gesloten plaatsing: De kosten voor jeugdhulp gesloten plaatsing hebben op dit taakveld een negatief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | -83 |
Overig | - | 0 |
681A Beschermd wonen (WMO) | ||
Overig | - | -6 |
681B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | ||
Overig | - | 2 |
682A Jeugdbescherming | ||
Jeugdhulp jeugdbescherming: De kosten voor jeugdhulp jeugdbescherming hebben op dit taakveld een negatief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | -16 |
Overig | - | -0 |
682B Jeugdreclassering | ||
Jeugdhulp reclassering: De kosten voor jeugdhulp reclassering hebben op dit taakveld een negatief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | -6 |
Overig | - | -0 |
Totaal 07 Individuele voorzieningen | 997 | -1.239 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | ||
110 Crisisbeheersing en brandweer | ||
Veiligheidsregio Haaglanden: De uitkering voor Functioneel leeftijdsontslag (FLO) is lager dan begroot. | - | 40 |
Overig | -29 | 31 |
120 Openbare orde en veiligheid | ||
Overig | 17 | 32 |
720 Riolering | ||
Gemalendienst: De werkelijk lasten en baten van de gemalendienst zijn hoger dan begroot. Voor een toelichting wordt verwezen naar de paragraaf 'Gemalendienst'. | 82 | -82 |
Netwerk Afvalwaterketen Delfland: Het gezamenlijk budget voor het NAD is in 2024 niet volledig ingezet. De ontvangen bijdrage van de deelnemers wordt overgebracht naar 2025. Vanaf 2025 wordt de administratie van het NAD overgedragen aan de gemeente Delft. | 78 | -78 |
Renteomslag: Bij het opstellen van de begroting 2024 is uitgegaan van een renteomslagpercentage van 0,5%. Bij de nacalculatie is de renteomslag 0%, dit resulteert in lagere rentelasten. | - | 145 |
Overig | -34 | 3 |
730 Afval | ||
Afvalinzameling: De lasten voor afvalinzameling vallen lager uit door lagere afvalstoffenheffing en hogere inkomsten uit grondstoffen. Het voordeel wordt gestort in de voorziening 'reiniging'. | - | 169 |
Afvalinzameling: De opbrengsten afvalstoffenheffing vallen lager uit dan begroot. | -97 | - |
Overig | 22 | -60 |
740 Milieubeheer | ||
Duurzaamheidscoach: Het budget voor de duurzaamheidscoach voor de bedrijven is niet volledig besteed omdat er minder aanvragen zijn ingediend dan dat we van te voren hadden ingeschat. Bij de besluitvorming over het resultaat van de jaarrekening 2024 wordt daarom voorgesteld om het saldo in 2025 door middel van resultaatbestemming beschikbaar te stellen. | - | 94 |
Lokale aanpak isolatie: Er is in 2024 2 keer ad. € 500.000 geschikbaar gesteld voor de verduurzaming van slecht geïsoleerde woningen. De bestedingen in 2024 zijn eerst ten laste gegaan van de rijksbijdragen. Bij de besluitvorming over het resultaat van de jaarrekening 2024 wordt daarom voorgesteld om het saldo in 2025 door middel van resultaatbestemming beschikbaar te stellen en te doteren in de reserve "Energieneutrale gemeenten". | - | 1.000 |
Mutatie reserve: Voor de energietransitie was budget beschikbaar gesteld voor een intern traject Netcongestie en het opstellen van een Soorten Management Plan. Beide trajecten zijn uitgesteld (beschikbare capaciteit en interne prioritering), dit zal in de loop van 2025 worden opgepakt. | -313 | 313 |
Mutatie reserve: Voor de warmtetransitie was budget beschikbaar gesteld voor de opzet van een regionale samenwerking met een warmtebedrijf, het betreft juridische en technische ondersteuning, door onzekerheden vanuit landelijke wet- en regelgeving kon dit niet uitgevoerd worden en worden deze werkzaamheden doorgeschoven naar 2025. | -67 | 67 |
Specifieke uitkering: De specifieke uitkering "Lokale Aanpak Isolatie" is niet volledig besteed in 2024. Deze wordt ingezet in 2025. | -206 | 206 |
Specifieke uitkering: De specifieke uitkering "Middelen aanpak energiearmoede" is niet volledig besteed in 2024. Deze wordt ingezet in 2025. | -276 | 276 |
Specifieke uitkering: De specifieke uitkering "Tijdelijke regeling klimaat- en energiebeleid" is niet volledig besteed in 2024. Deze wordt ingezet in 2025. | -963 | 963 |
