Programma: 05 Onderwijs en kinderopvang |
Hoofdactiviteit (rol): 5.01 Regisseren samenwerking tussen passend onderwijs en zorg voor jeugd. |
In het project dekkend netwerk passend onderwijs komt de toereikendheid onderwijsaanbod speciaal onderwijs aan bod | Regionale analyse over de dekkendheid van het aanbod aan onderwijsvoorzieningen | Niet alle kinderen uit onze gemeente krijgen ‘thuisnabij’ onderwijs. Sommige kinderen gaan buiten onze regio naar speciale lesplaatsen in Rotterdam, Zoetermeer of Den Haag. Wij participeren samen met de school voor Speciaal Basis Onderwijs (SBO) Prinsenhof in het project ‘dekkend netwerk’ met het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs (PPO) Delflanden voor basisonderwijs. In opdracht van PPO Delflanden heeft SBO Prinsenhof een visiedocument opgesteld om speciale lesplaatsen te ontwikkelen voor onze regio. Met ingang van het schooljaar 2022/2023 is SBO Prinsenhof gestart met een groep leerlingen met psychische stoornissen en gedragsproblemen (net geen cluster-4 leerlingen). Tevens sluiten wij aan bij overleggen in de regio voor voortgezet speciaal onderwijs (VSO) om ook hier een dekkend aanbod aan onderwijsvoorzieningen te realiseren. In het laatste kwartaal van 2022 heeft in Haaglanden een onderzoek plaatsgevonden naar regionale vraagstukken op het snijvlak van onderwijs en jeugdhulp en wat de meerwaarde van samenwerking binnen Haaglanden op deze vraagstukken kan zijn. Dit rapport is in het bestuurlijk overleg jeugd van januari besproken en vervolgens ter informatie aan de raad aangeboden. |
Verkenning samenwerking overstap van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs | Een gezamenlijke visie op overstap van PO naar VO | In juli 2022 is een projectcoördinator aangesteld in onze regio (Delft, Lansingerland, Midden-Delfland en Nootdorp-Pijnacker) voor het opstellen van een gezamenlijke visie op de overstap van PO naar VO. De visie Kansrijk adviseren en Kansrijk plaatsen 2022-2024 is in augustus 2022 vastgesteld. Verschillende thema's zoals: kansrijk adviseren, soepele overgangen, gelijke kansen voor alle kinderen en overstapbeleid worden in projectvoorstellen uitgewerkt. De coördinator zorgt dat input vanuit de stuurgroep, de politiek en het regionale onderwijsveld, wordt opgepakt in de expertgroep. De expertgroep bestaat uit vier vertegenwoordigers vanuit de scholen en schoolbesturen PO/VO, twee vertegenwoordigers uit de samenwerkingsverbanden en per gemeente één vertegenwoordiger. In september 2022 vond het eerste overleg plaats van de expertgroep en in november 2022 heeft een inspiratiemiddag Warme overdracht PO/VO plaatsgevonden voor professionals uit het onderwijs. |
Voeren op overeenstemming gericht overleg (OOGO) binnen de onderwijssamenwerkingsverbanden | Uitvoering regionale afspraken over het versterken van samenwerking onderwijs-zorg | Het OOGO stemt onder andere de samenwerking van onderwijs en door gemeenten gefinancierde hulp af. Het gaat om afspraken tussen het kernteam en de zorgteams op scholen of over intensieve jeugdhulpprogramma's bij bovenschoolse voorzieningen. Sinds 2022 wordt gewerkt met een gezamenlijke jaarplanner. De jaarplanner zorgt voor meer structuur in de overleggen en geeft focus op de onderwerpen die van belang zijn. In juli stelde het college het afwegingskader onderwijs en zorg vast. Het afwegingskader is een leidraad en een instrument van en voor onderwijs en jeugdhulp (kernteam) en gaat om de afbakening tussen de Jeugdwet en de Wet passend onderwijs. In het laatste kwartaal van 2022 is de Verordening leerlingenvervoer vastgesteld. Deze is in samenwerking met de gemeente Delft opgesteld. Het ouder- en jeugdsteunpunt is opgericht vanuit het samenwerkingsverband, dit steunpunt is sinds eind 2022 operationeel. |
Hoofdactiviteit (rol): 5.02 Bepalen basisvoorzieningen onderwijs |
Faciliteren verdere uitvoering IKC-uitvoeringsprogramma 2018-2024 | Verwerkte huisvestingsaanvragen in onderwijshuisvestingsprogramma 2022 | Het IKC uitvoeringsprogramma ligt op schema. Het Definitief Ontwerp (DO) van het onderwijscluster in Pijnacker noord (bestaande uit kindcentrum Schatkaart, kindcentrum Casa en een voorziening voor het bewegingsonderwijs) is voor de zomer vastgesteld. De aanbesteding voor de nieuwbouw is in het laatste kwartaal gestart met de gunningsfase. Gedurende de periode van sloop en nieuwbouw zijn de leerlingen van de Schatkaart tijdelijk gehuisvest op sportcomplex De Groene Wijdte. De nieuwbouw van kindcentrum Vlinderboom is eind 2022 opgeleverd en in januari 2023 in gebruik genomen. Als gevolg van het vertrek van de Vlinderboom uit Het Nest zijn alle leerlingen van de Keizerskroon nu gehuisvest onder één dak in Het Nest.
