Wat hebben we daarvoor gedaan ?

Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op vier prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2024 weer.

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 03 Mobiliteit

Hoofdactiviteit (rol): 1. Infrastructuur duurzaam veilig (her)-inrichten en stimuleren verkeersveilig gedrag

Uitvoeren projectenagenda verkeersveiligheid. Uitvoeren verkeersveiligheidsacties Fietsplan 'Gelukkig op de Fiets'

Onder meer: • Uitvoering verkeersveiligheidsplan voor de Kerkweg en Veenweg in Nootdorp. • Verbetering verkeersveiligheid kruispunten Katwijkerlaan/Nieuwkoopseweg en Katwijkerlaan/ Reesloot • Planologische procedure Verlengde Komkommerweg, Emmastraat ((tussen de Van Brachtstraat • Start planvorming voor herinrichting en het Oranjeplein) • Gemeentebreed verkeerscirculatieplan

Verschillende projecten zijn door een gebrek aan capaciteit in 2024 uitgesteld.

Verkeersveiligheidsplan Kerkweg/Veenweg
Bij de programmabegroting 2025 werd aan de raad voorgesteld om het benodigde budget ter beschikking te stellen. Bij een positief besluit is de uitvoering naar verwachting in 2025/2026 gereed.

Kruispunt Katwijkerlaan/Nieuwkoopseweg
De aanpak van dit kruispunt start in het derde kwartaal van 2025. Uitvoering gereed voorjaar 2026.

Kruispunt Katwijkerlaan/Reesloot
Eind 2024/begin 2025 is fase 1 gereed. Fase 2 is gekoppeld aan de totale herinrichting van de Katwijkerlaan. De huidige planning is dat daarmee in 2026 kan worden gestart.

Verlengde Komkommerweg
De realisatie van deze weg is in voorbereiding. Zo worden gesprekken gevoerd over de verwerving van percelen en wordt een Omgevingsplan gemaakt dat naar verwachting eind 2025, begin 2026 kan worden vastgesteld.

Gemeentebreed verkeerscirculatieplan
Hoewel het soms druk is, zijn er geen structurele knelpunten op het wegennet. De verwachting is dat de capaciteit van de wegen voorlopig nog voldoende is om de verkeerstoename op te vangen.
We willen echter een scherper beeld hebben van verkeersstromen na 2030 op basis van de toekomstige (woningbouw)ontwikkelingen in de vier voorziene woningbouwlocaties Dwarskade, Overgauw, Rijskade en Balijade en regionale ontwikkelingen.
In de Omgevingsvisie is hier al verkennend onderzoek naar gedaan. In de tweede helft van 2024 zijn we gestart met de actualisatie van dit onderzoek.
De analyse, knelpunten en mogelijke oplossingen zijn onderdeel van het Omgevingsprogramma Duurzame Mobiliteit waar we in 2025 mee aan de slag gaan.

Hoofdactiviteit (rol): 2.Stimuleren van duurzamere vormen van mobiliteit

Faciliteren deelmobiliteit

Uitgewerkt deelmobiliteitbeleid in regionaal verband

Inwoners gebruiken deelmobiliteit om naar de omliggende gemeenten te reizen. Gemeenten hebben soms verschillende aanbieders van deelvervoer. Hierdoor ondervinden gebruikers belemmeringen bij het gebruik van deelvervoer over gemeentegrenzen. Samen met de gemeenten Den Haag, Delft, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg en Zoetermeer onderzoeken we de mogelijkheden om deze belemmeringen op te heffen. Door een adviesbureau is een onderzoek gedaan naar de grensoverschrijdende ritten in de regio en waar de grootste kansen voor deelmobiliteit zijn. Ook is gekeken hoe we dit als gezamenlijke gemeenten kunnen organiseren. Daarnaast is door de werkgroep gekeken wat het doel is van deelmobiliteit en welke beeld we hierbij hebben.

Herijken parkeerbeleid

Parkeervisie

De ontwerp Parkeervisie is in januari 2025 in de raad worden behandeld.

Uitvoeren Fietsplan 'Gelukkig op de Fiets'

Onder meer: • Uitwerking metropolitane fietsroutes

MFR Delft-Rotterdam Alexander
In de raad van februari 2024 is besloten om 4 tracédelen in onze gemeente aan te leggen als onderdeel van de MFR route Delft-Rotterdam.
We zijn bezig met de technische voorbereidingen voor de realisatie van deze tracédelen. Hierover zijn we in gesprek met de belanghebbenden.
Er was enige vertraging in MRDH-verband bij het plannen van het moment voor het nemen van een definitieve Go/No Go-besluit. Begin 2025 wordt het besluit hierover verwacht, waarna de vier betrokken gemeenten kunnen starten met de verdere uitwerkingen en uitvoering.