Urentoerekening: Dit betreft een lagere urentoerekening van personeel aan dit taakveld. Hiertegenover staat een nadeel op programma 10 Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | 138 |
Overig | -44 | 75 |
Totaal 08 Veiligheid en duurzaamheid | -1.829 | 3.332 |
09 Bestuur en dienstverlening | ||
012 Bestuur | ||
Kosten accountant en fiscaal advies: Voor een aantal complexe dossiers is fiscaal advies ingewonnen. Daarnaast heeft de accountantscontrole meer inzet gevergd dan begroot (meerwerk). Deze zaken hebben geleid tot een tekort van €106.000. | - | -106 |
Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld Bestuur. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -144 |
Voorziening wethouderspensioenen: Voor het dekken van de toekomstige pensioenverplichtingen van (gewezen) bestuurders dient een voorziening te worden gevormd. Aan de hand van de actuariële berekeningen wordt de omvang van de voorziening jaarlijks geactualiseerd. Deze berekening heeft voor 2024 geresulteerd in een hogere toevoeging aan de voorziening van €465.000. | - | -465 |
Overig | 8 | 20 |
020 Burgerzaken | ||
Afdrachten rijksleges: Als gevolg van de paspoortenpiek in 2024 zijn hogere inkomsten gerealiseerd dan begroot (€368.000). In 2024 zijn 11.787 aanvragen afgehandeld; in 2023 waren dit 5.707. In het verlengde hiervan hebben de hogere legesinkomsten geleid tot een hogere afdracht van secretarieleges aan het Rijk (€151.000). | - | -151 |
Inhuurkosten burgerzaken: Door hoog ziekteverzuim en extra werk heeft er een hogere inzet van inhuurkrachten plaatsgevonden. Hierdoor zijn hogere kosten gerealiseerd dan begroot. | - | -290 |
Uitgiften paspoorten: Als gevolg van de paspoortenpiek in 2024 zijn hogere inkomsten gerealiseerd dan begroot (€368.000). In 2024 zijn 11.787 aanvragen afgehandeld; in 2023 waren dit 5.707. In het verlengde hiervan hebben de hogere legesinkomsten geleid tot een hogere afdracht van secretarieleges aan het Rijk (€151.000). | 368 | - |
WOO: Op het budget voor de Wet Open Overheid (WOO) is een onderbesteding van €106.000 gerealiseerd. Dit heeft met name te maken met een krappe bezetting en de uitdagende arbeidsmarkt. Eind 2024 is gestart met de uitvoering van het meerjarig implementatieplan dat doorloopt in 2025 en 2026. | - | 106 |
Overig | 7 | 59 |
Totaal 09 Bestuur en dienstverlening | 384 | -972 |
10 Algemene dekkingsmiddelen | ||
040 Overhead | ||
Mutaties reserves: De onttrekking uit de reserve bedrijfsvoering is lager dan begroot omdat er minder personeel is ingehuurd dan gepland. | -300 | - |
Overhead: De gereserveerde ruimte voor afbouw van de overhead als gevolg van het afbouwen van de afdeling ontwikkeling is niet ingezet. | - | 400 |
P-begroting: De hogere lasten van € 1,7 mln. op het taakveld 0.4 (overhead) moeten in samenhang gezien worden met de lagere lasten van € 3,1 mln. op het taakveld 0.8 (algemeen dekkingsmiddel). Het voordelig saldo van deze twee taakvelden bedraagt € 1,4 mln. en wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een overschot op de salarislasten. | - | -1.700 |
Subsidies: De bijdrage uit de specifieke uitkering KOT (Kinderopvang Toeslag) dat ingezet mag worden als tegemoetkoming in de overheadkosten 2023 en 2024. | - | 838 |
Urentoerekening: Door inzet van inhuur zijn de kosten voor het realiseren van de P&C producten hoger dan begroot. | - | -175 |
Overig | -3 | 58 |
050 Treasury | ||
Dividendopbrengsten: BCF suppletie op verkoop aandelen Eneco ad €68.000. | 78 | - |
Rentekosten: Voordeel op kapitaallasten omdat de omslagrente bij de nacalculatie is verlaagd van 0,5% naar 0%. | - | 43 |
Renteopbrengsten: Omslagrente is in de nacalculatie berekend op 0%, waar 0,5% begroot was. Dit levert een lager renteresultaat op van €982.000. Tegenover dit nadeel staat een even groot voordeel op alle andere producten, omdat aan deze producten minder rente is toegerekend dan begroot. De rentebaten op schatkistbankieren waren € 252.000 hoger dan begroot doordat de uitgaven achter bleven bij de verwachting, waardoor er een hoger saldo schatkistbankieren was. | -785 | - |
