Wat hebben we daarvoor gedaan ?

Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op zes prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2023 weer.

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 07 Individuele voorzieningen

Hoofdactiviteit (rol): 1. We bieden laagdrem-pelige en doelmatige oplossingen voor jongeren, ouderen, gezinnen en inwoners in een kwetsbare positie

Met de arbeidsmarktregio ZHC een onderzoek naar de inzet van een regionaal werkcentrum

Een onderzoeksrapport met conclusies en aanbevelingen naar een regionaal werkcentrum. Dit gaat over dienstverlening aan inwoners die nog onvoldoende worden ondersteund vanuit de reguliere dienstverlening van gemeenten en UWV

Uw raad is begin september 2023 geïnformeerd over de intentie voor een totstandkoming van een regionaal werkcentrum in de arbeidsmarktregio ZHC. Gemeenten en partners binnen de regio hebben hiervoor in september 2023 een intentieovereenkomst ondertekend.

In het vierde kwartaal 2023 is de voorbereiding op het realiseren van het werkcentrum gestart, dat doorloopt in 2024. Eind 2024 of begin 2025 wordt er volgens de planning gestart met de dienstverlening vanuit het werkcentrum.

Methodisch werken op basis van een integraal klantbeeld

Vaste werkwijze voor de dienstverlening aan werkzoekenden

Binnen het team participatie wordt er, naar aanleiding van het plan 'werken, werken aan en meedoen', een doorontwikkeling beoogd, waarbij medewerkers ofwel focus hebben op het deel inkomen, ofwel focus hebben op het onderwerp werk (re-integratie en participatie). Daarbij worden uniforme werkafspraken uitgewerkt en opgesteld. Doel is een uniforme werkwijze met als uitgangspunten: dat klanten in beeld zijn, dat er contact is en dat zij in beweging zijn naar werk of andere activiteiten.

In kwartaal twee van 2024 zal worden gestart met de werkgroepen vanuit diverse disciplines, waaronder consulenten vanuit de teams zelf. De verwachting is dat vanaf 2025 de consulenten met deze manier van werken aan de slag zullen gaan.

Onderzoek naar het aanbieden van Wmohulpmiddelen in eigen beheer

Een onderzoeksrapport met conclusies en aanbevelingen over het aanbieden van Wmo hulpmiddelen in eigen beheer

Het onderzoek naar het aanbieden van Wmo hulpmiddelen in eigen beheer is doorgeschoven naar 2024. In 2023 heeft er een aanbesteding plaatsgevonden voor een nieuw hulpmiddelencontract. Per 1 januari 2024 heeft Pijnacker-Nootdorp een nieuw contract afgesloten voor het leveren en onderhouden van hulpmiddelen voor minimaal 2 tot maximaal 6 jaar (afhankelijk van eventuele verlenging). De reden om opnieuw aan te besteden was dat er onvoldoende tijd was voor een onderzoek naar en eventuele implementatie van hulpmiddelen in eigen beheer. In het belang van de zorgcontinuïteit had de aanbesteding hogere prioriteit dan het onderzoek. Mocht er na het onderzoek besloten worden om hulpmiddelen (gedeeltelijk) in eigen beheer te gaan aanbieden, dan is hiervoor ruimte na de einddatum van het contract.

Onderzoek naar het verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening door inzet van de middelen naar aanleiding van de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK)

Inzicht in de mogelijkheden voor het versterken van de rechtszekerheid en bestaanszekerheid van inwoners

Het Bestedingsplan POK middelen is op 1 juni 2023 vastgesteld door de raad. In het plan zijn maatregelen opgenomen ter verbetering van de dienstverlening. Iedere maatregel heeft zijn eigen tijdslijn. Een aantal activiteiten zijn in 2023 gestart of de voorbereidende werkzaamheden voor de activiteiten zijn gestart. In 2025 volgt een eerste monitoringsmoment.

Onderzoek naar het verbreden van het jeugd sporten cultuurfonds

Een onderzoeksrapport met conclusies en aanbevelingen over het verbreden van het jeugdsport en cultuurfonds

Het onderzoek naar het verbreden van het Jeugdfonds Sport & Cultuur is afgerond. De aanbevelingen uit het onderzoek hebben geleid tot het opstarten van een Volwassenenfonds voor Sport & Cultuur. Sinds 1 juli 2023 kunnen inwoners met een minimuminkomen (tot 130%) hier een aanvraag doen. Ook is het, door een amendement in de gemeenteraad, mogelijk gemaakt voor kinderen om zowel een aanvraag voor sport als cultuur te doen. De mate waarin er gebruik wordt gemaakt van deze regelingen wordt gemonitord via de jaarrapportages van het jeugdfonds en het volwassenenfonds. Voorlopige cijfers wijzen erop dat in 2023 30 volwassenen gebruik hebben gemaakt van het Volwassenenfonds Sport & Cultuur.

Uitvoeren van een armoedemonitor

Inzicht in armoede en het gebruik van minimaregelingen

De armoedemonitor 2022 is in oktober 2023 ter informatie aangeboden aan uw raad.

Belangrijke conclusies zijn dat het aantal minimahuishoudens in Pijnacker-Nootdorp stabiel is en dat de kenmerken van deze huishoudens passen in het landelijke beeld, maar dat het bereik van de meeste minimaregelingen achter blijft bij vergelijkbare gemeenten. De monitor geeft ons meer inzicht in armoede in onze gemeente, waardoor we hier gerichter aan kunnen werken. Aandachtspunten uit de monitor worden meegenomen in de uitvoering van het Actieplan Bestaanszekerheid en in de nieuwe visie op het sociaal domein rondom het thema bestaanszekerheid.

