Wat hebben we daarvoor gedaan ?

Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op drie prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2022 weer.

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 01 Ruimte en wonen

Hoofdactiviteit (rol): 1.01 Regisseren uitbreidingen in nieuwe woonmilieus

Voorbereiden en organiseren randvoorwaarden voor realisatie woningbouwprojecten

Rapportage voortgang en halfjaarlijkse actualisatie projecten en grondexploitaties

De actualisatie van de grondexploitaties per 1 januari 2022, is in juni aan de raad aangeboden. In oktober is de halfjaarlijkse financiële voortgangsrapportage projecten 2022 aan de raad aangeboden.

Start bouw eerste fase vrije sector woningen in Tuindershof

De eerste fase van Tuindershof is gerealiseerd en aan de tweede fase (1c) wordt gebouwd. Inmiddels wordt gebouwd aan de volgende fase (2a). De daarop volgende twee fases (1b en 3a) zijn in verkoop.
De verkoop valt vooralsnog binnen de gesteld verkooptijd, maar stagnatie in de verkoop is zichtbaar.
Dit kan leiden tot vertraging en/of aanpassing van de plannen.

Start sanering Centrumlijn-Zuid

De sanering van Centrumlijn Zuid is afgerond.
De voorbelasting van het terrein is aanbesteed en wordt vanaf februari 2023 aangebracht om een jaar te blijven liggen. Met Heijmans zijn we in gesprek over de ontwikkeling van 200 woningen op deze locatie, waarvan 40% in het sociale segment. Beoogde start van de bouw is december 2024.

Start verkoop eerste fase vrije sector woningen in De Scheg

In juli 2022 zijn de eerste woningen in de verkoop gegaan. De verwachting is dat de bouw vervolgens gefaseerd start in het tweede kwartaal van 2023.

Start verkoop en bouw vierde fase vrije sector woningen Park van Buijsen

Alle woningen in Park van Buijsen zijn in de eerste helft van 2022 opgeleverd en het gebied is woonrijp gemaakt. De ontwikkeling van appartementengebouw De Juffer, grenzend aan de noordoosthoek van de Plas van Van Buijsen, is in volle gang.
De omgevingsvergunning wordt in maart 2023 aangevraagd en de verkoop van de 22 appartementen in het duurdere segment, zal in het tweede kwartaal starten. Bij 70% verkocht zal met de bouw worden gestart.
De Van Buijsenlaan blijft tussen de Europalaan/ Aalscholver en de rotonde in de Tuindersweg, gedurende de bouw van de Juffer en de laatste woningen in het zuidelijk deel van Tuindershof, fungeren als bouwweg.

Start voorbereiding ontwikkeling Oranjepark

In oktober 2022 heeft de gemeenteraad besloten over een startnotitie, waarmee de raad de kaders, voor met name het proces en de planning om te komen tot realisatie van woningbouw op deze locatie, heeft bepaald.
Aansluitend is gestart met het verzamelen van input voor een kaderstellende notitie, waarbij ook de omgeving is betrokken. Vaststelling van een kaderstellende notitie staat gepland voor juni 2023.

Vastgesteld bestemmingsplan Hart van Nootdorp en Vrijenban II

Het bestemmingsplan Hart van Nootdorp is in december 2021 vastgesteld. Daarmee is het beoogde resultaat bereikt. Het voorontwerpbestemmingsplan Vrijenban II is in november vrijgegeven voor inspraak. Tijdens deze periode zijn inspraak- en overlegreacties ontvangen. Deze zijn beantwoord en samen met het (gewijzigde) ontwerp in november 2022 aan de raad aangeboden.
De gemeenteraad heeft besloten niet in te stemmen met het ontwerpbestemmingsplan. Dit betekent dat de procedure van het bestemmingsplan niet zal worden vervolgd. In dezelfde vergadering heeft de gemeenteraad een motie aangenomen waarin zij ons college oproept om te komen tot een gebiedsvisie.

Hoofdactiviteit (rol): 1.02 Regisseren van het woningaanbod voor doelgroepen

In overleg met partners maatregelen uitwerken gericht op vermindering krapte in aanbod voor lokale doelgroepen

Checklist eisen woningbouw bij nieuwe ontwikkelingen

In 2020 heeft de raad de Woonagenda voor 2020-2021 vastgesteld. Hierin staat dat we een checklist ontwikkelen, die gebruikt kan worden bij nieuwe projecten.
De checklist biedt een overzicht van uitgangspunten en beleid rondom nieuwe woningbouwontwikkelingen.
De lijst is dynamisch en zal door wijzigend beleid steeds iets veranderen.
De checklist is in februari 2022 ter informatie aan de raad aangeboden.

Lokale prestatieafspraken 2022

Ieder jaar maakt het college nieuwe prestatieafspraken met de woningcorporaties in de gemeente. Hierin staan onder andere afspraken over verkoop- en huurbeleid, duurzaamheid en het huisvesten van de verschillende doelgroepen. In 2021 zijn de afspraken voor meerdere jaren vastgesteld. Deze zijn, volgens afspraak, in december 2022 geactualiseerd in overleg met de woningcorporaties en huurdersverenigingen.

