Algemene omschrijving

Het programma Mobiliteit bestaat uit drie onderdelen:

  1. Verkeer en wegen;

  2. Parkeren;

  3. Openbaar vervoer.

Met de uitwerking van deze onderdelen werken we aan de voorwaarden om mobiliteit van onze huidige bewoners en ondernemers mogelijk te maken, en kijken we tevens hoe we dit voor de toekomstige inwoners kunnen waarborgen.

Wat wilden we bereiken ?

Doelstelling

Lokaal en regionaal sterk verbonden gericht op duurzame mobiliteit

Wat wilden we bereiken

Een bereikbare gemeente

Een verkeersveilige gemeente

Toegankelijk en bruikbaar OV

Keuze voor schoon vervoer

Wat hebben we daarvoor gedaan

1. Infrastructuur duurzaam veilig (her)inrichten en stimuleren verkeersveilig gedrag

2. Stimuleren van duurzamere vormen van mobiliteit

3. Duurzaam en doelmatig beheren van de Openbare Ruimte

4. Samen met de MRDH werken aan de instandhouding van een dekkend netwerk aan ov-voorzieningen

5. Faciliteren van de keuze voor schoon vervoer

Met de uitvoering van dit programma streven we ernaar dat Pijnacker-Nootdorp verkeersveilig en goed bereikbaar te maken, waarbij er wordt ingezet op het gebruik van duurzaam vervoer. Deze doelstellingen zijn in lijn met de Omgevingsvisie Pijnacker-Nootdorp 2050, De Visie op Duurzame Mobiliteit en het Raadsakkoord op hoofdlijnen 2022-2026. De gemeente bestaat uit drie kernen, verschillende buurtschappen en heeft een relatief groot grondoppervlak en dat betekent dat voorzieningen verspreid door de gemeente liggen. Goed openbaar vervoer en een efficiënt wegennet zijn essentieel om snel bij voorzieningen en werkplekken te komen. Daarnaast zijn voldoende parkeerfaciliteiten voor zowel auto’s als fietsen noodzakelijk.

Het is voor de veiligheid en de bereikbaarheid van groot belang dat de bestaande infrastructuur goed wordt beheerd. Onze plannen hiervoor leggen we vast in beheerplannen. Onze gemeente is goed bereikbaar met de auto, het openbaar vervoer (ov) en de fiets. Daarmee levert Pijnacker-Nootdorp een belangrijke bijdrage aan de agglomeratiekracht en het vestigingsklimaat van de regio. Om deze kwaliteiten te behouden werken wij met de MRDH aan:

  • Het realiseren van verbindende schakels in het fietspadennetwerk;

  • Behoud van de bestaande infrastructuur en verbinding met de steden;

  • Frequent en hoogwaardig openbaar vervoer tussen Delf t en Zoetermeer via onze gemeente;

  • Frequentieverhoging van de E-lijn;

  • Mobiliteitsmanagement.

Een bereikbare gemeente

Om zicht te houden op de verkeersdruk monitoren we het verkeer op de belangrijkste wegen. In 2024 zien we op de meeste wegen een lichte stijging van het verkeer ten opzichte van 2023. De verkeersintensiteiten op de Katwijkerlaan liggen op hetzelfde niveau als 2022, doordat de werkzaamheden op de Berkelseweg in Zoetermeer zijn afgerond. De verkeersintensiteiten op de Tuindersweg blijven toenemen met name als gevolg van de oplevering van nieuwe woningen in Tuindershof. Het algehele beeld toont dat de verkeersintensiteiten op de belangrijkste wegen nagenoeg op het niveau van 2019 voor de coronapandemie liggen. Er zijn in de tussentijd wel veel nieuwe woningen opgeleverd. De wegen kunnen de groei nog opvangen. Hoewel het soms druk is, zijn er geen nieuwe structurele knelpunten op het wegennet.

Verkeerscirculatie

In 2020-2021 is er als onderdeel van de Omgevingsvisie Pijnacker-Nootdorp een verkeersonderzoek uitgevoerd, waaruit bleek dat bij de realisatie van de Omgevingsvisie verschillende verkeersknelpunten worden verwacht. Een voorbeeld hiervan is de Kerkweg in Nootdorp, die wordt heringericht als gebiedsontsluitingsweg met een snelheid van 30 km/u. Ook werden kruispunten zoals de rotondes Westlaan/Europalaan en de Hofweg als knelpunten geïdentificeerd. In 2024 zijn er voorbereidingen getroffen om het verkeersonderzoek verder aan te scherpen met een quickscan, waarbij de bestaande en toekomstige verkeersknelpunten opnieuw in beeld worden gebracht. Deze quickscan zal in 2025 worden uitgevoerd.

