Wat heeft het gekost ?
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de baten en lasten voor bestemming, de bestemming en het saldo na bestemming vermeld van de primaire begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2023, rekening 2024 en de afwijking rekening 2024 ten opzichte van de begroting na wijziging en de afwijking rekening 2024 ten opzichte van de rekening 2023.
Individuele voorzieningen | Prim. begroting | Begroting na | Rekening | Rekening | Afwijking tov. | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -35.867 | -49.177 | -45.962 | -50.416 | -1.239 | -4.454 |
Baten | 7.619 | 12.929 | 11.630 | 13.926 | 997 | 2.296 |
Totaal | -28.247 | -36.248 | -34.332 | -36.490 | -242 | -2.158 |
Specificatie van de lasten en baten per taakveld
Individuele voorzieningen | Prim. begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Rekening | Afwijking tov. begroting na wijziging | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten per taakveld | ||||||
630 - Inkomensregelingen | -10.297 | -14.975 | -14.800 | -15.626 | -651 | -826 |
640 - WSW en beschut werk | -416 | -346 | -442 | -439 | -93 | 3 |
650 - Arbeidsparticipatie | -1.111 | -958 | -1.062 | -1.177 | -219 | -115 |
660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -4.298 | -4.523 | -4.332 | -3.985 | 537 | 347 |
671A - Hulp bij het huishouden (WMO) | -3.843 | -4.837 | -4.428 | -4.970 | -133 | -542 |
671B - Begeleiding (WMO) | -2.335 | -2.715 | -2.661 | -3.334 | -619 | -673 |
671C - Dagbesteding (WMO) | -135 | -114 | -108 | -114 | 0 | -5 |
672 - Maatwerkdienstverlening 18- | 0 | 0 | 212 | 0 | 0 | -212 |
672A - Jeugdhulp begeleiding | -2.824 | -5.451 | -4.941 | -5.877 | -426 | -936 |
672B - Jeughulp behandeling | -784 | -532 | -602 | -556 | -24 | 46 |
672C - Jeugdhulp dagbesteding | -739 | -2.110 | -1.849 | -2.221 | -111 | -372 |
672D - Jeugdhulp zonder verblijf overig | -567 | -539 | -600 | -367 | 172 | 233 |
673A - Pleegzorg | -736 | -305 | -291 | -320 | -15 | -29 |
673B - Gezinsgericht | -300 | -231 | -125 | -222 | 9 | -98 |
673C - Jeughulp met verblijf overig | -835 | -1.109 | -1.664 | -1.126 | -17 | 538 |
674A - Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | -3.934 | -6.144 | -5.038 | -5.790 | 354 | -752 |
674B - Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | -1.806 | -2.313 | -1.916 | -2.209 | 105 | -293 |
674C - Gesloten plaatsing | 0 | -448 | -210 | -531 | -83 | -321 |
681A - Beschermd wonen (WMO) | 0 | 0 | -3 | -6 | -6 | -3 |
681B - Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | -296 | -318 | -235 | -316 | 2 | -81 |
682 - Maatwerk geescaleerde zorg 18- | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
682A - Jeugdbescherming | -457 | -254 | -228 | -270 | -16 | -42 |
682B - Jeugdreclassering | -54 | -55 | -52 | -61 | -6 | -9 |
Totaal | -35.766 | -48.276 | -45.374 | -49.515 | -1.239 | -4.142 |
Baten per taakveld | ||||||
630 - Inkomensregelingen | 6.924 | 9.289 | 8.816 | 10.660 | 1.372 | 1.845 |
640 - WSW en beschut werk | 0 | 0 | 28 | 0 | 0 | -28 |
650 - Arbeidsparticipatie | 0 | 0 | 129 | 0 | 0 | -129 |
660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 232 | 232 | 235 | 276 | 44 | 41 |
671A - Hulp bij het huishouden (WMO) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
672A - Jeugdhulp begeleiding | 0 | 0 | -4 | 4 | 4 | 8 |
672C - Jeugdhulp dagbesteding | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
672D - Jeugdhulp zonder verblijf overig | 101 | 0 | 199 | 0 | 0 | -199 |
673A - Pleegzorg | 0 | 0 | 7 | 0 | 0 | -7 |
681A - Beschermd wonen (WMO) | 0 | 389 | 389 | 389 | 0 | 0 |
681B - Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 0 | 122 | 0 | 122 | 0 | 122 |
Totaal | 7.257 | 10.031 | 9.799 | 11.450 | 1.419 | 1.651 |
Totaal saldo van baten en lasten | -28.509 | -38.245 | -35.575 | -38.065 | 180 | -2.490 |
Toevoeging aan reserves | ||||||
630 - Inkomensregelingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
672A - Jeugdhulp begeleiding | -101 | -512 | -199 | -512 | 0 | -312 |
681A - Beschermd wonen (WMO) | 0 | -389 | -389 | -389 | 0 | 0 |
Totaal | -101 | -900 | -588 | -900 | 0 | -312 |
Onttrekking aan reserves | ||||||
630 - Inkomensregelingen | 160 | 1.029 | 977 | 1.009 | -20 | 31 |
660 - Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