Voor kindcentrum Mariaschool is een nieuw, aangepast ontwerp vertaald naar een DO. Naar verwachting kan in het eerste kwartaal van 2023 gestart worden met de aanbesteding.
Kindcentrum Beatrixschool bouwt twee extra lokalen ter hoogte van de entree. Twee groepen krijgen tijdelijk onderwijs in de voormalige Rabobank. Tevens is een aanvraag ontvangen voor de vervanging van de vier tijdelijke lokalen en de uitbreiding met één extra lokaal voor realisatie in 2023/2024.
De uitbreiding van het Stanislas College bevindt zich in de ontwerpfase. De start van de uitbreiding is voorzien na de zomer van 2023. De voorbereidende werkzaamheden zijn reeds gestart. In verband met de uitbreiding is tijdelijke huisvesting gerealiseerd op een deel van de fietsenstalling.
Kindcentrum Regenboog is onderdeel van het project Hart van Nootdorp. De planning loopt enige vertraging op, in verband met de door omwonenden ingediende beroepen tegen het bestemmingsplan. Het IKC-uitvoeringsprogramma wordt geactualiseerd opgenomen in het Integraal Huisvestingplan Kindcentra (IHPK) 2023. Het IHPK 2023 is in het 1e kwartaal van 2023 ter vaststelling aan de raad aangeboden. |
Opstellen (jaarlijks) Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHPO) | Actueel overzicht onderwijshuisvestings- projecten, inclusief ontwikkelingen | Het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHPO) 2021 is in 2022 geactualiseerd. Deze actualisatie heeft o.a. geleid tot het aanpassen van de naam naar Integraal Huisvestingsplan Kindcentra (IHPK). Hiermee benadrukken wij onze ambitie om de komende jaren in te zetten op het versterken en verbeteren van de inhoudelijke samenwerking tussen onderwijs, opvang en andere maatschappelijke partners. Bij het IHPK zijn de schoolbesturen en kinderopvangorganisaties nauw betrokken geweest. Het IHPK 2023 is voor besluitvorming in het eerste kwartaal van 2023 aan de raad aangeboden. |
Opstellen (jaarlijks) onderwijs huisvestingsprogramma 2022 | Een bekostigingsplafond om het programma uit te voeren | Het (concept) programma onderwijshuisvesting 2023 is in augustus door het college vastgesteld en voor zienswijzen voorgelegd aan de schoolbesturen tijdens een Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) in oktober. Het definitieve programma is in november voor besluitvorming aan het college aangeboden. Dit programma wordt in de loop van 2023 in uitvoering genomen. |
Hoofdactiviteit (rol): 5.03 Bepalen voorschools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot 4 jaar |
1. Uitvoeren subsidieregeling peuteropvang en VVE | Afgewezen en/of beschikte aanvragen subsidieregeling | SkippyPePijN en Gro-Up kinderopvang (voorheen Triodus) hebben een subsidieaanvraag gedaan voor het aanbieden van VVE-peuteropvang in 2022 in onze gemeente. Beide aanvragen zijn beoordeeld en toegekend. |