Parkeren

In de gemeente geldt de Nota Parkeernormen 2021, waarin de parkeernormen zijn vastgesteld die gebruikt worden om de parkeerbehoefte te bepalen bij herontwikkelingen en nieuwe (woningbouw)ontwikkelingen. Het huidige parkeerbeleid is vastgesteld in 2006. Door ontwikkelingen zoals de opkomst van deelmobiliteit, elektrisch vervoer en ambities op het gebied van leefbaarheid en klimaat, was het nodig om het parkeerbeleid te herzien. In 2024 hebben we een participatieproces doorlopen en hebben we met ondersteuning van een extern bureau een nieuwe parkeervisie opgesteld. Het ontwerp van de parkeervisie is in januari 2025 in de raad vastgesteld. De definitieve versie van de parkeervisie zal in juni 2025 aan de raad worden aangeboden.

Openbaar Vervoer

De gemeente heeft een goed dekkend netwerk aan openbaar vervoer-verbindingen. Reizigers weten het openbaar vervoer weer meer te vinden, maar liggen over het algemeen nog niet op het niveau van 2019, voor de coronapandemie. Het nieuwe kabinet heeft in 2024 aangekondigd om 110 miljoen euro te bezuinigen op het openbaar vervoer in de metropoolregio’s Amsterdam en Rotterdam- Den Haag. De MRDH geeft aan dat deze bezuiniging direct impact heeft op de prijs van kaartjes voor metro, bus en tram en is daarom samen met de MRA een petitie gestart, ruim 35.000 keer ondertekend, om de bezuiniging in te trekken.

Op dit moment beschikken we nog niet over de vervoerscijfers van RET EN EBS over 2024. Het algemene beeld bij de MRDH is dat de groei in reizigersaantallen na de coronapandemie ook in 2024 is voortgezet.

De buurtbus heeft ook in 2024 weer een flink aantal reizigers vervoerd. Met een stijging van 19% blijft de buurtbus een belangrijk vervoersmiddel in onze gemeente. Met de vrijwilligers is in 2024 het 45-jarige bestaan uitgebreid gevierd met een uitje voor alle leden en is er een boekje uitgebracht met leuke ervaringen over de buurtbus.

Een verkeersveilige gemeente

Landelijk is sinds enige jaren een stijging in het aantal verkeersongevallen per inwoner te zien. Alleen in de coronaperiode was er een daling vanwege de lockdown. Hoewel de verkeersongevalscijfers per inwoner in Pijnacker-Nootdorp veel lager zijn dan het landelijk gemiddelde, is er ook in onze gemeente een lichte stijging. Deze stijgende trend lijkt in tegenstelling tot de landelijke cijfers vanaf 2021 af te vlakken. In 2023 was het aantal verkeersongevallen per 1.000 inwoners in Pijnacker-Nootdorp 4,4 en in Nederland op 7,5. De toenemende drukte in de gemeente (en de bredere Randstad) door een stijging van het aantal inwoners is daarvoor slechts een deel van de verklaring. Meer mensen betekent dat het drukker wordt op de fietspaden en de wegen, daardoor neemt de kans op ongevallen toe. Een andere verklaring is dat onze mobiliteit toeneemt, onder andere door het gebruik van een elektrische fiets. Dodelijke verkeersslachtoffers komen slechts incidenteel voor. In de afgelopen 5 jaar is één verkeersslachtoffer overleden (2021). Daaruit kan geen trendmatige ontwikkeling worden afgeleid.

Verkeersveilige infrastructuur

We richten onze infrastructuur duurzaam veilig in volgens de richtlijnen van het landelijke kennisinstituut CROW. Nieuwbouwlocaties worden verkeersveilig ontworpen, bijvoorbeeld met veilige fietsroutes, een straatinrichting die past bij een 30 km/u-zone, veilige oversteken en aansluitingen op drukkere gebiedsontsluitingswegen. Voor bestaande infrastructuur kijken we bij groot onderhoud wat er mogelijk is om verkeersveiligheid binnen het onderhoudsbudget te verbeteren.  Op die manier maken we werk-met-werk. Voorbeelden zijn groot onderhoud van de openbare ruimte in Koningshof en in Klapwijk waar we de wegen smaller maken, asfalt vervangen voor klinkerbestrating en meer ruimte geven aan de voetganger en groen. Ander voorbeeld is het onderhoud aan de Vlielandseweg waar we snelheidsremmende maatregelen hebben getroffen en de Boezemweg hebben afgesloten voor vrachtverkeer.

In 2024 heeft de gemeenteraad twee moties omtrent verkeersveiligheidsonderzoeken aangenomen. Het eerste onderzoek richt zich op de verkeersveiligheid en drukte tussen de Sportlaan en Goudenregensingel in Pijnacker. Het tweede onderzoek richt zicht op de verkeersveiligheid van schoolfietsroutes in de gemeente. Beide onderzoeken worden in 2025 uitgevoerd.

Verlengde Komkommerweg

In juni 2023 heeft de raad ingestemd met de realisatie van de Verlengde Komkommerweg. Met deze weg krijgt het vrachtverkeer vanuit het tuinbouwgebied Noordpolder een betere verbinding met de N470 en wordt de overlast van het vrachtverkeer in woongebieden beperkt. Daarbij leidt de Verlengde Komkommerweg tot een verbetering van de verkeersveiligheid op de Noordeindseweg en de Rijskade, waar vrachtverkeer dan niet langer meer gecombineerd hoeft te worden met het fietsverkeer. De realisatie van deze weg is in voorbereiding. Zo worden gesprekken gevoerd over de verwerving van percelen en wordt een Omgevingsplan gemaakt dat naar verwachting eind 2025, begin 2026 kan worden vastgesteld.

