Wat heeft het gekost ?
In onderstaand overzicht zijn per taakveld de baten en lasten voor bestemming, de bestemming en het saldo na bestemming vermeld van de primaire begroting 2024, begroting na wijziging 2024, rekening 2023, rekening 2024 en de afwijking rekening 2024 ten opzichte van de begroting na wijziging en de afwijking rekening 2024 ten opzichte van de rekening 2023.
Mobiliteit | Prim. begroting | Begroting na | Rekening | Rekening | Afwijking tov. | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | -8.383 | -7.977 | -11.586 | -7.690 | 287 | 3.896 |
Baten | 1.505 | 709 | 5.633 | 788 | 79 | -4.845 |
Totaal | -6.878 | -7.269 | -5.954 | -6.902 | 367 | -949 |
Specificatie van de lasten en baten per taakveld
Mobiliteit | Prim. begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Rekening | Afwijking tov. begroting na wijziging | Afwijking |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten per taakveld | ||||||
210 - Verkeer en vervoer | -8.337 | -7.963 | -7.257 | -7.680 | 283 | -423 |
220 - Parkeren | -46 | -15 | -32 | -11 | 4 | 22 |
Totaal | -8.383 | -7.977 | -7.289 | -7.690 | 287 | -401 |
Baten per taakveld | ||||||
210 - Verkeer en vervoer | 216 | 276 | 654 | 332 | 56 | -322 |
Totaal | 216 | 276 | 654 | 332 | 56 | -322 |
Totaal saldo van baten en lasten | -8.167 | -7.701 | -6.635 | -7.358 | 343 | -723 |
Toevoeging aan reserves | ||||||
210 - Verkeer en vervoer | 0 | 0 | -4.297 | 0 | 0 | 4.297 |
Totaal | 0 | 0 | -4.297 | 0 | 0 | 4.297 |
Onttrekking aan reserves | ||||||
210 - Verkeer en vervoer | 1.289 | 432 | 4.978 | 455 | 23 | -4.523 |
Totaal | 1.289 | 432 | 4.978 | 455 | 23 | -4.523 |
Toevoegingen en onttrekkingen reserves | 1.289 | 432 | 681 | 455 | 23 | -226 |
Resultaat | -6.878 | -7.269 | -5.954 | -6.902 | 367 | -949 |
Analyse afwijkingen tussen de begroting 2024 na wijziging en de Jaarrekening 2024
03 Mobiliteit | Baten | Lasten |
---|---|---|
210 Verkeer en vervoer | ||
Gladheidsbestrijding: Door extra strooirondes en nabetaling van niet in rekening gebracht zout vanaf 2021 is een overschrijding ontstaan. | - | -129 |
Openbare verlichting: In 2024 is er een achterstand in onderhoud van de openbare verlichting ontstaan bij de aannemer. In 2025 wordt dit ingehaald en zullen de kosten hoger zijn. | - | 210 |
Renteomslag: Bij het opstellen van de begroting 2024 is uitgegaan van een renteomslagpercentage van 0,5%. Bij de nacalculatie is de renteomslag 0%, dit resulteert in lagere rentelasten. | - | 107 |
Wegen: De wegenmarkering heeft niet volledig plaatsgevonden door slechte weersomstandigheden. | - | 82 |
Overig | 79 | 13 |
220 Parkeren | ||
Overig | - | 4 |
Totaal 03 Mobiliteit | 79 | 287 |
Investeringen
Investeringsbudget | |||||
---|---|---|---|---|---|
Mobiliteit | Beschikbaar na bijstelling Najaarsnota 2024 | Werkelijke uitgaven 2024 | Restant | afsluiten / handhaven | |
BHP wegen 17-20: Koningshof, fase 7 (2019) | 124.757 | 131.834 | -7.077 | afsluiten | |
VRI Laan v Nootdorp-Veenweg (2019) | 67.699 | -76.062 | 143.761 | afsluiten | |
VRI Delftsestraatweg-Laan der 7 Linden (2018) | 113.227 | -1.390 | 114.617 | afsluiten | |
Herinrichting Raadhuisplein (2019) | 91.724 | 0 | 91.724 | afsluiten | |
397.407 | 54.382 | 343.025 | Totaal af te sluiten | ||
BHP wegen 17-20: Koningshof fase 7/8 | 50.000 | 0 | 50.000 | handhaven | |