Overig | -11 | 13 |
061 OZB Woningen | ||
Overig | 91 | -22 |
062 OZB Niet woningen | ||
Mutaties voorziening: Per 31/12/2024 is conform reguliere werkwijze een analyse gemaakt van de mogelijke oninbaarheid van de (belasting)debiteuren. Deze inschatting gebeurt op basis van de methode beschreven in art. 14 van de Financiële verordening 2024 en leidt tot een toevoeging van €242.000 aan de voorziening dubieuze debiteuren. | - | -242 |
Ondernemersfonds: Er is € 90.000 meer ontvangen voor het ondernemersfonds dan begroot. Dit komt hoofdzakelijk doordat een deel van de aanslagen 2023 in 2024 zijn opgelegd. | 90 | - |
Overig | 216 | 161 |
063 Parkeerbelasting | ||
Overig | 8 | 11 |
064 Belasting overig | ||
Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld Belastingen overig. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -111 |
Overig | - | -0 |
070 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | ||
Algemene uitkering: De inkomsten uit de decembercirculaire gemeentefonds 2024 zorgen voor een afwijking op begroting zoals die voor het laatst is vastgesteld bij de Najaarsnota 2024. Vanwege het moment van publicatie van de circulaire kan de begroting hierop niet meer tussentijds worden bijgesteld. De decembercirculaire is met name bedoeld om het boekjaar zoveel mogelijk af te ronden. Met een informatiebrief is de raad geïnformeerd over de uitkomsten. | 302 | - |
Algemene uitkering afrekening oude jaren: Definitieve aantallen van landelijke en gemeentelijke maatstafgegevens leiden tot verrekeningen over oude uitkeringsjaren. Hiervoor wordt een jaarlijks vast bedrag aan baten opgenomen in de begroting. Omdat het gaat om informatie waarover afstemming met instanties als het CBS een grote doorlooptijd vraagt is het vooraf niet volledig in te schatten wat de hoogte van de uiteindelijke afrekeningen wordt. | -47 | - |
Overig | 154 | -22 |
080 Overige baten en lasten | ||
Indexatie: De begrote indexatie voor prijs en areaal is niet volledig ingezet. | - | 108 |
Mutaties reserves: Het gereserveerd budget vanuit de reserve 'bedrijfsvoering' voor inhuur is niet volledig ingezet. | -143 | 143 |
Mutaties voorziening: De werkelijke uitgaven voor RVU en personele verplichtingen zijn rechtstreeks ten laste van de voorziening gebracht. | -450 | 450 |
Onvoorziene baten en lasten: Het overschot wordt veroorzaakt doordat de posten onvoorzien, uitkering voor bijzonder bijstand en vroegsignalering en het WKR-budget niet volledig zijn ingezet. | - | 178 |
P-begroting: De de lagere lasten van € 3,1 mln. op het taakveld 0.8 (algemeen dekkingsmiddel) en de hogere lasten van € 1,7 mln. op het taakveld 0.4 (overhead) moeten in samenhang gezien. Het voordelig saldo van deze twee taakvelden bedraagt € 1,4 mln. en wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een overschot op de salarisbegroting. | - | 3.100 |
Salarissen: De ontvangen inkomsten van het UWV zijn hoger dan begroot. | - | 330 |
Overig | -285 | 65 |
090 Vennootschapsbelasting | ||
Vennootschapsbelasting: De hoogte van de VpB last over 2024 is gebaseerd op het fiscale resultaat op de grondexploitaties in 2024 en wijkt af van die uit de actualisatie van de grondexploitaties per 1 juli 2024. Als gevolg hiervan vindt, als dekking voor deze last, ook een lagere onttrekking uit de algemene reserve plaats. Samen met afrekeningen over 2022 en 2023 levert dit een voordeel op aan de lastenkant. De verwachte VpB last 2024 in de jaarrekening 2024 bedraagt € 778.000. | -139 | 112 |
Overig | 1 | 1 |
Totaal 10 Algemene dekkingsmiddelen | -1.223 | 3.738 |
Dotaties en onttrekkingen reserves per programma
Het muteren van reserves is niet bepalend voor het resultaat vóór bestemming, maar wordt gezien als het bestemmen van het resultaat. In het jaar 2024 is voor € 33,6 miljoen toegevoegd aan reserves en voor € 37,4 miljoen onttrokken. Per saldo betekent dit een onttrekking aan de reserves van € 3,8 miljoen.