2. Monitoren effect nieuwe subsidieregeling op kwaliteit, beschikbaarheid en toegankelijkheid van het aanbod, bereik, aantal aanbieders en kostenontwikkeling van de gesubsidieerde voorschoolse voorzieningen | Via de P&C cyclus wordt er gerapporteerd over de effecten | Via de werkgroep voor- en vroegschoolse educatie (VVE) monitoren we het bereik, de kwaliteit en de opbrengsten van VVE in onze gemeente. In de werkgroep zijn naast de gemeente verschillende VVE partners vertegenwoordigd: de aanbieders, JGZ, scholen en voorschools maatschappelijk werk. Op dit moment heeft de gemeente een bereik van 86 procent doelgroeppeuters. De groep kinderen die geen VVE-peuteropvang bezoekt is in beeld. Via extra toeleidingsactiviteiten streven wij ernaar het bereik te verhogen. |
3. Implementeren verbeterplan conform ambities LEA 2020-2022 | Het verbeterplan is medio 2022 geïmplementeerd | In 2021 is een inhaalslag gemaakt met de implementatie van activiteiten van de Lokaal Educatieve Agenda die over voor- en vroegschoolse educatie (VVE) gaan. Er is inspanning verricht op de onderwerpen bereik, toeleiding en resultaatafspraken VVE. Met de VVE betrokkenen zijn afspraken gemaakt over de toeleiding en met de schoolbesturen zijn haalbare en meetbare resultaatafspraken geformuleerd over de opbrengsten van VVE. Hiermee voldeden we eind 2021 aan alle wettelijke normen. In 2022 is deze inzet voortgezet. Met de VVE betrokkenen werken we continu verder aan de inhoud en de kwaliteit van VVE. |
Hoofdactiviteit (rol): 5.04 Faciliteren samenwerking onderwijs bedrijfsleven |
Participeren in de samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Bijdrage wordt afgestemd op de nieuwe afspraken | Voortzetting van de (hernieuwde) samenwerking tussen bedrijfsleven en onderwijs. | In februari 2022 heeft de gemeente samen met de gemeente Lansingerland en vertegenwoordigers vanuit het onderwijs en het bedrijfsleven in Oostland de nieuwe samenwerkingsovereenkomst SOB ondertekend. De nieuwe programmamanager is aan de slag gegaan met extra aandacht voor het opstarten van stages en bedrijfsbezoeken voor scholieren. Dit verloopt goed. De betrokken partijen hebben in een bestuurlijk overleg bepaald dat medio 2023 een evaluatie zal plaatsvinden over de huidige samenwerking, met de intentie om de samenwerking na 2023 voort te zetten. |
Hoofdactiviteit (rol): 5.05 Regisseren aanbod volwasseneducatie |
Europese aanbesteding taaltrajecten | Medio 2022 een aanbestedingstraject | In het tweede kwartaal van 2022 is de regionale aanbesteding voor taaltrajecten afgerond en zijn nieuwe educatiepartners (voor taalonderricht NT1 en NT2) geselecteerd door contactgemeente Zoetermeer, met input van de regiogemeenten. Voor deze trajecten is NL Training (vanaf september) de nieuwe aanbieder van taalonderricht NT1 en NT2 in onze gemeente. NL Training neemt de werkzaamheden over van ROC Mondriaan. De cursisten die tot juli les ontvingen van ROC Mondriaan, zijn ingestroomd in de verschillende taalcursussen van NL Training. Nieuwe taalvragers uit Pijnacker-Nootdorp konden zich rechtstreeks aanmelden bij NL Training. De meeste cursussen worden gegeven op de locatie van Buurt & Zo in Pijnacker.
