Wat hebben we daarvoor gedaan ?
Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op drie prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2023 weer.
Activiteit | Resultaat | Toelichting status | |
---|---|---|---|
Programma: 09 Bestuur en dienstverlening | |||
Hoofdactiviteit (rol): 1. Zorgen voor goede besluitvorming in de gemeenteraad en het college met participatie van inwoners | |||
Doorontwikkeling (burger)participatie | Vastgesteld participatiebeleid | In september 2023 heeft het college ingestemd met het implementatieplan voor de doorontwikkeling van burgerparticipatie en de raad hierover geïnformeerd. Een belangrijk onderdeel van de implementatie is de scholing van medewerkers. Een scholingsprogramma is ingekocht en wordt in de eerste helft van 2024 uitgerold. Vanaf 1 oktober 2023 is het beleid in uitvoering. Na twee jaren praktijkervaring met het beleid, wordt de evaluatie eind 2025 uitgevoerd. | |
Omzetten inspraakverordening naar participatieverordening | Participatieverordening | De participatieverordening is tegelijk met het participatiebeleid vastgesteld en sinds 1 oktober 2023 in werking. | |
Hoofdactiviteit (rol): 2. Deelnemen aan, benutten en bewaken van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden | |||
Versterken regionale samenwerking | Nota Verbonden Partijen 2022-2025 | In 2023 hebben de besturen van diverse gemeenschappelijke regelingen de besluitvorming over aanpassingen in de gemeenschappelijke regelingen voorbereid, zodat uiterlijk op 1 juli 2024 voldaan wordt aan de wettelijke verplichting uit de ‘nieuwe’ Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). De door uw raad ingestelde raadswerkgroep is bijeen gekomen voor het opstellen van zienswijzen op de ontwerp GR-en van Avalex, MRDH en SbJH. Voor de definitieve wijziging van de GR Avalex heeft uw raad het college toestemming voor vaststelling gegeven. Het doorlopen proces en door de bijeenkomst van uw raadswerkgroep is in 2023 bijgedragen aan hetgeen wij met elkaar wilden bereiken, goede democratische besluitvorming. | |
Hoofdactiviteit (rol): 3. Dienstverlening aan inwoners en ondernemers verbeteren | |||
Actualiseren visie op (digitale) dienstverlening | Geactualiseerde visie op (digitale) dienstverlening | Het college heeft in januari 2024 besloten om de gehele visie op de dienstverlening te herijken omdat de huidige visies op 1) de dienstverlening uit 2007 en 2) de visie op de digitale dienstverlening uit 2015 verouderd zijn. | |
Het iteratief verbeteren van de digitaal aan te vragen producten | We behouden de score op digitale volwassenheid en verbeteren de score op klantbeleving | Het iteratief verbeteren van digitaal aan te vragen producten is onderdeel van het het verbeterplan dienstverlening voor de korte termijn als in de nog te ontwikkelen bredere visie op (digitale) dienstverlening. | |
Opstellen bestedingsplan vrijgekomen rijksmiddelen t.b.v. het fundamenteel verbeteren van de dienstverlening | Raadsvoorstel over het bestedingsplan | Een bestedingsplan opstellen is voor nu niet nodig, het extra budget dat vanuit de rijksmiddelen beschikbaar is gesteld wordt meegenomen in het op te stellen verbeterplan (digitale) dienstverlening voor 2024 en 2025. | |
Uitvoeren onderzoek naar digitale volwassenheid | Actuele informatie op www.waarstaatjegemeente.nl | Een separaat onderzoek uitvoeren lijkt voor dit moment onnodig. | |
Voorbereidende organisatorische en technische werkzaamheden verrichten in aanloop naar de Wet digitale overheid | Een soepele inwerkingtreding van de Wdo waarbij voldaan wordt aan wet- en regelgeving | De Wet digitale overheid (Wdo) is een kaderwet die gericht is op de veilige en betrouwbare digitalisering van overheidsdiensten in Nederland. De wet stelt regels vast voor veilige toegang tot digitale overheidsdiensten, waarbij zowel publieke als goedgekeurde private inlogmiddelen gebruikt kunnen worden. Het legt verplichtingen op aan overheidsorganisaties om hun digitale dienstverlening in te delen op basis van betrouwbaarheidsniveaus en deze inlogmiddelen te accepteren. De wet bevat ook voorschriften voor informatieveiligheid, privacybescherming, en het gebruik van open standaarden. Daarnaast zorgt de Wdo voor de wettelijke verankering van digitale toegankelijkheid, waardoor de digitale dienstverlening van de overheid inclusiever wordt. | |
Voorbereidende organisatorische en technische werkzaamheden verrichten in aanloop naar de Wet open overheidweerstand | Een soepele inwerkingtreding van de Woo waarbij voldaan wordt aan wet- en regelgeving | De Wet open overheid is op 1 mei 2022 in werking getreden. De wet is bedoeld om overheden transparanter te maken en moet ervoor zorgen dat overheidsinformatie beter vindbaar, uitwisselbaar, eenvoudig te ontsluiten en goed te archiveren is. De Woo legt op bestuursorganen twee openbaarmakingsverplichtingen: op verzoek (passieve openbaarmaking) en uit eigen beweging (actieve openbaarmaking). | |
Voorbereidende organisatorische en technische werkzaamheden verrichten in het kader van het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid | We behouden de score op digitale volwassenheid en verbeteren de score op klantbeleving | Een toegankelijke website is voor alle doelgroepen beter te gebruiken. Daarom staat in het Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid dat overheidssites moeten voldoen aan toegankelijkheidseisen zoals vastgelegd in EN 301 549/WCAG 2.1 en daarover verantwoording moeten afleggen in een gepubliceerde toegankelijkheidsverklaring. |