Wat hebben we daarvoor gedaan?

Om de beoogde maatschappelijke effecten te bereiken, hebben we ingezet op zeven prestatievelden (zie de doelenboom). Per prestatie geven we de activiteiten, het beoogde resultaat en de feitelijke realisatie in 2024 weer.

Activiteit

Resultaat

Toelichting status

Programma: 05 Onderwijs en kinderopvang

Hoofdactiviteit (rol): 1. Realiseren basisvoorzieningen in de eigen woon en leef-omgeving

Actualiseren (jaarlijks) Integraal Huisvestingplan Kindcentra (IHPK) v.w.b. het onderwijshuisvestingsprogramma

Actueel overzicht huisvestingsprojecten kindcentra, inclusief ontwikkelingen

In 2023 is het Integraal Huisvestingsplan Kindcentra (IHPK) 2023 vastgesteld door de raad. Het IHPK bevat een overzicht van alle huisvestingsprojecten en vervangt daarmee het ‘IKC Uitvoeringsprogramma 2018-2024’. In 2024 hebben we, samen met het onderwijs en de kinderopvang, uitvoering gegeven aan het IHPK. De Rijksoverheid maakte bekend in 2025 met een wetsvoorstel te komen die het opstellen van een integraal huisvestingsplan verplicht maakt. De verwachting is dat de wet begin 2026 in werking treedt. Het IHPK 2023 voldoet in grote mate aan de voorgestelde wettelijke eisen. In 2025 bepalen we of actualisatie van het IHPK 2023 op korte termijn noodzakelijk is.

Opstellen (jaarlijks) onderwijs huisvestingsprogramma 2024

Een bekostigingsplafond om het programma uit te voeren

Op grond van de onderwijswetgeving heeft de gemeente een zorgplicht voor onderwijshuisvesting. Deze zorgplicht is uitgewerkt in de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs Pijnacker-Nootdorp 2015. Voor het programma onderwijshuisvesting 2025 hebben we vijf aanvragen ontvangen. In het Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) met de schoolbesturen zijn de aanvragen besproken en zijn schoolbesturen in de gelegenheid gesteld om hun zienswijze te geven. Dat heeft geleid tot een definitief programma met bijbehorend bekostigingsplafond om het programma uit te voeren. De schoolbesturen zijn hierover geïnformeerd.

Hoofdactiviteit (rol): 2. Stimuleren samenwerking onderwijs en opvang in (integrale) kindcentra

Participeren in de samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven

Voortgezette samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven

De regionale samenwerkingsovereenkomst SOB Oostland is in 2024 verlengd tot en met 2027. De overeenkomst is door Pijnacker-Nootdorp aangegaan met de gemeente Lansingerland, het voortgezet onderwijs in het Oostland en vertegenwoordigers van ondernemers in het Oostland.

Het algemene doel van het samenwerkingsverband is het verbeteren van de samenwerking tussen bedrijven en de onderwijsinstellingen. Daarbij gaat het om:
- het verbeteren van de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt in het Oostland;
- het bevorderen van onderlinge contacten, informatie-uitwisseling en samenwerking;
- leren van elkaar en het vertalen van de onderlinge informatie en kennisuitwisseling tussen onderwijs en bedrijfsleven (benutten van opgedane kennis);
- vertalen van wederzijdse kennis en behoeften in acties en projecten.

De nadruk ligt op het vormen van een sterk netwerk en actieve makel- en schakelrol voor het SOB Oostland. Daarbij kan extra aandacht worden besteed aan projecten en activiteiten op het gebied van Greenport, techniek, logistiek en zorg. Jaarlijks wordt een activiteitenplan opgesteld waarin de concrete acties en
projecten worden beschreven en programma-uren worden toebedeeld. De gemeenten hebben hierin een faciliterende rol.

Uitvoeren Lokaal Educatieve Agenda (LEA)

De LEA werkagenda is samen met de betrokken partners in uitvoering

Op 26 maart 2024 is de kick-off bijeenkomst geweest van de nieuwe Lokaal Educatieve Agenda (LEA) in Cultura&Zo voor alle professionals die werkzaam en betrokken zijn of affiniteit hebben met onderwijs en/of kinderopvang in Pijnacker-Nootdorp.
De nieuwe LEA is een document waarin de visie en onze speerpunten zijn bepaald voor de komende jaren. De inhoud van de LEA en de nieuwe samenwerkingsvorm in vier kerngroepen geven de mogelijkheid om te differentiëren in prioriteiten per kern. De tweejaarlijkse uitvoeringsagenda geeft hier uitwerking en uitvoering aan, en is in 2024 in samenwerking met de scholen en kinderopvang opgesteld. Op 17 december is de LEA uitvoeringsagenda 2025-2026 vastgesteld.

