Wat heeft het gekost ?

In onderstaand overzicht zijn per taakveld de baten en lasten voor bestemming, de bestemming en het saldo na bestemming vermeld van de primaire begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2023, rekening 2024 en de afwijking rekening 2024 ten opzichte van de begroting na wijziging en de afwijking rekening 2024 ten opzichte van de rekening 2023.

Mobiliteit
(bedragen x €1.000)

Prim. begroting
2024

Begroting na
wijziging
2024

Rekening
2023

Rekening
2024

Afwijking tov.
begroting na
wijziging
2024

Afwijking
tov. rekening
2023

Lasten

-8.383

-7.977

-11.586

-7.690

287

3.896

Baten

1.505

709

5.633

788

79

-4.845

Totaal

-6.878

-7.269

-5.954

-6.902

367

-949

Specificatie van de lasten en baten per taakveld

Mobiliteit
(bedragen x €1.000)

Prim. begroting
2024

Begroting na wijziging
2024

Rekening
2023

Rekening
2024

Afwijking tov. begroting na wijziging
2024

Afwijking
tov. rekening
2023

Lasten per taakveld

210 - Verkeer en vervoer

-8.337

-7.963

-7.257

-7.680

283

-423

220 - Parkeren

-46

-15

-32

-11

4

22

Totaal

-8.383

-7.977

-7.289

-7.690

287

-401

Baten per taakveld

210 - Verkeer en vervoer

216

276

654

332

56

-322

Totaal

216

276

654

332

56

-322

Totaal saldo van baten en lasten

-8.167

-7.701

-6.635

-7.358

343

-723

Toevoeging aan reserves

210 - Verkeer en vervoer

0

0

-4.297

0

0

4.297

Totaal

0

0

-4.297

0

0

4.297

Onttrekking aan reserves

210 - Verkeer en vervoer

1.289

432

4.978

455

23

-4.523

Totaal

1.289

432

4.978

455

23

-4.523

Toevoegingen en onttrekkingen reserves

1.289

432

681

455

23

-226

Resultaat

-6.878

-7.269

-5.954

-6.902

367

-949

Analyse afwijkingen tussen de begroting 2024 na wijziging en de Jaarrekening 2024

03 Mobiliteit
(bedragen × € 1.000)

Baten

Lasten

210 Verkeer en vervoer

Gladheidsbestrijding: Door extra strooirondes en nabetaling van niet in rekening gebracht zout vanaf 2021 is een overschrijding ontstaan.

-

-129

Openbare verlichting: In 2024 is er een achterstand in onderhoud van de openbare verlichting ontstaan bij de aannemer. In 2025 wordt dit ingehaald en zullen de kosten hoger zijn.

-

210

Renteomslag: Bij het opstellen van de begroting 2024 is uitgegaan van een renteomslagpercentage van 0,5%. Bij de nacalculatie is de renteomslag 0%, dit resulteert in lagere rentelasten.

-

107

Wegen: De wegenmarkering heeft niet volledig plaatsgevonden door slechte weersomstandigheden.

-

82

Overig

79

13

220 Parkeren

Overig

-

4

Totaal 03 Mobiliteit

79

287

Investeringen

Investeringsbudget

Mobiliteit

Beschikbaar na bijstelling Najaarsnota 2024

Werkelijke uitgaven 2024

Restant

afsluiten / handhaven

BHP wegen 17-20: Koningshof, fase 7 (2019)

124.757

131.834

-7.077

afsluiten

VRI Laan v Nootdorp-Veenweg (2019)

67.699

-76.062

143.761

afsluiten

VRI Delftsestraatweg-Laan der 7 Linden (2018)

113.227

-1.390

114.617

afsluiten

Herinrichting Raadhuisplein (2019)

91.724

0

91.724

afsluiten

397.407

54.382

343.025

Totaal af te sluiten

BHP wegen 17-20: Koningshof fase 7/8

50.000

0

50.000

handhaven

Vervangen brug Reesloot/Katwijkerlaan (2021)