Voorbereiding op de transitie inkoop Wmo-zorg van H6 naar H5

Aangepaste beleidsregels en verordening Wmo, waar nodig herindicatie cliënten met individuele begeleiding en groepsbegeleiding, (bij)scholen consulenten en inrichten ICT

Per 1 januari 2024 kopen wij Wmo-begeleiding in via de H5-regio. Binnen de H5 vindt zorginkoop plaats via een andere systematiek, resultaatgerichte indicaties.

Door middel van een intern project is de transitie op deze andere systematiek voorbereid. Eind oktober 2023 hebben de Wmo-consulenten scholing gekregen voor deze werkwijze. In november 2023 is de Wmo-verordening die deze systematiek mogelijk maakt voorgelegd aan de raad. Daarnaast zijn de ICT-systemen aangepast.

Het project is daarmee succesvol afgerond.


Hoofdactiviteit (rol): 2. We continueren de maatregelen om de kosten te beheersen en de kwaliteit te borgen

Aanpak kostenontwikkeling Jeugdhulp

Resultaten volgens het interventieplan ‘Grip op het sociaal domein’

Maatregelen ter verhoging van de kwaliteit en beheersing van kosten zijn uitgewerkt in het interventieplan 'Grip op het sociaal domein'. Deze maatregelen laten positieve resultaten zien. De resultaten kunt u terugvinden in de eindevaluatie op het interventieplan 'Grip op het sociaal domein' die begin oktober 2023 ter informatie naar uw raad is gestuurd. De nieuwe kostenstijging in de jeugdhulp vragen echter om meer en nieuwe inzet. Hiervoor is het nieuwe Programma Kostenbeheersing Sociaal Domein opgestart.

Aanpak transformatie, zowel lokaal als regionaal uitvoeren en monitoren van de ambities van de Regiovisie jeugdhulp 2021-2026

Resultaten volgens het Uitvoeringsplan Jeugdhulp 2023, inclusief oplevering van de Regiomonitor 2022

Met de Regiovisie Jeugdhulp Haaglanden zijn de inhoudelijke speerpunten vastgelegd, inclusief de samenwerking hierin tussen de gemeenten, samenwerkingspartners en betrokkenen (ouders en ervaringsdeskundigen). Ook is de verbinding gemaakt tussen jeugdhulp en andere onderwerpen in het sociaal domein. Het richt zich vooral op kinderen gezinnen in kwetsbare situaties. Op basis van de in juli 2023 opgeleverde tweede regiomonitor is het Regionale Uitvoeringsplan 2023-2024 opgesteld en door de gemeenteraad vastgesteld. Hierin is focus aangebracht in relatie tot actuele ontwikkelingen ten aanzien het nijpende personeelstekort in de jeugdhulp, het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming en de Hervormingsagenda Jeugd. Prioriteiten liggen de komende jaren op de aanpak van de wachttijden in de jeugdhulp, af- en ombouw van gesloten jeugdzorg en versterking van de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp.

Inrichten informatievoorziening en kwaliteit data ten behoeve van sturing van de raad

Rapportage met daarin gebundelde trendanalyses en ontwikkelingen binnen SD

De jaarlijkse Monitor Sociaal Domein is in december 2023 aangeboden aan uw raad. De toekomstige vorm van informatievoorziening richting de raad zal daarnaast een onderwerp zijn binnen de nieuwe visie op het sociaal domein, die naar verwachting in het tweede kwartaal 2024 ter besluitvorming aan uw raad wordt voorgelegd.

Nieuwe maatregel interventieplan Wmo: onderzoek naar de mogelijkheden tot kostenbesparing voorziening hulp bij het huishouden

Een onderzoeksrapport met conclusies en aanbevelingen naar de mogelijkheden voor het beheersen van de kosten en verbeteren van kwaliteit voorziening hulp in het huishouden

Het onderzoeksrapport is opgeleverd in Q4 2022. Twee kostenbesparende maatregelen uit het rapport zijn geïmplementeerd in 2023: 1) lager indiceren wanneer de klant dat voorstelt en 2) overstappen naar het HHM normenkader voor hulp bij het huishouden. Een derde mogelijke maatregel rondom een voucher voor huishoudelijke hulp lijkt op dit moment niet haalbaar, onder andere door het personeelstekort in de huishoudelijke hulp. Hulp bij het huishouden krijgt opnieuw de aandacht bij het nieuwe Programma Kostenbeheersing Sociaal Domein.

Voorbereiden op het actualiseren van de visie op het sociaal domein, waaronder in ieder geval de thema's bestaanszekerheid, kansengelijkheid en positieve gezondheid

Projectplan voorzien van de activiteiten, planning, structuur, organisatie en eventueel benodigd budget om te komen tot een geactualiseerde visie op het sociaal domein

Op 1 juni 2023 heeft de gemeenteraad ingestemd met de startnotitie Visie op het sociaal domein. Hiermee zijn de activiteiten, de planning en de organisatie om te komen tot een nieuwe visie vastgesteld. Tevens is budget toegekend om de participatie met partnerorganisaties, inwoners en de gemeenteraad vorm te geven. De participatie is in oktober 2023 afgerond. De input uit de participatie wordt meegenomen in de nieuw te ontwikkelen Visie op het sociaal domein. Wij verwachten de nieuwe visie in het tweede kwartaal 2024 ter besluitvorming aan de gemeenteraad te kunnen voorleggen.