Nieuwe woningmarkafspraken regio Haaglanden

In 2019 zijn we in de woningmarktregio Haaglanden gestart met het project Nieuwe Woningmarktafspraken. Hierin maken we als regio (samen met de corporaties, huurdersverenigingen en de provincie) afspraken over de omvang van de (sociale) woningvoorraad, de beschikbaarheid en wijze van monitoren. Dit alles is vastgelegd in het tussenakkoord, waarover de raad in november via de actieve informatieplicht is geïnformeerd.
In februari 2022 hebben de wethouders Wonen besloten om de discussie over de inhoud en de planning voor een mogelijk eindakkoord over te laten aan de nieuwe wethouders. Hierover zijn nog geen afspraken gemaakt. Daarmee blijft het onzeker of er na het tussenakkoord ook nog een eindakkoord komt.

Rapportage voortgang en halfjaarlijkse actualisatie ontwikkeling woningbouwvoorraad

In 2020 heeft de raad besloten om eenmaal per jaar, door middel van een infographic, geïnformeerd te worden over de ontwikkelingen van de woningvoorraad. De raad heeft de infographic "Monitor Wonen" in september 2022 ontvangen.

Verdiepend onderzoek wonen en zorg

In 2020 heeft de raad de Woonagenda voor 2020-2021 vastgesteld. Hierin staat opgenomen dat we een verdiepend onderzoek naar de woonbehoefte van senioren gaan uitvoeren. De uitkomsten van het onderzoek gebruiken we bij het invullen van de nieuwbouwopgave en de ambitie om (kleinschalige) woonzorgvoorzieningen te ontwikkelen.
Het onderzoeksrapport is in december 2022 opgeleverd en wordt gebruikt om een aanvullend hoofdstuk te schrijven voor de Woonvisie. Deze toevoeging is gepland voor de eerste helft van 2023.

Verkenning maatregelen doorstroming in Pijnacker-Nootdorp

In 2020 heeft de raad de Woonagenda voor 2020-2021 vastgesteld. Hierin staat dat er een regionaal onderzoek naar doorstroming wordt uitgevoerd. Op basis van deze uitkomsten verkent de gemeente (samen met woningcorporaties) hoe de doorstroming binnen de gemeente verbeterd kan worden. Het regionale onderzoek is inmiddels afgerond.
Met de woningcorporaties is een startnotitie opgesteld.
De mogelijke instrumenten voor het verbeteren van de doorstroming op de woningmarkt, worden in 2023 toegevoegd aan de “gereedschapskist” met maatregelen t.b.v. de lokale wooncarrière.

Verkenning mogelijkheden doelgroepenverordening

De mogelijkheid van het vaststellen van een doelgroepenverordening, is besproken tijdens de totstandkoming van de Woonvisie. Uiteindelijk is ervoor gekozen om geen doelgroepenverordening op te stellen.
Inmiddels is de wetgeving rondom dergelijke verordeningen gewijzigd. Er is verkend of en op welke manier een doelgroepenverordening nu mogelijk wel van toegevoegde waarde kan zijn voor de gemeente. Uit deze verkenning is een aantal mogelijke instrumenten gekomen die interessant zijn.
In 2023 maken we een overzicht van maatregelen die worden ingezet om een lokale wooncarrière te faciliteren.
In deze 'gereedschapskist' worden de kansen en beperkingen van maatregelen als opkoopbescherming, doelgroepenverordening, antispeculatiebeding, flexwonen en maatregelen t.b.v. doorstroming verder uitgewerkt.

Uitvoeren besluiten over realisatie sociale huur

Overeenkomst realisatie sociale (huur)woningen op locaties Stanislas I en Vrijenban II

De ontwikkeling en bouw van 66 koop- en 34 (sociale) huurappartementen op de locatie Stanislas I, wordt gerealiseerd door ontwikkelaar Blauwhoed.
Met corporatie De Goede Woning is overeenstemming bereikt over de afname en exploitatie van de huurwoningen. De verkoop is in volle gang en de omgevingsvergunning is eind 2022 aangevraagd. Wanneer de omgevingsvergunning onherroepelijk is, wordt gestart met de bouw.

Op de locatie Vrijenban II is een anterieure overeenkomst gesloten met de ontwikkelaar voor circa 40 woningen (waarvan 12 in het sociale segment).
De samenwerking met een toegelaten instelling is in de overeenkomst vastgelegd.
In november 2022 besloot de raad het ontwerpbestemmingsplan niet vast te stellen en is door middel van een motie aan het college gevraagd om een gebiedsvisie voor het gebied tussen Kooltuin, Delftsestraatweg, Noordeindseweg en glastuinbouwgebied, inclusief de S-bocht op te stellen.
Over realisatie van sociale huurwoningen op deze locatie is daarom op dit moment geen duidelijkheid.
Deze ontstaat wellicht na afronding en vaststelling van de gebiedsvisie.