111.589

2.916

108.673

handhaven

BHP Wegen 22-25 Fietspad Delftsestraatweg (2022)

50.000

0

50.000

handhaven

BHP Wegen 22-25 Koningshof fase 8 (2022)

450.000

827.526

-377.526

*

handhaven

BHP Wegen 22-25 Klapwijk (2024)

200.000

218.030

-18.030

*

handhaven

Aanleg MFR - deel 9 Plankosten (2024)

0

8.740

-8.740

*

handhaven

Aanleg MFR - deel 10 Plankosten (2024)

0

4.260

-4.260

*

handhaven

Brug t.b.v. Hospice Koningshove

70.561

1.180

69.381

handhaven

Geluidschermen Spui woningen en houtzagerij (2024)

49.000

16.494

32.506

handhaven

BHP OV 19-22: Klapwijk: masten & netwerk (2022)

16.679

13.877

2.802

handhaven

BHP CKW 23-26 Betonnen brug Rijksstraatweg (2023)

195.000

471

194.529

handhaven

BPH CKW 23-26 Betonnen brug Noordeindseweg (2024)

85.000

16.847

68.153

handhaven

BHP CKW 23-26 Betonnen brug Keulseweg (2024)

140.000

0

140.000

handhaven

BPH OV 23-26 Armaturen kleine projecten (2023)

51.910

22.550

29.360

handhaven

BPH OV 23-26 Armaturen Tolhek (2023)

10.000

187.528

-177.528

*

handhaven

BPH OV 23-26 Armaturen Ypenburg (2023

7.646

6.686

960

handhaven

BPH OV 23-26 Lichtmasten& Netwerk overige (2023)

63.870

63.404

466

handhaven

BPH OV 23-26Verkeerspollers Zonne- Windlusthof2023

2.364

1.694

670

handhaven

BPH OV 23-26 Vervanging stroomkasten (2023)

16.208

14.498

1.710

handhaven

BPH OV 23-26 Armaturen Emerald (2024)

5.000

25.373

-20.373

*

handhaven

BPH OV 23-26 Armaturen Keijzershof (2024)

1.875

37.097

-35.222

*

handhaven

BPH OV 23-26 Armaturen Klapwijk (2024)

10.000

1.526

8.474

handhaven

BHP OV 23-26Armaturen bdr.terr.Ruyven Ambacht(2025

8.125

13.713

-5.588

*

handhaven

BHP OV 19-22: Masten & Netwerk Koningshof (2023)

43.668

101.474

-57.806

*

handhaven

DGW: uitbreiding parkeerterrein 80ppl (2019)

58.404

0

58.404

handhaven

Tijdelijke parkeervoorzieningen Mariaschool (2020)

25.000

0

25.000

handhaven

Herstructurering Katwijkerlaan fase 1 (2021)

630.406

140.213

490.193

handhaven

Aanl.aansluitingsweg rotonde Delfsestr/Komk.(2023)

25.000

33.815

-8.815

*

handhaven

2.377.305

1.759.912

617.393

Totaal te handhaven

Totaal Mobiliteit

2.774.712

1.814.295

960.417

* Vanaf de begroting 2024 wordt door de organisatie extra aandacht besteed aan een realistischere investeringsplanning. Daarbij is een aantal investeringen doorgeschoven van 2024 naar 2025. Bij het opmaken van de jaarstukken blijkt echter dat een aantal van deze investeringen al in 2024 is gestart. Voor deze investeringen geldt dat het negatieve bedrag in jaarschijf 2024 gecompenseerd wordt in jaarschijf 2025. Aangezien het totaalbedrag van de investering niet wordt overschreden, wordt de overbesteding in 2024 als rechtmatig bestempeld.

Toelichtingen

VRI Laan van Nootdorp en Delftsestraatweg
Door de afwikkeling van de subsidie voor de VRI installaties Laan van Nootdorp - Veenweg en Delftsestraatweg - Laan der zeven Linden deze investeringsbudgetten niet volledig uitgegeven.