Wat hebben we daarvoor gedaan?
Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op zeven prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2024 weer.
Activiteit | Resultaat | Toelichting status | |
---|---|---|---|
Programma: 05 Onderwijs en kinderopvang | |||
Hoofdactiviteit (rol): 1. Realiseren basisvoorzieningen in de eigen woon en leef-omgeving | |||
Actualiseren (jaarlijks) Integraal Huisvestingplan Kindcentra (IHPK) v.w.b. het onderwijshuisvestingsprogramma | Actueel overzicht huisvestingsprojecten kindcentra, inclusief ontwikkelingen | In 2023 is het Integraal Huisvestingsplan Kindcentra (IHPK) 2023 vastgesteld door de raad. Het IHPK bevat een overzicht van alle huisvestingsprojecten en vervangt daarmee het ‘IKC Uitvoeringsprogramma 2018-2024’. In 2024 hebben we, samen met het onderwijs en de kinderopvang, uitvoering gegeven aan het IHPK. De Rijksoverheid maakte bekend in 2025 met een wetsvoorstel te komen die het opstellen van een integraal huisvestingsplan verplicht maakt. De verwachting is dat de wet begin 2026 in werking treedt. Het IHPK 2023 voldoet in grote mate aan de voorgestelde wettelijke eisen. In 2025 bepalen we of actualisatie van het IHPK 2023 op korte termijn noodzakelijk is. | |
Opstellen (jaarlijks) onderwijs huisvestingsprogramma 2024 | Een bekostigingsplafond om het programma uit te voeren | Op grond van de onderwijswetgeving heeft de gemeente een zorgplicht voor onderwijshuisvesting. Deze zorgplicht is uitgewerkt in de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Pijnacker-Nootdorp 2015. Voor het programma onderwijshuisvesting 2025 hebben we vijf aanvragen ontvangen. In het Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) met de schoolbesturen zijn de aanvragen besproken en zijn schoolbesturen in de gelegenheid gesteld om hun zienswijze te geven. Dat heeft geleid tot een definitief programma met bijbehorend bekostigingsplafond om het programma uit te voeren. De schoolbesturen zijn hierover geïnformeerd. | |
Hoofdactiviteit (rol): 2. Stimuleren samenwerking onderwijs en opvang in (integrale) kindcentra | |||
Participeren in de samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven | Voortgezette samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven | De regionale samenwerkingsovereenkomst SOB Oostland is in 2024 verlengd tot en met 2027. De overeenkomst is door Pijnacker-Nootdorp aangegaan met de gemeente Lansingerland, het voortgezet onderwijs in het Oostland en vertegenwoordigers van ondernemers in het Oostland. | |
Uitvoeren Lokaal Educatieve Agenda (LEA) | De LEA werkagenda is samen met de betrokken partners in uitvoering | Op 26 maart 2024 is de kick-off bijeenkomst geweest van de nieuwe Lokaal Educatieve Agenda (LEA) in Cultura&Zo voor alle professionals die werkzaam en betrokken zijn of affiniteit hebben met onderwijs en/of kinderopvang in Pijnacker-Nootdorp. | |
Uitvoeren subsidieregeling peuteropvang en VVE | Een voorschools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot vier jaar | SkippyPePijN en Gro-Up kinderopvang hebben een subsidieaanvraag ingediend voor het aanbieden van VVE-peuteropvang in 2024 in onze gemeente. Beide aanvragen zijn beoordeeld en toegekend. | |
Voeren op overeenstemming gericht overleg (OOGO) binnen de regionale samenwerkingsverbanden passend onderwijs | Uitvoering regionale afspraken over het versterken van samenwerking onderwijs en zorg | In de regio Delflanden werken scholen, samenwerkingsverbanden en gemeenten samen aan passend onderwijs en ondersteuning voor elke jeugdige. Elke organisatie heeft zijn eigen opdracht, kaders en middelen. In het op overeenstemming gericht overleg (OOGO) wordt o.a. de samenwerking van onderwijs en door gemeenten gefinancierde hulp afgestemd. Het gaat over afspraken tussen ons kernteam en zorgteams op scholen, of over intensieve jeugdhulpprogramma's bij bovenschoolse voorzieningen in het speciaal onderwijs. Naast de afspraken op gemeentelijk niveau, vinden ook afspraken op intergemeentelijk niveau plaats. Deze gaan vaak over het voortgezet en speciaal onderwijs. Leerlingen van deze scholen komen uit meerdere gemeenten en/of samenwerkingsverbanden. | |
Hoofdactiviteit (rol): 3. Een actieve aanpak van schooluitval en stimuleren behalen startkwalificatie | |||
Uitvoeren Leerplichtwet / Regionaal Meldpunt Coördinatie voortijdig schoolverlaten (RMC) | Rapportage jaarverslag leerplicht / RMC | De jaarverslagen leerplicht-RMC 2022-2023 en 2023-2024 worden in het eerste halfjaar van 2025 met de raad gedeeld. | |
Hoofdactiviteit (rol): 4.Ondersteunen lokale partners bij ontwikkelen en versterken basisvaardigheden volwassenen educatie | |||
Ondersteunen lokale partner(s) voor organiseren Taalhuis | Aanbod aan activiteiten om de Nederlandse taal (beter) te lezen, leren en begrijpen | Ons aanbod wordt gefinancierd uit rijksmiddelen. Zie voor een toelichting onder 'Ontwikkelen aanbod basisvaardigheden taal, rekenen, digitale en sociale vaardigheden'. | |
Ontwikkelen aanbod basisvaardigheden taal, rekenen, digitale en sociale vaardigheden | Op de vraag afgestemdaanbod vande lokale partners gericht op basisvaardigheden taal, rekenen, digitale en sociale vaardigheden | Deze activiteiten zijn gebaseerd op de Wet educatie beroepsonderwijs (WEB). Iedere gemeente ontvangt hiervoor geoormerkte middelen die worden geïnd en beheerd door de contactgemeente (in ons geval Zoetermeer). Deze middelen zetten wij voor een deel in om via lokale partners basisvaardigheden aan te bieden. |