Start bouw sociale (huur)woningen in De Scheg

Overeenkomstig de planning is de verkoop van de eerste woningen in juli 2022 gestart. De verwachting is dat de bouw vervolgens gefaseerd start in het tweede kwartaal van 2023.

Hoofdactiviteit (rol): 1.03 Bepalen en faciliteren ruimtelijke kwaliteit voor aantrekkelijke (woon)omgeving

Bestemmingsplannen tijdig actualiseren

Bestemmingsplannen conform jaarplanning bestemmingsplannen 2021

Elk jaar wordt een planning opgesteld, waarin is weergegeven aan welke bestemmingsplannen wordt gewerkt en wanneer deze plannen aan de raad worden aangeboden. Deze planning is ook voor 2022 opgesteld op basis van onder andere actuele ontwikkelingen in projecten en regelgeving (zoals uitstel van de Omgevingswet).

Vastgesteld bestemmingsplan RuyvenZuidpolder

Het bestemmingsplan Ruyven-Zuidpolder is in april 2021 door de raad vastgesteld.

Opstellen visieverkenningen volgens de methodiek bestemmingsplan 2.0 (uitnodigingsplanologie)

Visieverkenning Duurzame Glastuinbouwgebieden (relatie met Visie Oostland in programma 2)

Met het oog op de verwachte inwerkingtreding van de Omgevingswet en het daarmee wijzigende instrumentarium, zal geen visieverkenning meer worden opgesteld. Een visieverkenning kwam in de plaats van een voorontwerpbestemmingsplan en was een manier om de samenleving op een nieuwe, uitnodigende wijze in een vroeg stadium te betrekken bij het opstellen van een bestemmingsplan.
Onder de Omgevingswet stellen we eerst een omgevingsprogramma op en daarna een omgevingsplan.
In 2023 wordt gestart met het opstellen van een gebiedsgericht omgevingsprogramma voor Pijnacker-Oost. In dit gebiedsgerichte omgevingsprogramma wordt gebruik gemaakt van de uitwerking van werkboek Oostland, dat in 2023 wordt afgerond. Een op dit omgevingsprogramma aansluitende herziening van het omgevingsplan voor dit gebied, wordt dan ook niet eerder dan in 2024 verwacht.

Uitnodigen en faciliteren verbetering ruimtelijke kwaliteit o.b.v. Ruimtelijke Structuurvisie

Vastgestelde Omgevingsvisie (incl. planMER)

Zowel de omgevingsvisie als het planMER zijn in november 2021 door de gemeenteraad vastgesteld. Daarmee is het beoogde resultaat bereikt.
In 2023 wordt op basis van een projectplan gestart met de monitoring van de omgevingsvisie.

Voorbereiden invoering Omgevingswet

Gerealiseerd Plan van Aanpak digitaal stelstel Omgevingswet

De realisatie van het Plan van aanpak voor het DSO bestaat uit een aantal onderdelen, zoals aanschaf en implementatie van systemen en ontwikkeling van processen en standaarden. Inmiddels zijn alle nieuwe systemen operationeel.
De ontwikkeling en publicatie van Toepasbare Regels is in uitvoering, net als de publicaties van ruimtelijke plannen en inrichting van VTH processen (Vergunningsverlening, Toezicht en Handhaving). Deze lopen de komende jaren nog door.

Halfjaarlijkse monitor uitvoering Programmaplan Omgevingswet

In de monitor Omgevingswet staat informatie over de voortgang van onze voorbereidingen op de invoering van de Omgevingswet. De raad ontvangt deze twee maal per jaar.
In 2021 heeft een Rekenkameronderzoek plaatsgevonden, waaruit blijkt dat de voorbereiding op de invoering van de Omgevingswet goed op schema ligt.
Alleen de wet zelf is in 2022 wederom doorgeschoven en zal ingaan per 1 januari 2024.

Vastgesteld omgevingsplan Tolhek (pilot)

Het concept ontwerp omgevingsplan Tolhek, heeft in september-oktober 2021 zes weken ter inzage gelegen. De reden dat het omgevingsplan (nog) niet ter vaststelling is aangeboden aan de gemeenteraad, ligt in de relatie met de invoering van de Omgevingswet. De publicatie van de vaststelling kan, juridisch gezien, pas plaatsvinden als de wet in werking is getreden.
De Omgevingswet treedt, volgens de huidige planning, in werking op 1 januari 2024.

Vaststellen van een participatiebeleidskader voor omgevingsvraagstukken, incl. visie, ambitie en doelstelling

Het eerste concept van de beleidsnotitie participatie, bestaande uit een Denkwijzer, Werkwijzer en een handreiking voor participatie door de initiatiefnemers, is in september 2022 door de raad besproken.
Daarna is het concept ter inzage gelegd.
Behandeling van het participatiebeleid door de raad, heeft in het eerste kwartaal van 2023 plaatsgevonden.