De eigen (nonformele) educatieactiviteiten van het Taalhuis Pijnacker-Nootdorp vallen niet onder de aanbesteding en blijven de gebruikelijke subsidie ontvangen van contactgemeente Zoetermeer. Aan NL Training is gevraagd om zich via de lokale media te presenteren. Inmiddels is NL Training actief in Pijnacker-Nootdorp met twee groepen van veertien inwoners. Bij de nonformele trajecten die via het Taalhuis (locatie Buurt & Zo) lopen, nemen doorlopend 50 tot 60 personen deel. In een bestuurlijk overleg in december 2022 is afgesproken om de samenwerking met de nieuwe taalpartners (NL Training en Toptaal) te evalueren en medio 2024 te beoordelen op welke wijze de volwasseneneducatie vanaf 2025 kan worden georganiseerd. |
Hoofdactiviteit (rol): 5.06 Regisseren aanpak schooluitval |
Uitvoeren leerplichtwet/ RMC | Rapportage in Jaarverslag Leerplicht/RMC | In het schooljaar 2020-2021 vielen de aantallen leerplichtzaken lager uit ten opzichte van eerdere schooljaren, waarbij de coronaperiode van invloed is geweest op de cijfers. Er is in deze periode niet gehandhaafd en er zijn ook minder verzuimmeldingen gedaan. De gemeenteraad is in het eerste kwartaal van 2023 geïnformeerd over het jaarverslag. |
Uitvoering geven aan het nieuwe VSV-programma 2021-2024, dit is de aanpak van VSV en de begeleiding van (kwetsbare jongeren) tot 23 jaar. | Programma aanpak VSV 2021-2024 | De regionale agenda Haaglanden voortijdig schoolverlaten gaat over de periode 2021-2024. Om te bepalen of de inzet en de verdeling van de middelen optimaal is, heeft er een evaluatie plaatsgevonden. Er is gebruik gemaakt van de methodiek van de Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA). Op basis van deze evaluatie zijn aanbevelingen geformuleerd voor optimalisatie van de aanpak in de toekomst. De aanbevelingen zijn: • Aandacht voor die scholen (vo) en opleidingen (mbo) waar de uitval het grootst is. • Selecteren van die jongeren die extra ondersteuning nodig hebben om te voorkomen dat zij maatschappelijke uitvaller (problematisch vsv-er) worden. • Alternatieven voor tijdelijke oriëntatie (niet problematische uitval). Zorg dat er voldoende ondersteunende voorzieningen zijn voor jongeren die op dit moment niet op hun plek zitten. • Doorontwikkeling (en bundeling) van huidige vsv-maatregelen naar meer duurzame en structurele ondersteuning en begeleiding op het mbo. • Werkwijze vanuit multidisciplinair team gekoppeld aan een locatie (campus), met oog voor selectie, op- en afschalen, methodisch en data-gedreven werken en regelmatig evalueren (school als werkplaats/wijk in het mbo). In het bestuurlijk overleg van oktober 2022 is de verbeteraanpak vastgesteld en is aangegeven deze in 2023 verder uit te werken. |
Hoofdactiviteit (rol): 5.07 Regisseren uitvoering Lokaal Educatieve Agenda 2020-2022 |
Uitvoeren, monitoren en evalueren Lokaal Educatieve Agenda 2020-2022 | De LEA werkagenda is samen met betrokken partners in uitvoering | De Lokaal Educatieve Agenda (LEA) 2020-2022 beschrijft welke doelstellingen gemeente, schoolbesturen en overige partners hebben op het gebied van onderwijs- en jeugdbeleid. Via twee werkgroepen (0-12 jaar en 13-23 jaar) wordt de agenda uitgevoerd. In 2022 is onder andere ingezet op de onderwerpen VVE (voor- en vroegschoolse educatie), nieuwkomers en samenwerking zorg-onderwijs. Eind 2022 is in samenwerking met de LEA-werkgroepen en de lokale onderwijs-, kinderopvang- en jeugdpartners het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) 2023-2025 tot stand gekomen. Het programma geeft weer hoe de gemeente invulling geeft aan de besteding van de NPO-middelen, met als doel om onderwijsvertragingen in te halen die kinderen opliepen tijdens de coronapandemie en om nieuwe achterstanden te voorkomen. Daarnaast heeft het college besloten de LEA 2020-2022 te verlengen tot en met 2023. In het jaar 2023 evalueren we met de betrokken partners de huidige LEA en stellen we een nieuwe agenda op. |