Wat hebben we daarvoor gedaan ?
Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op zprestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2024 weer.
Activiteit | Resultaat | Toelichting status | |
---|---|---|---|
Programma: 07 Individuele voorzieningen | |||
Hoofdactiviteit (rol): 1. We bieden laagdrem-pelige en doelmatige oplossingen voor jongeren, ouderen, gezinnen en inwoners in een kwetsbare positie | |||
Intensiveren dienstverlening aan statushouders | Versterken en versnellen van de participatie van statushouders | In 2024 is er meer personele inzet beschikbaar gesteld voor de intensivering van de dienstverlening aan statushouders. Deze inzet brengt de focus aan op participeren naast het leren van de Nederlandse taal. Er zijn re-integratietrajecten aanbesteed die passend zijn voor de doelgroep. Ook is er een start gemaakt met de Module Arbeidsmarkt en Participatie (MAP) waar de doelgroep in theorie en praktijk kennis maakt met de Nederlandse arbeidsmarkt. | |
Methodisch werken op basis van een integraal klantbeeld | Vaste werkwijze voor de dienstverlening aan werkzoekenden | Binnen de organisatie wordt een doorontwikkeling beoogd, waarbij uniforme werkafspraken zijn uitgewerkt en opgesteld. Doel is een uniforme werkwijze met als uitgangspunten: dat klanten in beeld zijn, dat er contact is en dat zij in beweging zijn naar werk of andere activiteiten. | |
Onderzoek naar de haalbaarheid en de vorm van een regionaal werkcentrum in de arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal (ZHC) | Een onderzoeksrapport met conclusies en aanbevelingen over een regionaal werkcentrum. Dit gaat over dienstverlening aan inwoners die nog onvoldoende worden ondersteund vanuit de reguliere dienstverlening van gemeenten en UWV | Gemeenten en partners binnen de arbeidsmarktregio hebben in september 2023 een intentieovereenkomst voor het realiseren van een regionaal werkcentrum ondertekend. | |
Onderzoek naar het aanbieden van Wmohulpmiddelen in eigen beheer | Een onderzoeksrapport met conclusies en aanbevelingen over het aanbieden van Wmohulpmiddelen in eigen beheer | De raad is in februari 2025 geïnformeerd over de verdere uitwerking van het onderzoek uit 2019 naar het aanbieden van Wmo-hulpmiddelen in eigen beheer. | |
Transitie inkoop Wmo-zorg van H6 naar H5 | Waar nodig herindicatie cliënten met individuele begeleiding en groepsbegeleiding, nieuwe cliënten worden via de methodiek van de H5 geïndiceerd. | Alle cliënten met een maatwerkvoorziening begeleiding, dagbesteding en/of kortdurend verblijf hebben in 2024 een herindicatie ontvangen. Alle nieuwe cliënten sinds 1 januari 2024 zijn via de H5-methodiek geïndiceerd. Dit verloopt voorspoedig. | |
Uitvoeren actieplan bestaanszekerheid 2023 – 2024 | Vergroten van de bestaanszekerheid van kwetsbare inwoners en ondernemers. Resultaten via de eindevaluatie eind 2024 | Het Actieplan Bestaanszekerheid bestaat uit 20 maatregelen. In december 2023 heeft de raad een voortgangsrapportage ontvangen van het Actieplan. In 2024 zijn enkele maatregelen verder uitgewerkt en is er verder uitvoering gegeven aan de maatregelen. Drie maatregelen worden op een later moment opgepakt, omdat deze een relatie hebben met de uitvoeringsagenda bij de visie op het sociaal domein of het interventieplan kostenbeheersing. De eindevaluatie van het actieplan volgt in de eerste helft van 2025. Naast het actieplan heeft het vergroten van de bestaanszekerheid ook aandacht in andere beleidsterreinen. Zo is bestaanszekerheid een van de centrale thema's binnen de nieuwe visie op het sociaal domein. | |
Voorbereiding doordecentralisatie van beschermd wonen naar beschermd thuis | Verordening en beleidsregels zijn aangepast, lokale toegang is ingericht | Het woonplaatsbeginsel, dat deels bepalend is voor het uitvoeren van de doordecentralisatie van beschermd wonen naar beschermd thuis, is uitgesteld. De geplande ingangsdatum was 1 januari 2025, de nieuwe streefdatum is 1 januari 2026. Er zijn echter geen juridische of organisatorische belemmeringen om door te gaan met de voorbereidingen voor de decentralisatie. | |
Hoofdactiviteit (rol): 2. We continueren de maatregelen om de kosten te beheersen en de kwaliteit te borgen | |||
Aanpak kostenontwikkeling en kwaliteitsverbetering Jeugdhulp als onderdeel van de visie op het sociaal domein en de hervormingsagenda | Resultaten via de P&C producten | Maatregelen om kosten te beheersen in de Jeugdhulp worden opgenomen in het nieuwe interventieplan kostenbeheersing sociaal domein en in 2024 opgestelde regionale plan kostenbeheersing. Binnen het regionale plan is gekozen voor een viertal actielijnen, namelijk aanpak verblijf, terugdringen gebruik (lichte) hulp, meer substitutie van individuele zorg naar collectieve zorg in het onderwijs en sturing op het regionale zorglandschap. | |
Aanpak transformatie, zowel lokaal als regionaal uitvoeren en monitoren van de ambities van de Regiovisie jeugdhulp 2021-2026 | Resultaten volgens het Uitvoeringsplan Jeugdhulp 2024 - 2025, inclusief oplevering van de Regiomonitor 2023 | In 2021 is de Regiovisie Jeugdzorg Haaglanden 2021-2026 vastgesteld. Deze is complementair aan ons lokale beleid en bevat gemeenschappelijke doelen, uitgangspunten en verantwoordelijkheden. De uitwerking gebeurt in uitvoeringsplannen. Het uitvoeringsplan 2025-2026 ligt in februari 2025 voor aan de raad. | |
Inrichten informatievoorziening en kwaliteit data ten behoeve van sturing van de raad | Rapportagemetdaaringebundelde trendanalyses en ontwikkelingen binnen het sociaal domein | In oktober 2024 is de Monitor Sociaal Domein 2023 opgeleverd. De monitor geeft informatie over het gebruik van de voorzieningen binnen het sociaal domein en de kosten die daaraan verbonden zijn. Ook laat de monitor zien wat de belangrijkste ontwikkelingen zijn in het sociaal domein. Dit jaar is de monitor niet uitbesteed, maar voor het eerst op eigen kracht door de ambtelijke organisatie opgesteld. Dit is een eerste stap in het verbeteren van de informatievoorziening ten behoeve van sturing van de raad. De komende jaren zullen we de monitor sociaal domein verder doorontwikkelen. | |
Ontwikkelen van nieuwe maatregelen kostenbeheersing BUIG | Beheersing van de uitgaven voor bijstand | In 2024 worden er, in het kader van het nieuw op te stellen interventieplan sociaal domein nieuwe maatregelen ontwikkeld om de kosten binnen de BUIG te beheersen. Deze zullen een plek krijgen binnen het interventieplan dat naar verwachting in mei 2025 voorgelegd wordt aan de gemeenteraad. |