Uitvoeren subsidieregeling peuteropvang en VVE

Een voorschools aanbod van goede kwaliteit voor de jeugd tot vier jaar

SkippyPePijN en Gro-Up kinderopvang hebben een subsidieaanvraag ingediend voor het aanbieden van VVE-peuteropvang in 2024 in onze gemeente. Beide aanvragen zijn beoordeeld en toegekend.

Voeren op overeenstemming gericht overleg (OOGO) binnen de regionale samenwerkingsverbanden passend onderwijs

Uitvoering regionale afspraken over het versterken van samenwerking onderwijs en zorg

In de regio Delflanden werken scholen, samenwerkingsverbanden en gemeenten samen aan passend onderwijs en ondersteuning voor elke jeugdige. Elke organisatie heeft zijn eigen opdracht, kaders en middelen. In het op overeenstemming gericht overleg (OOGO) wordt o.a. de samenwerking van onderwijs en door gemeenten gefinancierde hulp afgestemd. Het gaat over afspraken tussen ons kernteam en zorgteams op scholen, of over intensieve jeugdhulpprogramma's bij bovenschoolse voorzieningen in het speciaal onderwijs. Naast de afspraken op gemeentelijk niveau, vinden ook afspraken op intergemeentelijk niveau plaats. Deze gaan vaak over het voortgezet en speciaal onderwijs. Leerlingen van deze scholen komen uit meerdere gemeenten en/of samenwerkingsverbanden.

In het vierde kwartaal van 2024 is het Kompas opgesteld. Er zijn drie ontwikkellijnen voor de samenwerkende partijen:
1. Alle jeugdigen zien en horen;
2. Elke jeugdige thuisnabij een inclusieve leer- en ontwikkelomgeving;
3. Al lerende en al doende leren van en met elkaar.

In het OGOO wordt bepaald of we op koers liggen of dat er bijstelling van de samenwerking nodig is.

Hoofdactiviteit (rol): 3. Een actieve aanpak van schooluitval en stimuleren behalen startkwalificatie

Uitvoeren Leerplichtwet / Regionaal Meldpunt Coördinatie voortijdig schoolverlaten (RMC)

Rapportage jaarverslag leerplicht / RMC

De jaarverslagen leerplicht-RMC 2022-2023 en 2023-2024 worden in het eerste halfjaar van 2025 met de raad gedeeld.

Hoofdactiviteit (rol): 4.Ondersteunen lokale partners bij ontwikkelen en versterken basisvaardigheden volwassenen educatie

Ondersteunen lokale partner(s) voor organiseren Taalhuis

Aanbod aan activiteiten om de Nederlandse taal (beter) te lezen, leren en begrijpen

Ons aanbod wordt gefinancierd uit rijksmiddelen. Zie voor een toelichting onder 'Ontwikkelen aanbod basisvaardigheden taal, rekenen, digitale en sociale vaardigheden'.

Ontwikkelen aanbod basisvaardigheden taal, rekenen, digitale en sociale vaardigheden

Op de vraag afgestemdaanbod vande lokale partners gericht op basisvaardigheden taal, rekenen, digitale en sociale vaardigheden

Deze activiteiten zijn gebaseerd op de Wet educatie beroepsonderwijs (WEB). Iedere gemeente ontvangt hiervoor geoormerkte middelen die worden geïnd en beheerd door de contactgemeente (in ons geval Zoetermeer). Deze middelen zetten wij voor een deel in om via lokale partners basisvaardigheden aan te bieden.

De samenwerking vindt vooral plaats in het Taalhuis Oostland, locatie Pijnacker en op verschillende locaties in Nootdorp zoals Cultura&Zo. De activiteiten bestaan uit:
-Taalspreekuur: zowel in Nootdorp als in Pijnacker is er een wekelijks taalspreekuur;
-Taalactiviteiten: het Taalhuis organiseert in Pijnacker en Nootdorp op verschillende momenten in de week taalactiviteiten door vrijwillige taalcoaches.
-Taalcoaches: op dit moment zijn een kleine 50 taalcoaches actief in Pijnacker-Nootdorp, zij spreken eens per week af met hun deelnemer.

-Digitale ondersteuning:
Taalhuis biedt ook digitale ondersteuning. Dat doen ze met de cursus
‘Klik en Tik’ en steeds vaker ook met digi-vrijwilligers, die één-op-één inwoners
ondersteunen. Ook bieden we de cursus digi-sterker aan. Daarnaast stimuleert
Taalhuis inwoners om de Taalhuis computers te gebruiken. In Pijnacker wordt daar veel gebruik van gemaakt.
Tot slot hebben we ook het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO).

Taalnetwerk:
-Het Taalhuis is de spin in het lokale taalnetwerk. Om de inwoners de juiste
informatie te kunnen geven en om hen op de juiste plek te laten landen is het
belangrijk dat Taalhuis zelf goed op de hoogte is van wat er speelt.