MFR Den Haag-Pijnacker
De bestaande Nieuwe Tolbrug is een onmisbare schakel in de fietsroute. Zomer 2025 is nu de verwachting dat er duidelijkheid/overeenstemming is tussen de gemeenten Den Haag, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg en de provincie over deze brug. Bij overeenstemming, worden de voorbereidingen voor deze route voortgezet. Het exacte tracé van de route binnen onze gemeente ligt nog niet vast. In 2025 wordt dit tracé nader bepaald en moet ook nog een Samenwerkingsovereenkomst (SOK) opgesteld worden. Aan de gemeenteraad zal een nieuw voorstel voorgelegd voor deze MFR .

Uitwerken MRDH-Handreiking 'Ketenmobiliteit op OV-knooppunten'

Inrichtingsplannen stattionsgebieden Nootdorp en Pijnacker-Zuid bij ontwikkeling bedrijvenpark Heron en woningbouw Centrumlijn

Inrichtingsplan stationsgebied Nootdorp
De frequentieverhoging van de E-lijn is verschoven naar 2030. Er heeft afstemming met de RET en de MRDH plaatsgevonden over het voorliggende ontwikkeltraject.

De MRDH heeft station Nootdorp op haar projectenlijst gezet, zodat op termijn de nodige maatregelen in aanmerking kunnen komen voor financiële bijdragen.

Inrichtingsplan stationsgebied Pijnacker-Zuid
De bestuurscommissie Vervoersautoriteit MRDH heeft voor een veilige inrichting van het stationsgebied Pijnacker-Zuid € 416.000 gereserveerd. De subsidieaanvraag kunnen wij voor 31 oktober 2025 indienen.

Hoofdactiviteit (rol): 3. Duurzaam en doelmatig beheren van de Openbare Ruimte

Uitvoeren van het beheer op basis van de Beheerplannen voor wegen, civiele kunstwerken en openbare verlichting en verkeersregelinstallaties.

Uitgevoerd Beheer conform de Beheerplannen

In 2024 hebben we groot onderhoud uitgevoerd op diverse wegen, onder andere de ’s Gravenweg, de Europalaan, de Klapwijkseweg en de Oost- en Westlaan. Daarnaast zijn diverse rotondes voorzien van nieuw asfalt. We hebben de voorbereiding en aanbesteding van 3 verkeersbruggen afgerond. Er zijn meerdere fietspaden voorzien van nieuwe ledverlichting en we zijn gestart in meerdere wijken en bedrijventerreinen met de grootschalige vervanging van armaturen.

Hoofdactiviteit (rol): 4. Samen met de MRDH werken aan de instand-houding van een dekkend netwerk aan ov voorzieningen

Deelnemen aan de gemeentschappelijke regeling MRDH

  • Bestuursovereenkomst metronet

  • Deelname aan MRDH-project voor uitbreiding van metro-capaciteit E-lijn richting Den Haag

  • Voorstel voor weekendmetro

De MRDH en de RET zijn gestart met de voorbereidingen voor de frequentieverhoging van de E-lijn in 2030. Zo wordt de aanbesteding voor nieuwe metrovoertuigen voorbereid en wordt onderzoek gedaan naar de noodzakelijke veiligheidsmaatregelen.
Zodra meer duidelijk is over inhoud en planning van de Bestuursovereenkomst wordt de raad geïnformeerd.

Vanwege de verwachte langlopende tekorten op personeelsgebied vindt op voorstel van de MRDH in 2024 geen onderzoek plaats naar de uitbreiding van de weekendmetro voor 2025. Aan de MRDH wordt voorgesteld om dit onderzoek in 2025 uit te voeren.

Hoofdactiviteit (rol): 5. Faciliteren van de kezue voor schoon vervoer

Uitvoeren Laadvisie 'Opgeladen naar 2030'

Faciliteren plaatsing van laadpalen

In 2024 zijn we gestart met het actualiseren van de plankaart voor publieke laadpalen met ongeveer 550 nieuwe locaties. Voor de nieuwe oplaadlocaties reserveren we per locatie 2 parkeerplaatsen in een verkeersbesluit. De oplaadplaatsen worden pas ingericht als daar behoefte aan is. Dat kan zijn op aanvraag van gebruikers of op grond van werkelijk of verwacht gebruik in de omgeving. In 2024 zijn 51 laadpalen geplaatst. Voor de plaatsing en exploitatie van laadpalen hebben we een concessieovereenkomst met Equans. Deze concessie wordt in 2025 opnieuw in regionaal verband aanbesteed met een plaatsingstermijn tot 2028/2030.