Wat hebben we daarvoor gedaan ?

Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op zprestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2024 weer.

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 07 Individuele voorzieningen

Hoofdactiviteit (rol): 1. We bieden laagdrem-pelige en doelmatige oplossingen voor jongeren, ouderen, gezinnen en inwoners in een kwetsbare positie

Intensiveren dienstverlening aan statushouders

Versterken en versnellen van de participatie van statushouders

In 2024 is er meer personele inzet beschikbaar gesteld voor de intensivering van de dienstverlening aan statushouders. Deze inzet brengt de focus aan op participeren naast het leren van de Nederlandse taal. Er zijn re-integratietrajecten aanbesteed die passend zijn voor de doelgroep. Ook is er een start gemaakt met de Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP) waar de doelgroep in theorie en praktijk kennis maakt met de Nederlandse arbeidsmarkt.

Methodisch werken op basis van een integraal klantbeeld

Vaste werkwijze voor de dienstverlening aan werkzoekenden

Binnen de organisatie wordt een doorontwikkeling beoogd, waarbij uniforme werkafspraken zijn uitgewerkt en opgesteld. Doel is een uniforme werkwijze met als uitgangspunten: dat klanten in beeld zijn, dat er contact is en dat zij in beweging zijn naar werk of andere activiteiten.

In kwartaal twee van 2024 is gestart met de werkgroepen vanuit diverse disciplines, waaronder consulenten vanuit de teams zelf. De implementatie is in 2024 afgerond en wordt vanaf 2025 uitgevoerd.

Onderzoek naar de haalbaarheid en de vorm van een regionaal werkcentrum in de arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal (ZHC)

Een onderzoeksrapport met conclusies en aanbevelingen over een regionaal werkcentrum. Dit gaat over dienstverlening aan inwoners die nog onvoldoende worden ondersteund vanuit de reguliere dienstverlening van gemeenten en UWV

Gemeenten en partners binnen de arbeidsmarktregio hebben in september 2023 een intentieovereenkomst voor het realiseren van een regionaal werkcentrum ondertekend.

In het vierde kwartaal 2023 is de voorbereiding op het realiseren van het werkcentrum gestart, dat in 2024 is voorgezet. In 2025 wordt gestart met de dienstverlening vanuit het werkcentrum.

Onderzoek naar het aanbieden van Wmohulpmiddelen in eigen beheer

Een onderzoeksrapport met conclusies en aanbevelingen over het aanbieden van Wmohulpmiddelen in eigen beheer

De raad is in februari 2025 geïnformeerd over de verdere uitwerking van het onderzoek uit 2019 naar het aanbieden van Wmo-hulpmiddelen in eigen beheer.

Transitie inkoop Wmo-zorg van H6 naar H5

Waar nodig herindicatie cliënten met individuele begeleiding en groepsbegeleiding, nieuwe cliënten worden via de methodiek van de H5 geïndiceerd.

Alle cliënten met een maatwerkvoorziening begeleiding, dagbesteding en/of kortdurend verblijf hebben in 2024 een herindicatie ontvangen. Alle nieuwe cliënten sinds 1 januari 2024 zijn via de H5-methodiek geïndiceerd. Dit verloopt voorspoedig.

Uitvoeren actieplan bestaanszekerheid 2023 – 2024

Vergroten van de bestaanszekerheid van kwetsbare inwoners en ondernemers. Resultaten via de eindevaluatie eind 2024

Het Actieplan Bestaanszekerheid bestaat uit 20 maatregelen. In december 2023 heeft de raad een voortgangsrapportage ontvangen van het Actieplan. In 2024 zijn enkele maatregelen verder uitgewerkt en is er verder uitvoering gegeven aan de maatregelen. Drie maatregelen worden op een later moment opgepakt, omdat deze een relatie hebben met de uitvoeringsagenda bij de visie op het sociaal domein of het interventieplan kostenbeheersing. De eindevaluatie van het actieplan volgt in de eerste helft van 2025. Naast het actieplan heeft het vergroten van de bestaanszekerheid ook aandacht in andere beleidsterreinen. Zo is bestaanszekerheid een van de centrale thema's binnen de nieuwe visie op het sociaal domein.