672A - Jeugdhulp begeleiding | 202 | 1.869 | 728 | 1.467 | -402 | 739 |
681A - Beschermd wonen (WMO) | 0 | 0 | 126 | 0 | 0 | -126 |
Totaal | 362 | 2.898 | 1.831 | 2.476 | -422 | 644 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | 261 | 1.998 | 1.243 | 1.575 | -422 | 332 |
Resultaat | -28.247 | -36.248 | -34.332 | -36.490 | -242 | -2.158 |
Analyse afwijkingen tussen de begroting 2024 na wijziging en de Jaarrekening 2024
07 Individuele voorzieningen | Baten | Lasten |
---|---|---|
630 Inkomensregelingen | ||
Bijstandsuitkeringen: Binnen dit taakveld worden de baten en lasten voor bijstandsuitkeringen verantwoord. De bruto boekingen van de belastingen en premie afdrachten veroorzaken overschrijdingen aan zowel de baten- als de lastenkant. De bijstandsuitkeringen worden betaald uit de rijksbijdrage BUIG. Omdat deze voor 2024 in eerste instantie niet toereikend was, is er voor € 655.000 aan eigen middelen aan het budget toegevoegd. De definitieve vaststelling van de rijksbijdrage heeft ertoe geleid dat de deze nagenoeg toereikend bleek voor 2024 zodat er op dit taakveld een saldo € 652.000 resteert. | - | -589 |
Bijstandsuitkeringen: Binnen dit taakveld worden de baten en lasten voor bijstandsuitkeringen verantwoord. De bruto boekingen van de belastingen en premie afdrachten veroorzaken overschrijdingen aan zowel de baten- als de lastenkant. De bijstandsuitkeringen worden betaald uit de rijksbijdrage BUIG. Omdat deze voor 2024 in eerste instantie niet toereikend was, is er voor € 655.000 aan eigen middelen aan het budget toegevoegd. De definitieve vaststelling van de rijksbijdrage heeft ertoe geleid dat de deze nagenoeg toereikend bleek voor 2024 zodat er op dit taakveld een saldo € 652.000 resteert. | 1.241 | - |
Bijzondere bijstand: De voorziening voor vorderingen uit hoofde van bijzondere bijstand is bijgesteld op basis van de stand van openstaande vorderingen per 31-12-2024. Deze mutatie loopt via de exploitatie en heeft een incidenteel voordeel als gevolg. | 59 | - |
Bijzondere bijstand: Op de uitvoering van reguliere bijzondere bijstand 2024 is een overschot ontstaan onder andere vanwege een verwacht tekort bij het opstellen van de najaarsnota 2024 waarbij € 70.000 is toegevoegd. Deze toevoeging is achteraf overbodig gebleven. | - | 122 |
Bijzondere bijstand alleenverdienersproblematiek: In de septembercirculaire 2024 is er € 48.280 uit het gemeentefonds toegekend voor financiële ondersteuning aan huishoudens met één kostwinner die als gevolg van een slechte samenloop van verschillende inkomensregelingen onder het bestaansminimum uitkomen. Deze middelen zijn in 2024 nog niet ingezet maar zijn wel nog steeds nodig voor het doel waarvoor deze zijn toegekend. Bij de besluitvorming over de jaarrekening wordt daarom voor dit bedrag een voorstel voor resultaatbestemming gedaan zodat deze middelen in 2025 alsnog beschikbaar zijn. | - | 48 |
Bijzondere bijstand energietoeslag: Met de uitvoering van bijzondere bijstand is ook de energietoeslag verstrekt. Deze regeling is in 2024 afgerond en ten opzichte van de rijksbijdrage die hiervoor is ontvangen resteert een saldo van € 482.000. Dit is veroorzaakt doordat de gemeente de uitvoeringslasten die onderdeel zijn van de rijksbijdrage, voor eigen rekening heeft genomen. Omdat de inzet op deze regeling beslag heeft gelegd op de capaciteit voor de reguliere taken van de bijstandsconsulenten, is er op dit taakveld een achterstand in de werkzaamheden opgelopen. Bij de besluitvorming over de jaarrekening 2024 wordt daarom voorgesteld om dit bedrag van € 482.000 beschikbaar te houden binnen het sociaal domein om daarmee een inhaalslag te kunnen maken op deze werkzaamheden. | - | 482 |
Kwijtschelding gemeentelijke belastingen: In de begroting is een structureel bedrag opgenomen voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. De aanspraak die erop wordt gemaakt is jaarlijks verschillend met in 2024 een positief saldo als gevolg. | - | 54 |
Tozo: Invordering op teveel of onterecht verstrekte uitkeringen in het kader van de van tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo) heeft geleid tot extra inkomsten in 2024. Omdat deze worden afgedragen aan het ministerie van SZW staat hier een gelijk bedrag aan extra uitgaven tegenover. | 28 | -28 |