Verkeerseducatie en gedragscampagnes

Verder werken we continu aan verkeerseducatie en gedragscampagnes. Voor de educatie maken we gebruik van het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid (ROV) Zuid-Holland met de lesprogramma’s School op Seef (basisonderwijs) en Totally Traffic (middelbaar onderwijs). We ondersteunen hierbij de basisscholen met een verkeersleerkracht. We hebben een op maat gemaakte foto-quiz VerkeersLokaal laten ontwikkelen. Daarmee raken leerlingen bekend met de regels en de mogelijke gevaren op de schoolroute. We doen ook mee met landelijke verkeersveiligheidscampagnes in onze media en op borden en lichtkranten langs de weg, zoals fietsverlichting en let op je snelheid. Daarnaast voeren we lokale campagnes met ‘De scholen zijn weer begonnen’ en ‘Veilig op de rotonde’. Samen met de politie hebben we handhavingsacties voor fietsverlichting en gevaarlijk parkeergedrag, bijvoorbeeld in de schoolomgeving. Voor de Molenaar Blonkweg hebben we via het Openbaar Ministerie een in de regio roulerende flitspaal aangevraagd, die nu enkele maanden per jaar op deze vaste locatie ingezet wordt.

Voorlichtingscampagne ‘Wij fietsen veilig op de rotonde’

In 2022 zijn we gestart met een nieuwe campagne ‘Wij fietsen veilig op de rotonde’. Deze campagne is gericht op gedragsverandering bij fietsers en heeft drie speerpunten: maak oogcontact, rijd rustig en volg het fietspad. Deze campagne is structureel ingezet en ook in 2024 herhaald, met als grootste succes onze aanwezigheid op de 112-veiligheidsdag. Vanaf 2025 wordt deze campagne doorontwikkeld en doorgezet tot minimaal 2027.

Schoon vervoer

Om de bereikbaarheid van de gemeente zo optimaal mogelijk te houden, stimuleren wij onze inwoners en ondernemingen om zoveel mogelijk gebruik te maken van de fiets en het openbaar vervoer. En wanneer autogebruik noodzakelijk is, dan gaat de voorkeur uit naar emissieloos (elektrisch) vervoer.

Laadinfrastructuur

In 2022 heeft de raad de Laadvisie ‘Opgeladen naar 2030’ vastgesteld. In deze visie is beschreven hoe de gemeente een toegankelijk, betaalbaar en betrouwbaar laadnetwerk voor elektrische voertuigen wil realiseren. De gemeente stimuleert het elektrisch rijden door te zorgen voor voldoende oplaadpalen voor inwoners en werknemers die niet op eigen terrein kunnen opladen. Dit doen we in een concessie met EQUANS. In 2024 zijn er 51 nieuwe laadpalen geplaatst. In totaal staan er nu 271 laadpalen. Een belangrijk knelpunt bij de doorlooptijd van de plaatsing van een nieuwe laadpaal blijft de capaciteit bij Stedin voor de aansluiting.

Sommige e-rijders kunnen niet op eigen terrein laden, maar zouden toch van de eigen stroomvoorziening gebruik willen maken. Dit is technisch mogelijk door speciale kabelgoten, waarmee de laadkabel op een veilige manier van huis naar een openbare parkeerplaats kan worden geleid. In het najaar van 2023 zijn bij 20 inwoners kabelgoten geplaatst om zo meer ervaring op te doen met deze kabelgoten. In 2025 volgt de evaluatie van de pilot.

Metropolitane snelfietsroutes

De gemeente beschikt over een uitgebreid netwerk aan fietspaden. Met de opkomst van de e-bike is het voor veel fietsers ook haalbaarder geworden om langere afstanden met de fiets te overbruggen voor bijvoorbeeld werk of recreatie. Om het fietsen naar de omliggende steden sneller en comfortabeler te maken, werken we samen met de MRDH en de betrokken gemeenten aan twee metropolitane snelfietsroutes. In maart 2021 heeft de raad ingestemd met de aanleg van deze routes. In 2023 is het tracé voor de snelfietsroute Delft-Oude Leede-Rotterdam Alexander verder uitgewerkt en zijn de kostenramingen aangescherpt. Ook is een nadere studie uitgevoerd naar een belangrijke schakel in deze verbinding, de fiets-ecoverbinding over de A13. In februari 2024 heeft de raad ingestemd met het tracé en tracé en de (financiële) voorwaarden. Voor de snelfietsroute DenHaag-Pijnacker is de Nieuwe Tolbrug over de Vliet een belangrijke schakel. In 2023/2024 is een studie uitgevoerd naar verschillende varianten voor deze brug. In 2025 nemen de betrokken partijen -waaronder de provincie- een besluit over een voorkeursvariant.