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma | |||
---|---|---|---|
( bedragen X € 1.000 ) | Storting | Onttrekking | Saldo |
01 Ruimte en wonen | |||
9002 Algemene reserve | -3.179 | 3.161 | -18 |
9273 Bestemmingsreserve Implementatie Omgevingswet | 0 | 501 | 501 |
9281 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten opvanglocaties ontheemden | 0 | 12 | 12 |
-3.179 | 3.674 | 495 | |
02 Economie en glastuinbouw | |||
9002 Algemene reserve | -425 | 0 | -425 |
-425 | 0 | -425 | |
03 Mobiliteit | |||
9002 Algemene reserve | -185 | 4 | -181 |
9227 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten Komkommerweg | 0 | 25 | 25 |
9230 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten FES Oostelijke Randweg | 0 | 176 | 176 |
9233 Bestemmingsreserve afschrijvingslastenISV Pijnacker Noord | 0 | 27 | 27 |
9255 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten herinrichting Raadhuisplein | 0 | 185 | 185 |
9282 Bestemmingsreserve Degeneratiekosten | 0 | 53 | 53 |
9335 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten Asfaltering | 0 | 170 | 170 |
-185 | 640 | 455 | |
04 Groen en recreatie | |||
9002 Algemene reserve | 0 | 73 | 73 |
9232 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten Ruyven Zuid-Polder | 0 | 17 | 17 |
0 | 90 | 90 | |
05 Onderwijs en kinderopvang | |||
9107 Bestemmingsreserve bedrijfsvoering | 0 | 55 | 55 |
9210 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten Stanislas College | 0 | 260 | 260 |
9241 Bestemmingsreserve Tijdelijke huisvesting CBS Schatkaart | 0 | 87 | 87 |
9243 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten renovatie scholen P-Noord | 0 | 20 | 20 |
9264 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten school Ackerswoude en Keijzershof | 0 | 53 | 53 |
9330 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten afschrijvingslasten IKC's | 0 | 753 | 753 |
0 | 1.228 | 1.228 | |
06 Collectieve voorzieningen | |||
9002 Algemene reserve | 0 | 1.908 | 1.908 |
9206 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten De Groene Wijdte | 0 | 122 | 122 |
9242 Bestemmingsreserve Tijdelijke huisvesting Jan Jansen Sporthal | 0 | 199 | 199 |
9243 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten renovatie scholen P-Noord | 0 | 4 | 4 |
9245 Bestemmingsreserve Sociaal Domein | 0 | 14 | 14 |
9250 Reserve Vluchtelingen en asielopvang | 0 | 176 | 176 |
9274 Bestemmingsreserve gevolgen Corona | 0 | 50 | 50 |
9286 Bestemmingsreseve Versterking dienstverlening | 0 | 11 | 11 |
9331 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten Sporthallen | 0 | 214 | 214 |
9332 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten onderbouw kunstgrasvelden | -1.235 | 210 | -1.025 |
9333 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten CulturA Dorpsstraat 7 Nootdorp | 0 | 63 | 63 |
9334 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten Begraafplaats Sint Janshof | 0 | 91 | 91 |
-1.235 | 3.064 | 1.829 | |
07 Individuele voorzieningen | |||
9002 Algemene reserve | 0 | 614 | 614 |
9107 Bestemmingsreserve bedrijfsvoering | 0 | 95 | 95 |
9245 Bestemmingsreserve Sociaal Domein | -512 | 1.283 | 771 |
9279 Bestemmingsreserve Beschermd Wonen/Beschermd Thuis | -389 | 88 | -300 |
9287 Bestemmingsreserve Maatregelen bestaanszekerheid | 0 | 395 | 395 |
-900 | 2.476 | 1.575 | |
08 Veiligheid en duurzaamheid | |||
9002 Algemene reserve | 0 | 500 | 500 |