Vervangen brug Reesloot/Katwijkerlaan (2021) | 111.589 | 2.916 | 108.673 | handhaven | |
BHP Wegen 22-25 Fietspad Delftsestraatweg (2022) | 50.000 | 0 | 50.000 | handhaven | |
BHP Wegen 22-25 Koningshof fase 8 (2022) | 450.000 | 827.526 | -377.526 | * | handhaven |
BHP Wegen 22-25 Klapwijk (2024) | 200.000 | 218.030 | -18.030 | * | handhaven |
Aanleg MFR - deel 9 Plankosten (2024) | 0 | 8.740 | -8.740 | * | handhaven |
Aanleg MFR - deel 10 Plankosten (2024) | 0 | 4.260 | -4.260 | * | handhaven |
Brug t.b.v. Hospice Koningshove | 70.561 | 1.180 | 69.381 | handhaven | |
Geluidschermen Spui woningen en houtzagerij (2024) | 49.000 | 16.494 | 32.506 | handhaven | |
BHP OV 19-22: Klapwijk: masten & netwerk (2022) | 16.679 | 13.877 | 2.802 | handhaven | |
BHP CKW 23-26 Betonnen brug Rijksstraatweg (2023) | 195.000 | 471 | 194.529 | handhaven | |
BPH CKW 23-26 Betonnen brug Noordeindseweg (2024) | 85.000 | 16.847 | 68.153 | handhaven | |
BHP CKW 23-26 Betonnen brug Keulseweg (2024) | 140.000 | 0 | 140.000 | handhaven | |
BPH OV 23-26 Armaturen kleine projecten (2023) | 51.910 | 22.550 | 29.360 | handhaven | |
BPH OV 23-26 Armaturen Tolhek (2023) | 10.000 | 187.528 | -177.528 | * | handhaven |
BPH OV 23-26 Armaturen Ypenburg (2023 | 7.646 | 6.686 | 960 | handhaven | |
BPH OV 23-26 Lichtmasten& Netwerk overige (2023) | 63.870 | 63.404 | 466 | handhaven | |
BPH OV 23-26Verkeerspollers Zonne- Windlusthof2023 | 2.364 | 1.694 | 670 | handhaven | |
BPH OV 23-26 Vervanging stroomkasten (2023) | 16.208 | 14.498 | 1.710 | handhaven | |
BPH OV 23-26 Armaturen Emerald (2024) | 5.000 | 25.373 | -20.373 | * | handhaven |
BPH OV 23-26 Armaturen Keijzershof (2024) | 1.875 | 37.097 | -35.222 | * | handhaven |
BPH OV 23-26 Armaturen Klapwijk (2024) | 10.000 | 1.526 | 8.474 | handhaven | |
BHP OV 23-26Armaturen bdr.terr.Ruyven Ambacht(2025 | 8.125 | 13.713 | -5.588 | * | handhaven |
BHP OV 19-22: Masten & Netwerk Koningshof (2023) | 43.668 | 101.474 | -57.806 | * | handhaven |
DGW: uitbreiding parkeerterrein 80ppl (2019) | 58.404 | 0 | 58.404 | handhaven | |
Tijdelijke parkeervoorzieningen Mariaschool (2020) | 25.000 | 0 | 25.000 | handhaven | |
Herstructurering Katwijkerlaan fase 1 (2021) | 630.406 | 140.213 | 490.193 | handhaven | |
Aanl.aansluitingsweg rotonde Delfsestr/Komk.(2023) | 25.000 | 33.815 | -8.815 | * | handhaven |
2.377.305 | 1.759.912 | 617.393 | Totaal te handhaven | ||
Totaal Mobiliteit | 2.774.712 | 1.814.295 | 960.417 |
* Vanaf de begroting 2024 wordt door de organisatie extra aandacht besteed aan een realistischere investeringsplanning. Daarbij is een aantal investeringen doorgeschoven van 2024 naar 2025. Bij het opmaken van de jaarstukken blijkt echter dat een aantal van deze investeringen al in 2024 is gestart. Voor deze investeringen geldt dat het negatieve bedrag in jaarschijf 2024 gecompenseerd wordt in jaarschijf 2025. Aangezien het totaalbedrag van de investering niet wordt overschreden, wordt de overbesteding in 2024 als rechtmatig bestempeld.
Toelichtingen
VRI Laan van Nootdorp en Delftsestraatweg
Door de afwikkeling van de subsidie voor de VRI installaties Laan van Nootdorp - Veenweg en Delftsestraatweg - Laan der zeven Linden deze investeringsbudgetten niet volledig uitgegeven.