Urentoerekening: Dit betreft een hogere urentoerekening van personeel aan dit taakveld op de onderdelen bijstandsverlening en schuldhulpverlening. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10 Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -628 |
Overig | 24 | -112 |
640 WSW en beschut werk | ||
SW en beschut werk: Het budget voor sociale werkvoorziening en beschut werk is in 2024 met € 93.000,- overschreden. Dit heeft te maken met een tariefverhoging voor de uitvoering van beschut werk en met het feit dat de begroting voor beschut werk, achter loopt op de stijgende taakstelling voor deze taak. | - | -93 |
Overig | - | 0 |
650 Arbeidsparticipatie | ||
Re-integratietrajecten: Bij het budget voor re-integratie trajecten heeft een overschrijding plaatsgevonden. Dit heeft te maken met intensivering van de inzet van trajecten voor inwoners met een groter afstand tot de arbeidsmarkt. De huidige contractafspraken werken deels op bevoorschotting, om de verplichtingen met betrekking tot uitstaande trajecten te managen is een dashboard gebouwd. | - | -215 |
Overig | - | -4 |
660 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | ||
Eigen bijdragen: Met de toename van het aantal verstrekte voorzieningen neemt ook het totaal van eigen bijdragen toe. Deze inkomstenpost wordt jaarlijks aangepast maar is vanwege de beperkte informatievoorziening door het CAK (de instantie die de bijdragen int) moeilijk te prognosticeren. | 39 | - |
Gehandicaptenparkeerkaart: De onderzoekskosten volgend op de aanvraag voor een GPK nemen toe. Dit is het gevolg van een toename van het aantal aanvragen in de afgelopen jaren. | - | -14 |
Urentoerekening: Dit betreft een hogere urentoerekening van personeel aan dit taakveld. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10 Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -347 |
Verrekeningen Wmo oude jaren: Om de kosten voor Wmo 2024 in beeld te houden heeft een overboeking van verrekeningen over oude jaren plaatsgevonden. Samen met de afwijking op een tussentijdse afrekening over voorgaande jaren leidt dit tot een incidenteel overschot van € 700.000. Hier staat het nadeel van € 93.000 uit het programma Collectieve voorzieningen taak 610 Samenkracht en burgerparticipatie tegenover, deze reservebijdrage vindt nu niet plaats. Omdat de afrekeningen oude jaren over de bestemmingsreserve Sociaal domein lopen wordt in het besluit over het resultaat van de jaarrekening 2024 voorgesteld om dit incidentele voordeel van € 607.000 toe te voegen aan diezelfde bestemmingsreserve Sociaal domein. | - | 700 |
Wmo voorzieningen: Op de budgetten voor de Wmo voorzieningen voor rolstoelen, wonen, vervoer, de regiotaxi en vervoer naar begeleiding/dagbesteding resteert voor 2024 een saldo van € 198.000. In de paragraaf sociaal domein wordt er meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | 198 |
Overig | 5 | 0 |
671A Hulp bij het huishouden (WMO) | ||
Wmo hulp bij huishouden: Het budget voor de Wmo voorziening hulp bij huishouden ZIN is in 2024 overschreden met € 127.000. Dat voor PGB's hulp bij huishouden is met € 6.000 overschreden. In de paragraaf sociaal domein wordt er meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | -133 |
Overig | - | -0 |
671B Begeleiding (WMO) | ||
Wmo begeleiding: Het budget voor de Wmo voorziening begeleiding ZIN is in 2024 overschreden met € 597.000. Dat voor PGB's begeleiding is met € 22.000 overschreden. In de paragraaf sociaal domein wordt er meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | -619 |
Overig | - | -0 |
672A Jeugdhulp begeleiding | ||
diverse reservemutaties: Een aantal reservebijdragen voor 2024 heeft nog niet plaatsgevonden omdat de kosten waarvoor de reservebijdragen worden ingezet ook nog niet zijn gemaakt. Dit veroorzaakt een nadeel aan de batenkant maar het houdt ook in dat er lagere lasten tegenover staan. Deze staan verdeeld over verschillende taakvelden. Het gaat om incidentele budgetten voor o.a. coaching en opleiding, projectleiding terugvordering en tijdelijke vervangende capaciteit. Deze budgetten worden in 2025 weer opgevoerd. | -279 | - |
