Wat heeft het gekost ?
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de baten en lasten voor bestemming, de bestemming en het saldo na bestemming vermeld van de primaire begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2023, rekening 2024 en de afwijking rekening 2024 ten opzichte van de begroting na wijziging en de afwijking rekening 2024 ten opzichte van de rekening 2023.
Bestuur en dienstverlening | Prim. begroting | Begroting na | Rekening | Rekening | Afwijking tov. | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -5.209 | -6.580 | -6.242 | -7.551 | -972 | -1.310 |
Baten | 792 | 960 | 842 | 1.343 | 384 | 501 |
Totaal | -4.418 | -5.620 | -5.400 | -6.208 | -588 | -809 |
Specificatie van de lasten en baten per taakveld
Bestuur en dienstverlening | Prim. begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Rekening | Afwijking tov. begroting na wijziging | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten per taakveld | ||||||
012 - Bestuur | -3.549 | -4.300 | -4.042 | -4.995 | -695 | -953 |
020 - Burgerzaken | -1.661 | -2.280 | -2.199 | -2.556 | -276 | -357 |
Totaal | -5.209 | -6.580 | -6.242 | -7.551 | -972 | -1.310 |
Baten per taakveld | ||||||
012 - Bestuur | 32 | 32 | 120 | 40 | 8 | -80 |
020 - Burgerzaken | 760 | 928 | 714 | 1.303 | 375 | 589 |
Totaal | 792 | 960 | 834 | 1.343 | 384 | 510 |
Totaal saldo van baten en lasten | -4.418 | -5.620 | -5.408 | -6.208 | -588 | -800 |
Onttrekking aan reserves | ||||||
012 - Bestuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
020 - Burgerzaken | 0 | 0 | 8 | 0 | 0 | -8 |
Totaal | 0 | 0 | 8 | 0 | 0 | -8 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | 0 | 0 | 8 | 0 | 0 | -8 |
Resultaat | -4.418 | -5.620 | -5.400 | -6.208 | -588 | -809 |
Analyse afwijkingen tussen de begroting 2024 na wijziging en de Jaarrekening 2024
09 Bestuur en dienstverlening | Baten | Lasten |
---|---|---|
012 Bestuur | ||
Kosten accountant en fiscaal advies: Voor een aantal complexe dossiers is fiscaal advies ingewonnen. Daarnaast heeft de accountantscontrole meer inzet gevergd dan begroot (meerwerk). Deze zaken hebben geleid tot een tekort van €106.000. | - | -106 |
Urentoerekening: Betreft een hogere urentoerekening aan taakveld Bestuur. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10. Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -144 |
Voorziening wethouderspensioenen: Voor het dekken van de toekomstige pensioenverplichtingen van (gewezen) bestuurders dient een voorziening te worden gevormd. Aan de hand van de actuariële berekeningen wordt de omvang van de voorziening jaarlijks geactualiseerd. Deze berekening heeft voor 2024 geresulteerd in een hogere toevoeging aan de voorziening van €465.000. | - | -465 |
Overig | 8 | 20 |
020 Burgerzaken | ||
Afdrachten rijksleges: Als gevolg van de paspoortenpiek in 2024 zijn hogere inkomsten gerealiseerd dan begroot (€368.000). In 2024 zijn 11.787 aanvragen afgehandeld; in 2023 waren dit 5.707. In het verlengde hiervan hebben de hogere legesinkomsten geleid tot een hogere afdracht van secretarieleges aan het Rijk (€151.000). | - | -151 |
Inhuurkosten burgerzaken: Door hoog ziekteverzuim en extra werk heeft er een hogere inzet van inhuurkrachten plaatsgevonden. Hierdoor zijn hogere kosten gerealiseerd dan begroot. | - | -290 |
Uitgiften paspoorten: Als gevolg van de paspoortenpiek in 2024 zijn hogere inkomsten gerealiseerd dan begroot (€368.000). In 2024 zijn 11.787 aanvragen afgehandeld; in 2023 waren dit 5.707. In het verlengde hiervan hebben de hogere legesinkomsten geleid tot een hogere afdracht van secretarieleges aan het Rijk (€151.000). | 368 | - |
WOO: Op het budget voor de Wet Open Overheid (WOO) is een onderbesteding van €106.000 gerealiseerd. Dit heeft met name te maken met een krappe bezetting en de uitdagende arbeidsmarkt. Eind 2024 is gestart met de uitvoering van het meerjarig implementatieplan dat doorloopt in 2025 en 2026. | - | 106 |
Overig | 7 | 59 |
Totaal 09 Bestuur en dienstverlening | 384 | -972 |
Investeringen
Investeringsbudget | |||||
---|---|---|---|---|---|
Bestuur en dienstverlening | Beschikbaar na bijstelling Najaarsnota 2024 | Werkelijke uitgaven 2024 | Restant | afsluiten / handhaven | |
Bedrijfsvoering (applicatie en hardware) | 1.884.344 | 461.539 | 1.422.805 | afsluiten | |
ICT infrastructuur | 104.490 | 85.591 | 18.899 | afsluiten | |
Kantoorautomatisering | 85.368 | 0 | 85.368 | afsluiten | |
Publieksdienstverlening | 257.854 | 4.778 | 253.076 | afsluiten | |
Huisvesting | 22.378 | 43.894 | -21.516 | afsluiten | |
Tractie | 38.000 | 23.393 | 14.607 | afsluiten | |
2.392.434 | 619.195 | 1.773.239 | Totaal af te sluiten | ||
bedrijfsvoering (applicaties en hardware) | 280.000 | 37.895 | 242.105 | handhaven | |
ICT infrastructuur | 200.000 | 10.400 | 189.600 | handhaven | |
kantoorautomatisering | 138.000 | 48.994 | 89.006 | handhaven | |
Huisvesting | 180.000 | 136.396 | 43.604 | handhaven | |
798.000 | 233.685 | 564.315 | Totaal te handhaven | ||
Totaal Bestuur en dienstverlening | 3.190.434 | 852.880 | 2.337.554 |
Toelichting afsluiten investeringsbudgetten applicaties
Verschillende investeringskredieten voor SaaS-oplossingen worden afgesloten, omdat hier niet over mag worden afgeschreven. De kosten die hiermee gemoeid zijn, zullen bij de Voorjaarsnota 2025 als exploitatiebudgetten worden opgevoerd.
Toelichting overschrijding op Huisvesting
Het investeringsbudget voor Huisvesting (vanuit 2023) is met €21.516 overschreden. Dit heeft te maken met de uitloop van de werkzaamheden en de hogere kosten voor het schilderwerk binnen het gemeentehuis dan vooraf voorzien.