9248 Bestemmingsreserve werkbudget energieneutrale gemeente | 0 | 132 | 132 |
9274 Bestemmingsreserve gevolgen Corona | 0 | 150 | 150 |
9291 Bestemmingsreserve FLO Brandweer | 217 | 309 | 526 |
217 | 1.091 | 1.308 | |
10 Algemene dekkingsmiddelen | |||
9002 Algemene reserve | -18.365 | 9.287 | -9.078 |
9004 Reserve rekeningresultaat | 0 | 15.150 | 15.150 |
9107 Bestemmingsreserve bedrijfsvoering | -1.824 | 507 | -1.317 |
9201 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten Gemeentelijke huisvesting | 0 | 414 | 414 |
9206 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten De Groene Wijdte | 0 | 120 | 120 |
9210 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten Stanislas College | -770 | 0 | -770 |
9242 Bestemmingsreserve Tijdelijke huisvesting Jan Jansen Sporthal | -41 | 0 | -41 |
9245 Bestemmingsreserve Sociaal Domein | -474 | 184 | -290 |
9250 Bestemmingsreserve Vluchtelingen en asielopvang | -1.925 | 0 | -1.925 |
9258 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten Modernisering gemeentekantoor | 0 | 42 | 42 |
9268 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten schoollokatie De Regenboog | -278 | 0 | -278 |
9270 Bestemmingsreserve Cultuur | -58 | 0 | -58 |
9273 Bestemmingsreserve Implementatie Omgevingswet | -275 | 0 | -275 |
9275 Bestemmingsreserve afschrijvingslasten Casaschool en IKC Pijnacker Noord | -200 | 0 | -200 |
9277 Bestemmingsreserve Lagere rente langlopende leningen o/g | 0 | 1.289 | 1.289 |
9286 Bestemmingsreseve Versterking dienstverlening | -212 | 0 | -212 |
9288 Bestemmingsreserve Metropolitane fietsroute (MFR) | -1.822 | 0 | -1.822 |
9291 Bestemmingsreserve FLO Brandweer | -1.061 | 0 | -1.061 |
-27.305 | 26.993 | -312 | |
Totaal | -33.012 | 39.255 | 6.243 |
10-Maa-2025 |
Dotaties aan voorzieningen per programma
In tegenstelling tot de reserves wordt een dotatie aan een voorziening wel aangemerkt als een last vanuit de exploitatie en is mede bepalend voor het resultaat vóór bestemming. De uitgaven die ten laste van een voorziening worden gebracht zijn daarmee geen exploitatielast omdat deze last reeds genomen is bij de vorming van de voorziening. In 2024 is voor € 5,4 miljoen toegevoegd aan de voorzieningen.
Dotatie voorzieningen per programma | |
---|---|
( bedragen X € 1.000 ) | Bedrag |
01 Ruimte en wonen | |
9510 Voorziening nadelige complexen grondexploitatie | -735 |
01 Ruimte en wonen | -735 |
03 Mobiliteit | |
9501 Voorziening Onderhoud wegen | -1.150 |
9519 Voorziening civiele kunstwerken | -500 |
03 Mobiliteit | -1.650 |
04 Groen en recreatie | |
9503 Voorziening baggerwerken | -360 |
9526 Voorziening openbaar groen | -250 |
9540 Voorziening onderhoud Dobbeplas | -52 |
04 Groen en recreatie | -662 |
05 Onderwijs en kinderopvang | |
9502 Voorziening onderhoud gebouwen | -55 |
05 Onderwijs en kinderopvang | -55 |
06 Collectieve voorzieningen | |
9502 Voorziening onderhoud gebouwen | -85 |
9528 Voorz.groot onderh.+renovatie buitensport | -200 |
06 Collectieve voorzieningen | -285 |
07 Individuele voorzieningen | |
9509 Voorziening dubieuze debiteuren | -57 |
07 Individuele voorzieningen | -57 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | |
9524 Voorziening reiniging | -418 |
9534 Voorziening riolering (egalisatie) | -391 |
08 Veiligheid en duurzaamheid | -809 |
09 Bestuur en dienstverlening | |
9516 Voorziening wethouderspensioenen | -665 |
09 Bestuur en dienstverlening | -665 |
10 Algemene dekkingsmiddelen |