Interventieplan kostenbeheersing SD: Voor de aanpak van het nieuwe interventieplan is een aantal incidentele budgetten afgegeven. Dit is in 2024 nog niet volledig ingezet. De bijbehorende reservebijdrage schuift daarom ook door naar 2025 hetgeen een nadeel vormt aan de batenkant van de jaarrekening. Eenzelfde bedrag aan lagere lasten vormt in 2024 een voordeel aan de lastenkant, dit is verdeeld over verschillende taakvelden. | -139 | - |
Jeugd afrekeningen oude jaren: Afrekeningen over oude jaren en de vrijval van een reservering voor kosten van voor 2020 resulteren in een positieve afwijking op de begroting 2024. De reservering voor kosten van voor 2020 kan vrijvallen omdat de (oude) 5-jaars declaratietermijn is vervallen. | - | 85 |
Jeugdhulp begeleiding: De kosten voor jeugdhulp begeleiding ZIN en PGB hebben op dit taakveld een positief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | 31 |
Urentoerekening: Dit betreft een hogere urentoerekening van personeel aan dit taakveld. Hiertegenover staat een voordeel op programma 10 Algemene dekkingsmiddelen, taakveld 0.80 Overige baten en lasten. Per saldo heeft dit geen effect op het rekeningresultaat. | - | -543 |
Overig | 19 | 1 |
672B Jeughulp behandeling | ||
Jeugdhulp behandeling: De kosten voor jeugdhulp behandeling hebben op dit taakveld een negatief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | -24 |
Overig | - | 0 |
672C Jeugdhulp dagbesteding | ||
Jeugdhulp dagbesteding: De kosten voor jeugdhulp dagbesteding hebben op dit taakveld een negatief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | -111 |
Overig | - | 0 |
672D Jeugdhulp zonder verblijf overig | ||
Deelname jeugdhulpregio: Van de kosten voor deelname aan de gemeenschappelijke regeling voor de gezamenlijke inkoop van jeugdhulp is een bedrag een btw gecompenseerd uit het btw-compensatiefonds. Hiermee was geen rekening gehouden. Daarnaast is een deel van de kosten van gemeentelijke bijdrage aan regionale activiteiten en projecten gedekt met een overschot uit voorgaande jaren waardoor het oorspronkelijk begrote budget niet volledig ingezet hoefde te worden. | - | 153 |
Jeugdhulp overig zonder verblijf: De kosten voor jeugdhulp overig zonder verblijf hebben op dit taakveld een positief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | 19 |
Overig | - | 0 |
673A Pleegzorg | ||
Jeugdhulp pleegzorg: De kosten voor jeugdhulp pleegzorg hebben op dit taakveld een negatief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | -15 |
Overig | - | 0 |
673B Gezinsgericht | ||
Jeugdhulp gezinsgericht: De kosten voor jeugdhulp gezinsgericht hebben op dit taakveld een positief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | 9 |
Overig | - | -0 |
673C Jeughulp met verblijf overig | ||
Jeugdhulp met verblijf: De kosten voor jeugdhulp met verblijf hebben op dit taakveld een negatief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | -17 |
Overig | - | 0 |
674A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | ||
Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf: De kosten voor jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf hebben op dit taakveld een positief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | 542 |
Overig | - | -188 |
674B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | ||
Jeugdhulp crisis met verblijf: De kosten voor jeugdhulp crisis met verblijf hebben op dit taakveld een positief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | 105 |
Overig | - | -0 |
674C Gesloten plaatsing | ||
Jeugdhulp gesloten plaatsing: De kosten voor jeugdhulp gesloten plaatsing hebben op dit taakveld een negatief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | -83 |
Overig | - | 0 |
681A Beschermd wonen (WMO) | ||
Overig | - | -6 |
681B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | ||
Overig | - | 2 |
682A Jeugdbescherming | ||
Jeugdhulp jeugdbescherming: De kosten voor jeugdhulp jeugdbescherming hebben op dit taakveld een negatief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | -16 |
Overig | - | -0 |
682B Jeugdreclassering | ||
Jeugdhulp reclassering: De kosten voor jeugdhulp reclassering hebben op dit taakveld een negatief saldo. Voor informatie hierover staat in de paragraaf sociaal domein meer toegelicht over de kostenontwikkeling in het gehele sociaal domein. | - | -6 |
Overig | - | -0 |
Totaal 07 Individuele voorzieningen | 997 | -1.239 |
Investeringen
Niet van toepassing voor programma Individuele voorzieningen.