Voorbereiding doordecentralisatie van beschermd wonen naar beschermd thuis

Verordening en beleidsregels zijn aangepast, lokale toegang is ingericht

Het woonplaatsbeginsel, dat deels bepalend is voor het uitvoeren van de doordecentralisatie van beschermd wonen naar beschermd thuis, is uitgesteld. De geplande ingangsdatum was 1 januari 2025, de nieuwe streefdatum is 1 januari 2026. Er zijn echter geen juridische of organisatorische belemmeringen om door te gaan met de voorbereidingen voor de decentralisatie.

Inmiddels is er lokaal en regionaal gestart met de voorbereidingen. Er wordt gestreefd naar implementatie en de inrichting van de lokale toegang naar verwachting in Q4 2025.

Hoofdactiviteit (rol): 2. We continueren de maatregelen om de kosten te beheersen en de kwaliteit te borgen

Aanpak kostenontwikkeling en kwaliteitsverbetering Jeugdhulp als onderdeel van de visie op het sociaal domein en de hervormingsagenda

Resultaten via de P&C producten

Maatregelen om kosten te beheersen in de Jeugdhulp worden opgenomen in het nieuwe interventieplan kostenbeheersing sociaal domein en in 2024 opgestelde regionale plan kostenbeheersing. Binnen het regionale plan is gekozen voor een viertal actielijnen, namelijk aanpak verblijf, terugdringen gebruik (lichte) hulp, meer substitutie van individuele zorg naar collectieve zorg in het onderwijs en sturing op het regionale zorglandschap.

Aanpak transformatie, zowel lokaal als regionaal uitvoeren en monitoren van de ambities van de Regiovisie jeugdhulp 2021-2026

Resultaten volgens het Uitvoeringsplan Jeugdhulp 2024 - 2025, inclusief oplevering van de Regiomonitor 2023

In 2021 is de Regiovisie Jeugdzorg Haaglanden 2021-2026 vastgesteld. Deze is complementair aan ons lokale beleid en bevat gemeenschappelijke doelen, uitgangspunten en verantwoordelijkheden. De uitwerking gebeurt in uitvoeringsplannen. Het uitvoeringsplan 2025-2026 ligt in februari 2025 voor aan de raad.

Het laatste uitvoeringsplan betreft 2023 en 2024. Via de Regiovisie monitor 2023 en de lokale voortgangsrapportage jeugdzorg 2019-2023 is de raad op de hoogte gesteld van de voortgang.
Weliswaar is het aantal jeugdigen jeugdhulp ontvangt vrijwel stabiel, de uitgaven per jeugdige blijven stijgen. De meeste jeugdhulpvragen zijn GGZ gerelateerd. Ook externe factoren zoals een krappe arbeidsmarkt of ontwikkelingen in de samenleving zoals sociale ongelijkheid, toegenomen etikettering, de opkomst van social media en de toegenomen prestatiedruk spelen een grote rol in vraag naar jeugdhulp. Oplossingen voor deze maatschappelijke vraagstukken liggen niet binnen de jeugdhulp, maar in de samenwerking met andere domeinen, zoals ook in de Hervormingsagenda Jeugd wordt genoemd.
Vanuit het kernteam neemt het aantal aanmeldingen toe, ook voor lichte vragen en dezelfde soorten problematiek die collectief in plaats van met individuele trajecten opgepakt zouden kunnen worden.

Inrichten informatievoorziening en kwaliteit data ten behoeve van sturing van de raad

Rapportagemetdaaringebundelde trendanalyses en ontwikkelingen binnen het sociaal domein

In oktober 2024 is de Monitor Sociaal Domein 2023 opgeleverd. De monitor geeft informatie over het gebruik van de voorzieningen binnen het sociaal domein en de kosten die daaraan verbonden zijn. Ook laat de monitor zien wat de belangrijkste ontwikkelingen zijn in het sociaal domein. Dit jaar is de monitor niet uitbesteed, maar voor het eerst op eigen kracht door de ambtelijke organisatie opgesteld. Dit is een eerste stap in het verbeteren van de informatievoorziening ten behoeve van sturing van de raad. De komende jaren zullen we de monitor sociaal domein verder doorontwikkelen.

Ontwikkelen van nieuwe maatregelen kostenbeheersing BUIG

Beheersing van de uitgaven voor bijstand

In 2024 worden er, in het kader van het nieuw op te stellen interventieplan sociaal domein nieuwe maatregelen ontwikkeld om de kosten binnen de BUIG te beheersen. Deze zullen een plek krijgen binnen het interventieplan dat naar verwachting in mei 2025 voorgelegd wordt aan de gemeenteraad.