Wat hebben we daarvoor gedaan ?

Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op drie prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2024 weer.

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 09 Bestuur en dienstverlening

Hoofdactiviteit (rol): 1. Zorgen voor goede besluit-vorming in de gemeente-raad en het college met participatie van inwoners

Faciliteren participatie

Digitaal participatieplatform

Digitaal platform is in gebruik. Evaluatie van het beleid en het platform gepland voor tweede helft van 2025.

Midterm review

Actuele Uitvoeringsagenda 2022-2026

In juni 2024 heeft het college de rapportage midterm review Uitvoeringsagenda 2022-2026 vastgesteld en via een informatienota aan de raad aangeboden, zodat de raad de uitkomsten kon betrekken bij de behandeling van de kadernota 2025 en de begroting 2025. De rapportage betreft de inhoudelijke toetsing van de uitvoeringsagenda waarbij is gekeken in hoeverre de zevenenzestig benoemde activiteiten in de uitvoeringsagenda zijn uitgevoerd, in uitvoering zijn of (nog) niet zijn uitgevoerd. Alle activiteiten zijn voorzien van een korte toelichting en focus voor de tweede helft van deze bestuursperiode. De rapportage sluit af met een actuele toelichting bij onze overheidsfinanciën.

Hoofdactiviteit (rol): 2. Deelnemen aan, benutten en bewaken van interge-meentelijke samen-werkings-verbanden

De GR MRDH in overeenstemming brengen met de Wet gemeenschappelijk regelingen (Wgr)

Beleidsarme wijzing GR MRDH op 1 juli 2024

Medio april 2024 ontvingen wij van de MRDH het verzoek om tot vaststelling van de wijziging van de gemeenschappelijke regeling MRDH 2014 over te gaan. Voor 1 juli 2024 zijn binnen onze gemeente alle formele stappen doorlopen en hebben alle drie onze bestuursorganen tot vaststelling besloten. Het algemeen bestuur van de MRDH is vervolgens middels een brief op de hoogte gesteld van de vaststelling.

Evalueren GR MRDH 2014

Tweede wijziging GR MRDH (2025)

Op 3 november 2023 heeft het Algemeen Bestuur het plan van aanpak voor de evaluatie van de Gemeenschappelijke Regeling MRDH vastgesteld. Overeenkomstig het plan van aanpak is de evaluatie in twee fasen opgedeeld. Fase 1 is in juni 2024 afgerond met een factbased onderzoek door Berenschot. Na de zomer is fase 2 gestart met een vertaling van de bevindingen naar de wijze waarop doorontwikkeling van de MRDH kan worden vormgegeven. De onderzoeksresultaten en de reflecties van Berenschot vormden daarbij de inbreng voor regionale en lokale gesprekken met de raadsleden, wethouders, burgemeesters en ambtelijk adviseurs. De oorspronkelijke planning was dat het Algemeen Bestuur op 6 december 2024 de resultaten van fase 1 en 2 zou vrijgeven voor zienswijzen, echter de planning is aangepast naar 10 februari 2025. De afronding en vaststelling van de evaluatie ligt nog steeds op schema.

Hoofdactiviteit (rol): 3. Dienst-verlening aan inwoners en onder-nemers verbeteren

Benutten kansen binnen de organisatie om verder te digitaliseren

Regie op digitale dienstverlening

In 2024 hebben we, vooruitlopend op de herijkte visie op digitale dienstverlening, diverse verbeteringen doorgevoerd om onze interne en externe processen te optimaliseren. Zo is er aandacht besteed, en blijven we structureel aandacht besteden, aan de digitale toegankelijkheid van onze website. Daarnaast is er gebruikersonderzoek op de website uitgevoerd op basis waarvan optimalisaties zijn doorgevoerd. En er is een Chatbot gelanceerd, waardoor eenvoudige vragen van inwoners en ondernemers 24/7 kunnen worden beantwoord. Eind 2024 is er een programmamanager dienstverlening aangesteld die in 2025 het overzicht en de voortgang van de verschillende initiatieven zal bewaken.

Herijken visie op digitale dienstverlening in aansluiting op actuele inzichten

Vernieuwde Beleidsvisie op digitale dienstverlening met meetbare doelen

De startnotitie voor het ontwikkelen van de visie op (digitale) dienstverlening is in september 2024 door de raad vastgesteld. De oplevering van de visie is beoogd voor Q3 in 2025.

Iteratief werken door gebruikers structureel te betrekken bij het ontwikkelen en/ of verbeteren van digitale diensten

Onze digitale dienstverlening sluit aan op behoeften en mogelijkheden van onze inwoners en ondernemers

Dit thema heeft plek in de te ontwikkelen visie op de dienstverlening.